Fjälljakt Jämtland - Tandlös Länsstyrelse

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Melker
Been thanked: 12 times

Re: Fjälljakt Jämtland - Tandlös Länsstyrelse

Inlägg av Melker »

Arctic skrev:
01 sep 2020, 00:27
Jag var vid TÄ7b, dvs uppe vid norska gränsen ovanför Fjällnäs. Inte TÅ7b vid Tåckrenmagasinet.

Du har helt rätt att det var bättre högre upp.

Vid TÄ7 var det inte dåligt -- men jag skulle inte säga bra. Jag gick igenom TÄ7c för att nå mitt område. Det blir lite nyanserat angående hur mycket fågel det behöver vara för att vara bra. På lördag skulle jag som sagt var kunnat nå 8 skjutna fåglar med en bättre hund och bättre skytt. Det är bättre än många dagar, men det var många timmars promenad.

Lycka till med TÅ9.
TÄ7a har jag gått på några gånger och det har varit bra.
TÄ7b ligger ju en bit från vägen, hur långt får man gå innan man är uppe på området?

Arctic
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Inlägg av Arctic »

Om du gör som jag och parkerar lagligt efter 84:an så blir det 6-7 km fågelvägen. Om du som många andra väljer att köra upp på den privata vägen vid Malmagen och parkerar vid spårcentralen så kortar du distansen med dryga 2 km.

Jag stötte ingen fågel vid promenaden genom TÄ7c. Hunden fick i och för sig inte söka ut i det området. Det fanns mer fågel kring Långbrottfjället och Grönfjället som ligger lite högre.

Om du inte tycker om att gå så finns det helikopter i området. Det var något ekipage som luftlandsattes. Själv gick jag. Eftersom jag var tvungen att arbeta på fredag blev det lite sent innan jag var uppe. Jag tror klockan var 01:00 på lördag innan tältet var uppslaget inne på TÄ7b. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Melker
Been thanked: 12 times

Inlägg av Melker »

Jodå, jag gillar att gå och brukar ha dagsturer på 10-12h.
Dock föredrar jag att ha så stor del som möjligt av turen som jakt.

Ragnarsson96

Inlägg av Ragnarsson96 »

Ser att de finns något enstaka område öppet. Men är de värt att åka dit?

TÄ3a -ser ut att va en jäkla bit ifrån någon väg?
MI2c och MI2a. Någon som varit där?

Spetshunden är halt så passar bra att åka iväg med långöra nu i helgen... hur är tillgång på ripa iår?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

https://www.youtube.com/user/Ragnarsson96