Skogsfågeljakt Bergslagen

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Heinrik

Skogsfågeljakt Bergslagen

Inlägg av Heinrik »

Hej, har två vänner som ska på jakt i det här området, https://www.sveaskog.se/jakt-fiske-och- ... okies=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Någon som har några tips eller kunskaper om området?

Hur har det varit med fågel i år?

Tror dom har tänkt sig gå i området som kallas Norra Gräsberget.

Mvh Henrik

mik4el

Re: Skogsfågeljakt Bergslagen

Inlägg av mik4el »

Var där i början av Oktober och kunde höra järpe och se som hastigast. Inget annat under den regniga dagen jag var där.

Heinrik

Inlägg av Heinrik »

Tack för svar! Vet du hur beståndet har varit i år?

Användarvisningsbild
Filfrasen
Has thanked: 2 times

Inlägg av Filfrasen »

Heinrik skrev:Hej, har två vänner som ska på jakt i det här området, https://www.sveaskog.se/jakt-fiske-och- ... okies=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror dom har tänkt sig gå i området som kallas Norra Gräsberget.

Mvh Henrik
Inte mer än att det finns en fin öppen koija med eldstad som går att övernatta i högst upp på Gräsberget, har ingen kolla på skogsfågelbeståndet i denna lokal men generellt verkar det som om det blev halvtaskigt med ungfågel lite längre söder u t i alla fall.
Fanns tidigare ett utkikstorn som numera tyvärr är rivet men utsikten från berget över Neiden är trots det fortfarande något alldeles extra
Känslan av att skicka en Svensk Norma Vulkan i den Svenska kalibern 6.5x55 genom en Svensk Älg på ett Svensk hygge med hälp av en Svensktillverkad kvalitetsstudsare från Husqvarna är svårslagen...
....bössknallen blir till en salut åt våra förfäder.

sjöberg

Inlägg av sjöberg »

Jag bor och jagar i området , Inga vägfåglar av en speciell anledning som jag inte vill gå in på här ;).Dåligt föryngringsår på mark där det för övrigt aldrig varit särskilt bra (Det finns sämre områden men också bättre ).Mycket Varg i området så det är med hjärtat i halsgropen man släpper hundarna här .Själv har jag klarat mig men skjuter ofta ngn smäll innan släpp .
/ Sjöberg