klass 4 på hare

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

hofboss
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: klass 4 på hare

Inlägg av hofboss »

asm skrev:Går att skjuta älg med 22an

Andreas

från telefonen
Har hört en historia där det stod en ko med två kalvar under ett äpple träd, första kalven trillade under trädet, den andra låg i grannens trädgård och kon avllivaders i 5:e tädgården.

Användarvisningsbild
T-Grön
Has thanked: 12 times
Been thanked: 45 times

Inlägg av T-Grön »

OT
Jag har haft livet av en hare med en grankotte :shock: Det var väldigt mycket dö i den må jag säga.

Det var en hare som satt och tryckte på en stig där jag kom gående och jag hade en hund som var på väg mot mig på just den stigen. Jag hade kallat in hunden från rejält avstånd och gick mot hunden när jag såg haren.

Tänkte att jag skulle underlätta för hunden, så jag tog upp en kotte och kastade iväg den mot haren i en båge, (tjejkast) när kotten tog mark så blev haren så rädd att den hoppade typ 80-90 cm upp i luften och föll död ner. Den måste ha dött av shocken. :oops:
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!

Användarvisningsbild
Lajnus0ntheline

Inlägg av Lajnus0ntheline »

T-Grön skrev:OT
Jag har haft livet av en hare med en grankotte :shock: Det var väldigt mycket dö i den må jag säga.

Det var en hare som satt och tryckte på en stig där jag kom gående och jag hade en hund som var på väg mot mig på just den stigen. Jag hade kallat in hunden från rejält avstånd och gick mot hunden när jag såg haren.

Tänkte att jag skulle underlätta för hunden, så jag tog upp en kotte och kastade iväg den mot haren i en båge, (tjejkast) när kotten tog mark så blev haren så rädd att den hoppade typ 80-90 cm upp i luften och föll död ner. Den måste ha dött av shocken. :oops:
Haha, bästa jag läst på länge. :D

zzzack

Inlägg av zzzack »

Levon skrev:
rotax440 skrev:oops! jag trodde man fick skjuta hare med 22lr.. har då aldrig behövt skjuta 2 skott på någon...
jag har iaf skjutit ett 15 tal men hädanefter blir det 6,5 med helmantel och dämpare.
dämpare eftersom jag hjälper en bonde och skjuter vid hans ladugård..
måne andra regler för skyddsjakt?

Skyddsjakt på hare...njaaa det lär nog bli svårt att hävda. Harpärlor som man snubblar på eller...
Skyddsjägare.
Jag jagar inte för att få skjuta, jag skjuter för att kunna jaga.

Användarvisningsbild
JOBEno1
Been thanked: 1 time

klass 4 på hare

Inlägg av JOBEno1 »

Nu när vi snackar klass 4 och hare....
Jag anser att man borde se över klasserna en aning.
Ta 17 hmr tex.
Jag tycker att den borde vara godkänd för klass 3 vilt.

Skickat från ajfån

Regnskog
Been thanked: 4 times

Inlägg av Regnskog »

JOBEno1 skrev:Nu när vi snackar klass 4 och hare....
Jag anser att man borde se över klasserna en aning.
Ta 17 hmr tex.
Jag tycker att den borde vara godkänd för klass 3 vilt.

Skickat från ajfån
Nja anser man bör lägga om arterna i stället kanadagås o hrm är ingen hit exempelvis, väldigt marginell effekt,

Hrm o hare på modesta avstånd ok men inte bra, osv...
Jag är för servering och utskänkningstillstånd på våra skjutbanor

björn 24 gram

Inlägg av björn 24 gram »

brun skrev:Skönt att se er på hugget. :)
Efter att ha konsulterat andra utanför detta forum har jag konstaterat att de harar som huserar på ett av "mina" fält är extremt närgångna, feta och lata.
De sitter helt still och reser sig för att se vem man är och stannar på korthåll (under 50 meter).
Under dessa premisser har jag inte sett några större risker att misslyckas med skotten mot dessa harar.
-
Nu är tråden väckt, får se om den somnar om....
Håller med fullt ut.....just i gårds- och trädgårdsmiljö vore 22an den mest ofarliga att använda. Här är 22 wm mkt overkill.Dessa harpopulationer är en ständig trafikfara med inbromsningar på halt väglag....

Å andra sidan kan man ju inte göra regler som passar allt!!!

Regnskog

Inlägg av Regnskog »

Det går utmärkt att ansöka om dispens hos NVV om man nu vill nyttja 22LR till hare, det praktiska i detta får knappast överskugga det legala.

Förresten vem bromsar för harar på vägen? Skyddsjakt på hare mm i träd/frukt och andra gårdar är möjligt.

björn 24 gram

Inlägg av björn 24 gram »

Regnskog skrev:Det går utmärkt att ansöka om dispens hos NVV om man nu vill nyttja 22LR till hare, det praktiska i detta får knappast överskugga det legala.

Förresten vem bromsar för harar på vägen? Skyddsjakt på hare mm i träd/frukt och andra gårdar är möjligt.
Jag ser ofta inbromsningsspaår av bilar och en annan hare som inte hann undan.
Bra att veta om skyddsjakt hare....är det NV eller Länsstyrelsen som medger skyddsjakt???

Har själv lyckats få skydds jakt på ringduva nu i vår......ringduvan har lärt sej att uppskatta majs , den äter ihop med kajorna!!

Regnskog

Inlägg av Regnskog »

Bevis om att en del bilförare inte har vett,

NVV meddelar dispens.

Användarvisningsbild
Argo 9,3

Inlägg av Argo 9,3 »

Appropå bromsspår.
Vi har ett vägpass som kallas "Haren i drivan". Jag hittade en halväten hare i skogen, förmodligen ett lodjur som käkat upp huvudet men lämnat bakdelen. Den var stelfrusen och jag sparkade ett hål i plogvallen och stack in bakdelen där så det såg ut som om han hoppat rakt in i vallen och fastnat :mrgreen: Nästa helg stog jag på samma pass och gissa om det var bromsspår på vägen efter alla som stannat och tittat på haren. :lol:
Argo The Redneck Reloader

Althehunter

Inlägg av Althehunter »

Andreas

från telefonen
Bara på älgbanan

regnskogII
Has thanked: 149 times
Been thanked: 50 times

Inlägg av regnskogII »

Wow- vilket trådlyft,

kul, men oklart motivet, det är inte så att någon håller på och paddar upp sitt antal inlägg enbart för att?

I sak är frågan så att säga bilagd och begraven i arkiven.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 8 times
Been thanked: 184 times

Inlägg av potatiskastare »

Lagligheten är nog utredd och klar. Däremot ser jag ingen brist på patronens dödande förmåga på hare. Haren är enligt min erfarenhet väldigt lättskjuten och pillar man in en hålspets i maskinrummet går de inte långt. Numera skjuter jag iof ogärna matvilt med bly och jag tvivlar lite på de blyfria alternativen.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Användarvisningsbild
Ingvar
Been thanked: 57 times

Inlägg av Ingvar »

"lite eld på brasan" kan härledas från det faktum att det finns dokumenterat två fall då man skjutit med en .22-a
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.

Kängan
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times

Inlägg av Kängan »

potatiskastare skrev:Lagligheten är nog utredd och klar. Däremot ser jag ingen brist på patronens dödande förmåga på hare. Haren är enligt min erfarenhet väldigt lättskjuten och pillar man in en hålspets i maskinrummet går de inte långt. Numera skjuter jag iof ogärna matvilt med bly och jag tvivlar lite på de blyfria alternativen.
Nog för att tråden är gammal och ett klassbyte inte är aktuellt men nog är jag av uppfattningen att 22lr hade kunnat räcka och att nyttan av att ändra gränsen hade varit stor.

Det finns ytterligare aspekt och det är att 22lr är en vänlig kaliber att använda i byar och nära hästar mm (och på några gynnsamma år kan hararna lokalt bli väldigt många).

Nåja jag gråter inte, har råkat skjuta någon hare och det är inte något jag äter ofta eller gärna så för egen del spelar det ingen större roll.

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 258 times

Inlägg av börje »

Andreas

från telefonen
För många år sen sköts en kviga i mina trakter när den stod i ett jordgubbsland. Skytten påstod att han försökt skrämma kvigan men råkat träffa av misstag.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
jonke72
Been thanked: 1 time

Inlägg av jonke72 »

Regnskog skrev:
brun skrev:Denna gamla tråd, väcker jag till liv med en personlig protest.
Hare borde få jagas med 22lr, den är fullt tillräcklig för detta ändamål upp till 50 meter.
Är det bara jag som är av den åsikten?
Ja det är du nog väldigt ensam om, det är en extremt marginell kaliber för hare. Saken har ältats ett otal gånger här inne.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f ... 2lr+klass3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=21&t=65938" onclick="window.open(this.href);return false;

Uttryckt helt kort, frågan är dödare än dödast hos förbund och NVV så en omklassning eller förändring, det har inte ens ett kö nummer på listan av saker att ta itu med.
Ajdå! jag som ung jägare råkade jaga hare & räv med stövarna 2 hela säsonger endast iförd en 22:a! konstig att dom ca 40-45st harar och en 4-5rävar som strök med på den tiden inte hade något problem att dö lika fort som dom skjutits med hagel. Skulle nog säga att det oftare behövs ett extra skott ibland med hagel än 22:an. Tur detta är preskriberat sedan många år tillbaka.
Min känsla är att vi stirrar oss allt för blinda på ENERGI när det gäller skottes effektivitet gällande olika klassindelning på vapen och ammunition istället för att verkligen se vad ammunitionen och kalibrarna har för effekt i viltet. Sedan har vi dock en del konstiga undantag från detta helt plötsligt. Tex. en 45kg dovhjort den har vi som klass 1 vilt men en gråsäl på +200kg där räcker det med en 222:a helt plötsligt !?!

fugazi
Has thanked: 31 times
Been thanked: 54 times

Inlägg av fugazi »

jonke72 skrev:... Tex. en 45kg dovhjort den har vi som klass 1 vilt men en gråsäl på +200kg där räcker det med en 222:a helt plötsligt !?!
Och små randiga grisar... klass 1!
\\ fugazi \\ Magnus \\

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 18 times
Been thanked: 100 times

Inlägg av Giobbi »

17HMR som klass 4... Bah.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.