Någon som har erfarenhet av konstgryt

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
ironheadmike

Inlägg av ironheadmike »

first_clas skrev:släppa bara inte in hunden där..bättre säkert satsa på jakt nästa år,och försöka få in nått i år..
Jo han var ju inne då jag byggde men dsen dess har jag inte släppt in han dit.

/M
Mosin Nagant 8,2x53R, Burris Fullfield 3-9x40
HVA 640 9,3x62, Aimpoint 9000L
Brno 500 med tre pipset; 12/7x57R, Aimpoint 9000SC, 12/222, 12/12
Investarm 20/76
Reck R12 22LR
Borderterrierna FINJ(g)CH SJ(gs)(gf)CH Ozzy och 'enstenarn' Rally

Användarvisningsbild
ironheadmike

Re: Någon som har erfarenhet av konstgryt

Inlägg av ironheadmike »

Skidade upp till stugan idag, skulle kolla till konstgrytet samt ett annat gryt som finns där. Hålen var dock igensnöade och hunden visade inget större intresse då jag skyfflade bort lite snö.

Verkar inte ha fått någon som flyttat in... Vet inte riktigt vad som är problemet. Räv finns på markerna, jag har åtlat med korn i gångarna och även slaktrester runtomkring. Sork finns det hur mycket som helst :? Men det kanske måste gå längre tid... Svårt att veta. Får väl lyfta på locket till kitteln till våren och se om någon varit in där öht.

Idag sköt jag då sönder två surströmminsburkar vid ett träd i närheten också så vi får se om det kommer några besök. Å andra sidan är det då så h-vetes mycke trafikdödad ren i närheten så rävarna lär inte behöva svälta just nu. Låg 10 renar i en hög indragna i skogen en km från stugan.

/Micke
Investarm 20/76
Reck R12 22LR

Användarvisningsbild
S_K_A_L

Inlägg av S_K_A_L »

Jag har väntat på att du skulle skriva i denna tråden. Jag vet inte om jag tror på plastvarianten.... men lyckas du är jag den förta till att göra samma sak. Håll oss informerade.

Det du skrev sist med att det inte gjorde så mycket om de gjorde egna gångar tycker jag är helt fel.
Hela vitsen med kostgryt är ju att ha stenkoll på både rävar och grävligar och i slutändan hunden.

Användarvisningsbild
ironheadmike

Inlägg av ironheadmike »

S_K_A_L skrev:Jag har väntat på att du skulle skriva i denna tråden. Jag vet inte om jag tror på plastvarianten.... men lyckas du är jag den förta till att göra samma sak. Håll oss informerade.
Jag kan fan inte tro att det skall vara någon skillnad vad de känner uppe på ryggen. Det känns inte som de är speciellt kräsna djur! Men som sagt, tills jag verkligen kan konstatera att det varit någon där så har ju tvivlarna rätt : )
S_K_A_L skrev:Det du skrev sist med att det inte gjorde så mycket om de gjorde egna gångar tycker jag är helt fel.
Hela vitsen med kostgryt är ju att ha stenkoll på både rävar och grävligar och i slutändan hunden.
Visst är det det, men den dagen, den sorgen : ) Jag tror inte att det är det första de gör i så fall.

/Micke
Investarm 20/76
Reck R12 22LR

Användarvisningsbild
ironheadmike

Inlägg av ironheadmike »

Här kommer en kort rapport...

Var upp till stugan idag och lyfte på locket till kitteln för att se om jag haft något besök. Döm av min förvåning då hela kitteln var full med jord! Det verkar som om kitteln och rören närmast kitteln sjunkit ner i jorden :oops: Inte så konstigt att ingen flyttat in där. Jag måste fixa så att kitteln o rören inte kan sjukna ner i jorden. Några brädor borde fixa det.

/Micke
Investarm 20/76
Reck R12 22LR

Remmpa

Inlägg av Remmpa »

Jag kanske har missa något då jag läst tråden som hastigast, så är fallet ber jag om ursätk.

Men ironheadmike jag är rädd för att du kommer att få problem. Vet att Mink hatar plaströr och är rädd att det samma gäller både räv och grävling.
Det är nog så svårt att få till konstgryt så att de funkar gjorda av betongrör. Plast är halt och luktar, om du vill ha/ få det bebott så rekomenderar jag att du åt minstånde appliserar något på botten av rören så att de inte på något vis kommer att vara hala.

Jag hoppas att jag har fel för din skull då det såg ut som du lagt ner en hel del jobb. Håll oss uppdaterade tack.

Fins en del literatur i ämnet samt en del att läsa här
http://www.jagareforbundet.se/viltvetan ... ochgry.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Lycka till

//R
http://www.f" onclick="window.open(this.href);return false;ältskytte.se
Swedish Riflery at facebook

Remmpa

Inlägg av Remmpa »

Glömde att ett sådant gryt bör ligga på frost fritt djup för att var intressant.

Användarvisningsbild
ironheadmike

Inlägg av ironheadmike »

Remmpa skrev: Plast är halt och luktar, om du vill ha/ få det bebott så rekomenderar jag att du åt minstånde appliserar något på botten av rören så att de inte på något vis kommer att vara hala.
//R
Läs lite till så ser du att jag kluvit rören, dvs. det är jordbotten

/M
Investarm 20/76
Reck R12 22LR

Användarvisningsbild
ironheadmike

Inlägg av ironheadmike »

Remmpa skrev:Glömde att ett sådant gryt bör ligga på frost fritt djup för att var intressant.
Varför skulle ett konstgryt behöva vara frostfritt då ett vanligt gryt inte är det?

/M
Investarm 20/76
Reck R12 22LR

Remmpa

Inlägg av Remmpa »

De flesta vinter gryt är frostfria. I alla fall där kitteln ligger.

Ja jag läste inte allt, lite trött och dags att lägga sig. Men dom du ser om du äser artiklarna så ser du även att du med stor sanolikhet kommer att få problem med att de inte håller sig till det du gjort, utan gräver vidare så att det blir okontrller bart för dig.
Där av att använda cementrör. Och att se till så att det är tätt i skarvar mm.

Har tittat på några och byggt ett. Det funkar dock inte men det hade jag som föraning om att det inte skulle då jag tyckte att det låg fel. Han har byggte ett nytt och det har givit bra resultat. Om du tar deig en funderare på i vilka vädersträck öpningarna normalt ligger så kommer du att se att de som regel ligger i söder. Detta lär vara det bästa samt att det skall vara så bygt att det inte bilr blött samt dragit för det rillar inte en räv. Rävar går inte i gryt då de är blöta.

Läs artiklarna så hittar du det mesta va intresse, de är bra skrivena. Om än utersluter vissa saker som jag fått mig till livs. Planerar för övrigt att bygga ett eller två på den egna marken nu om jag får hjälp av övriga i laget. Jag kan leta bland hmm alla mina raderna av böcker och komma med lite mer matnyttigt i ämnet. Återkommer om det om du är intresserad.

Kul för övrigt att det är andra som är lite som jag. Vi är inte så många nu för tiden.

//R

Användarvisningsbild
kvarnvik

Re:

Inlägg av kvarnvik »

ironheadmike skrev: Jepp plaströren är bara som tak. Nej jag har ingen botten i kitteln. Men jag är heller inte rädd för att de skall bygga egna gångar... då blir det ju bara mer spännande. Men jag har läst någonstans att man kan t.ex. sätta ett cykelhjul nere i botten under lite jord så kan de inte gräva.
/Micke
Om det är ett gryt du vill ha så skulle jag tro att det räcker att ge sig ut med en grävmaskin och lägga upp en rejäl hög i någon lämplig backe så att det blir lättgrävt för de små liven. Förutsatt att det finns gott om grävling = brist på plats i gryten...
/G

Användarvisningsbild
ironheadmike

Inlägg av ironheadmike »

Remmpa skrev:De flesta vinter gryt är frostfria. I alla fall där kitteln ligger.

du med stor sanolikhet kommer att få problem med att de inte håller sig till det du gjort, utan gräver vidare så att det blir okontrller bart för dig.
Där av att använda cementrör. Och att se till så att det är tätt i skarvar mm.

Om du tar deig en funderare på i vilka vädersträck öpningarna normalt ligger så kommer du att se att de som regel ligger i söder. Detta lär vara det bästa samt att det skall vara så bygt att det inte bilr blött samt dragit för det rillar inte en räv. Rävar går inte i gryt då de är blöta.

//R
Den dagen jag får in räv eller grävling där OCH de börjar gräva - då tar jag mig en funderare om jag skall göra något att förhindra det. Innan dess så får det vara.

Hela grytet ligger i en sydvästsluttning och kitteln ligger nog åtmionstone en meter högre än ingångarna. Blött lär det inte bli. Dragit är jag inte så säker att det blir heller. Men för säkerhets skull kommer jag att gräva kitteln djupare så att det blir en ordentlig grop där.

/M
Investarm 20/76
Reck R12 22LR

Användarvisningsbild
ironheadmike

Inlägg av ironheadmike »

Var till stugan i helgen och gick och kollade konstgrytet. Slaktreserna jag hade lagt i kitteln var borta och det var grävmärken inne i kitteln. Dessutom var det en tydlig gång i långgräset som vittnade om att Grimbart hade varit på besök några gånger. Igår blev det fiskrens som åtling där. Får se hur det ser ut i nästa vecka då älgjakten börjar...

/Micke
Investarm 20/76
Reck R12 22LR

Användarvisningsbild
first_clas

Inlägg av first_clas »

25sek på
OM grimbart antar din gästvänlighet kommer gräva i kitteln eller dylikt..finns juh sånna där lukt jannar att köpa från dom som bygger fällor osv,länken finns på keybone`s konstgryts tråd
VÅGA VÄGRA SPELA BLOCKFLÖJT I SKOGEN. KÖP STÖVARE
Citius, altius, fortius
http://www.grytjakt.com

Användarvisningsbild
ironheadmike

Inlägg av ironheadmike »

S_K_A_L skrev:Jag har väntat på att du skulle skriva i denna tråden. Jag vet inte om jag tror på plastvarianten.... men lyckas du är jag den förta till att göra samma sak. Håll oss informerade.
I veckan var jag upp och tittade till grytet. Det luktade räv och det var hyfsat mycke spår kring det. Så det verkar som om räven nyttjar det trots nymodigheter som plasttak :lol:

Bild

Jag har också haft ett rör ovanpå kitteln för att kunna ploppa ner slaktrester etc. Röret var nu borta, antagligen bortsparkat av renjävlarna. Men snön var borttinad runt omkring hålet. Jag tror det tyder på att det varit bebott och att värme kommit upp ur hålet. Nu har jag täckt över hålet med granris så att det inte snöar in då snön kommer.

/Micke
Investarm 20/76
Reck R12 22LR

Remmpa

Inlägg av Remmpa »

Roligt att du fått påhälsning i grytet. Du skrev tidigare i tråden att du inte var rädd för att de skulle gräva egena gångar i grytet. Det är ju en fördel då du med mycket stor sanolikhet kommer att drabbas av det.

Personligen tycker jag det är synd att du inte la plator eller liknande i botten så att du slipper utgrävningar i grytet. De kommer att förstöra en hel del och om du vill jaga utan hund så kommer det att spoliera grytet vad det liter. Jagar du med hund så kommer det medföra att du kommer att få gräva "sönder"grytet då grävlingarn flyttar in och utökar grytets storlek utan byggtillstånd.

Personligen så var jag inte så orolig för att du inte skulle få in några hyresgäster pga att du använde plaströr då du kapade dem på mitten och endast använde dem som tak.

Men som sagt grattis och lycka till.

Skall nog själv prova på varianten med plaströr så som du , men då ordna golv i grytet som motverkar utbyggnad utan bygglov från mig.

//R

Användarvisningsbild
kvarnvik

Inlägg av kvarnvik »

Prova att trycka i lite mossa och gräs i kitteln (nästa säsong av bilderna att döma).
Grävlingar samlar in sådant i bohålan, det avger värme när det ruttnar (varmkompost). Grävlingen kanske attraheras av frukost på sängen?
/G

Användarvisningsbild
ironheadmike

Inlägg av ironheadmike »

kvarnvik skrev:Prova att trycka i lite mossa och gräs i kitteln (nästa säsong av bilderna att döma).
Grävlingar samlar in sådant i bohålan, det avger värme när det ruttnar (varmkompost). Grävlingen kanske attraheras av frukost på sängen?
/G
Jag har redan lagt in slaget gräs där i somras/höstas
/Micke
Investarm 20/76
Reck R12 22LR

nyberg

Inlägg av nyberg »

efter ett år nu hur har grytet fungerat?
snygga vapen är överskattat

Användarvisningsbild
kvarnvik

Inlägg av kvarnvik »

Han hinner inte titta på gryt förstår du väl. Han glider ju bara runt i sin nya bil. :wink:
/G