Hej
Startar en tråd redan nu om vakjakten, så jag hinner först.
Har haft lite tid till vak sista åren då jag renoverat hus och fått smått. Tänkte försöka ta mig ut mer denna säsong.
Har röjt fram runt åtelplatsen då det hade växt igen ordentligt, fan vad sly växer!
Hoppas ni vill göra tråden till en bra infokanal då jag själv alltid tyckt att det är superkul läsa om andras vakpass och historier om vad som händer och sker i vinternatten.
Finns en del rävvakare från förr som jag hoppas finns kvar och fortfarande är aktiva.
Skitjakt på er!
Sauer 101 Jubile´ Swarovski z4 3-12x50
Lincoln premier 12 70
Stiga 30-06
Sako vixen 222 Leupold 3-9x40
Skulle behöva komma igång för det springer omkring en del räv här men har behövt invänta odlingssäsongens avslut innan gottehögen kan börja byggas på åkern. Har istället lagt tiden på att snickra vakkoja och göra en skogsåtel för att ge det ett ordentligt försök iår. Hoppas bara det kommer lite snö iår så det går att vaka några nätter där.
Sover dåligt tack vare influensan så jag vaknade av att åtelkameran plingade till ett par gånger och tänkte att nu har jag räv på gång. Tittade på bilderna och va fan en ren som tydligen mumsade hundfoder jag kastat ut som snacks
Varit dålig fart på rävarna senaste veckan mest troligt pga. kylan, vet att det var minst 2 rävar som strök omkring innan det blev kallt med drygt - 20 på nätterna, lite mildare nu med - 12 så man får hoppas att dom springer mer nu.
Första på åteln för iår föll natten som var kl 01, dök upp lite försiktigt strax efter kl 23:00 men en kylig dimma gjorde att de inte gick skjuta förrän kl 01. Större tik som tyvärr både saknade några tänder och även hade nån trasig tand men i övrigt väldigt fin.
Kastade ut slask på åteln i går och i tisdags. Igår hade jag 2 spår på åteln. Vi har fått snö i veckan så sikten är bra. Blir sittning i kväll och chanserna för räv är stor!
I fredags satt jag i 4h20min inga skall inga djur i sikte, sista 10min kom en hare ut som jag sköt på ca 200m hämtade in den och lade den i åtelgropen.
Nyss hemkommen från vakkojan, ikväll blev det dubblé! 2 friska tikar, en ganska stor och en mindre! Första kom in fint på ca 160+ meter. Jag sullade till första skottet, totalbom, hon fick fart och jag följde efter och nöp av. Skott nummer 2 sköt av frambenet och gick in lågt i bröstkorgen det tog stopp och jag skickade skott nummer 3 som tog bakom örat hon blev helt still. Skönt.
30 min senare kom lilltiken hon givk och skrotade runt på åkern, grävde, sniffade runt i snön. Jag hade samma puls som på första räven men jag behärskade mig, vred upp förstoringen tog fint stöd och nöp av ett skott som satt 5:1, knall och fall! Man kunde andas ut och pulsen lade sig så småning om. Jag satt en dryg timme efter sista räven sen gav jag upp efter totalt 3.5tim vak! -11°C knapp vind, uppehåll nästan hela kvällen, började snöa i slutet!
Nr 2 iår på åteln, mindre tik som föll 03:20, tiken verkade märka att fönstret helt plötsligt vart lite öppnat men hon han inte bestämma sig om de var farligt eller ej innan hon låg i backen.
Blev tydligen bild i vak och snartråden lustiga dom här rävarna. Inte ett besök på åteln på två veckor då det var 2 eller 3 samma natt. Nu hade jag en som var framme för en halvtimme sen, aldrig kommit nån så tidigt, inget skottläge men bössan riggad färdigt ifall den kommer tillbaka.