räv-eftersök

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Josef

Inlägg av Josef »

Tack för uppmuntran! Idag vägdes räven och den låg på 8kg vilket väl är rätt så stort?

Jag lägger till en bild också

Bild
Senast redigerad av 2 Josef, redigerad totalt 11 gång.
7mm RM

Användarvisningsbild
Sturjägarn jr
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Inlägg av Sturjägarn jr »

Bra jobbat Josef!!

det är klart att man ska göra eftersök på räv!
sen om man har missat en chans att få en räv, så vill man ju ännu mer ha den. :D

Cervantes

Inlägg av Cervantes »

Vad var den egentliga döds orsaken? Förblödde den eller? För det gick ju som jag fårstått bara ett dygn mellan påskjutning till det att ni fann den död. Så den lär ju knappast svultigt ihjäl. Kanske brist på vatten? Fast den borde ju äta snö i mängder om fallet var så, och det borde den ju klara sig på ett tag, till det att den kan ta sig till ett öppet vatten. Eller så frös den ihjäl.

Nå vad har ni kommigt fram till?
Winchester Mod 777 .308 W - Zeiss Diavari 2.5-10x48
Browning 325 Sporter kal. 12-70

Användarvisningsbild
Josef

Inlägg av Josef »

Jag tror att det var blodförlust för det blödde rätt så rejält och de ställen där den tagit lega var det som sm pölar, det ser ju förstås alltid ut att vara mer blod än det egentligen är på snö men som sagt var det förmodligen blodförlust.

Mvh Josef
7mm RM

orienteraren

Re: räv-eftersök

Inlägg av orienteraren »

Lyfter en gammal tråd.

Var ute ikväll efter räv. Mycket riktigt dök det upp en nästan direkt jag satt mig så jag hade inte hunnit skruva ner kikaren (stod på 12 då jag var på skjutbanan nyligen). Räven kommer springande rakt mot mig. Har försökt få min första räv o säkert suttit närmare 30 pass senaste 2 åren. Har sett många gånger men aldrig kommit åt. Trots detta tänker jag - tiden bida - räven i sida så jag tvingar mig att vänta. Räven stannar till i nästan perfekt bredsida, 60 m och jag har bra stöd i tornet. Räven fyller nästan hela kikaren då jag inte hann skruva ner från 12x.

Får in den perfekt o låter skottet gå. Den gjorde ett jätteskutt rakt upp. Jag tappade den i kikaren så jag lyfte huvudet samtidigt som jag repeterade. Såg att den agerade "som om den blivit getingstucken" eller biten, den liksom "bet" mot bakkroppen samtidigt som den sprang en liten vända på kanske 20 m innan den försvann in i högt gräs. Jag upplevde också att den hade viss "slagsida" när den sprang o tänkte att det här är klart. Kaliber 30-06, norma vulkan 180 gr.

Jag och en till letade i 2h varav sista timmen med hund efter skottplatsen, blod eller hår. Vi hittade inte ett vitten. Jag litade på bössan, hade rent läge, bra stöd, stillastående räv, typ bredsida, 60m. Känns helt osannolikt att jag skulle missa helt. Om den bara hoppat rakt upp hade jag kanske kunnat tro att jag skjöt under men nu reagerade den pss som en del björnar gör vilket pekar på någon form av träff. En 30-06 borde dock orsaka en hel del skada och blod/hår även vid en dålig träff tycker jag. Någon som känner igen skottreaktionen? Jag ska iaf åka t banan och kontrollera bössan!

Andra killen skulle göra ett försök till imorgon bitti med en annan hund. Känns inget vidare då detta är första djuret jag "tappat".

Johanthefox
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Inlägg av Johanthefox »

Jag har sett samma fenomen att räven snurrat runt och bitit efter att ha blivit träffad. Hade också 30-06 och 180 gr. Kulan träffade då för långt bak, gick rakt igenom buken utan att hinna svampa upp. Träff med samma kula brukar normalt ge ett stort utgångshål när man träffar i bröstet på räven. Väldigt lite blod och den gick långt men det var spårsnö så vi fick tag i den till slut.

orienteraren

Inlägg av orienteraren »

Intressant, men även om kulan inte hann svampa upp så borde det funnits hår och iaf något blod. Inte ens hunden hittade något sådant. Jag är mycket förbryllad. Har inte hunnit kontrollera bössan men att tex kikaren fått en smäll (inget jag känner till att det har hänt) är den enda förklaringen jag har. Det som oroar är dels att den blev skadad men också att jag tyckte att det kändes så bra i skottet men ändå gick skit.

Markägaren hade span efter kråkor och hade gått med en annan hund på morgonen efter utan framgång. Får hålla utkik om jag ser en räv som ser ut att halta där framöver.

karelsk blandning
Has thanked: 18 times
Been thanked: 48 times

Inlägg av karelsk blandning »

Har sett några gånger när jag skjutit med fmj på åteln att räven ofta biter mot där skottet tagit, ibland hittar man knappt blod eller hår på snön så är nog väldigt svårt på bar marken.
Kan även rulla på marken eller snurra runt efter man skjutit på dom och sen full fart iväg.

Träff tror jag att du har i räven men kanske långt bak.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 8 times
Been thanked: 194 times

Inlägg av potatiskastare »

Två varningsflaggor höjs för mig.

1: Vulkan med sin fördröjda expansion öppnar inte alltid. Då kan det bli övverraskande små skador och låånga eftersök.
2: Du säger att du lyfte huvudet. Kanske är det det enskilt vanligaste felet inom skytte. Man är helt tvärsäker och blickar upp för att titta. Problemet är bara att vår kropp lurar oss. Den börjar lyfta på huvudet innan, för att kapa bort reaktionstiden. Effekten blir att du lyfter innan kulan lämnat pipan.

Vanlig syn på lerduvebanor när det kommer en fin macka och skytten lyfter en aning för att riktigt få njuta av sin pulverträff. Bom :shock:

Jag minns väl när jag sköt första gången i min kronograf. Jag trodde det var nåt helknas för jag spred överallt. Innan jag kom på att jag var för nyfiken på displayen och började flytta blicken dit innan kulan var ute.

Banskyttar använder ofta det mentala tricket att man måste guida kulan i luften. Dvs man måste se träffen i kikaren för att den skall räknas. Om man fokuserar på att se träffen i kikaren motverkas ovan nämnda fel. Och på rimliga håll skall man se träffen i kikaren. Gör man inte det har man ett rekylupptagningsproblem. (Eller såklart att träffen syns otydligt pga låg förstoring eller annat. Med tidsmässigt skall man se den genom siktet även om man inte kan urskilja den.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

orienteraren

Inlägg av orienteraren »

Beteendet var precis som karelsk blandning beskriver, i kombination med att allt kändes bra så var det antagligen träff.

Jag har skjutit en hel del vilt med vulkan men aldrig något så litet som en räv. Om den tog i magen är det väl inte mer än 10-15 cm och inga ben så jag köper tanken att kulan inte hunnit expandera särskilt mycket, vilket också stämmer att den bör kunna springa både fort och långt.

Ang att jag skulle tittat upp för tidigt är det en mycket realistisk förklaring men inte i just detta fall. Jag såg i kikaren hur den hoppade. Den hoppade "ur bild" i kikaren och när jag inte kunde få in den igen direkt lyfte jag på huvudet, men tekniken att "guida kulan" var ett bra tips. Det ska jag komma ihåg!

Ska försöka komma iväg till skjutbanan imorgon eller imorgon.

karelsk blandning
Has thanked: 18 times
Been thanked: 48 times

Inlägg av karelsk blandning »

orienteraren skrev:
09 aug 2020, 13:06
Beteendet var precis som karelsk blandning beskriver, i kombination med att allt kändes bra så var det antagligen träff.

Jag har skjutit en hel del vilt med vulkan men aldrig något så litet som en räv. Om den tog i magen är det väl inte mer än 10-15 cm och inga ben så jag köper tanken att kulan inte hunnit expandera särskilt mycket, vilket också stämmer att den bör kunna springa både fort och långt.

Ang att jag skulle tittat upp för tidigt är det en mycket realistisk förklaring men inte i just detta fall. Jag såg i kikaren hur den hoppade. Den hoppade "ur bild" i kikaren och när jag inte kunde få in den igen direkt lyfte jag på huvudet, men tekniken att "guida kulan" var ett bra tips. Det ska jag komma ihåg!

Ska försöka komma iväg till skjutbanan imorgon eller imorgon.
Bössan går troligen som den ska, men kan vara att räven vred eller precis rörde sig frammåt i skottet som då tog lite för långt bak med den reaktionen du fick.
Om skottet tagit bra med fmj för mig har dom ofta hoppat till ganska rakt upp med en kort rusning eller bara fallit ihop.

Användarvisningsbild
slovenskykopov
Has thanked: 1 time
Been thanked: 14 times

Inlägg av slovenskykopov »

Jag har skjutit några rävar med Vulkan i 8x57 och den har alltid öppnat och lämnat ganska stora hål på utgångsidan. Skottreaktionen tyder på en träff lite långt bak tycker jag! Det är inget ovanligt att rävar drar en bit efter skott...