räv-eftersök

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Josef

räv-eftersök

Inlägg av Josef »

Idag ville det sig så illa att jag råkade skadeskjuta en räv. Förmodligen är ett bakben avskjutet. En del blod på platsen och mycket hår. Räven lämnade platsen haltandes och blodstänk hela vägen i spåret. Det är gott om snö så det är inga problem att spåra räven. Vi spårade räven någon kilometer men avbröt pga mörker. Vi fortsätter eftersök imorogn. Jag har inte hört mycket talas om eftersök på räv men jag är säker på att nån här kan ge mig råd hur vi ska gå tillväga med det här. Vi funderar att släppa en hund på räven. Hur reagerar en räv i en sån här situation? Går den i gryt?

Mvh Josef
7mm RM

Användarvisningsbild
herbert
Been thanked: 6 times

Inlägg av herbert »

Har den inte redan gått i gryt har du kanske tur att hunden ställer räven och ibästa fall tar i hjäl den oxå (om hunden kan vill säga).

Vi hade en münsterländer i laget förut som vi använt 2ggr på E-sök efter räv och han tog ihjäl dom själv, men så va han vass som ett samurajsvärd och hette rambo (va nog nått fel i huvet på han kan tilläggas).
ADB
Blaser R93

Moderator

Användarvisningsbild
Sturjägarn jr
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Inlägg av Sturjägarn jr »

fick själv nyligen lov att göra eftersök på en räv :oops: , sköt ett par skott med .308, mycket blod både på skottplats och i spåren, men tack vare lite snö tappade vi. dagen efter fortsatte jag, då hittade jag bara några få blodfläckar långt bort, ca 100 meter från där jag tappade, sen vetefan vart den tog vägen. släppte efter hamiltonstövaren på kvällen jag sköt, hon försvann men kom tillbaka sen, vet inte vart räven tog vägen men troligen ner i gryt? förbryllande :(

sluggern

Inlägg av sluggern »

Hej.
Inte för att det tillför så mycket till din fråga..
Men jag var med om en liknande händelse förra året. Jagade rådjur, hade ett fint drev några 100 meter ifrån mig när en stor, vinter pälsad räv, kommer smygandes och börjar jaga sork bakom ryggen på mig!
Räv före rådjur. Bra stöd, 100 meter. Lätt tänker jag och kramar bakre trycket. Räven förvinner som ett streck i ett snömoln. Ser i kikaren att höger framben snurrar som en proppeler :oops:
Måttligt roade gubbar fick passa om. 1dm snö så hund behövdes inte, väldigt mycke blod. Fick avbryta pga mörker. På natten sjönk temperaturen till nästan 20minus. Tog ann där jag slutade kvällen innan. Efter några 100 meter ledde blod spåret upp på en stor sten :!:
Uppe på stenen hade räven legat, mycket blod. Men oxå fram benet :shock: Jag sköt från vänster sida, kulan måste gått under räven och tagit benet på andra sidan. Sen måste räven bitit av huden som benet hängde i...
Färska språng spår från stenen, och inte en blod droppe.
Å jag mådde dåligt.

3 veckor senare ringer grann tanten och undrar om jag kan komma och försöka skjuta den tre benta räven som jagar sork nedanför hennes köksfönster. Blev ett odramastiskt avslut med 6,5 an. Och det var "min" räv, något magrare men fin i pälsen. Fy f*n vad skönt.

Användarvisningsbild
Diablo

Inlägg av Diablo »

sluggern skrev: 3 veckor senare ringer grann tanten och undrar om jag kan komma och försöka skjuta den tre benta räven som jagar sork nedanför hennes köksfönster. Blev ett odramastiskt avslut med 6,5 an. Och det var "min" räv, något magrare men fin i pälsen. Fy f*n vad skönt.
Otroligt att de kan klara en sån pärs... Hur såg stumpen ut? Hade det börjat läka eller var det infektion?

Skönt att du fick tag i den!
För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Användarvisningsbild
Josef

Inlägg av Josef »

Tackar för råden! Vi har spårat den idag och den har gått i ett gryt. Vi har för tillfället ingen hund men imorgon har vi tillgång till en grythund så då hoppas vi kunna avsluta det hela.

Mvh Josef
7mm RM

Användarvisningsbild
Ehnebom

Inlägg av Ehnebom »

Ni kan inte röka ut den då?
This is my signature.
There are many like it, but this one is mine

Användarvisningsbild
Josef

Inlägg av Josef »

Ja kanske det. Jag har hört att det ska vara extremt svårt att lyckas med det.
7mm RM

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Has thanked: 92 times
Been thanked: 183 times

Inlägg av Fritz Kraut »

Josef skrev:Ja kanske det. Jag har hört att det ska vara extremt svårt att lyckas med det.
Det är inte tillåtet. Dessutom kan det bli fråga om djurplågeri om man röker ett gryt där en skadad räv inte kan ta sig undan röken.

Fritz
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

Användarvisningsbild
Josef

Inlägg av Josef »

Det är inte tillåtet. Dessutom kan det bli fråga om djurplågeri om man röker ett gryt där en skadad räv inte kan ta sig undan röken.
Jag hade också för mig att det var så, glömde skriva det.
7mm RM

Användarvisningsbild
Ehnebom

Inlägg av Ehnebom »

Okej, tänke om det var effekivt. För om det gäller eftersök så borde det isåntfall ha varit lagligt.
This is my signature.
There are many like it, but this one is mine

sluggern

Inlägg av sluggern »

Diablo
Hade läkt "fint". Hårlöst sista cm. Inga tecken på infektion. Innan jag kom åt att skjuta så hann jag observera räven ett par minuter. När den gick/smög haltade den svårt. Ngt skrämde den så den sprang åt mitt håll, och då märktes det inget alls!

Användarvisningsbild
Adam_Skevstad

Re: räv-eftersök

Inlägg av Adam_Skevstad »

Josef skrev:Idag ville det sig så illa att jag råkade skadeskjuta en räv. Förmodligen är ett bakben avskjutet. En del blod på platsen och mycket hår. Räven lämnade platsen haltandes och blodstänk hela vägen i spåret. Det är gott om snö så det är inga problem att spåra räven. Vi spårade räven någon kilometer men avbröt pga mörker. Vi fortsätter eftersök imorogn. Jag har inte hört mycket talas om eftersök på räv men jag är säker på att nån här kan ge mig råd hur vi ska gå tillväga med det här. Vi funderar att släppa en hund på räven. Hur reagerar en räv i en sån här situation? Går den i gryt?

Mvh Josef
Jag tycker du skall ha all heder av att ni lägger all denna tid på eftersök
av räv. Alltför ofta hör man folk säga något i stil med "jag tror jag
träffade, men det var ju bara en rävdj***l".

Användarvisningsbild
mickel

Inlägg av mickel »

Jag sköt min första rävbom av 25 rävar i torsdags kväll. Räven varsnade mig och just som skottet gick for den iväg. På skottplatsen fanns en ulltuss och inget blod.

Vi släppte en kompis tyskterrier som är känd som rävmördare och han drog i löpan direkt och efter någon minut vart det full jakt, det buktade en sväng innan det drog iväg långt bort. Genom att det ej fanns något blod på hela sträckan när vi gick i löpan var räven troligtvis tack och lov ej skadad och den hade ej heller gått i gryt utan var kvar ovan jord när vi släppte terriern.

Visst finns det en nonchalans som du skriver Adam typ att, *det var bara en rävjäkel* men jag anser då att en räv är lika mycket *värd* som övrigt vilt, om inte mer.. :)

Summa sumarum lade vi ned ca 3 tim på kvällen med eftersöket och visst kändes det surt att ej få rätt på räven men sannolikt vart den *bara* lite friserad och om ännu mera skrämd.

Användarvisningsbild
herbert
Been thanked: 6 times

Inlägg av herbert »

Sköt en räv för nån höst sedan, den kom hoppande som om den jagade sork på ett gärde på jaktmarken men när den inte reagerade på att jag stod på vägen 30m framför den så la jag studsaren till axeln och skickade den till andra jaktmarker.
Anledningen till att den hoppade fram var som ni kan se på bilderna, ett avskjutet ben som hängde och dingla.
BildBild
ADB
Blaser R93

Moderator

Användarvisningsbild
OUTFITTER

Inlägg av OUTFITTER »

En trångborrad gammal sida med kikarsikte, tyska 1an, laddad med Nickelmagnum(finns dom kvar än förresten?) ger ett 100procentigt "kvar-på-platsen skott", förutsatt att hållet är det rätta, men detsamma gäller ju med kulvapen, så varför ska man behöva krångla till saker och ting, fråga gärna 405WCF om den saken..

Användarvisningsbild
Adam_Skevstad

Inlägg av Adam_Skevstad »

mickel skrev: Visst finns det en nonchalans som du skriver Adam typ att, *det var bara en rävjäkel* men jag anser då att en räv är lika mycket *värd* som övrigt vilt, om inte mer.. :)
Precis min mening. Tyvärr struntar många i eftersök på räv. Lite
underlig attityd tycker jag.

Användarvisningsbild
Josef

Inlägg av Josef »

Då var det över. Imorse anlände vi till grytet med en foxterrier. Vi kunde direkt konstatera att räven lämnat grytet eftersom den snö som vi lagt för ena grytöppningen var bortgrävd. Första tanken blev direkt att det här är kört. Vi började spåra räven och efter ca 50 meter så ligger den där död. En hyggligt stor hanräv. Skottet hade precis som förväntat tagit långt bak och slagit igenom vänster bakben högt upp. Anledningen till det dåliga skottet var att räven vek av till höger just i skott-ögonblicket. Det känns i alla fall bra att vi fick tag i den tillslut och att lidandet är över.

Mvh Josef
7mm RM

375HH
Been thanked: 1 time

Inlägg av 375HH »

Heder åt Er och erat eftersöksarbete!

/Johan
"375H&H om älgen själv får välja"
"Den som söker han letar"
Strävhårig tax
Östlaika x 2

Användarvisningsbild
Melvinsson

Inlägg av Melvinsson »

Bra jobbat Josef!!

Visst är det en självklarhet, för de flesta av oss jägare, att "göra sitt bästa" för att få rätt på ett skadskjutet vilt men långt i från alla gör det....tyvärr.

Vet om jägare som nonchalerat det hela med orden: "Det var nog bom, sen var det ju bara en räv" :( :evil: och det gör mig upprörd.
/M