Vilka djur skulle du skjuta med 308 FMJ

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

PTWalker
Has thanked: 37 times
Been thanked: 6 times

Vilka djur skulle du skjuta med 308 FMJ

Inlägg av PTWalker »

Har hamnat i ett samtal där åsikterna om vilka djur som är rimliga att skjuta på etiskt vid smygjakt med 308 win, FMJ.
(Typ övningsammo Norma FMJ/NP på korta till normala avstånd upp till max 150m)

Vilka djur skulle du utan tvekan skjuta om du fick rimligt läge med bra kulfång? Vilka skulle du inte skjuta på och varför?

Är det till exempel försvarbart att skjut räv, även om det formellt är tillåtet?

Gbg-1
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Vilka djur skulle du skjuta med 308 FMJ

Inlägg av Gbg-1 »

PTWalker skrev:Har hamnat i ett samtal där åsikterna om vilka djur som är rimliga att skjuta på etiskt vid smygjakt med 308 win, FMJ.
(Typ övningsammo Norma FMJ/NP på korta till normala avstånd upp till max 150m)

Vilka djur skulle du utan tvekan skjuta om du fick rimligt läge med bra kulfång? Vilka skulle du inte skjuta på och varför?

Är det till exempel försvarbart att skjut räv, även om det formellt är tillåtet?
Jaktlagstiftningen är ganska tydlig vad som är tillåtet eller inte.
Du kan ta en Skåning ur Skåne men aldrig Skåne ur Skåningen

PTWalker

Inlägg av PTWalker »

Tack Gbg-1 för ditt svar!

Ska jag förstå ditt inlägg som att du menar att det är ok att skjuta t ex räv på 150m, eftersom det är lagligt?

Har läst och hört att räven kan gå långt vid en träff då och är därför skeptisk till att det är lämpligt även om det är tillåtet?!

Skulle du ta ett första skott på en räv på det hållet med FMJ (förutsatt att du behärskar skjutavståndet)?!

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 253 times

Inlägg av börje »

Vilken jävla idiotisk tråd.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

PTWalker

Inlägg av PTWalker »

börje skrev:
25 nov 2020, 17:08
Min undran är varför en buffeljägare läser en småviltstråd och orkar yttra sig när hen finner tråden ointressant?!

Men tack för läsningen iaf :-)

Användarvisningsbild
dkmart

Inlägg av dkmart »

Lätt,
Inga djur alls.

Jagar i princip bara älg, rådjur, hare och räv.

//Martin
308w
.22LR
12/308w
12/70

Användarvisningsbild
taxen
Moderator
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Inlägg av taxen »

Vad skulle skillnaden vara för räven oberoende av skjutavstånd? Resultatet blir det samma av en jägarmässig träff oberoende 50m el 75, 100 alt 200m en död räv och ett fint skinn om man vill ha det alt en 100 gr HP kula men då blir det inget fint skinn längre
Man blir alldrig fullärd......

knappåsarn
Has thanked: 15 times
Been thanked: 4 times

Inlägg av knappåsarn »

Pappälg.

Thjona
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Inlägg av Thjona »

Risk att det kommer att bli en het tråd om "långa" avstånd och liknande

Men om du har koll på alla parametrar så ser jag inget hinder till att skjuta det som är lagligt.
150 meter är ju inte så långt håll men med krympande mål och ökande avstånd så ökar också behovet att ha koll på sin utrustning, kulbana, vindpåverkan och avstånd.
Detta kräver en ganska aktiv skytt som håller på att testa och träna sitt skytte innan det är dags att skrida till verket.
Så för den otränade med mindre koll på dessa förutsättningar är det olämpligt och för den som behärskar det ser jag det som ok.
Så det är upp till var och en att ha koll på sin förmåga och sätta taget skott.

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

PTWalker skrev:
25 nov 2020, 17:14
börje skrev:
25 nov 2020, 17:08
Min undran är varför en buffeljägare läser en småviltstråd och orkar yttra sig när hen finner tråden ointressant?!

Men tack för läsningen iaf :-)
Denna tråd blir nåt i stil med trådarna om huruvida 6,5x55 duger till älg elr inte.
Gör som du vill inom lagens råmärken, enkelt.
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)

Grizzly308
Has thanked: 6 times

Inlägg av Grizzly308 »

jag har skjutit ett gäng kanadagäss med 308 fmj. avstånd upp till 150m har förekommit.
placerar kulan mitt i bröstet så klarar sig köttet men gåsen dukar under ganska omedelbart.
Livet är för kort för att gå och ångra allt du aldrig gjorde.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 8 times
Been thanked: 181 times

Inlägg av potatiskastare »

På räv anser jag att det beror mycket på kulans form. Lite trubbigare helmantlar brukar döda dem fint. Spetsiga kulor ger mindre effekt.

Förmodligen gäller samma förhållande på större fågel.

Så med bra kulfång och rätt kulform i förhållande till vilt anser jag det duger till allt lovligt.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

malx
Has thanked: 11 times
Been thanked: 69 times

Inlägg av malx »

Skulle säga att 308 FMJ har gott å väl tillräckligt med energi för allt lovligt vilt inom 500m, ja troligtvis betydligt längre än så. Kan till och med vara så att den dödar bättre (läs: avger mer energi i djurkroppen) vid lägre hastighet. Däremot så kommer ju alltid en FMJ att ge ett betydligt snävare träffområde än en expanderande kula så det som blir begränsande blir ju det avstånd som du känner dig helt säker på att träffa det träffområdet (med samtliga faktorer inklusive ett levande vilt som kan röra på sig inräknade).

dråparn
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Inlägg av dråparn »

Lägre hastighet ger ju lägre energi så den lär ju döda sämre. En som med fart som susar igenom ger ju bättre resultat, se och jämför när det skjuts i gelantinblock. När kulan susar igenom så har den ett rejält baksug som drar med sig smått och gått :mrgreen:

Användarvisningsbild
tjuröga
Has thanked: 44 times
Been thanked: 38 times

Inlägg av tjuröga »

Kanske räv med en HP övnings kula, inte kul om man kör med en FMJ och den drar iväg ordentligt...

Vet en gamling som sköt en älg utav misstag med fmj, som tur var gick den inte mycket längre än annars....
Remington 700 är cylinderrepeternas motsvarighet till Kalasjnikov

Användarvisningsbild
Arve
Has thanked: 62 times
Been thanked: 109 times

Inlägg av Arve »

Jag tycker inte den här tråden var så dum. Det är ju mer undantag än regel att man endast har halvmantel i fickorna. Åtminstone här i Mälardalen.

Jag skulle absolut skjuta fågel och hare med (308) FMJ.

Om jag var duktig och tog vara på rävskinn skulle jag skjuta dem också med FMJ, men vara jävulskt noga med skottplaceringen. NVV är ju inte kända för att räkna med snäva marginaler. Eller räkna ö h t. Som förutsättningarna är nu så prioriterar jag kort flyktsträcka, samt skjuter endast räv i samband med annan jakt - skulle aldrig hinna plundra och byta ut älg-ammon mot FMJ.
“All my means are sane, my motive and my object mad.”
//Kapten Ahab.

Användarvisningsbild
700x55
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Inlägg av 700x55 »

Toppfågel går väl utmärkt att skjuta med fmj? Kräver oavsett kula väldigt bra skottplacering.
Remington 700 - 6,5x55 / Meopta Meopro 6-18x50
HVA 98 Custom Helstock - 8x57IS / Kahles Helia CSX 1,5-6x42
Anschutz 1516 - 22WMR / Leupold VX-1 3-7x33
Beretta 686 SP1 - kal. 20

kimppa

Inlägg av kimppa »

Toppfågel ,skarv med säkert kulfång , hare, pappälg ,mårdhund ,räv men kanske inte på 150 m på barmark.

Erjo338

Inlägg av Erjo338 »

Hej.

När man läser denna tråd är det uppenbart många som sitter hemma och killgissar och har begränsad kunskap om terminalballistik och vad som händer med en projektil när den träffar sitt mål.

Din fråga är ju dock inte helt enkel att svara på utan bygger på många andra ”okända” faktorer som inte vägs in, t.ex. rörliga mål, vind etc, allt sådant som påverkar träffsäkerheten. Olika FMJ är också olika konstruerade med olika tjock mantel som har olika lätt att fragmentera vid träff i t.ex. ett bogblad. Det som kommer avgöra den dödande effekten är mängd avlastad energi och penetrationsdjup och träff i vitala organ. En FMJ har en hög rörelseenergi men avlastar sällan så mycket i den kropp den träffar, framför allt i mindre djur, jämfört med en expanderande eller fragmenterande projektil som ofta kan lämna all sin energi i kroppen den träffar.

Jag skulle inte ha några problem att skjuta all mindre (lagligt) vilt med FMJ sålänge jag kan garantera en bra skottplacering. Skjuter toppfågel upp mot 300m i bra förhållanden och får bra effekt så länge skottet sitter där det ska. En dålig träff på fågel (typ i magen) så spelar det ingen roll om du skjuter på 70 eller 300m du kommer ändå ha ett eftersök att göra. Att undvika sådant är en anledning att använda en varmint projektil (fragmenterande) för att få hög energiavlastning och därmed få en hydrostatiskchock effekt på djuret så att det blir kvar på platsen.

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Erjo338 skrev:
05 jan 2021, 16:12
Hej.

När man läser denna tråd är det uppenbart många som sitter hemma och killgissar och har begränsad kunskap om terminalballistik och vad som händer med en projektil när den träffar sitt mål.

Din fråga är ju dock inte helt enkel att svara på utan bygger på många andra ”okända” faktorer som inte vägs in, t.ex. rörliga mål, vind etc, allt sådant som påverkar träffsäkerheten. Olika FMJ är också olika konstruerade med olika tjock mantel som har olika lätt att fragmentera vid träff i t.ex. ett bogblad. Det som kommer avgöra den dödande effekten är mängd avlastad energi och penetrationsdjup och träff i vitala organ. En FMJ har en hög rörelseenergi men avlastar sällan så mycket i den kropp den träffar, framför allt i mindre djur, jämfört med en expanderande eller fragmenterande projektil som ofta kan lämna all sin energi i kroppen den träffar.

Jag skulle inte ha några problem att skjuta all mindre (lagligt) vilt med FMJ sålänge jag kan garantera en bra skottplacering. Skjuter toppfågel upp mot 300m i bra förhållanden och får bra effekt så länge skottet sitter där det ska. En dålig träff på fågel (typ i magen) så spelar det ingen roll om du skjuter på 70 eller 300m du kommer ändå ha ett eftersök att göra. Att undvika sådant är en anledning att använda en varmint projektil (fragmenterande) för att få hög energiavlastning och därmed få en hydrostatiskchock effekt på djuret så att det blir kvar på platsen.
Varmint på rådjur är väl ändå att ta i :roll: Finns ju bra expanderande kulor som inte har varminteffekt
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)