Jaktmarker inlandet närheten av Luleå?

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Dabo
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Jaktmarker inlandet närheten av Luleå?

Inlägg av Dabo »

Finns det något register med kartor för privata jaktmarker? Är desperat efter nya områden att jaga småvilt på. Skogsbolagen säljer bara dygnskort. Har ingen egen skog heller.

Skickat från min SM-T800 via Tapatalk

Katjing
Been thanked: 17 times

Re: Jaktmarker inlandet närheten av Luleå?

Inlägg av Katjing »

Finns några alternativ, t.ex.
1. Arrendera småviltsjakt i ett vvo nära dig.
2. Gå med i Luleå jaktvårdsklubb inför nästa jaktår, de har lite marker nära Luleå, men det mesta är ganska långt bort.
3. Köp årskort på bolagsmark (Jo, det går visst)

Användarvisningsbild
Dabo

Inlägg av Dabo »

Har varit medlem i LJVK i ca 6år. Men sista tiden har det blivit sån sjuk trängsel i skogen. Och på vintern är det skidspår överallt.

Vilket skogsbolag går det köpa årskort av?

Med "närheten av Luleå" men jag ca en timme med bil.

Användarvisningsbild
Axelenöga
Been thanked: 47 times

Inlägg av Axelenöga »

Bodens Jakt o Fiske ?
Tror dom har ca 10000ha mellan boden -kalix.

Sca har ju tyvärr blivit omöjliga att ha göra med,verkar vara hårda begränsningar på småviltskort..

G-Stads jaktklubb har riktigt fina marker men då måste man vara boende där för att få lösa.

Annars är det att ringa runt till byarna och fråga om arende,Ängesbyn ,smedsbyn,Råneå...
Har vissa kontakter i byarna,fixade ett arende till en kompis i höst.Ibland kan markägarna kräva referenser...

Skickat från min SM-A705FN via Tapatalk

Är jag oförskämd så beror det på brist av koffein
kattjävlar

Användarvisningsbild
Dabo

Inlägg av Dabo »

Axelenöga skrev:Bodens Jakt o Fiske ?
Tror dom har ca 10000ha mellan boden -kalix.

Sca har ju tyvärr blivit omöjliga att ha göra med,verkar vara hårda begränsningar på småviltskort..

G-Stads jaktklubb har riktigt fina marker men då måste man vara boende där för att få lösa.

Annars är det att ringa runt till byarna och fråga om arende,Ängesbyn ,smedsbyn,Råneå...
Har vissa kontakter i byarna,fixade ett arende till en kompis i höst.Ibland kan markägarna kräva referenser...

Skickat från min SM-A705FN via Tapatalk
Har fått för mig att fåglarna på LJVK:s marker absolut aldrig sitter för hunden på grund av att det är så sinnessjukt högt jakttryck på markerna. Har passerat upp till 7andra bilar då det inte ens är älgjakt...

Bästa vore att få tag på nåt arrende. Eller åtminstone undersöka möjligheten.

Skickat från min SM-T800 via Tapatalk

malx
Has thanked: 13 times
Been thanked: 76 times

Inlägg av malx »

Dabo skrev:
25 okt 2020, 22:28
Har fått för mig att fåglarna på LJVK:s marker absolut aldrig sitter för hunden på grund av att det är så sinnessjukt högt jakttryck på markerna. Har passerat upp till 7andra bilar då det inte ens är älgjakt...

Bästa vore att få tag på nåt arrende. Eller åtminstone undersöka möjligheten.
Det handlar ju om att ryktet gick fanns fågel kronåret två år sedan. Före det fick man oftast vara ensam på många marker...
Men det finns fortfarande "luleå"-marker där du kan vara ganska själv. Storlandet behöver du inte trängas på (och skjuts nästan bäst fågel per jaktdag där), det är ju dock som namnet anger en enorm mark så fågeltillgången är givetvis varierande över områdena.

Men om inte fåglarna sitter så beror det nog inte så mycket på jakttrycket. Skogsfågel är ju överhuvudtaget svårt för stående fågelhundar. I princip bara ungfågel och ripa man har en bra chans på om man inte har en riktigt duktig hund. I år var kullarna sena vilket gjorde det lättare än tidigare. Nu har jag ju själv en "värdelös" ung Breton som helst jagar själv (alltid husses fel, jag vet) men vet de som lyckats RIKTIGT bra med stående fågelhund i år på lvjk:s marker.

Användarvisningsbild
Dabo

Inlägg av Dabo »

Problemet med Storlandet är ju övernattningen. Nu då snön har kommit så går det ju bort. Om man inte har börjat ploga Kattåvägen?

Sen försöker jag jaga in en skällande fågelhund. Jag har trampat i Sörliden nu hela hösten och hunden hittar fågel då det finns. Men då inte en enda har satt sig så börjar man ju fundera. Sen ser man ju ibland att man går i spåren efter någon annan hundförare.

Träffade en uppgiven hundförare för älgjaktlaget där i höstas som var lite uppgiven då älgarna springer full galopp tills dom kommer till grannmarkerna och där smäller det.
Jag tror att högt jakttryck och mycket aktivitet påverkar viltet till en viss del.

malx
Has thanked: 13 times
Been thanked: 76 times

Inlägg av malx »

Dabo skrev:
26 okt 2020, 07:57
Problemet med Storlandet är ju övernattningen. Nu då snön har kommit så går det ju bort. Om man inte har börjat ploga Kattåvägen?

Sen försöker jag jaga in en skällande fågelhund. Jag har trampat i Sörliden nu hela hösten och hunden hittar fågel då det finns. Men då inte en enda har satt sig så börjar man ju fundera. Sen ser man ju ibland att man går i spåren efter någon annan hundförare.

Träffade en uppgiven hundförare för älgjaktlaget där i höstas som var lite uppgiven då älgarna springer full galopp tills dom kommer till grannmarkerna och där smäller det.
Jag tror att högt jakttryck och mycket aktivitet påverkar viltet till en viss del.
Sörliden är den absolut mest trafikerade marken och består ju i princip bara av kalhyggen så antar att fåglarna flyger långt... (Inte varit dit i år) Finns ju en massa andra marker. Ifjol var det plogat till stugan i Storlandet hela vintern, den vägen är ganska trafikerad så det ska nog mycket till för att den inte ska plogas. Däremot är ju givetvis få av avstickarna in på marken plogade, det beror ju helt på hur de avverkar. Man kan säkert ringa sveaskog och höra. (Om det nu är sveaskog eller sca som äger markerna där? jag kommer inte riktigt ihåg) Ta med egen ved.

NiKKEE
Has thanked: 5 times
Been thanked: 16 times

Inlägg av NiKKEE »

malx skrev:
26 okt 2020, 11:44
Dabo skrev:
26 okt 2020, 07:57

Sörliden är den absolut mest trafikerade marken och består ju i princip bara av kalhyggen så antar att fåglarna flyger långt... (Inte varit dit i år) Finns ju en massa andra marker. Ifjol var det plogat till stugan i Storlandet hela vintern, den vägen är ganska trafikerad så det ska nog mycket till för att den inte ska plogas. Däremot är ju givetvis få av avstickarna in på marken plogade, det beror ju helt på hur de avverkar. Man kan säkert ringa sveaskog och höra. (Om det nu är sveaskog eller sca som äger markerna där? jag kommer inte riktigt ihåg) Ta med egen ved.
Svea med största sannolikhet.
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.