otterdalen skrev: ↑14 sep 2020, 13:36
Premiären blev en orgie i släppta bockar. Totalt såg jag 6 bockar första dagen men ingen av dem var på skottlistan...
Jobb och familjeliv gjorde att det inte blev tid för ett försök förrän på torsdagen den tjugonde. Ställde klockan på 04:45 och hoppades hitta den trebenta bocken nere vid sjön.
På plats 05:10 och smög upp på en liten klövervall. Från nämnda vall ser man över en byväg och ner mot sjön där en kornåker breder ut sig ca 500 meter.
Längst ner i södra hörnet upptäckte jag ett rådjur.
Kunde inte riktigt avgöra vilken bock det var men den kunde vara haltalotta!
Smög ner mot kornåkern och följde slykanten som skiljer åkern från sjön.
Bocken var borta!
Modet sjönk, hade han hoppat in i snåren var det ju kört.
Då såg jag ngt rött ca 120 meter bort i slyn. Där står han ju med full bredsida!
Upp med bössan och hårkorset gled upp bakom bogen.
I smällen försvann bocken men tystnaden var total, inga brak eller prassel av ngt flyende vilt.
Väl framme på skottplatsen så låg den mycket riktigt där.
Bonden hade tippat av lite stenar mm i slyn vilket skapat denna enda lucka, ibland ska man ha tur!
Bockens vänster bakben var av nedanför hasen och hade läkt ihop hjälpligt men snett.
Igår morse vaknade jag onödigt tidigt, vi skulle inte åka ut i älgskogen förrän 7 så vid sexdraget smög jag ut mot ett litet hygge hemma på gården där en 4-5 taggare med ett märkligt beteende visat sig några gånger sista tiden.
Jag smög i hästarnas sommarhage och helt plötsligt så kommer ett rådjur gående från höger och börjar dra loss löv från en liten rönn!
Jag står helt öppet 30 meter bort med bössan fortfarande på ryggen och en ihopsatt triggerstick i vänstra handen.
Lägger långsamt ner skjutstödet, får ner bössan och lyfter vapnet.
Bocken mumsar helt lugnt vidare, vad fan är det här hinner jag tänka innan jag osäkrar och siktar.
Bocken gör ett klassiskt jämfotahopp rakt upp och drar som en avlöning in i snåren.
Går fram och tittar på skottplatsen, en halv lunga ser ut att ligga kvar där så det känns ju bra.
Blodspåret är lätt att följa och ca 70 meter in i ungskogen ligger bocken!
Inspektionen ger vid handen att han var blind på vänstra ögat.
Inte konstigt att han inte såg mig!
Förklarar också hans märkliga beteende när han blivit stött tidigare, han hade alltid gjort små piruetter innan han stuckit nämligen.
Älgjakten blev en uppvisning i förbjudna tjurar så det var ju skönt att dagen startade bra iaf...