Ekorrjakt enligt jaktjournalen

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Walt Slade
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Re: Ekorrjakt enligt jaktjournalen

Inlägg av Walt Slade »

greyling skrev:
Walt Slade skrev:Förstår inte varför "storjägarna" går igång just på ekorrjakt.
Måste man skjuta något djur för att det är kul när man uppnått vuxen ålder är det frågan om man inte lider av någon psykisk störning.
Det stör mig inte det minsta om någon knäpper en ekorre för att ha till flugbindning eller att man vill testa hur den smakar, men till att göra det endast för skojs skull känner jag bara förakt för.
Dyngsmäll skrev:Alla populationer som tål jaktligt uttag ska kunna jagas, oavsett om arten är söt eller ej.
Varför då bara ekorre?
Det finns ju bl.a. gott om domherrar, talgoxar, rödhakar och svalor.
Hagelskytte mot svalor skulle väl vara en utmaning?
Ja men nu står t ex medelhavsländerna mfl för en stor del av smågågeljakten/fångsten så det skulle nog bli en diplomatisk kris om vi sköt deras villeberåd.
Vad jag vet så är domherrar och talgoxar i alla fall inga flyttfåglar.
Och gråsiskorna som de senaste veckorna har kommit i hundratal till gården och spräckt denna vinters fågelmatningsbudget. :wink:

Walt Slade

Inlägg av Walt Slade »

Dyngsmäll skrev:Alla populationer som tål jaktligt uttag ska kunna jagas, oavsett om arten är söt eller ej.
Walt Slade skrev: Varför då bara ekorre?
Dyngsmäll skrev: Ja, inte mig emot om någon vill trassla med sådant så länge arten inte hotas eller påverkas negativt i nämnvärd grad av det. Djur som djur. Kvittar väl vad de heter?
Tänkte mest på de som tycker att småfåglarna behöver skyddas då ekorren eventuellt plundrar småfågelbon.

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 253 times

Inlägg av börje »

@Walt Slade
Även i vårt moderna samhälle så finns det "rktig skog" :roll:
Men du kanske bor i storstan?
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Användarvisningsbild
birk0323
Has thanked: 1 time
Been thanked: 20 times

Inlägg av birk0323 »

Ekorr-jakt må ju fylla flera funktioner. Det är nog ett bra sätt att introducera den nye jägaren, pälsen och köttet. Min morfar pratade mycket om ekorrjakt även om han inte jagade själv. Det har varit en betydande del genom åren när ekorrjakten var mycket viktig och jag kanske tänker att sådant spelar in också. Så länge jakten är etisk och inte riskerar beståndet så är det väl bara att åka, ju mera vilt vi har att jaga ju lättare må det ju vara också att hålla igång föryngringen av jägarkåren ? Ekorren är väl en resurs att beskatta för markägaren såsom annat vilt tänker jag ?
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.

Användarvisningsbild
greyling
Has thanked: 66 times
Been thanked: 34 times

Inlägg av greyling »

Walt Slade skrev:
Ja men nu står t ex medelhavsländerna mfl för en stor del av smågågeljakten/fångsten så det skulle nog bli en diplomatisk kris om vi sköt deras villeberåd.
Vad jag vet så är domherrar och talgoxar i alla fall inga flyttfåglar.
Och gråsiskorna som de senaste veckorna har kommit i hundratal till gården och spräckt denna vinters fågelmatningsbudget. :wink:[/quote]

åfan!

jag tror du förstår vad jag avsåg.

Men för att vara övertydlig. "jag tycker" är helt ok men kanske inte i det här sammanhanget. Finns andra perspektiv på tillvaron än det. Det vi här tycker är fel kan vara helrätt på annat håll. Och tvärtom
Greyling

Användarvisningsbild
Dyngsmäll
Been thanked: 4 times

Inlägg av Dyngsmäll »

Walt Slade skrev:
Walt Slade skrev: Varför då bara ekorre?
Dyngsmäll skrev: Ja, inte mig emot om någon vill trassla med sådant så länge arten inte hotas eller påverkas negativt i nämnvärd grad av det. Djur som djur. Kvittar väl vad de heter?
Tänkte mest på de som tycker att småfåglarna behöver skyddas då ekorren eventuellt plundrar småfågelbon.
Det är därför man inte ska använda sådana tramsiga argument. ”Djur ska jagas därför att de ditten och datten”. Det är att binda ris åt egen rygg. Väldigt få arter ”behöver” jagas utifrån något sorts nyttoperspektiv och börjar vi dribbla i den hörnan är vi snart av med jakten på de flesta arter. Djur ska kunna jagas om stammen bedöms klara det. Punkt.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde

Walt Slade

Inlägg av Walt Slade »

börje skrev:@Walt Slade
Även i vårt moderna samhälle så finns det "rktig skog" :roll:
Men du kanske bor i storstan?
Tvärtom, bor i skogen (eller det som en gång varit skog) i södra Lappland.
Har haft björn, järv och lo inom hundra meter från kåken, så särskilt storstadslikt är det inte.
Man kan tycka att här finns det riktig skog men det är tyvärr mestadels virkesplantager numera.
Inom de knappt 25000ha jag har som jaktmark är det bara på några få bonnskiften det finns små områden med granskog värd namnet.
I går tog jag skotern och körde två mil runt och kollade fällorna, förutom ekorren som satt ute under fågelmatningen här hemma såg jag bara ett ekorrspår och det var på ett ställe där det är ca 20 ha gammal skog, tyvärr har det nyligen snitslats med plastband runtom så den skogen är snart borta...

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Jag har 3000ha jaktmark o gott om ekorrspår.
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)

Walt Slade

Inlägg av Walt Slade »

Dyngsmäll skrev: Djur ska kunna jagas om stammen bedöms klara det. Punkt.
Håller helt och hållet med att djuren ska kunna jagas men det innebär inte att de måste jagas.
För mig är det helt förkastligt att döda ett djur bara för att man tycker det är kul, det måste finnas någon annan anledning till dödandet.
Kött, skinn, viltvård och skyddsjakt är godtagbara anledningar och då är det för mig av underordnad betydelse vad som står i jakttabellen.

Walt Slade

Inlägg av Walt Slade »

börje skrev:Jag har 3000ha jaktmark o gott om ekorrspår.
För mig får du gärna skjuta ekorrar bara du äter upp dem. :wink:

Användarvisningsbild
HuggyBear
Has thanked: 29 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av HuggyBear »

Walt Slade skrev:
Hur många äter sina rävar å grävlingar? De flesta ta nog inte ens rätt på skinnen :roll:
Hva 146 9,3x57 KKC
Tikka M65 6,5x55 KKC
CZ 455 Varmint 22 lr KKC Vortex 6-24
Merkel 961L 8×57JRS-8x57JRS/20 Trijicon 1-6
Winchester SX3 12/89
Walther LGR luftgevär 4,5mm

Användarvisningsbild
Dyngsmäll
Been thanked: 4 times

Inlägg av Dyngsmäll »

Walt Slade skrev:
Dyngsmäll skrev: Djur ska kunna jagas om stammen bedöms klara det. Punkt.
Håller helt och hållet med att djuren ska kunna jagas men det innebär inte att de måste jagas.
För mig är det helt förkastligt att döda ett djur bara för att man tycker det är kul, det måste finnas någon annan anledning till dödandet.
Kött, skinn, viltvård och skyddsjakt är godtagbara anledningar och då är det för mig av underordnad betydelse vad som står i jakttabellen.
Ingen kan tvinga någon att jaga. Och jag håller helt med dig för egen del. Jag jagar för maten, men det finns de som har andra intressen. Jag kommer aldrig skjuta nån ekorre, men det innebär inte att jag tycker de måste fridlysas.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Sunda tankar!
Själv har jag inte skjutit nån ekorre på ca 40r, men jag har väl 3-4 st på samvetet.
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
Ingvar
Been thanked: 54 times

Inlägg av Ingvar »

börje skrev: .....
Själv har jag inte skjutit nån ekorre på ca 40r, men jag har väl 3-4 st på samvetet.

Jag har nio barnbarn som skall "läras upp" så för min del kommer det att "bokföras" en hel del under de kommande åren.
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.

Användarvisningsbild
redtop
Been thanked: 14 times

Inlägg av redtop »

Ingvar skrev:

Jag har nio barnbarn som skall "läras upp" så för min del kommer det att "bokföras" en hel del under de kommande åren.
Funderar kring det här med upplärning och ekorrjakt.
Tänker man då att man jagar ekorre med hagel? Ekorrarna är ju sällan på marken och tänker man kulvapen mot ekorre i träd blir det ju som "toppfågeljakt" med avsaknad av vettigt kulfång. Inget pedagogiskt exempel för nya jägare kan jag tycka.
Eller tänker jag helt fel?

Användarvisningsbild
Ingvar
Been thanked: 54 times

Inlägg av Ingvar »

redtop skrev:
Ingvar skrev:

Tänker man då att man jagar ekorre med hagel? Ekorrarna är ju sällan på marken och tänker man kulvapen mot ekorre i träd blir det ju som "toppfågeljakt" med
avsaknad av vettigt kulfång. Inget pedagogiskt exempel för nya jägare kan jag tycka.
Oroa dig inte!
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.

Användarvisningsbild
greyling
Has thanked: 66 times
Been thanked: 34 times

Inlägg av greyling »

redtop skrev:
Ingvar skrev:

Tänker man då att man jagar ekorre med hagel? Ekorrarna är ju sällan på marken och tänker man kulvapen mot ekorre i träd blir det ju som "toppfågeljakt" med avsaknad av vettigt kulfång. Inget pedagogiskt exempel för nya jägare kan jag tycka.
Inte med en klass 1-2 är det att rekommendera. Men med t ex en 22a är det i det helt ofarligt att skjuta uppåt i en någorlunda brant vinkel. (det är det även med en klass 1-2 men kanske mindre pedagogiskt att lära ut eftersom det är mindre marginal med "vinkeln"). Så det torde nog vara ett utmärkt sätt att lära ut säkerhet vid jakt. Att lära ut att "allt är farligt" är nog det som är farligast.
Greyling

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Jag har bara skjutit korre med tolvor :wink:
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 8 times
Been thanked: 181 times

Inlägg av potatiskastare »

greyling skrev:
Inte med en klass 1-2 är det att rekommendera. Men med t ex en 22a är det i det helt ofarligt att skjuta uppåt i en någorlunda brant vinkel. (det är det även med en klass 1-2 men kanske mindre pedagogiskt att lära ut eftersom det är mindre marginal med "vinkeln"). Så det torde nog vara ett utmärkt sätt att lära ut säkerhet vid jakt. Att lära ut att "allt är farligt" är nog det som är farligast.
Det trodde jag med i min ungdom. Sköt en pippi och fick senare reda på att det blivit ett kulhål genom en fräsch 1,5" bräda några hundra meter bort. Det var en .22 kort kula som gjorde det på väg ned efter att ha gått i rejält brant vinkel upp först... En skalle är inte tåligare än en 1,5" bräda...
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Walt Slade

Inlägg av Walt Slade »

HuggyBear skrev:
Walt Slade skrev:
Hur många äter sina rävar å grävlingar? De flesta ta nog inte ens rätt på skinnen :roll:
"Kött, skinn, viltvård och skyddsjakt är godtagbara anledningar" skrev jag lite tidigare.
Du har nog missförstått mig, det är att döda bara för skojs skull som är tabu för mig.
Nu när man inte får betalt för skinn längre så åker de flesta rävar på brasan och skjuter man med V-max så är det inte mycket att ta reda på...