Om andra vill jaga ekorre för att lägga på tallriken eller för att sy klädesplagg så lägger jag mig inte i det.
Vem vet, med farsoter och eventuella ”nedsläckningar” så kan ju ekorren rädda livet på familjen..

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
Exactamentobörje skrev: Man kan även jaga dom med hund, typ finnspets.
Ha, ha! Ja, precis! Både rådjuren och ekorrarna jag har vid fågelmatningen är ju potentiella proteinkällor vid SHTF/Zombieapokalyps!405 WCF skrev:Jag kommenterade inte artikeln, lämnade bara min åsikt vad gäller ekorrjakt för egen del.
Om andra vill jaga ekorre för att lägga på tallriken eller för att sy klädesplagg så lägger jag mig inte i det.
Vem vet, med farsoter och eventuella ”nedsläckningar” så kan ju ekorren rädda livet på familjen..
Jaktförordningen, bilaga 4lasse-a skrev:Sedan så händer det ju att man får upp ekorrar på vind osv. och då är det ju bra att man iaf har möjligheten att ta bort den utan en massa krångel.
Där ser man. Jag trodde den var "fridlyst" på riktigt.redtop skrev: Jaktförordningen, bilaga 4
...
Eller Laika, helsike vad många gånger man suttit på helspänn för en ställande hund innan det konstaterats vara ekorre. Modern till lagets nuvarande hund hade inte denna ovanan men denna är oerhört förtjust i ekorrar.börje skrev:Man kan även jaga dom med hund, typ finnspets.
Vill man ha en finnspets som jagar ekorre? javisst om det är det man tänkt sig ha den till och då hittar man nog ingen bättre hund till det... men jagar man fågel så blir det ganska irriterande då ekorrar finns i parti och minut, men en mård får den gärna ställa (själv vägrar jag skjuta en ekorre åt finnspets... farbrorn har en på älgjakt och jag brukar få låna en då jag inte har en själv).busholle skrev:Eller Laika, helsike vad många gånger man suttit på helspänn för en ställande hund innan det konstaterats vara ekorre. Modern till lagets nuvarande hund hade inte denna ovanan men denna är oerhört förtjust i ekorrar.börje skrev:Man kan även jaga dom med hund, typ finnspets.
Varför då bara ekorre?Dyngsmäll skrev:Alla populationer som tål jaktligt uttag ska kunna jagas, oavsett om arten är söt eller ej.
Ja, inte mig emot om någon vill trassla med sådant så länge arten inte hotas eller påverkas negativt i nämnvärd grad av det. Djur som djur. Kvittar väl vad de heter?Walt Slade skrev:Förstår inte varför "storjägarna" går igång just på ekorrjakt.
Måste man skjuta något djur för att det är kul när man uppnått vuxen ålder är det frågan om man inte lider av någon psykisk störning.
Det stör mig inte det minsta om någon knäpper en ekorre för att ha till flugbindning eller att man vill testa hur den smakar, men till att göra det endast för skojs skull känner jag bara förakt för.
Varför då bara ekorre?Dyngsmäll skrev:Alla populationer som tål jaktligt uttag ska kunna jagas, oavsett om arten är söt eller ej.
Det finns ju bl.a. gott om domherrar, talgoxar, rödhakar och svalor.
Hagelskytte mot svalor skulle väl vara en utmaning?
Walt Slade skrev: Förstår inte varför "storjägarna" går igång just på ekorrjakt.
Ja men nu står t ex medelhavsländerna mfl för en stor del av smågågeljakten/fångsten så det skulle nog bli en diplomatisk kris om vi sköt deras villeberåd.Walt Slade skrev:Förstår inte varför "storjägarna" går igång just på ekorrjakt.
Måste man skjuta något djur för att det är kul när man uppnått vuxen ålder är det frågan om man inte lider av någon psykisk störning.
Det stör mig inte det minsta om någon knäpper en ekorre för att ha till flugbindning eller att man vill testa hur den smakar, men till att göra det endast för skojs skull känner jag bara förakt för.
Det finns ju bl.a. gott om domherrar, talgoxar, rödhakar och svalor.
Hagelskytte mot svalor skulle väl vara en utmaning?
Var andra tider då när det fanns riktig skog och det betalades någon krona för skinnet.Ingvar skrev:Walt Slade skrev: Förstår inte varför "storjägarna" går igång just på ekorrjakt.
I mina hemtrakter, Höjmyrkroken, har jakt på ekorre varit "instruktionen" till jakt.
[\quote]
|