Ekorrjakt enligt jaktjournalen

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Torpalasse
Has thanked: 13 times
Been thanked: 12 times

Ekorrjakt enligt jaktjournalen

Inlägg av Torpalasse »

https://www.jaktjournalen.se/ledare-sja ... pa-ekorre/" onclick="window.open(this.href);return false;

Åter ett ämne som den nya chefsredaktören brinner och tar ton för.
Har han rätt, eller är det onödigt gastande?

Själv kan jag störa mig på uttrycket att det endast ska dödas för nöjes skull och att man då lika gärna kan lämna bössan hemma, eller åka till skjutbanan. Är det bara själva dödandet som är kul? Kan man inte lika gärna smäcka flugor i kökstaket?
Browning AB3, 308win. Stalon w110, Nikon monarch e
Carl Gustaf 1900 GRS, 30-06. Minox za5i
Husqvarna 1722, 22lr. Bushnell Elite 3200
Merkel 32, 12/12/7x57r. Docter Sight III
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12
Beretta a400 onyx xplor, 12

Användarvisningsbild
greyling
Has thanked: 67 times
Been thanked: 36 times

Re: Ekorrjakt enligt jaktjournalen

Inlägg av greyling »

Jag håller odelat med nvv och sanches i det här fallet.

Särskilt det han tar upp om svartfötterna i Jägarledet.
Greyling

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 8 times
Been thanked: 184 times

Inlägg av potatiskastare »

Från många håll blandas "får" och "måste" eller "bör" ihop. Jag är helt för legalisering och jag retade mig otroligt på argumenten när ekorrjakten förbjöds. Innebär det att jag kommer jaga ekorre? Troligen inte. Det är inget som tvingar mig bara för att det är lagligt.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 258 times

Inlägg av börje »

Ekorren tar många fågelungar ur småfåglarnas bon, så den är förutom söt även en predator.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

405 WCF
Has thanked: 14 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av 405 WCF »

Inget kommersiellt värde i varken skinn eller kött och antagligen ingen stor predator på ätbara fåglar, (obs, det sista är min spekulation).
Dessutom är den ett trevligt inslag i trädgården och i fågelbordet.
Nä, jag kommer inte att jaga ekorre.
Anser att förutom äggtjuvande kråkfåglar, minkar som rensar rent på fågel och fisk runt vattendrag, samt andra större skadegörande djur så ska viltet ha ett värde för mig innan jag jagar det.
Antingen ett ekonomiskt värde i form av skinn eller för middagsbordet.
Meningslöst dödande är av ondo.

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 36 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av lasse-a »

Sedan så händer det ju att man får upp ekorrar på vind osv. och då är det ju bra att man iaf har möjligheten att ta bort den utan en massa krångel.

Sedan så har ju grå ekorre nästan helt trängt undan vår inhemska i andra europeiska länder, så där är jakt av grå ekorre en fråga om artskydd. Undrar när/om vi får grå ekorre i Sverige? Vet inte att jag läst/hört om att den skulle vara här än.

Och kan de inte sprida skabb? Så det kan kanske vara befogat att knäppa en av det skälet? Dvs utan att ta risken att man har fel?

Användarvisningsbild
Townes van Zandt
Has thanked: 28 times
Been thanked: 8 times

Inlägg av Townes van Zandt »

börje skrev:Ekorren tar många fågelungar ur småfåglarnas bon, så den är förutom söt även en predator.
Trodde jag också tills jag kollade. Så här säger Wikipedia:
Det kan noteras att denna art varken äter fågelungar eller fågelägg. Det är en myt, som avfärdades under tjugohundratalet efter forskning, där maginnehållet från 600 ekorrar analyserades. Endast i mindre än ett fall på hundra (0,67 procent) återfanns liknande innehåll, vilket efter analys kunde förklaras med att ekorren, för sin kalcium-metabolism, endast intagit rester av ben eller äggskal.
Esse non videre

Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

405 WCF skrev:Inget kommersiellt värde i varken skinn eller kött och antagligen ingen stor predator på ätbara fåglar, (obs, det sista är min spekulation).
Dessutom är den ett trevligt inslag i trädgården och i fågelbordet.
Nä, jag kommer inte att jaga ekorre.
Anser att förutom äggtjuvande kråkfåglar, minkar som rensar rent på fågel och fisk runt vattendrag, samt andra större skadegörande djur så ska viltet ha ett värde för mig innan jag jagar det.
Antingen ett ekonomiskt värde i form av skinn eller för middagsbordet.
Meningslöst dödande är av ondo.
Har du läst artikeln?
Greyling

Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Märkligt att resonemanget trots allt glider in på att det ska finnas någon form av mening eller syfte som ska vara av värde för mig som individ.

Nä heder åt nvv som begripit att det är ett fullständigt meningslöst famlande det där.

Läs artikeln.

Visst får man sedan sitta och tycka att allt ska utgå från sitt eget tyckande - helt ok men - inskränkt tror jag det kallas.
Greyling

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Townes van Zandt skrev:
börje skrev:Ekorren tar många fågelungar ur småfåglarnas bon, så den är förutom söt även en predator.
Det kan noteras att denna art varken äter fågelungar eller fågelägg. Det är en myt, som avfärdades under tjugohundratalet efter forskning, där maginnehållet från 600 ekorrar analyserades. Endast i mindre än ett fall på hundra (0,67 procent) återfanns liknande innehåll, vilket efter analys kunde förklaras med att ekorren, för sin kalcium-metabolism, endast intagit rester av ben eller äggskal.
Jag skiter i den forskningen eftersom jag sett ekorre knipa talgoxens ungar när ja kollat genom köksfönstret. Holken som talgoxen brukar häcka i finns i silverpilen 5m från stugknuten. Ett par år sen såg jag den ta 2st ungar som tittade ut i väntan på mat, sen kallnade ekorren.
Våga Vägra Varg!!
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)

GetenG
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Inlägg av GetenG »

Är för att den tillåts jaga, bra till flugbindningen. Sen kommer jag nog inte jaga den, om inte den knycker isoleringen i huset. Kul för barnen å skjuta en när dom vuxit upp lite mera.

Användarvisningsbild
Filfrasen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Inlägg av Filfrasen »

Jag tycker han har en stor poäng.

För min del är Ekorre direkt nödvändig i vid min flugbindning som man i nuläget får köpa importerat från andra länder samtidigt som det sitter andra "jägare" som förespråkar att det inte finns någon som helst "nytta" med jakten....Quislingar var visst ordet för det.

Om Ekorrar inte äter ägg eller fågelungar...varför ser man dom då försöka ta sig in i holkar för samtidigt som fågelmamma argt försöker mota bort ? :roll:
Känslan av att skicka en Svensk Norma Vulkan i den Svenska kalibern 6.5x55 genom en Svensk Älg på ett Svensk hygge med hälp av en Svensktillverkad kvalitetsstudsare från Husqvarna är svårslagen...
....bössknallen blir till en salut åt våra förfäder.

Användarvisningsbild
Townes van Zandt
Has thanked: 28 times
Been thanked: 8 times

Inlägg av Townes van Zandt »

Filfrasen skrev:
Om Ekorrar inte äter ägg eller fågelungar...varför ser man dom då försöka ta sig in i holkar för samtidigt som fågelmamma argt försöker mota bort ? :roll:
De kanske dödar för nöjes skull!?! :wink:
Skämt åsido verkar detta vara en fråga där forskningen och vardagsiakttagelserna inte harmonierar. Kanske behövs ytterligare forskning?
Esse non videre

Användarvisningsbild
HuggyBear
Has thanked: 30 times
Been thanked: 27 times

Inlägg av HuggyBear »

börje skrev:
Townes van Zandt skrev:
Jag skiter i den forskningen eftersom jag sett ekorre knipa talgoxens ungar när ja kollat genom köksfönstret. Holken som talgoxen brukar häcka i finns i silverpilen 5m från stugknuten. Ett par år sen såg jag den ta 2st ungar som tittade ut i väntan på mat, sen kallnade ekorren.
Precis! Å hävda att detta är bluff för att man kollat maginnehåll på 600st AV TUSEN Å ÅTER TUSENTAL genom åren tyder bara på att det är jaktmotståndare som skrivit detta å dessa som verkligen TROR att man på 600 ekorrar kan slå bort faktum som de flesta andra VET sen urminnes tider... :roll:
Jag ser inget fel i allmänjakt på ekorre. Kommer jag gå ut för att aktivt jaga å skjuta dom bara för det?! Knappast troligt men det är väl upp till var å en.
Precis med exempelvis björktrast...
Hva 146 9,3x57 KKC
Tikka M65 6,5x55 KKC
CZ 455 Varmint 22 lr KKC Vortex 6-24
Merkel 961L 8×57JRS-8x57JRS/20 Trijicon 1-6
Winchester SX3 12/89
Walther LGR luftgevär 4,5mm

Användarvisningsbild
Dyngsmäll
Been thanked: 4 times

Inlägg av Dyngsmäll »

Alla populationer som tål jaktligt uttag ska kunna jagas, oavsett om arten är söt eller ej.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde

JoPe

Inlägg av JoPe »

Jag kan inte hitta en referens till orginalstudien, man ska ta och beställa avhandlingen. Där kanske det står något.

Det är rimligt att vara skeptisk mot alla som påstor att något "inte händer"/"är extremt ovanligt" för att EN fältstudier säger så. Tex Finländska forskaren som för någr år sedan visade att skarvar inte äter ädelfisk. Sen glömde han skriva att det inte fanns så gott om ädelfisk i området som undersökts..

Jag vill inte med det drömma någon, de försöker nog och vill väl, men vill man påstå att något inte händer har man ganska stor bevisbörda. Om de 600 är jämt spridda över året, och de levde på 100% ägg och fågelungar när dessa fanns så skulle man väl förvänta sig det innehållet i ungefär några % magarna. 1% är lite mindre än väntat, men då det bara är några individer så skulle jag inte vilja dra några stora slutsatser ur det.. Typ kanske att de troligen inte lever bara på ägg och ungar :)
--------------------
Sako Vixen 222r Zeiss 3-12x56
Sauer 200 6,5x55 Zeiss 1,5-6x42
Brno 22lr
Perazzi mx8
Sauer 3000 16/6,5x57R

Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Townes van Zandt skrev:
Filfrasen skrev:
De kanske dödar för nöjes skull!?! :wink:
Skämt åsido verkar detta vara en fråga där forskningen och vardagsiakttagelserna inte harmonierar. Kanske behövs ytterligare forskning?
Det är ALLTID nån som bekostar forskningen, och dom kan ofta "beställa" önskat resultat. Rutten värld vi lever i mao :evil:
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)

Användarvisningsbild
Dyngsmäll
Been thanked: 4 times

Inlägg av Dyngsmäll »

Var ju tråkigt att jägareförbundet lade ned sin forskningsavdelning. Kom mycket bra därifrån.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 8 times
Been thanked: 184 times

Inlägg av potatiskastare »

Townes van Zandt skrev:

Det där är mkt spännande. Jag gjorde ett seriöst försök att hitta den artikeln, utan framgång. Däremot hittade jag en del som motsade det. Inte så att fåglar, ägg m.m skulle utgöra någon stor andel men att det skulle vara en avfärdad myt hittar jag inga bevis för.

Edit, verkar vara fler som letat. T.ex JoPe. Om det är ett faktafel kanske det är läge att uppdatera wikipedia med lite nyare källhänvisningar.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Användarvisningsbild
Arve
Has thanked: 62 times
Been thanked: 110 times

Inlägg av Arve »

Vilken debatt asså... Det finns väl massor av djur som man inte BEHÖVER jaga. Åtminstone inte över hela riket. Själv är jag inte ett dugg sugen på ekorrjakt, men andra kanske är det. Då kan de få jaga ekorre. Och ingen av ekorrjägarna kommer att TVINGA mig att jaga ekorre. Det är ju inte allt-eller-inget.

Någon nämnde heminredning. Det kan vara mer problematiskt än jakt. Folk slösar pengar och resurser på att hänga med i trenderna. Fullt fungerande soffor slängs på tippen pga nya färgskalor. En klart ohållbar hobby!
“All my means are sane, my motive and my object mad.”
//Kapten Ahab.