Rådjursjakt med drivande hund

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
vebacken

Re: Rådjursjakt med drivande hund

Inlägg av vebacken »

Annandagsjakt med Rudsvikens Clinton sju månader. Idag gick det bra skjutet i två drev.
Bild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Blaser r8. Merkel 32. Beretta 391 urika. Zoli kronos. Cz 455.

Användarvisningsbild
Röjan

Inlägg av Röjan »

Idag gick det som det skulle. Upptag direkt, drev i en timme där alla fyra passkyttarna fick anledning att fingra på säkringen. Fick själv glädjen att avsluta, en årsbock.
https://www.forumbilder.com/image/Vz7A" onclick="window.open(this.href);return false;
--
Med konstant längtan till skogen

Tikka M55 .308
Anschütz 22 WMR
Östtyskt brytspett 12
Sauer & Sohn 12/12/5,6X52R
Strävhåriga taxen Vera

Användarvisningsbild
Levon

Inlägg av Levon »

Fick se en getrumpa iaf
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200

finnjägarn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Inlägg av finnjägarn »

har jagat 4dagar denna vecka med taxen. sett totalt 10rådjur och 2hjortar. sett djur varje dag. men 3första dagarna så kom dom mellan 50-100m och då hade jag hagelbössan. därför så tog jag idag 308an och taxen fick upp vitsvanshjortar. men då kommer dom på 200m och jag hade ingen möjlighet att ta stöd :| . dom säger ju att det är nära håll som hundförare jag tycker för tillfället tvärtom :mrgreen: . det positiva är ju att taxen har börjat jaga bättre. några drev över timmen. men hoppas att jag skulle få belöna honom den här säsongen
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil

Användarvisningsbild
BäverNäve

Inlägg av BäverNäve »

Hade en rolig jakt förra veckan.

Jag och min far var bjudna att jaga rådjur med en kompis och hans lag.
Jag gick med min basset och pappa med sin.
Pappas Basset Casper snart 11 år levererade som vanligt och vi sköt två rådjur för honom. Sedan fick jag skjuta ett smaldjur som min kille stötte upp i såten. Kul att få avsluta för min basset, han har varit lite ojämn så jag hoppas att han får lite blodad tand när det skjuts för honom.
Blaser R8 308/8x57
Sako Forester helstock 308
Drilling, Merkel 32 lyx 7x57r/12
Anschutz 22lr
Benelli Super90 12/76

Klabbe - Basset Griffon Petit.
Qatar - Drever

Ha kul på passet, jaga med basset!

Pebe

Inlägg av Pebe »

BäverNäve skrev:Hade en rolig jakt förra veckan.

Jag och min far var bjudna att jaga rådjur med en kompis och hans lag.
Jag gick med min basset och pappa med sin.
Pappas Basset Casper snart 11 år levererade som vanligt och vi sköt två rådjur för honom. Sedan fick jag skjuta ett smaldjur som min kille stötte upp i såten. Kul att få avsluta för min basset, han har varit lite ojämn så jag hoppas att han får lite blodad tand när det skjuts för honom.
Grattis!
CG 3000 .308 Win.
Krieghoff Neptun 16/16-7x65R.
Merkel 12/12.
Mannlicher 358 WIn.
PBGV Hugo (SE JCH) (SE UCH) (SE VCH)
BFDB Molly (SE JCH)

Användarvisningsbild
BäverNäve

Inlägg av BäverNäve »

Då var sista helgen avklarad för min del.

På lördagen så hade jag med en gäst och hans drever till en av mina marker, Drevern hade ett fint rådjursdrev på 90 minuter men som tyvärr slank ut på grannens mark och valde att bukta där. Sedan körde jag min basset i en lite mindre såt som brukar hålla gått om rådjur, efter ett litet tag blir det upptag på ett smaldjur som spikar rakt ner mot min gäst. Smaldjuret stannade till på 25m och där blir den kvar. Perfekt avslutning på säsongen. :)

På söndagen var det gris och älgjakt, då fick min basset Klabbe vila.

Hur gick det för er andra?
Blaser R8 308/8x57
Anschutz 22lr
Benelli Super90 12/76

Qatar - Drever

finnjägarn
Been thanked: 5 times

Inlägg av finnjägarn »

I en såt så har dom sprungit i samma pass senaste 4gångerna men jag har inte hunnit dit. Jag har bara hunnit fram till ett annat pass där dom brukar komma som är 100m innan där dom kommit de senaste gångerna. Men i förrgår hann jag till det bättre stället då men då kom dom där jag stått alla andra gånger. Och igår var det för kallt (-22). Men på torsdag ska jag ta ledigt och köra en sista dag.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil

Användarvisningsbild
BäverNäve

Inlägg av BäverNäve »

Här är nya familjemedlemmen Qatar.
Hämtade honom från Ackers Kennel 2019-06-16.

Ska bli väldigt spännande att följa hans utveckling i skogen.

Klabbe (min basset) axlar storebrorsrollen galant so far! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Blaser R8 308/8x57
Anschutz 22lr
Benelli Super90 12/76

Qatar - Drever

Användarvisningsbild
BäverNäve

Inlägg av BäverNäve »

Hur har premiären gått för er som varit ute?
För våran del resulterade det i en bock, en räv och en hare tyvärr sköts inget för min basset men satan vad härligt det kändes att äntligen få ladda drillingen och höra lite hundskall i skogen.
Nyförvärvet min drevervalp på fem månader var nöjd i alla fall fick komma ut och lukta lite på dom skjutna djuren. :)
Blaser R8 308/8x57
Anschutz 22lr
Benelli Super90 12/76

Qatar - Drever

Användarvisningsbild
Giobbi
Been thanked: 6 times

Inlägg av Giobbi »

Över på 20min, två kid, otränad hund.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Vemodigt bra får man säga. Man vill ju alltid skjuta för sin egen hund. Första skarpa jakten med unghunden (bestämde mig att inte skjuta år 1 för att inte få en jaktidiot) och man lyckas själv skjuta ett kid för honom. Bra drev, faktiskt bland det bästa för dagen i skarp konkurrens med hundar på SM-nivå. Rätt nöjd även om det är vemodigt att uppnå det där målet att skjuta själv redan dag 1. :D :D :D

För övrigt en fantastiskt fin dag. Vilken start. Påt igen lördag och söndag.
Greyling

Användarvisningsbild
BäverNäve

Inlägg av BäverNäve »

greyling skrev:Vemodigt bra får man säga. Man vill ju alltid skjuta för sin egen hund. Första skarpa jakten med unghunden (bestämde mig att inte skjuta år 1 för att inte få en jaktidiot) och man lyckas själv skjuta ett kid för honom. Bra drev, faktiskt bland det bästa för dagen i skarp konkurrens med hundar på SM-nivå. Rätt nöjd även om det är vemodigt att uppnå det där målet att skjuta själv redan dag 1. :D :D :D

Grattis Greyling!

Hur gammal är hunden och vad är det för ras? :)
Blaser R8 308/8x57
Anschutz 22lr
Benelli Super90 12/76

Qatar - Drever

Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

BäverNäve skrev:
greyling skrev:Vemodigt bra får man säga. Man vill ju alltid skjuta för sin egen hund. Första skarpa jakten med unghunden (bestämde mig att inte skjuta år 1 för att inte få en jaktidiot) och man lyckas själv skjuta ett kid för honom. Bra drev, faktiskt bland det bästa för dagen i skarp konkurrens med hundar på SM-nivå. Rätt nöjd även om det är vemodigt att uppnå det där målet att skjuta själv redan dag 1. :D :D :D

Grattis Greyling!

Hur gammal är hunden och vad är det för ras? :)
Tack,

Han är född i mars i fjol så rätt precis 1,5 år. Beagle som no 1 som är 8 nu, halvmorfar till unghunden.

Det var ju förvisso släpp no 9 för året då vi nött hare i Norrland - dåligt med hare där i N jämtland. Nåt rävdrev har det blivit. Men kunnat få till bra sök på unghunden iaf. Det är inte lätt på Beagle vill jag lova. Men det går uppenbarligen.

Nu blir det nog unghundsprov lite senare i år om han fortsätter gå vettigt bra.
Greyling

Användarvisningsbild
Magnus M
Been thanked: 6 times

Inlägg av Magnus M »

Blir premiär för mig i helgen, tyvärr utan tax då det är min klara favorit till rådjursdrev.

Maxwatt

Inlägg av Maxwatt »

Etter to år med stang ut ble det endelig rådyr.
Det har blitt rever, hare og mange sjanser og dyr som har fått gå, men ingen rådyr.
Og i år har jeg hatt rådyr på post 3 ganger før lovlig dato. Men i dag....
Fikk ut dyr men hunden vill ikke drive. Jaget bare 2minutter og ga seg. Wtf? Tok med hunden og varvet tapet med han. Da tok han igjen dyret og fortsatte.
Losen gikk et par runder 300-700 unna meg så jeg trodde jeg var på feil plass. Titter opp fra peiler og ser rett på et rådyr. Svarte f**n. Slipper peiler i gresset men rekker ikke å få opp børsa før den er borte. Ja ja. Slik kan det gå tenker jeg og hører hunden fortsatt jage langt unna. Han er vell langt bak dyret..... 5minutter går.
Nå nærmer hunden seg posten min og jeg tar et skritt til siden og stiller meg litt bak en gran så hunden ikke ser meg når han kommer. Og der står det plutselig enda et rådyr.
En bukkekilling fra 20 meter med rottweil 4. Nesten rett forfra. Litt skrå. Hagl i hele lengden på dyret, men til tross for god treff ble den liggende å sparke. Så den skulle få en tsx høyt i halsen. Det var ikke noe godt skudd. En stresset situasjon med et napp-skudd, men den gikk rett ned. Og hunden var ikke langt etter dyret.
Når jeg skulle flå dyret fikk jeg se hva som hadde skjedd. Kula hadde først truffet en sparkende kløv, gått inn i bringen ved siden av stikk hullet og satt baklengs i skinnet i nakken.
Ekspansjonen hadde tydeligvis ikke gått som den skulle i det litt spesielle treffet, men det er vell ikke så rart.
Første gang jeg finner tsx i dyr.
IMG_20191011_19192.jpg

Maxwatt

Inlägg av Maxwatt »

Er egentlig syk og burde blitt hjemme i dag, men etter mye regn den siste uken så måtte jeg gripe dagen.
Først ble det los på en hare som ikke ville gå riktig. Den gikk ca 200 meter i rett linje og nedoverbakke før den satt seg og det ble tap. Etter litt jobb så greide hunden å reise den igjen og på nytt gikk den rett i 200meter nedoverbakke og nytt tap. Det gikk i retning av en bilveg så nå avbrøyt vi drevet.
Kan kanskje ha vert en syk hare.
Etter litt trasking i terrenget fikk hunden lukt i nesa og dro i gang med rådyr los. Hørte det tydelig på målbruk. Så jeg fant meg post i et jakt-tårn som sto rett ved stien og etter ca 20minutter fin buktende los kom en pinn-bukk hoppende forbi på ca 20 meter.
Litt lav treff men både lunger og hjerte fikk hagl. Heldigvis var det bare 250 meter fra der jeg parkerte bilen. For når jeg skulle bære den kjente jeg hvor dårlig formen er. Skulle kanskje ha blitt hjemme syk i dag, men er glad jeg dro ut. Nå regner det som bare fanken ute og det skal regne flere dager i strekk.
IMG_20191017_29882.jpg

Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Gratulerar! Vad roligt att det lyckas.
Greyling

Användarvisningsbild
BäverNäve

Inlägg av BäverNäve »

Fy fasiken vad roligt, i måndags hände det!

Jag och sambon var ute själva på lite egenjakt, min sambo jagar inte själv men tycker att det är roligt att gå med mig när jag går med hund och hon slipper sitta stilla.
Tanken var att börja i en liten såt med våran lilla drever på snart åtta månader för att han skulle få springa av sig lite. Har kört lite spårträning innan men aldrig släppt honom ordentligt.
Vi hade med andra ord inga som helst förväntningar mer än att han skulle få träna lite skogsvana och tömma energibanken lite.
Sedan tänkte vi avsluta med att släppa en annan hund och köra mer seriöst i en annan såt.

När vi släpper lilleman så gör han ungefär som förväntat, skuttar runt lycklig och planlös. Smakar på diverse avförings om ligger i skogen och äter pinnar tills han plötsligt blir helt spänd i hela kroppen och böjar spåra på något. Säger till min sambo att han troligen hittat en färsk löpa och att det ska bli spännande att se vad som händer nu.
Qatar som hunden heter jobbar med löpan i ungefär 10 minuter innan upptaget kommer och jag får ett kid i knät som jag kan avsluta. Cirka 20 sekunder efter kommer Qatar i löpan med fullt drevskall och får lugga det skjutna kidet ordentligt!

Så jädrans kul att själva få skuta första och att sambon var med.

Tyvärr satte jag kniven i handen när jag skulle ta ur kidet så dagen slutade på akutmottagningen istället för en andra såt, det var det klar värt! :D
Blaser R8 308/8x57
Anschutz 22lr
Benelli Super90 12/76

Qatar - Drever

Styrbjörn

Inlägg av Styrbjörn »

Grattis!