Rävlock - den stora tråden

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 37 times

Re: Rävlock - den stora tråden

Inlägg av Canta »

Tack. Ikväll ny sittning o då med 3 bössor med ut :D. Börjar med långskjutaren dvs 22 - 250 o 20X förstoring som oftast. När det börjar skymma på då byts till 223'n med sin fasta förstoring o 56 lins o belyst punkt. Nästa steg blir att ställa undan .224 kalibrarna o gå in på 308 o ATN mörkersikte inför pig-time. När det är helsvart åker sen IR på.

Hunden är jättefin o begåvad (till skillnad från husse :shock: ) Sitter alltid med uppe i tornen, okopplad o blir som extra spotter. Hör o ser väl 100 gr bättre än husse o man ser på honom när djur är i antågande. Igår stramade han upp öronen länge för nåt o efter 10 min kom ko o 2 kalvar ut 100 m bortom.

Hitta skjutna djur ingen match för honom alls. Verkar ha koll på åt vilket håll man sköt. Drar iväg direkt vid ok kommando o hittar på studs. Brukar nu när det mörknar på köra med blinkhalsband vid sök/apport. Där han/det blinkar på samma ställe, där ligger djuret. Kan inte begära att han ska apportera ett djur som väger mer än han eller inte släpa räv heller. Han är rätt liten, rasen är sån, 15-16 kg.

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 6 times
Been thanked: 43 times

Re: Rävlock - den stora tråden

Inlägg av Giobbi »

Lustigt, har du kikat på min setup?? exakt samma här, långhåll 22-250 x18, sen växlar jag till 308 med värmekikaren när det blir mörkt. Vinnande koncept helt klart.

:)
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.