Rävlock - den stora tråden

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Cazorp
Has thanked: 20 times
Been thanked: 42 times

Re: Rävlock - den stora tråden

Inlägg av Cazorp »

Torpalasse skrev:
29 jul 2020, 09:26
Härligt att läsa om den äkta svenska missundsamma jägarkåren. Om det är mitt inlägg ni gnäller om, så har ni ingen aning om rävstammen här, hur räven påverkar gårdar och uppfödning av fjäderfä, hur viltvården bedrivs på min mark, eller var räven skjuts. Inte heller hur lagen ser ut och hur man får freda sina höns, gäss och ankor som årligen stryker med ett antal.
Sitta och skriva massa skit gör mig riktigt irriterad, men inte förvånad.
Du skriver ingenstans något om skyddsjakt i ditt inlägg, så du får nog räkna med frågor av folk som sitter och längtar till 1 augusti för att komma ut och locka räv.

Har själv skjutit 6 rävar under senaste 1,5 månaden, dock så väljer jag att inte locka eller posta bilder pga. att det är just skyddsjakt och inte direkt något som jag gläds åt, utan snarare något som måste göras för att skydda utsättningarna av ällingar, fasaner och rapphöns samt lamm och kalvar.
R8 Ultimate .308 + 6,5x55 + .22LR Z6i 1-6, S&B PM2 5-20, Thermion XP50
Accuracy International AW .308+6XC S&B PMII 5-25x56
Blaser D99 Luxus 7x57R 20/76 Varipoint 1,1-4x24
Husqvarna 310 Eckermann .12/65
Beretta 686 Silver Pigeon S.12

Användarvisningsbild
WestCoast
Been thanked: 3 times

Inlägg av WestCoast »

Jag har skjutit 3 valpar i juli bakom ladugården men släppte en vuxen en bit bort...

Men att locka in dem, det ser inte jag som skyddsjakt.

Ett exempel är han som satte upp en åtel på kyrkogården för att locka ner vildsvin, han hade ju skyddsjakten på kyrkogården men inte marken runt om och han ville ju skjuta....den mannen jagar inte längre i den kommunen...

Skyddsjakt gör man när ordinarie jakt/jakttid inte räcker till. Som tex jaga gris på vetefält är inte skyddsjakt, skjuta kråka vid bondgård i juli är inte skyddsjakt, skjuta räv men inte grävling är inte skyddsjakt osv...

Skyddsjakt på eget initiativ måste och bör rannsakas innan varje skott. Som skytt är jag alltid noga med att dokumentera ev skador, avstånd osv för bevisbördan ligger alltid på skytten och skytten KOMMER alltid bli ifrågasatt...

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Grief
Has thanked: 18 times
Been thanked: 6 times

Inlägg av Grief »

WestCoast skrev:
29 jul 2020, 11:15
Som tex jaga gris på vetefält är inte skyddsjakt, skjuta kråka vid bondgård i juli är inte skyddsjakt...
Varför inte?
Franz Schmidt 9,3x57 - Delta Minidot HD
HVA 1640 30-06 - Hawke Endurance 30 WA 2,5-10x50 LRDot
CZ 455 17HMR/22LR - Hawke Endurance 30 WA 4-16x50 LRC
Baikal MC8

Användarvisningsbild
WestCoast

Inlägg av WestCoast »

Grief skrev:
WestCoast skrev:
29 jul 2020, 11:15
Som tex jaga gris på vetefält är inte skyddsjakt, skjuta kråka vid bondgård i juli är inte skyddsjakt...
Varför inte?
För att skyddsjakt är det inte om man skjuter lagligt vilt, på laglig plats med lagliga hjälpmedel.

Skyddsjakt är det om man får tillstånd att bedriva skyddsjakt ifrån länsstyrelsen eller utöver ordinare jakttid på enskild initiativ.

"Skyddsjakt" idag har blivit ett populärt begrepp som många säger då de jagar, utöver drevjakter...
Undra hur många som skriver skyddsjakt på kron/älg i en plantering kontra alla som skjuter gris och ropat skyddsjakt direkt...

Användarvisningsbild
nissesbror
Has thanked: 15 times
Been thanked: 56 times

Rävlock - den stora tråden

Inlägg av nissesbror »

Det där med skyddsjakt och jakt är knepiga saker...

Ta nu exemplet med grisarna i veteåkern.
Som jakt så är det ok så länge man inte skjuter suggan med de små randiga, men om man har skyddsjaktstillstånd på fastigheten så är det, lagligt sett, helt ok att man skjuter suggan...
Det etiska/moraliska i att göra det tänker jag inte ens gå in på...

Applicera nu ovan skrivna på ev. rävjakt i maj juni juli...
R93 Lyx .22 Wmr std/6,5x55 std (15mm)/30-06 oktagon/340 Wby semi oktagon
Hausken JD224
Z8i 2,3-18x56, Z6i 5-30x50, Z6i 1-6x24, Zeiss 6-24x72, Zeiss HT 3-12*56
krieghoff trumpf 12/7x57 Z6i 1-6x24
beretta 686

Användarvisningsbild
WestCoast

Inlägg av WestCoast »

https://www.jaktjournalen.se/tre-skjutn ... jaktbrott/

Komiska är att detta dök upp idag i mitt flöde.
Bevisbördan ligger alltid hos skytten men direkt går mediadrevet. Rätt eller fel, kan bli fel oavsett graden på uppsåt eller olika tolkningar.
Ingen vet om det är samma skytt, om de sköts i hönsgården eller ute i skogen, ingen vet om ens alla är skjutna eller om de är trafik osv...

Om någon här känner sig träffad ber jag om ursäkt.

Därför måste man juridisk och moraliskt skilja på skyddsjakt och "skyddsjakt". Även tolka paragrafer på mer än ett sätt. I slutändan är det vi som skjuter och det är vi som skapar en bild av oss, på rätt eller fel sätt.

underbron
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times

Inlägg av underbron »

Nyhetstorka när tre döda rävar får medieutrymme.

Man tycker ju att "skyddsjägaren" kunde informerat konstapeln om att lagstiftningen möjliggör avlivande av räv även utom ordinarie jakttid?

Torpalasse
Has thanked: 13 times
Been thanked: 12 times

Inlägg av Torpalasse »

WestCoast skrev:
29 jul 2020, 16:32

Bevisbördan ligger alltid hos skytten men direkt går mediadrevet. Rätt eller fel, kan bli fel oavsett graden på uppsåt eller olika tolkningar.
Ingen vet om det är samma skytt, om de sköts i hönsgården eller ute i skogen, ingen vet om ens alla är skjutna eller om de är trafik osv...

Därför måste man juridisk och moraliskt skilja på skyddsjakt och "skyddsjakt". Även tolka paragrafer på mer än ett sätt. I slutändan är det vi som skjuter och det är vi som skapar en bild av oss, på rätt eller fel sätt.

Maken till hög häst du sitter på har jag nog aldrig varit med om. Antar att det var du som hittade rävarna också? Åsa är säkert mycket stolt över dig och ditt drev efter jägare som HÅLLER SIG TILL LAGEN, oavsett om du håller med eller inte.
JAG sköter MIN jakt på MIN mark klanderfritt efter de lagar och regler som finns, du är ju helt väck som påstår annat. Du får ha bra mkt kött på benen för att komma med den typen av anklagelser du håller på med.
TÄNK TILL FÖR H...E
Browning AB3, 308win. Stalon w110, Nikon monarch e
Carl Gustaf 1900 GRS, 30-06. Minox za5i
Husqvarna 1722, 22lr. Bushnell Elite 3200
Merkel 32, 12/12/7x57r. Docter Sight III
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12
Beretta a400 onyx xplor, 12

Användarvisningsbild
WestCoast

Inlägg av WestCoast »

Torpalasse skrev:
WestCoast skrev:
29 jul 2020, 16:32

Maken till hög häst du sitter på har jag nog aldrig varit med om. Antar att det var du som hittade rävarna också? Åsa är säkert mycket stolt över dig och ditt drev efter jägare som HÅLLER SIG TILL LAGEN, oavsett om du håller med eller inte.
JAG sköter MIN jakt på MIN mark klanderfritt efter de lagar och regler som finns, du är ju helt väck som påstår annat. Du får ha bra mkt kött på benen för att komma med den typen av anklagelser du håller på med.
TÄNK TILL FÖR H...E
Jag har ingen häst och anklagar ingen för något.
Har aldrig sagt att just det du gör på din mark är fel, är inte jag att dömma isåfall.

Här diskuterar vi och det finns lika många åsikter som det finns medlemmar.

Det finns helt klart en stor gråzon med både "skyddsjakt" och vad som där är tillåtet

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 190 times
Been thanked: 181 times

Inlägg av Anders Ö »

Jag tycker att ordet skyddsjakt ofta används lite vårdslöst , och som ursäkt till andra jägare för att få panga lite ...

Tror en tex att del gås-skyddsjakter inte skulle tåla en närmare granskning av lagens väktare.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 65 times

Inlägg av Canta »

Ja, ordet 'skyddsjakt' är knepigt. Den lagliga betydelsen är 'undantag från vanlig jaktlag' dvs jakttider men i praktiken har 'skyddsjakt' kommit att betyda 'skydda grödor'. Som sagt, att vakta spannmål mot nassen är ingen 'skyddsjakt' men vanlig jakt till skydd av grödor.

För gässen mer gråzon. Lagen talar om 'växande grödor'. Klart att han som står o faller med näringen dvs bonden ska ha rätt att skydda sitt levebröd. Är man på arrenderad jaktmark krävs att näringsidkaren (bonden) begär skyddsjakt dvs undantag från jakttiderna av de som jaktarrenderar. Man får inte ut o panga själv utanför ordinarie jakttid. Krävs uppdrag som lämpligen kan vara skriftligt typ SMS/Mejl.

På det hela taget funkar 'skyddsjakt' rätt bra vad man kan se.

Vad gäller räven på gården som snor hönsen är det inget som hindrar lite muspip inom de där 200 m som man talar om. Att med harskri locka rävar från omgivande trakter in på gårdstomt är inte i lagens andemening.

Användarvisningsbild
birk0323
Has thanked: 1 time
Been thanked: 20 times

Inlägg av birk0323 »

Nu börjar det bli nära, på lördag kan man pipa-lös :D Såg en räv ena kvällen som smög förbi i lägdkanten här. Kan man göra sig en jaktdag på lördag där man börjar i första ljuset att locka räv och sedan på kvällen ger man sig ut på en grävling, nu när jaktsuget är som störst.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.

Sjökvisten
Been thanked: 2 times

Inlägg av Sjökvisten »

Fågelångest (Claus Demmels vogelklage) funkar bra på ungrävarna, lyckad premiär.
63E9E953-BF93-4956-A695-34A6207777A8.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Kängan
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times

Inlägg av Kängan »

Snabb fråga.

Om man ser en skabbräv intill hästhage som käkar körsbär får man skjuta den med 22.lr? Och då aktivt gå ut för att skjuta just den individen.

Har sett en räv som ser misstänkt ut, kan ev. vara en honräv med ungar så jag behöver titta närmare med kikare för att avgöra. Att skjuta med något kraftigare är helt uteslutet då jag inte vill skrämma hästarna.

Användarvisningsbild
WestCoast

Inlägg av WestCoast »

Kängan skrev:Snabb fråga.

Om man ser en skabbräv intill hästhage som käkar körsbär får man skjuta den med 22.lr? Och då aktivt gå ut för att skjuta just den individen.

Har sett en räv som ser misstänkt ut, kan ev. vara en honräv med ungar så jag behöver titta närmare med kikare för att avgöra. Att skjuta med något kraftigare är helt uteslutet då jag inte vill skrämma hästarna.
Nej

Kängan
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times

Inlägg av Kängan »

WestCoast skrev:
01 aug 2020, 20:18

Nej

Tack för snabbt svar, jag misstänkte detta👍

Får göra ett försök när de har flyttat hästarna om det är skabb.

underbron
Has thanked: 12 times

Inlägg av underbron »

WestCoast skrev:
01 aug 2020, 20:18

Nej

Upplysningsvis. Att man inte får, betyder inte att 22lr inte är effektivt nog att fälla en räv på ett drygt hagelhåll...

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 190 times
Been thanked: 181 times

Inlägg av Anders Ö »

Farsan skjöt en skabbräv på 70m med PMC Zapper HP mitt i bogen, den tvärdog och kulan verkade ha öppnat med tanke på att utgångshålet var som en 10krona
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Användarvisningsbild
pininhakan
Has thanked: 27 times
Been thanked: 31 times

Inlägg av pininhakan »

Många gamgubbar sköt vakrävar på 70talet med salongsgeväret.
Funkade gott vad som skrönas om..
R93- 6.5x55 (semi 65cm),
R93- 8x57js
R93- lrs 6.5x284
R93- attasche .308win
Tikka m80 20/6.5
Tc contender 357mag
Tc contender 22lr

Användarvisningsbild
slovenskykopov
Has thanked: 1 time

Inlägg av slovenskykopov »

Sköt 2 rävar i kväll på muspip med revehylsa.. sköt bom på en 3e.. blev lite girig och skulle skjuta dubblé :lol: kusinen sköt också 1 i kväll på samma mark!