Bäverjakt

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

adde_mitto

Re: Bäverjakt 2013

Inlägg av adde_mitto »

Smyge skrev:
Bild
Vårjakt på bäver är något speciellt. Att bara få sitta och lyssna till fåglarna vid ett vattendrag är halva grejen. Nu kom det aldrig någon bäver men ska ut i helgen igen!
Nu kanske du sitter sådär nära vattnet för att ta kortet? Men annars så sprider sig nog vittringen skapligt fort

Andreas
hagelauto classic 2000
Blaser r93 pro 308, delta optical 1,5-9x45
Hundar:foxterriern Alice(bråtners cayenne)
Foxterrier:bråtners gargamel (son till Alice)
Drevern nemo
Drevern morris R.I.P 26/9-14
Användarvisningsbild
Tdcboy

Inlägg av Tdcboy »

Smyge skrev:
Bild
Vårjakt på bäver är något speciellt. Att bara få sitta och lyssna till fåglarna vid ett vattendrag är halva grejen. Nu kom det aldrig någon bäver men ska ut i helgen igen!

+100 :)
/ANDERS

http://jaktiyttermalung.blogg.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Lissnils

Inlägg av Lissnils »

adde_81 skrev:Jag skulle vilja säga närmare 70cm is. Heeela borren och lite av skaftet! :evil: :evil:
adde_mitto skrev:
Lissnils skrev:Provborrade isen på bävenån i helgen. 35cm!!! Vafaaaaaan!!! :evil: Ska man jaga här nu ska man ha dykcert och harpunera dom rackarna... :mrgreen:
35? Då är det ju snart dax ju ;-) här är det 50+på sjöarna så gnäll inget ;-)
Jojo - på SJÖARNA är det liknande här också. Men jag jagar i en liten å. Där tycker man att isjäveln kunde ta å fara åt h*lvete nån gång...
Användarvisningsbild
Smyge

Inlägg av Smyge »

adde_mitto skrev:
Smyge skrev:
Bild
Nu kanske du sitter sådär nära vattnet för att ta kortet? Men annars så sprider sig nog vittringen skapligt fort

Andreas
Ingen fara, hyddan ligger uppåt och de färskaste bävergnagen till vänster om ån upp på kanten. Satt i svag 2m/s konstant motvind, så hur den än simmat hade det inte blivit vittring om den inte mot alla odds hade kommit på andedräkts avstånd såklart.
short actions baby
Användarvisningsbild
RickardV

Inlägg av RickardV »

Pass nr2 för iår, sikten längs ån är väldigt begränsad om man inte sitter med ena foten nere i ån.. satt några meter ifrån ån så jag hade fri sikt över matplatsen samt ca 15m av ån.
Efter en timme kom en stor bäver och simmade förbi, hade bössan uppe men ville inte gärna skjuta i ån så den fick simma vidare.

Efter ytterligare en timme så hör jag att det rör sig i vattnet och sedan i vasskanten 20m söder om mig och jag ser inte ett skit. Ser genom vass och kvistar tillslut en mörk skugga som drar sig mot ån, Hör hur bävern sätter sig i åkanten och börjar gnaga på någon pinne. Beslutar mig för att försöka smyga lite längre bort och ta mig ner till kanten. Gör smygningen och ser att det är en mindre bäver men också att den hört mig, den går i vattnet och simmar mot mig för att undersöka, kommer in på 3m och när den vänder sig bortåt så lyfter jag bössan, *Plask*
Den hade allt koll på mig :lol: Bättre lycka nästa gång..
Finns det bönder i laget, då finns det resurser.
Användarvisningsbild
Husqvarnatomte

Inlägg av Husqvarnatomte »

Var till ena ån vi har bäver i idag med bandhjulingen och rekade. Den hade släppt isen helt men ingen aktivitet än. Tydliga andningshål på hyddan så dom finns där. Har inte varit på fler ställe än men av erfarenhet så är det ingen ide att jag aförns slutet av april här. Längtar dock något överjävligt:) 125 gr Speer tnt skall skjutas in under morgondagen i 308an.
En vapengarderob ska ständigt skifta utseende
adde_mitto

Inlägg av adde_mitto »

Va ute på ett pass ikväll. Slutade med snöstorm. Trevligt!
hagelauto classic 2000
Blaser r93 pro 308, delta optical 1,5-9x45
Hundar:foxterriern Alice(bråtners cayenne)
Foxterrier:bråtners gargamel (son till Alice)
Drevern nemo
Drevern morris R.I.P 26/9-14
Användarvisningsbild
Hammis

Inlägg av Hammis »

Var ute och rekade med skiderna på i eftermiddags, såklart så gick man av ena skidan när man var som längst bort. Men jag överlevde iallafall ;)
Medlem i Blaser Klubben
Användarvisningsbild
Husqvarnatomte

Hammis skrev:Var ute och rekade med skiderna på i eftermiddags, såklart så gick man av ena skidan när man var som längst bort. Men jag överlevde iallafall ;)
Säger bara en sak. Bandhjuling
:wink:
Användarvisningsbild
jocke.s.

Inlägg av jocke.s. »

Säger bara två saker eller en :oops:
Terränglagen...
ofta skjuter man utan att jaga,
OFTAST jagar man utan att skjuta....
Användarvisningsbild
Husqvarnatomte

?

1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.
Användarvisningsbild
Tobbeeng.

Sv: Bäverjakt 2013

Inlägg av Tobbeeng. »

Nu vet jag inte och bara spekulerar, men är det verkligen lagligt att reka med hjälp av motordrivet fordon för att dra nytta av det under jakten ?

Hälsning / Tobias
-- För varje vinst kommer förlusten närmare --
Anouk

Inlägg av Anouk »

De måste väl ändå vara lagligt?
Hva 146 9.3x57
Hva 640 8x57 aimpoint 7000
Sako L61R 375 H&H Schmidt & Bender 1.25-4
Tikka M65 6.5x55 Burris 3-9x40
Suhl svs 12/70
Användarvisningsbild
Tobbeeng.

Sv: Re: Bäverjakt 2013

Inlägg av Tobbeeng. »

Anouk skrev:De måste väl ändå vara lagligt?
Inte säker på det.

Hälsning / Tobias
Användarvisningsbild
l.lindgren

Sv: Bäverjakt 2013

Inlägg av l.lindgren »

Jag åker förbi jaktmarken på vägen hem för att kikarspana innan jag bestämmer mig för om jag ska åka hem och ev hämta utrustning för att jaga. Det kan fan inte vara olagligt.
Och är det olagligt, så... ce`est la vie
“Getting an education was a bit like a communicable sexual disease. It made you unsuitable for a lot of jobs and then you had the urge to pass it on.”
― Terry Pratchett, Hogfather
-"Venison for dinner again? Oh deer!"
Användarvisningsbild
Tobbeeng.

Sv: Re: Sv: Bäverjakt 2013

Inlägg av Tobbeeng. »

l.lindgren skrev:Det kan fan inte vara olagligt.
Och är det olagligt, så... ce`est la vie
Jag vet inte, jag spekulerade bara.

Hälsning / Tobias
Användarvisningsbild
Husqvarnatomte

Kan aldrig tänka mig att det skulle vara olagligt i och mad att man undersöker skogsskadorna!
Anouk

Inlägg av Anouk »

Ja man jagar ju liksom inte från bilen eller vad man nu har för fordon. Spana måste ju va lagligt.
Hva 146 9.3x57
Hva 640 8x57 aimpoint 7000
Sako L61R 375 H&H Schmidt & Bender 1.25-4
Tikka M65 6.5x55 Burris 3-9x40
Suhl svs 12/70
Användarvisningsbild
Tobbeeng.

Inlägg av Tobbeeng. »

31 § Jakt får inte ske från motordrivna fortskaffningsmedel. Sådana fortskaffningsmedel eller andra motordrivna anordningar får inte heller användas för att söka efter, spåra, förfölja eller genskjuta vilt, för att hindra vilt att undkomma eller för att avleda viltets uppmärksamhet från den som jagar.

Tolka hur ni vill, jag har gjort min tolkning. Men om man alltid följer lagen, njaa.

/ Tobias
Användarvisningsbild
foxfun

Inlägg av foxfun »

Tobbeeng. skrev:31 § Jakt får inte ske från motordrivna fortskaffningsmedel. Sådana fortskaffningsmedel eller andra motordrivna anordningar får inte heller användas för att söka efter, spåra, förfölja eller genskjuta vilt, för att hindra vilt att undkomma eller för att avleda viltets uppmärksamhet från den som jagar.

Tolka hur ni vill, jag har gjort min tolkning. Men om man alltid följer lagen, njaa.

/ Tobias
Jag tolkar det som att man inte får söka, spåra eller förfölja vilt med motordrivet fordon UNDER JAKT.
VVV