Bäverjakt

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Anouk

Re: Bäverjakt 2013

Inlägg av Anouk »

På kvällen eller väldigt tidig morgon funkar bäst här iaf
Hva 146 9.3x57
Hva 640 8x57 aimpoint 7000
Sako L61R 375 H&H Schmidt & Bender 1.25-4
Tikka M65 6.5x55 Burris 3-9x40
Suhl svs 12/70
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Har pangat bäver väldigt många år nu kommit fram till att de sista dagarna på tillåten tid (dvs. före 15 maj) är både bäst och trevligast (men ha koll på myggen). Kör bara kvällsjakt numera dvs. i närheten av hyddor. Morgonjakt OK men då gäller att man hittat bäverns matställe (en) men det blir grymt tidiga morgnar fram i maj. Kvällsjakten är egentligen inte skymmningsjakt. Bävern blir aktiv ganska tidigt på kvällen och grundregeln för maj är att vara på pass kl 18. Bäst, som alltid, är att ha rekat skjutplatser tidigare så man har en plan B om vinden ställer till det ....
suid

Inlägg av suid »

Stod i valet och kvalet i måndags om jag skulle sätta mig och vaka gris eller bäver. Bävrarna har huggit rejält med asp nere vid ån så det kunde ju vara värt att prova ett kvällspass. Detta var väl 3:e gången på 3 år som jag jagar bäver och aldrig skjutit någon tidigare.

Första bävern fick jag syn på cirka en kvart efter jag satt mig i pass. Men den simmade mitt i ån (som är ganska bred) så jag ville inte chansa och skjuta. Inte mycket att skjuta på heller när bara huvudet sticker upp ur vattnet 30 meter bort från passet. En stund senare såg jag bäver nummer 2 längre uppför ån, men den simmade bortåt. Men kl. 20:15 plaskar det till längre uppför ån och bävern kommer simmandes efter åkanten närmast mot mig. Det blev ett huvudskott och det gick bra! Bävern drev ut ett par meter i ån men den flöt som en kork, tur att kompisen har kanoten liggandes nere vid ån. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anouk

Inlägg av Anouk »

Men grattis till första bävern då:) ska du ta till vara nåt av den?
Hva 146 9.3x57
Hva 640 8x57 aimpoint 7000
Sako L61R 375 H&H Schmidt & Bender 1.25-4
Tikka M65 6.5x55 Burris 3-9x40
Suhl svs 12/70
suid

Inlägg av suid »

Tackar!

Det var en liten rackare men jag tog tillvara på skinnet. Fick precis meddelande från kompisen att han skjutit en bäver från samma pass som jag satt i måndags :mrgreen:
Användarvisningsbild
Tobbeeng.

Sv: Re: Bäverjakt 2013

Inlägg av Tobbeeng. »

suid skrev:Tackar!

Det var en liten rackare men jag tog tillvara på skinnet. Fick precis meddelande från kompisen att han skjutit en bäver från samma pass som jag satt i måndags :mrgreen:
Det är de små du ska skjuta om du inte ska skjuta ner stammen :smile:

Hälsning / Tobias
-- För varje vinst kommer förlusten närmare --
suid

Re: Sv: Re: Bäverjakt 2013

Inlägg av suid »

Tobbeeng. skrev:

Hälsning / Tobias
Exakt.. fick precis en bild och det såg ut som syrran/brorsan :D
Användarvisningsbild
Tobbeeng.

Sv: Re: Sv: Re: Bäverjakt 2013

Inlägg av Tobbeeng. »

suid skrev:
Tobbeeng. skrev:

Hälsning / Tobias
Exakt.. fick precis en bild och det såg ut som syrran/brorsan :D
Kanonbra issåfall 8-)

Hälsning / Tobias
Användarvisningsbild
Axelenöga

Sv: Bäverjakt 2013

Inlägg av Axelenöga »

Kul och grattis till skyttarna,var själv och rekade bäverhyddorna förra veckan men det såg ut som om dom hade flytt utomlands dvs totalt dött förutom på ett ställe.
Men då ligger isen tjock ca120cm 8-) Blir retur rek om någen vecka.

skickat från min nokia101
Är jag oförskämd så beror det på brist av koffein
kattjävlar
Användarvisningsbild
Knorken

Inlägg av Knorken »

Va ut idag igen och satte mej en stund.. Satte mej vid enda stället på hela ån som isen släppt lite grann :) Två bävrar visade sej inom 30m under ca 20min.. Hade riktigt fina lägen men va så himla osäker på vem som va honan, båda var jämnstora, försökte se om magen släpade nånting när dom gick men kunde inte avgöra något, så jag avstod, endast fjolårsungar jag är ute efter då jag vill kunna fortsätta jaga bäver där kommande år! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
c2h5oh

Inlägg av c2h5oh »

Vettigt resonemang, hoppas du har föryngring att ta av istället.
Användarvisningsbild
Tobbeeng.

Sv: Re: Bäverjakt 2013

Inlägg av Tobbeeng. »

jockeejauu skrev:Va ut idag igen och satte mej en stund.. Satte mej vid enda stället på hela ån som isen släppt lite grann :) Två bävrar visade sej inom 30m under ca 20min.. Hade riktigt fina lägen men va så himla osäker på vem som va honan, båda var jämnstora, försökte se om magen släpade nånting när dom gick men kunde inte avgöra något, så jag avstod, endast fjolårsungar jag är ute efter då jag vill kunna fortsätta jaga bäver där kommande år! :)
Nu är han igång igen !.... 8-)
Hoppas du får ett lika bra år i år :smile:

Hälsning / Tobias
Användarvisningsbild
Knorken

Re: Sv: Re: Bäverjakt 2013

Inlägg av Knorken »

Tobbeeng. skrev:
jockeejauu skrev:Va ut idag igen och satte mej en stund.. Satte mej vid enda stället på hela ån som isen släppt lite grann :) Två bävrar visade sej inom 30m under ca 20min.. Hade riktigt fina lägen men va så himla osäker på vem som va honan, båda var jämnstora, försökte se om magen släpade nånting när dom gick men kunde inte avgöra något, så jag avstod, endast fjolårsungar jag är ute efter då jag vill kunna fortsätta jaga bäver där kommande år! :)

Hälsning / Tobias
hehe ja de bådar jäkligt gott vad jag kan se :D Hur blev det med tripen du pratade om ifjol då?;) Kommer du ner något i vår eller har du fullspäckat schema? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Tobbeeng.

Sv: Re: Sv: Re: Bäverjakt 2013

Inlägg av Tobbeeng. »

jockeejauu skrev:
Tobbeeng. skrev:

Hälsning / Tobias
hehe ja de bådar jäkligt gott vad jag kan se :D Hur blev det med tripen du pratade om ifjol då?;) Kommer du ner något i vår eller har du fullspäckat schema? :mrgreen:
Då jag är otrooligt eftertraktad blir det svårt ;-) haha nädå, nog har jag tid att ta en tripp neråt i år för lite jakt allt ! :-) jag kan ju ta å bränna iväg ett pm när så hörs vi ihop då du har tid för att ta emot främmen (så slipper vi fylla på i tråden) :-)

Hälsning / Tobias
Användarvisningsbild
RickardV

Inlägg av RickardV »

Tog första passet för iår.
När jag suttit en stund så tyckte jag att jag hörde något bakom mig, vred på mig men där fanns det ingenting, När jag vände mig tillbaka så var det en bäver i ån 5m från mig :lol:
Bävern gick tyvärr aldrig upp på land utan simmade glatt vidare, Hade en till bäver på gång men den skymtade jag bara genom riset längs ån.

Bättre lycka nästa gång! :)
Finns det bönder i laget, då finns det resurser.
Användarvisningsbild
Traktormannen

Inlägg av Traktormannen »

Brukar ni lägga nå salt innan frys av skinnen?

Skidrade förbi en av bäckarna på väg hem från ett rävpass såg lite färska fällningar.
Då kravlade det upp två bävrar från ett hål en bra bit från bäcken.
Satte mig ned och iakttog dom när arbetet med en av björkarna började, funderade länge och väl om man skulle ta den lilla.
Det blev den minsta bäver jag skjutit, 3 kg och inget fett på kroppen kan inte varit en lätt vinter.
Norrlandsjägaren

Inlägg av Norrlandsjägaren »

Visst är det juni någon gång bävern föder ungar?
Användarvisningsbild
Knorken

Inlägg av Knorken »

adde_81 skrev:Visst är det juni någon gång bävern föder ungar?
Maj juni! :)
Användarvisningsbild
Hammis

Inlägg av Hammis »

Brukar ni lägga nå salt innan frys av skinnen?
Nej självklart inte. Salt motverkar ju att det fryser. Antingen saltar man bara men då måste man vara riktigt noga att man saltar exakt överallt och rikligt. Lättaste är att bara vika ihop och frysa ner skinnet. :)
Medlem i Blaser Klubben
adde_mitto

Inlägg av adde_mitto »

Va ute med dottern och kikade efter bäver igår. När hon bestämde sig för att vi skulle åka hem kom en bäver ut. Gick upp på land omgående. Jag frågade om jag skulle skjuta? Ja! La mig tillrätta å väntade en stund för att fråga igen? Ja men skjut nån gång! Sköt den rakt i örat för att få garanterad knalleffekt. Hon tyckte då att det blev lite läskigt med ett stort hål i huvet men jävlar va glad hon va. Det va en stor bäver som har ställt till mycket problem så hen fick gå vidare. Vikten kommer snart när jag får hem digitalvågen

Andreas
hagelauto classic 2000
Blaser r93 pro 308, delta optical 1,5-9x45
Hundar:foxterriern Alice(bråtners cayenne)
Foxterrier:bråtners gargamel (son till Alice)
Drevern nemo
Drevern morris R.I.P 26/9-14