Bäverjakt

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 48 times
Been thanked: 28 times

Re: Bäverjakt

Inlägg av lsjonsson »

Grattis arnold! :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Användarvisningsbild
nissesbror
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Inlägg av nissesbror »

Grattis Arnold!!

Varför fångas aldrig sådana här saker på film?

Jag har dock ett eget minne av en liknande sak som jag stått och tittat på på första parkett.

Kompisen skulle gå ut från sitt pass och det var lite bråttom så han genade ut framför mitt pass, ingen fara i detta då allt blivit sagt och konfirmerat via radion.
Hur som så kom han ut ut skogen/granplanteringen lite närmre mig än han borde då det där är en sankmark/blötmosse som det går att passera om man är försiktig men nu hade han ju som sagt var bråttom.
Var vid han lyckas pricka en av de större djuphålorna och går ner sig till midjan/naveln. Nu står jag på en STOR sten (typ 2.30 m hög) ungefär 40 m bort och ser allt detta utspela sig framför mig, kompisen blir givetvis både rädd och chockad av att vipps hamna ner i detta kalla och blöta (december/januari någon gång) och i all tumult för att komma upp så tappar han sin drilling som ligger kvar där nere någon stans på typ 1 m djup..
Så när han kravlat, krupit/hasat sig upp och fått någolunda ordning på sig själv så inser han att: ’Faan jag måste tillbaka ner i den där skiten och ”dyka” för att hitta Drillingen’
Sagt och gjort, han tar sats och tar en ny vända ner i skiten, denna gång med huvudet knappt över ytan och lyckas få med sig drillingen upp!
Och när han står där ute på en liten tuva dyngsur så stor han är och tömmer drillingen på vatten (3 långa strålar) som rinner ut den

DEN bilden kommer jag nog sent att glömma
R93 Lyx .22 Wmr std/6,5x55 std (15mm)/30-06 oktagon/340 Wby semi oktagon
Hausken JD224
Z8i 2,3-18x56, Z6i 5-30x50, Z6i 1-6x24, Zeiss 6-24x72, Zeiss HT 3-12*56
krieghoff trumpf 12/7x57 Z6i 1-6x24
beretta 686

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Ja, flytmossar är luriga. Minns en gång för några år sen hur, sörlänning som man är, man spanat in en aktiv hydda o nån fast holme utanför på lagom skotthåll https://forumbilder.com/images/2020/05/04/026.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;. Det här var upp i Medelpad. Vi (taxen var med) tog oss till 'holmen' i god tid o la till. Märkte att det gungade lite o kändes halvblött när man låg ner men inget mer med det https://forumbilder.com/images/2020/05/04/024.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Snart nog började bävrarna aktivera sig o man började sikta in sig https://forumbilder.com/images/2020/05/04/020.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;. Efter en stund såg man målet på allt längre avstånd o kunde inte förstå varför. Så började det brusa el nåt o snabbt upp i jollen. Hela paketet hade glidit loss när vi klev upp o vi var på väg mot en bäverfördämning med fall :shock:
Iaf så fick vi stopp på jollen o la i en fuskankare o efter en stund så knäpptes bäver nr 1 o lite senare nr 2 https://forumbilder.com/images/2020/05/04/027.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;. Halvknepigt att skjuta från jolle men gick.

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

Jag har också badat upp ovanför knäna när jag tänkte gena lite till en älg som jag hade skjutit på andra sidan myren.
Jag blev rejält blöt och det skvalpade i stövlarna och byxorna blöta. Inget att ta tag i heller så att jag kunde dra mig upp. :(
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

Användarvisningsbild
micke w
Has thanked: 1 time

Inlägg av micke w »

Jag kunde äntligen lägga i båten idag här hemma. Så ikväll for ja en sträcka på minst 5 km här i älven, de verkar vara så gott som tomt på bäver. Jag hittade endast en aktiv hydda på hela den sträckan, jag vete fan vad som hänt med bäverstammen här, sorgligt är det. Och det beror inte på hårt jakttryck, det är 3 år sen ja sköt den senaste bävern här och då såg ja minst 6 olika. Nånting konstigt har hänt här, verkar även ganska tomt uppå skogen enl uppgift.

Användarvisningsbild
r1no1
Has thanked: 4 times
Been thanked: 14 times

Inlägg av r1no1 »

Jag är glad att ingen var med och ingen fick en chans att ta bild, då jag för en gångs skull tagit med mig vadarbyxor.
Sköt en bäver på andra sidan Ångermanälven nedanför Åsele.
Är extremt branta slänter ner mot älven och bävern låg ner vid vatten brynet.
Har åtminstone en del av huvudet kvar så vapnet och alla utrustning blev kvar på säker mark.
Tar på vadarna och tar två steg ner tappar balansen/halkar till och sätter mig på arslet....
Två sekunder senare sitter jag i vattnet 15 meter ner och två meter ut i älven.
Så sensmoralen är vadare, snö och brant bank är ett big no no.
Och jo tack blöt, kall och öm röv som grädde på moset.
Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.

Never argue with stupid people.

pTRAN

Inlägg av pTRAN »

Sköt min första bäver ikväll.

Sett länge att det fällts träd längs med en bäck men aldrig blivit av att man satt sig denna säsong. Gjorde några försök förra året men hittade inga bra luckor, bara öppningar på kanske 8-10m där man kommer åt att skjuta mellan buskar och träd. Det sköts en för några veckor sen där jag suttit men tyckt det var väldigt trångt.

Började kvällen med att gå längs med bäcken för att försöka hitta luckor där man kan skjuta och som verkar heta. Slutade med att jag satte mig på samma ställe som det hade skjutits på innan, satt i ena kanten på öppningen så att vinden låg rätt. Satt nån timme men tyckte vinden vred sig så jag flyttade mig till andra kanten och tittade mot strömmen, ca 20min senare ser jag en bäver simma mellan grenar och busk kanske 15m bort. Den försvinner helt, men plötsligt simmar den fram i den lilla lucka jag har, börjar gå upp ur bäcken och när bara svansen är kvar i vattnet gör bössan sitt. Pang ljuder det och jobbet börjar.

Hade aldrig hållt på med bäver innan upplevde köttet som väldigt sladdrigt. Får se vad konservatorn säger om skinnet när det blir dags.. Det som togs tillvara på blev låren, hört från en kompis att det ska vara bra att röka.

Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

pTRAN skrev:Sköt min första bäver ikväll.

Sett länge att det fällts träd längs med en bäck men aldrig blivit av att man satt sig denna säsong. Gjorde några försök förra året men hittade inga bra luckor, bara öppningar på kanske 8-10m där man kommer åt att skjuta mellan buskar och träd. Det sköts en för några veckor sen där jag suttit men tyckt det var väldigt trångt.

Började kvällen med att gå längs med bäcken för att försöka hitta luckor där man kan skjuta och som verkar heta. Slutade med att jag satte mig på samma ställe som det hade skjutits på innan, satt i ena kanten på öppningen så att vinden låg rätt. Satt nån timme men tyckte vinden vred sig så jag flyttade mig till andra kanten och tittade mot strömmen, ca 20min senare ser jag en bäver simma mellan grenar och busk kanske 15m bort. Den försvinner helt, men plötsligt simmar den fram i den lilla lucka jag har, börjar gå upp ur bäcken och när bara svansen är kvar i vattnet gör bössan sitt. Pang ljuder det och jobbet börjar.

Hade aldrig hållt på med bäver innan upplevde köttet som väldigt sladdrigt. Får se vad konservatorn säger om skinnet när det blir dags.. Det som togs tillvara på blev låren, hört från en kompis att det ska vara bra att röka.
Grattis! :D
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

gipsarkungen
Has thanked: 2 times

Inlägg av gipsarkungen »

Grattis arnold :D

Minusgrader

Inlägg av Minusgrader »

Jagade på ett nytt ställe ikväll. Är troligtvis i det närmaste ojagat tidigare. Bävrarna var många och orädda. Satt i åkanten och en gick ner i vattnet två meter bredvid mig.
Såg totalt sex stycken varav fyra sköts och två av dem fastnade på bild.

Bild
.30-06, Sierra Varminter 110 gr.

Användarvisningsbild
greyling
Been thanked: 1 time

Inlägg av greyling »

Minusgrader skrev:Jagade på ett nytt ställe ikväll. Är troligtvis i det närmaste ojagat tidigare. Bävrarna var många och orädda. Satt i åkanten och en gick ner i vattnet två meter bredvid mig.
Såg totalt sex stycken varav fyra sköts och två av dem fastnade på bild.

Bild
.30-06, Sierra Varminter 110 gr.
Grattis! Vilken kväll.

Blev det genomskott på alla?
Greyling

Minusgrader

Inlägg av Minusgrader »

greyling skrev:Grattis! Vilken kväll.

Blev det genomskott på alla?
Ja, på de jag kunde bärga iallafall. Två av dem sjönk. Kulvalet hade övertygande effekt kan man säga.

Användarvisningsbild
WestCoast

Inlägg av WestCoast »

Pga vildsvinsvak kvällen innan satt 9.3×62 pipan kvar i blasern så gårdagens bäverjakt blev beväpningen kanske lite grov. När jag kom ner till bäcken mötte jag en fjoling och årets 5 bäver var ett faktum. Skjuten som vanligt i vatten. Ingång i atlas/ryggrad men första med krossat kranium...

Lapua mega presterar som vanligt.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Bild

karelsk blandning
Been thanked: 1 time

Inlägg av karelsk blandning »

WestCoast skrev:Pga vildsvinsvak kvällen innan satt 9.3×62 pipan kvar i blasern så gårdagens bäverjakt blev beväpningen kanske lite grov. När jag kom ner till bäcken mötte jag en fjoling och årets 5 bäver var ett faktum. Skjuten som vanligt i vatten. Ingång i atlas/ryggrad men första med krossat kranium...

Bild

9,3 fungerar till allt.

Användarvisningsbild
WestCoast

Inlägg av WestCoast »

karelsk blandning skrev:
WestCoast skrev:Pga vildsvinsvak kvällen innan satt 9.3×62 pipan kvar i blasern så gårdagens bäverjakt blev beväpningen kanske lite grov. När jag kom ner till bäcken mötte jag en fjoling och årets 5 bäver var ett faktum. Skjuten som vanligt i vatten. Ingång i atlas/ryggrad men första med krossat kranium...

Bild

9,3 fungerar till allt.
Ja men tänderna rökBild

gipsarkungen

Inlägg av gipsarkungen »

Blev en mindre bäver igår kväll, 10-12kg kanske, så i sommar blire lite go käk :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
micke w

Inlägg av micke w »

Jag va ut ikväll utefter en liten bäck i skogen där bävrarna gjort 3 dammar efter varann. Fanns mycket gnag men det luktade inte bäver nånstans å jag såg heller ingen. Så ev har dom dragit därifrån för nån vecka sen. Men alltid svårt på såna där ställen, trångt å vinden snor hela tin. Men fick iaf se 2 älgar när ja gick tbx till bilen, alltid nåt de.

Användarvisningsbild
arnold
Been thanked: 11 times

Inlägg av arnold »

Vilken avslutning på säsong 2020 av bäverjakten ,observerade en bäver igår precis innan vi gjorde kväll, gjorde ett nytt försök ikväll med ny taktik som klaffade perfekt, i sista ljuset kom bävern fram å min kamrat niklas fick skjuta bävern på 320m med min 6,5creedmoor..BildBildBildBildBildBildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

Grattis till skytten! :D
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

gipsarkungen

Inlägg av gipsarkungen »

Härligt å få lite långhållssikte även på bäver :D grattis