Bäverjakt

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Smyge

Re: Bäverjakt

Inlägg av Smyge »

Hängde upp en 20kg bäver igår och glömde ta ur den :roll: haft 1 grad över natten, är det kört? annars kan jag ta ur den nu...
short actions baby

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 52 times
Been thanked: 30 times

Inlägg av lsjonsson »

Ijahman skrev:Jag har varit ute 5 gånger och försökt få tag på en bäver.
Vi har några bävrar som fäller träd ner i en fiskesjö på Muskö och jag har blivit ombedd att ta hand om det.
Jag har spanat i två andra vattendrag och sett bäver även där men har bestämt mig för att försöka få en i fiskesjön till att börja med.
Jag åkte denna gång ut efter jobbet klockan 18.00. Var på pass strax innan 19.00.
Det var kallt. 0-gradigt och lite blåsigt.
Klockan 20.30 ska solen gå ner och det var då den första bävern visade sig.
Den kom simmande och gick upp på samma ställe som jag sett den gå upp tidigare tillfällen på andra sidan sjön.
Den dyker under en vassrugge och sedan ser man bara vassen röra sig där bakom.
Sedan simmar den ut och möter upp bäver nummer två.
Dom delar på sig och den ena simmar in i en vassrugge igen.
Nu börjar det bli ordentligt mörkt. Klockan har passerat nio. Jag ställer mig upp för att börja packa ihop. Men innan det så tar jag upp handkikaren igen för att spana av vasskanten 150 meter bort på andra sidan sjön en sista gång. Och då ser jag en svart siluett sittande på vasskanten. Jag dyker ner och lägger mig bakom bössan och höjer förstoringen till 12. Jag kan snabbt bekräfta att det är en bäver som sitter där och jag låter skottet gå.
Jag ligger kvar en stund på bävern för att se att den ligger på plats vilket den gör.
Jag bestämmer mig ganska snabbt för att ta en snabbtitt efter den på andra sidan men inte göra några stora besvär. Jag vet sedan tidigare erfarenheter i dessa vassruggar att det inte går att hitta en bäver i mörkret. Knappt i dagsljus om man inte vet EXAKT vart den ligger.
Jag bestämmer mig alltså för att låta den ligga över natten och åka hem och sova några timmar.
På morgonen (i morse) gick jag upp 05.00 för att åka tillbaka till Muskö för att bärga bävern.
Jag gick tillbaka till andra sidan sjön där jag suttit kvällen innan för att ta ut exakt riktpunkt till bävern. Jag ser i kikaren att den grå klumpen ligger kvar på samma ställe.
Efter en halvtimmes letande och en halvtimme byggande en landgång av gamla fällda träd kunde jag slutligen bärga bävern.
Hemma i garaget kunde jag väga den och vågen stannade på drygt 23 kg.
Nu hänger den i viltkylen för att bli avklädd i kväll.
Jag brukar klä av dem direkt annars, men idag hinner jag inte då jag redan är en timme sen till jobbet.
ska spara gäll-körtlarna denna gång.
Grattis! :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Användarvisningsbild
greyling
Been thanked: 2 times

Inlägg av greyling »

Smyge skrev:Hängde upp en 20kg bäver igår och glömde ta ur den :roll: haft 1 grad över natten, är det kört? annars kan jag ta ur den nu...
Har du inte skjutit sönder något i buken utan bara framdel tippar jag att bakstekar och ytterfile i är i utmärkt kondition. Prova att koka en liten bit i vatten alt kör i micron. Luktar det ok är det ok. Har du hundar blir de alltid glada annars. :D
Greyling

Användarvisningsbild
Ijahman
Has thanked: 22 times
Been thanked: 19 times

Inlägg av Ijahman »

lsjonsson skrev:
Ijahman skrev:Jag har varit ute 5 gånger och försökt få tag på en bäver.
Vi har några bävrar som fäller träd ner i en fiskesjö på Muskö och jag har blivit ombedd att ta hand om det.
Jag har spanat i två andra vattendrag och sett bäver även där men har bestämt mig för att försöka få en i fiskesjön till att börja med.
Jag åkte denna gång ut efter jobbet klockan 18.00. Var på pass strax innan 19.00.
Det var kallt. 0-gradigt och lite blåsigt.
Klockan 20.30 ska solen gå ner och det var då den första bävern visade sig.
Den kom simmande och gick upp på samma ställe som jag sett den gå upp tidigare tillfällen på andra sidan sjön.
Den dyker under en vassrugge och sedan ser man bara vassen röra sig där bakom.
Sedan simmar den ut och möter upp bäver nummer två.
Dom delar på sig och den ena simmar in i en vassrugge igen.
Nu börjar det bli ordentligt mörkt. Klockan har passerat nio. Jag ställer mig upp för att börja packa ihop. Men innan det så tar jag upp handkikaren igen för att spana av vasskanten 150 meter bort på andra sidan sjön en sista gång. Och då ser jag en svart siluett sittande på vasskanten. Jag dyker ner och lägger mig bakom bössan och höjer förstoringen till 12. Jag kan snabbt bekräfta att det är en bäver som sitter där och jag låter skottet gå.
Jag ligger kvar en stund på bävern för att se att den ligger på plats vilket den gör.
Jag bestämmer mig ganska snabbt för att ta en snabbtitt efter den på andra sidan men inte göra några stora besvär. Jag vet sedan tidigare erfarenheter i dessa vassruggar att det inte går att hitta en bäver i mörkret. Knappt i dagsljus om man inte vet EXAKT vart den ligger.
Jag bestämmer mig alltså för att låta den ligga över natten och åka hem och sova några timmar.
På morgonen (i morse) gick jag upp 05.00 för att åka tillbaka till Muskö för att bärga bävern.
Jag gick tillbaka till andra sidan sjön där jag suttit kvällen innan för att ta ut exakt riktpunkt till bävern. Jag ser i kikaren att den grå klumpen ligger kvar på samma ställe.
Efter en halvtimmes letande och en halvtimme byggande en landgång av gamla fällda träd kunde jag slutligen bärga bävern.
Hemma i garaget kunde jag väga den och vågen stannade på drygt 23 kg.
Nu hänger den i viltkylen för att bli avklädd i kväll.
Jag brukar klä av dem direkt annars, men idag hinner jag inte då jag redan är en timme sen till jobbet.
ska spara gäll-körtlarna denna gång.
Tack!
Beretta 686 Onyx Sporting. 12
Sauer 202. 9,3x62 + Zeiss 3-12x56
Sako Finnbear Lyx. 6,5x55 + Meopta Meostar 3-12x56
Akkar Karatay Pump. 12
FX Typhoon 5,5

Användarvisningsbild
Smyge

Inlägg av Smyge »

greyling skrev:
Smyge skrev:Hängde upp en 20kg bäver igår och glömde ta ur den :roll: haft 1 grad över natten, är det kört? annars kan jag ta ur den nu...
Har du inte skjutit sönder något i buken utan bara framdel tippar jag att bakstekar och ytterfile i är i utmärkt kondition. Prova att koka en liten bit i vatten alt kör i micron. Luktar det ok är det ok. Har du hundar blir de alltid glada annars. :D
Tack
short actions baby

Användarvisningsbild
arnold
Been thanked: 11 times

Inlägg av arnold »

Blev en lyckad kväll idag också, nummer 4 med 223an .BildBildBildBildBildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

Användarvisningsbild
greyling
Been thanked: 2 times

Inlägg av greyling »

Grattis Arnold - fina bilder
Greyling

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

Grattis Arnold! :D
Fina foton! :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

Användarvisningsbild
birk0323
Been thanked: 1 time

Inlägg av birk0323 »

Grattis Arnold till bävrarna, fina foton !
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 7 times

Inlägg av Canta »

Ja fina foton dvs äkta bäverkänsla.

dråparn
Has thanked: 1 time

Inlägg av dråparn »

Psssst arnold jag tror att riktmedlet sitter lite snett :wink:

Användarvisningsbild
arnold

Inlägg av arnold »

dråparn skrev:Psssst arnold jag tror att riktmedlet sitter lite snett :wink:
Tror jag inte då det sitter i skenmontage :wink:

Användarvisningsbild
jdrotz
Been thanked: 10 times

Inlägg av jdrotz »

arnold skrev:
dråparn skrev:Psssst arnold jag tror att riktmedlet sitter lite snett :wink:
Tror jag inte då det sitter i skenmontage :wink:
Sned skena???Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen

Användarvisningsbild
arnold

Inlägg av arnold »

Det är bilden som luras ,lillebror som har fotat

dråparn
Has thanked: 1 time

Inlägg av dråparn »

Ge han lite rammelbuljong :twisted:

Fredrik FN

Inlägg av Fredrik FN »

Ska testa att grilla svansen, ska visst vara en delikatess!Bild

Skickat från min HD1903 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Ingvar
Been thanked: 6 times

Inlägg av Ingvar »

Fredrik FN skrev: Ska testa att grilla svansen, ska visst vara en delikatess!
dipsås till majskolvar (komplererad med rätt kryddning)
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.

Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

Fredrik FN skrev:Ska testa att grilla svansen, ska visst vara en delikatess!Bild

Skickat från min HD1903 via Tapatalk
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

Användarvisningsbild
WestCoast

Inlägg av WestCoast »

Svansen är ju bara brosk ju

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Användarvisningsbild
arnold

Inlägg av arnold »

Bäver nummer 5 och 6 med 223an ikväll .Blev semi ofrivilligt blöt upp till armhålorna när bäver nummer två skulle hittas/bärgas, sköt den på 100m sittande på en flytmoss, när jag kom fram där jag trodde den låg insåg jag rätt snabbt att jag skulle inte komma ut dit utan att bli blöt, fram med sågen och a2an å fixa en spång ,det gick bra ända tills flytmossen sjönk ,hoppade vidare till nästa moss som också sjönk och nästa Bild,fick simma upp tillbaka från där jag kom,allt kändes helt i onödan då bävern inte syntes till ,när jag besviken och lätt besegrad tänkte ta mig tillbaka på torra land så ligger bävern där nästan rakt framför fötterna på mig ,har troligtvis flytit upp när jag plaskat omkring på flytmossen. Ett minne att ta med sig BildBildBildBildBildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk