Bäverjakt

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

prylnörden
Has thanked: 10 times
Been thanked: 11 times

Re: Bäverjakt

Inlägg av prylnörden »

Bara blivit 1 tur i älven iår än så länge.
En nöjd jägare fick skjuta sina 2 första bävrar.

Imorgon ska jag ut med nästa jägare som ska få skjuta sin andra bäver, den första guidade jag till likaså :D

Sen har jag en till som ska få skjuta sin första, mend e tar vi nog i en sjö uppe på skogen 8) skjuter inte så mkt själv längre :lol:
Finnstövaren Scott och foxterrien Alva.
Merkel sl1: 5,6x50R & 20/76 + leupold 2,5-8x36
Blaser D99 luxus: 30-06 & 20/76 + swarovski 2,5-10x56
Remington Seven: 358win
Beretta 391 12/76
Weihrauch HW7 22LR.

Användarvisningsbild
arnold
Has thanked: 1 time
Been thanked: 90 times

Inlägg av arnold »

Nummer 3 för 223an i år Bild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog

Användarvisningsbild
T-Grön
Has thanked: 12 times
Been thanked: 45 times

Inlägg av T-Grön »

prylnörden skrev:Bara blivit 1 tur i älven iår än så länge.

Imorgon ska jag ut med nästa jägare som ska få skjuta sin andra bäver, den första guidade jag till likaså :D

Sen har jag en till som ska få skjuta sin första, mend e tar vi nog i en sjö uppe på skogen 8) skjuter inte så mkt själv längre :lol:
Delad glädje, är den bästa!
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!

dråparn
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Inlägg av dråparn »

arnold skrev:Nummer 3 för 223an i år Bild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
nice

Användarvisningsbild
k-Hornet
Has thanked: 68 times
Been thanked: 13 times

Inlägg av k-Hornet »

T-Grön skrev:
prylnörden skrev:Bara blivit 1 tur i älven iår än så länge.

Delad glädje, är den bästa!
Happiness is only real when shared - Christopher McCandless
A Smith&Wesson beats four aces

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.

Användarvisningsbild
T-Grön

Inlägg av T-Grön »

Kompisarna har varit ute och jagat på enorma områden nu i helgen. Det blev bara en fälld. Jag antar att det fortfarande är för tidigt.
Därav att jag inte deltog.

eriksri

Inlägg av eriksri »

Jag är en någorlunda ny jägare. Van att vaka och smyga efter vildsvin på kväll/natt. Jag har aldrig jagat bäver men tänkt att jag nu ska testa då markägaren tycker de börjat bli ett problem.

Vad tycker ni jag ska tänka på som gröngöling? Ska jag sätta mig nära en av de två dammarna? Någon timma innan solnedgång? Är de ljudkänsliga? Vind? Ska jag istället för damm fokusera på området där de färskaste gnagmärkena är?

Antar 308w Oryx funkar förträffligt? :)

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 66 times

Inlägg av Canta »

Rekommenderar att reka först. Behöver inte vara på kvällen. Spana in var hyddorna är o kolla i handkikaren om dom ser bebodda ut. Syns lätt med ĺjusa gnagpinnar runt omkring o släpdiken. Välj ut ett pass typ 50 m bort o fixa fritt skjutfält om det behövs. Sätt en lång snitsel så man hittar i skymning. Känsliga för vittring är dom så bra med två rekade ställen beroende på vindriktningen. Gå aldrig ovanpå hyddan o säkrast är nog att reka en a två dagar före D-dag.

Så tar man pass nån timme före skymning o väntar. Aldrig någonsin första bäver som dyker upp skjuter man för första är nästan alltid ledarhonan. När hon försvinner o man tror man gjort bort sig då kommer andra upp o då pang. Är det på andra sidan ån el nåt då lämpligt med kastspö o flytwobbler.
Spännande jakt, ofta, o man lär se annat också plus total tystnad om det vill sig.

Betesplatserna är knepigare för dit kommer dom sent dvs efter att ha vaknat upp o grejat vid hyddan.

eriksri

Inlägg av eriksri »

Canta skrev:Rekommenderar att reka först. Behöver inte vara på kvällen. Spana in var hyddorna är o kolla i handkikaren om dom ser bebodda ut. Syns lätt med ĺjusa gnagpinnar runt omkring o släpdiken. Välj ut ett pass typ 50 m bort o fixa fritt skjutfält om det behövs. Sätt en lång snitsel så man hittar i skymning. Känsliga för vittring är dom så bra med två rekade ställen beroende på vindriktningen. Gå aldrig ovanpå hyddan o säkrast är nog att reka en a två dagar före D-dag.

Så tar man pass nån timme före skymning o väntar. Aldrig någonsin första bäver som dyker upp skjuter man för första är nästan alltid ledarhonan. När hon försvinner o man tror man gjort bort sig då kommer andra upp o då pang. Är det på andra sidan ån el nåt då lämpligt med kastspö o flytwobbler.
Spännande jakt, ofta, o man lär se annat också plus total tystnad om det vill sig.

Betesplatserna är knepigare för dit kommer dom sent dvs efter att ha vaknat upp o grejat vid hyddan.
Toppen, tack för snabbt svar!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
k-Hornet

Inlägg av k-Hornet »

T-Grön skrev:Kompisarna har varit ute och jagat på enorma områden nu i helgen. Det blev bara en fälld. Jag antar att det fortfarande är för tidigt.
Mnjae, men att rekognosera först så man vet var di små håller hus är en fördel oavsett storlek på området. Går ju jaga bäver hela säsongen utan nåt större problem annat än när det är särskilt kallt. :-)

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.

Användarvisningsbild
T-Grön

Inlägg av T-Grön »

k-Hornet skrev:
T-Grön skrev:Kompisarna har varit ute och jagat på enorma områden nu i helgen. Det blev bara en fälld. Jag antar att det fortfarande är för tidigt.
Mnjae, men att rekognosera först så man vet var di små håller hus är en fördel oavsett storlek på området. Går ju jaga bäver hela säsongen utan nåt större problem annat än när det är särskilt kallt. :-)
He he, nja nog har vi koll på markerna. Men isen har inte gått på någon av tjärnarna på just vår mark än tex.
Nu har vi gått ihop och jagar bäver på ett stort antal marker samtidigt, och träffas sedan å har grillning och lite trevligt.
Det var bara på några ställen med riktigt strömmande vatten som det varit aktivitet.

Oftast så går isen de två tre sista dagarna i mitten av Maj på de bästa ställena, räknat på de senaste 30 åren.
Det är säkert minst 10 år som isen inte har gått på tex Bladkärnen eller Vinkeltjärn. De är ju de säkraste korten annars.
Förra helgen låg det mer än 30 cm snö på ena huvudvägen in i området. Nu bara några cm och ibland bart vissa bitar, men att köra går inte, på tok för löst i marken.
Men björnspåren syns iaf tydligt å klart!

Användarvisningsbild
k-Hornet

Inlägg av k-Hornet »

T-Grön skrev:He he, nja nog har vi koll på markerna. Men isen har inte gått på någon av tjärnarna på just vår mark än tex.
Nu har vi gått ihop och jagar bäver på ett stort antal marker samtidigt, och träffas sedan å har grillning och lite trevligt.
Det var bara på några ställen med riktigt strömmande vatten som det varit aktivitet.

Oftast så går isen de två tre sista dagarna i mitten av Maj på de bästa ställena, räknat på de senaste 30 åren.
Det är säkert minst 10 år som isen inte har gått på tex Bladkärnen eller Vinkeltjärn. De är ju de säkraste korten annars.
Förra helgen låg det mer än 30 cm snö på ena huvudvägen in i området. Nu bara några cm och ibland bart vissa bitar, men att köra går inte, på tok för löst i marken.
Men björnspåren syns iaf tydligt å klart!
Jagade lite kring Bispgården medan jag gick skogsteknikerkursen där, vill minnas det var hyfsat lättillgängligt där redan i mitten april :-)

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 584 times
Been thanked: 158 times

Inlägg av lsjonsson »

Grattis arnold! :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

SimonV
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Inlägg av SimonV »

Tog min första bäver, och allra första vilt, för ca en timme sedan. Fin bäverhanne, 15-20 kg, huvudskott på ca 110 m. Härlig känsla!
https://forumbilder.com/i/r59a
Tikka m695 30-06
Tikka m690 6,5x55
Tikka tac 6,5 Creedmoor
Howa mini action 6,5 grendel
Beretta 686
Browning auto 5

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 584 times
Been thanked: 158 times

Inlägg av lsjonsson »

Grattis SimonV! :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Användarvisningsbild
Ijahman
Has thanked: 40 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av Ijahman »

Jag har varit ute 5 gånger och försökt få tag på en bäver.
Vi har några bävrar som fäller träd ner i en fiskesjö på Muskö och jag har blivit ombedd att ta hand om det.
Jag har spanat i två andra vattendrag och sett bäver även där men har bestämt mig för att försöka få en i fiskesjön till att börja med.
Jag åkte denna gång ut efter jobbet klockan 18.00. Var på pass strax innan 19.00.
Det var kallt. 0-gradigt och lite blåsigt.
Klockan 20.30 ska solen gå ner och det var då den första bävern visade sig.
Den kom simmande och gick upp på samma ställe som jag sett den gå upp tidigare tillfällen på andra sidan sjön.
Den dyker under en vassrugge och sedan ser man bara vassen röra sig där bakom.
Sedan simmar den ut och möter upp bäver nummer två.
Dom delar på sig och den ena simmar in i en vassrugge igen.
Nu börjar det bli ordentligt mörkt. Klockan har passerat nio. Jag ställer mig upp för att börja packa ihop. Men innan det så tar jag upp handkikaren igen för att spana av vasskanten 150 meter bort på andra sidan sjön en sista gång. Och då ser jag en svart siluett sittande på vasskanten. Jag dyker ner och lägger mig bakom bössan och höjer förstoringen till 12. Jag kan snabbt bekräfta att det är en bäver som sitter där och jag låter skottet gå.
Jag ligger kvar en stund på bävern för att se att den ligger på plats vilket den gör.
Jag bestämmer mig ganska snabbt för att ta en snabbtitt efter den på andra sidan men inte göra några stora besvär. Jag vet sedan tidigare erfarenheter i dessa vassruggar att det inte går att hitta en bäver i mörkret. Knappt i dagsljus om man inte vet EXAKT vart den ligger.
Jag bestämmer mig alltså för att låta den ligga över natten och åka hem och sova några timmar.
På morgonen (i morse) gick jag upp 05.00 för att åka tillbaka till Muskö för att bärga bävern.
Jag gick tillbaka till andra sidan sjön där jag suttit kvällen innan för att ta ut exakt riktpunkt till bävern. Jag ser i kikaren att den grå klumpen ligger kvar på samma ställe.
Efter en halvtimmes letande och en halvtimme byggande en landgång av gamla fällda träd kunde jag slutligen bärga bävern.
Hemma i garaget kunde jag väga den och vågen stannade på drygt 23 kg.
Nu hänger den i viltkylen för att bli avklädd i kväll.
Jag brukar klä av dem direkt annars, men idag hinner jag inte då jag redan är en timme sen till jobbet.
ska spara gäll-körtlarna denna gång.

Bild

Bild

Bild
Beretta 686 Onyx Sporting. 12
Sauer 202. 9,3x62 + Zeiss 3-12x56
Sako Finnbear Lyx. 6,5x55 + Meopta Meostar 3-12x56
Akkar Karatay Pump. 12
FX Typhoon 5,5

Användarvisningsbild
greyling
Has thanked: 69 times
Been thanked: 39 times

Inlägg av greyling »

Grattis! Trevlig berättelse.
Greyling

Användarvisningsbild
k-Hornet

Inlägg av k-Hornet »

Bra jobbat. Har råkat ut för en bäver som sjönk men lät det bero någon timme, åkte tillbaka för att kolla och då hade den flutit upp till ytan.

Användarvisningsbild
Ijahman

Inlägg av Ijahman »

greyling skrev:Grattis! Trevlig berättelse.
TacK!
Akkar Karatay Pump. 12
FX Typhoon 5,5

Användarvisningsbild
Ijahman

Inlägg av Ijahman »

k-Hornet skrev:Bra jobbat. Har råkat ut för en bäver som sjönk men lät det bero någon timme, åkte tillbaka för att kolla och då hade den flutit upp till ytan.
Tack!
Ja, så var det med den andra bäverna jag sköt.
Men den flöt upp redan efter en kvart. Hade gett upp om att hitta den och var på väg att packa ihop när den flöt upp i strandkanten två meter i från mig. :)
Akkar Karatay Pump. 12
FX Typhoon 5,5