En nöjd jägare fick skjuta sina 2 första bävrar.
Imorgon ska jag ut med nästa jägare som ska få skjuta sin andra bäver, den första guidade jag till likaså

Sen har jag en till som ska få skjuta sin första, mend e tar vi nog i en sjö uppe på skogen

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
Delad glädje, är den bästa!prylnörden skrev:Bara blivit 1 tur i älven iår än så länge.
Imorgon ska jag ut med nästa jägare som ska få skjuta sin andra bäver, den första guidade jag till likaså![]()
Sen har jag en till som ska få skjuta sin första, mend e tar vi nog i en sjö uppe på skogenskjuter inte så mkt själv längre
Happiness is only real when shared - Christopher McCandlessT-Grön skrev:Delad glädje, är den bästa!prylnörden skrev:Bara blivit 1 tur i älven iår än så länge.
Imorgon ska jag ut med nästa jägare som ska få skjuta sin andra bäver, den första guidade jag till likaså![]()
Sen har jag en till som ska få skjuta sin första, mend e tar vi nog i en sjö uppe på skogenskjuter inte så mkt själv längre
Toppen, tack för snabbt svar!Canta skrev:Rekommenderar att reka först. Behöver inte vara på kvällen. Spana in var hyddorna är o kolla i handkikaren om dom ser bebodda ut. Syns lätt med ĺjusa gnagpinnar runt omkring o släpdiken. Välj ut ett pass typ 50 m bort o fixa fritt skjutfält om det behövs. Sätt en lång snitsel så man hittar i skymning. Känsliga för vittring är dom så bra med två rekade ställen beroende på vindriktningen. Gå aldrig ovanpå hyddan o säkrast är nog att reka en a två dagar före D-dag.
Så tar man pass nån timme före skymning o väntar. Aldrig någonsin första bäver som dyker upp skjuter man för första är nästan alltid ledarhonan. När hon försvinner o man tror man gjort bort sig då kommer andra upp o då pang. Är det på andra sidan ån el nåt då lämpligt med kastspö o flytwobbler.
Spännande jakt, ofta, o man lär se annat också plus total tystnad om det vill sig.
Betesplatserna är knepigare för dit kommer dom sent dvs efter att ha vaknat upp o grejat vid hyddan.
Mnjae, men att rekognosera först så man vet var di små håller hus är en fördel oavsett storlek på området. Går ju jaga bäver hela säsongen utan nåt större problem annat än när det är särskilt kallt.T-Grön skrev:Kompisarna har varit ute och jagat på enorma områden nu i helgen. Det blev bara en fälld. Jag antar att det fortfarande är för tidigt.
Därav att jag inte deltog.
He he, nja nog har vi koll på markerna. Men isen har inte gått på någon av tjärnarna på just vår mark än tex.k-Hornet skrev:Mnjae, men att rekognosera först så man vet var di små håller hus är en fördel oavsett storlek på området. Går ju jaga bäver hela säsongen utan nåt större problem annat än när det är särskilt kallt.T-Grön skrev:Kompisarna har varit ute och jagat på enorma områden nu i helgen. Det blev bara en fälld. Jag antar att det fortfarande är för tidigt.
Därav att jag inte deltog.
Jagade lite kring Bispgården medan jag gick skogsteknikerkursen där, vill minnas det var hyfsat lättillgängligt där redan i mitten aprilT-Grön skrev:He he, nja nog har vi koll på markerna. Men isen har inte gått på någon av tjärnarna på just vår mark än tex.
Nu har vi gått ihop och jagar bäver på ett stort antal marker samtidigt, och träffas sedan å har grillning och lite trevligt.
Det var bara på några ställen med riktigt strömmande vatten som det varit aktivitet.
Oftast så går isen de två tre sista dagarna i mitten av Maj på de bästa ställena, räknat på de senaste 30 åren.
Det är säkert minst 10 år som isen inte har gått på tex Bladkärnen eller Vinkeltjärn. De är ju de säkraste korten annars.
Förra helgen låg det mer än 30 cm snö på ena huvudvägen in i området. Nu bara några cm och ibland bart vissa bitar, men att köra går inte, på tok för löst i marken.
Men björnspåren syns iaf tydligt å klart!
TacK!greyling skrev:Grattis! Trevlig berättelse.
Tack!k-Hornet skrev:Bra jobbat. Har råkat ut för en bäver som sjönk men lät det bero någon timme, åkte tillbaka för att kolla och då hade den flutit upp till ytan.
|