Märkligt skott....känns det igen?

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

win307
Has thanked: 22 times
Been thanked: 53 times

Re: Märkligt skott....känns det igen?

Inlägg av win307 »

Jag har en kamera monterad på kikarsiktet,varje gång man tittar på filmen skiljer det sig stort från vad man upplevde.Vinklar,skottplacering och hinder i vägen.Behöver inte vara en dyr kamera(typ Go Pro),bara man ser vad som hände!Rekommenderas!!!Det är inte alltid man hinner slå på kameran,sen står man där och undrar vad i hel-ete som hände :?: :shock:
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88

andersvestlund
Has thanked: 243 times
Been thanked: 21 times

Inlägg av andersvestlund »

win307 skrev:
16 jul 2020, 21:05
Jag har en kamera monterad på kikarsiktet,varje gång man tittar på filmen skiljer det sig stort från vad man upplevde.Vinklar,skottplacering och hinder i vägen.Behöver inte vara en dyr kamera(typ Go Pro),bara man ser vad som hände!Rekommenderas!!!Det är inte alltid man hinner slå på kameran,sen står man där och undrar vad i hel-ete som hände :?: :shock:
Har ett lampfäste på optiken redan med Picatinny men hittar inget fäste för min Sony actionkamera så har inte kommit så långt än... Men vore riktigt kul och nyttigt tror jag!

win307
Has thanked: 22 times
Been thanked: 53 times

Inlägg av win307 »

Det är nyttigt!Sköt två grisar,den första stöp direkt ,resten stannade och glodde åt olika håll.Höll ögonen på den som låg så att den inte skulle resa sig igen.Efter ca 30 sek hade den sprattlat färdigt och var död.Tog sikte på en ny.Efter skottet vände den om och sprang tillbaka där den kom ifrån.Låg död 70-80 m bort.Hunden vi provade var helt ojagad på gris då den kom från norrland någonstans,höll i för dåligt med norrländska mått mätt.Bara en mil... :roll: En mil där jag jagar är den lååångt borta...Nåväl,tittade på filmen,allt kanske utspelade sig på 10-15 sekunder.Kameran och mina ögon var dessutom inte i närheten av att uppfatta samma saker.Vi glodde åt varsitt håll...Har fler filmer där inget stämmer med den upplevda känslan.Du kommer att bli förvånad när du får dit kameran... :wink:
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 18 times
Been thanked: 101 times

Inlägg av Giobbi »

+1! Oerhört lärorikt. Verkligheten, minnet, är aldrig riktigt samspelt med vad som verkligen hände, på film. Riktigt intressant att se efter en situation.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
Tomps
Has thanked: 15 times
Been thanked: 48 times

Inlägg av Tomps »

Ylitjorvas skrev:
16 jul 2020, 09:39

Men tillbaka till själva ämnet så är det tyvärr så att det är extremt vanligt att felbedöma djurens vinkel.
Efter att ha gått ganska många eftersök och intervjuat skyttar så skulle jag till och med säga att just skyttens upplevelse är extremt opålitlig.
Så när en skytt säger att de skjutit i full bredsida på stillastående djur.......att DET inte stämmer är vanligare än de vinklande kulorna.
Instämmer. Sedan jag skapade tråden har det naturligtvis ramlat en del vilt och det är bara att konstatera faktum att mycket kan hända under loppet av någon tiondels sekund, samt att bedömningar av skottvinkel är väldigt lurigt, speciellt på löpande vilt och i dåligt ljus. Jag har hitintills inte sett anledning att skylla på kulan när skottet inte satt som förväntat.