Märkligt skott....känns det igen?

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
pininhakan
Has thanked: 27 times
Been thanked: 31 times

Re: Märkligt skott....känns det igen?

Inlägg av pininhakan »

Pissade bort en kviga på 5m... Den springer till passgrannen som eldar på 2-3skott och nervöst redogör att älgen gick ur såten...
Den hade sprungit till skyttens bil med släpkärra och dött mitt på vändplatsen 2m från baklemmen.
R93- 6.5x55 (semi 65cm),
R93- 8x57js
R93- lrs 6.5x284
R93- attasche .308win
Tikka m80 20/6.5
Tc contender 357mag
Tc contender 22lr

Användarvisningsbild
pininhakan

Inlägg av pininhakan »

Sköt en kalv i höstas i ett helvetes fart i nedförsbacke med hund bakom sig. Höll långt fram och syftade på bogen. Den slår kullerbytta x2,5 ala Frans albrect

Träffen satt exakt under örat.

Samma pass en månad senare tog jag brorsan till kalv i samma pass men träffade halsfästet.
R93- 6.5x55 (semi 65cm),
R93- 8x57js
R93- lrs 6.5x284
R93- attasche .308win
Tikka m80 20/6.5
Tc contender 357mag
Tc contender 22lr

Användarvisningsbild
pininhakan

Inlägg av pininhakan »

En tämligen talanglös äldre man är med och jagar ibland... Ser på håll han att lägger ann på väg mot passet,en tjäder som går upp i en kraftlina.. inget skott. Han fipplade med säkringen sa han senare...

Men tjädern slog ihjäl sig mot linan och han gick bara och hämtade den.
R93- 6.5x55 (semi 65cm),
R93- 8x57js
R93- lrs 6.5x284
R93- attasche .308win
Tikka m80 20/6.5
Tc contender 357mag
Tc contender 22lr

Användarvisningsbild
tjuröga
Has thanked: 44 times
Been thanked: 38 times

Inlägg av tjuröga »

Det här verkar vara väldigt vanligt ser det ut som :D

Jag sitter och grubblar över detta hela dagen 8)

Jag har en till teori nu:
Den lilla kultingen lyckades trots ett bra skott (kulan kanske inte öppnade sig mycket) springa 80m åt något annat håll än gruppen och lägga sig i ett stort buskage som finns där.....

Det är bäst jag släpper detta, men självförtroendet är på botten nu inför bockjakten .....
Remington 700 är cylinderrepeternas motsvarighet till Kalasjnikov

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 65 times

Inlägg av Canta »

Ja, se det som en 'flyer' på papptavla.

Användarvisningsbild
Anders Ö
Has thanked: 190 times
Been thanked: 181 times

Inlägg av Anders Ö »

Som jag ofta skriver... :oops: :roll:

Studerar man djuret i kikaren länge så tapoar man ofta den 3-dimesionella känslan för vinklar.

Kolla på denna film, vid 12min så ser han en bock och fökjer den i princip en minut i säkert 60m innan skott vid ca 13min , skottet ser ut att sitta bra..

Rådjuret springer iväg ...

De båda jägarna mässar om att skottet är perfekt, men när man ser utgången så förstår man varför det sprang onödigt långt .

Djuret stod i vinkel och träffen valdes för full bredsida .

Hade man varit i denna situation utan möjlighet att spola tillbaka så hade många nog tagit till den gamla ...."kulan vinklade nog"

https://youtu.be/i9t0AWtHRac
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö

Lindergood
Been thanked: 5 times

Inlägg av Lindergood »

Anders Ö skrev:[...]"kulan vinklade nog"

Det var väl du som skrev ett mycket träffande (höhö) inlägg om att kulorna alltid tycks vinkla i horisontalplanet.. Den tesen har jag använt vid några tillfällen, och folk ser alltid ut som om de antingen står som en hjort i strålkastarskenet eller att poletten trillar på plats.
Om du har blivit utsatt för brott, eller är misstänkt för brott, kan jag hjälpa dig. PMa mig för mer info.

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Lindergood skrev:
11 jul 2020, 21:21
Anders Ö skrev:[...]"kulan vinklade nog"

Det var väl du som skrev ett mycket träffande (höhö) inlägg om att kulorna alltid tycks vinkla i horisontalplanet.. Den tesen har jag använt vid några tillfällen, och folk ser alltid ut som om de antingen står som en hjort i strålkastarskenet eller att poletten trillar på plats.
Nej det var inte jag..., kommer ej ihåg exakt vem ...
Men jag adopterade det fort som
attan :mrgreen: 8)

Användarvisningsbild
birk0323
Has thanked: 1 time
Been thanked: 20 times

Inlägg av birk0323 »

Kan nog finnas en hel del märkliga "förklaringar" till underliga skott, man har ju hört några själv. När det gäller vinklande kulor kanske det inte räcker med ett konstigt resultat utan man behöver flera innan man kan dra någon sorts slutsats. Har man då flera med en sak gemensamt, kulan och fenomenet fanns inte innan eller efter med andra kulor, ja, då skippar man den kulan sedan. Man bör också sortera bort fall där det varit svårt att avgöra, långt håll tex ( ytterligare en anledning att hålla ner sina avstånd). Är man nära viltet att man kan studera det utan optiska riktmedel så har man en felkälla mindre. Tyvärr verkar långa håll vara ett självändamål för en del skyttar under jakt och det är en tragisk inställning ur jaktens perspektiv sett. Motivet blir ju komprimerat vid hög förstoring och ett "sne" ställning får den kroppsdel som är längre bort att verka närmare och mera ihoptryckt med resten av motivet, det här syns mycket tydligt om man fotar med teleobjektiv.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

En annan sak med kulor är statistiken...

Man hör ju en del om tex Oryx att den är benägen att vinkla .

Men statistik sett så tror jag det är sällsynt då väldigt många , iallafall för 10 år sen hade Oryx som sin alltiallokula till fyrfota vilt , och man hör ju bara när det går dåligt , men när det är många som använder en sak så ökar ju även antalet konstiga skott ... :roll:

Likaså Nosler PT .
Det går knappt att nämna den så tjatas det om att den är en spränggranat , och då tror jag inte att ens alla provat den...
Man säger det man läst , och sen blir det sanning ...

Användarvisningsbild
tjuröga
Has thanked: 44 times
Been thanked: 38 times

Inlägg av tjuröga »

Anders Ö skrev:
13 jul 2020, 13:16
Är inte det Jägarkåren/robsoft i ett nötskal? :D
Remington 700 är cylinderrepeternas motsvarighet till Kalasjnikov

Användarvisningsbild
pininhakan

Inlägg av pininhakan »

IMG_20200714_120537.jpg
En 5.56nato hylsa träffad i luften av en annan ak5 under eldgivning i grupp. Kulan fick hastigt sämre BC och bromsades upp. :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
R93- 6.5x55 (semi 65cm),
R93- 8x57js
R93- lrs 6.5x284
R93- attasche .308win
Tikka m80 20/6.5
Tc contender 357mag
Tc contender 22lr

Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

Anders Ö skrev:
13 jul 2020, 13:16
En annan sak med kulor är statistiken...

Man hör ju en del om tex Oryx att den är benägen att vinkla .

Men statistik sett så tror jag det är sällsynt då väldigt många , iallafall för 10 år sen hade Oryx som sin alltiallokula till fyrfota vilt , och man hör ju bara när det går dåligt , men när det är många som använder en sak så ökar ju även antalet konstiga skott ... :roll:

Likaså Nosler PT .
Det går knappt att nämna den så tjatas det om att den är en spränggranat , och då tror jag inte att ens alla provat den...
Statistik är en underlig måttstock. Man kan kontrollera hur snacket går och sedan testar man själv och ser vad man får för resultat och sedan kan man dra en slutsats. I mitt fall har det varit olika former av kulhaverier 100 procent med Oryx på Rådjur, 5 i rad bara pga att jag faktiskt läste samtidigt att det här snacket med Oryx är bara bla,bla,bla och det beror på något annat och jag ville verkligen ta reda på hur det förhöll sig. Aldrig mer en Oryx mot vilt från en 6,5X55. Däremot verkar det fungera mycket bra i .358win.

Drar man sina slutsatser från det som skrivs på ett forum har man problem, om jag gjorde det skulle jag i så fall fortsätta jaga rådjur med den kulan i 6,5... att väldigt många använde oryx förr och att det bara är ett resultat av felvisande statistik slår rätt tokigt i det här fallet. Finns många bra kulor men att riskera att förstöra ett rådjur till gör jag inte och det vore än fulare att hålla dessa erfarenheter för sig själv om man kan hjälpa någon annan att slippa göra samma resa.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Det kanske är specifikt för 6.5mm att det blir krångel med haverier .

Jag hade själv huvudbry med 6.5mm Oryx för ett gäng år sen ...
viewtopic.php?p=1669822#p1669822

Jag fick aldrig nån reda på varför detta fenomen uppkom , men kom häromdagen på att det uppkom ju när ägaren köpt
nya kulor :idea:
Kanske var de alldeles för mjuk så att de sluggade upp i diametern :idea:
Bössan hade ju gått bra med högre normal laddning tidigare ...

NORMA kanske har svårt med tillverkning av Oryx , att få de konsekvent i uppförande .

Som du Birk upplevde så borde 5 rådjur på rad med tokskott komma från samna ask :?:

Kanske det skulle fungera bättre nästa gång ?
Inte för det är någon tröst, för de skall ju funka varje gång , och alla askar :idea:

En bondad kula får inte ha för tunn mantel tror jag genom att mantel och bly inte kan glida i varann .
En bondad kula som kröks vid motstånd går lättare av av ovanstående anledning.

Okej då... :twisted:
Oryx är skit :mrgreen:

Fred
Been thanked: 1 time

Inlägg av Fred »

Pininhakan:
Jag är lite skeptisk till att en 5.56 kula i hyfsad sving inte skulle penetrera en tomhylsa? :wink:
/F

Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

Det finns förmodligen en väldig massa orsaker och förklaringar som inte hör ihop när det går fel. Man kan gissa men vissa saker kan man dock utröna lite tydligare i och jag brukar vara försiktig i mina slutsatser om jag inte känner mig hyfsat säker även om det är obehagligt att vara utan förklaring, kanske gjorde man fel själv när det inte tog som man planerat för och det är nog den vanligaste orsaken och därmed blir också diverse förklaringar både udda och utan repeterbarhet så man inte kan se något mönster men när man kan det är det lättare att också dra riktiga lärdomar av det.

...ibland blir meningarna långa, men det är med mening :mrgreen:

Användarvisningsbild
pininhakan

Inlägg av pininhakan »

Fred skrev:
14 jul 2020, 22:54
Pininhakan:
Jag är lite skeptisk till att en 5.56 kula i hyfsaro inte skulle penetrera en tomhylsa? :wink:
/F
Jag såg det hända och hörde snurrljudet. Det var jag som sköt.

Tror dock inte det går att göra om på första försöket.
R93- 6.5x55 (semi 65cm),
R93- 8x57js
R93- lrs 6.5x284
R93- attasche .308win
Tikka m80 20/6.5
Tc contender 357mag
Tc contender 22lr

lone_wolf
Has thanked: 10 times
Been thanked: 22 times

Inlägg av lone_wolf »

Anders Ö skrev:
11 jul 2020, 21:11
Som jag ofta skriver... :oops: :roll:

Studerar man djuret i kikaren länge så tapoar man ofta den 3-dimesionella känslan för vinklar.

Kolla på denna film, vid 12min så ser han en bock och fökjer den i princip en minut i säkert 60m innan skott vid ca 13min , skottet ser ut att sitta bra..

Rådjuret springer iväg ...

De båda jägarna mässar om att skottet är perfekt, men när man ser utgången så förstår man varför det sprang onödigt långt .

Djuret stod i vinkel och träffen valdes för full bredsida .

Hade man varit i denna situation utan möjlighet att spola tillbaka så hade många nog tagit till den gamla ...."kulan vinklade nog"

Kollade lite noggrannare på skottplaceringen (se bild vid 13:19). Träffen syns ganska tydligt som ett dammoln på bilden.

Skottet sitter lite lång bak och med med ett lite snedställt djur så går skottet genom vomen.

Gällande vinklade skott så har jag exakt samma uppfattning :D

Dessutom verkar skytten ibland hålla geväret mot trädet vilket gör att pipan hoppar till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.

Fred
Been thanked: 1 time

Inlägg av Fred »

@Pininhakan
:D Fantastiskt. Måste ju bero på hylsans relativa lätthet, men helt otroligt fenomen alla fall enligt mig.
/F

Ylitjorvas
Has thanked: 12 times
Been thanked: 96 times

Inlägg av Ylitjorvas »

"Skottet sitter lite lång bak och med med ett lite snedställt djur så går skottet genom vomen."

Nja jag tror inte alls att detta tog i vommen. Visst han träffar ju i bakkant på bogen på ingångssidan och med ett högt lungskott. Då springer ju djuren en liten bit. Finns ju inget som "stoppar" där.
Utgångshålet sitter inte så långt bak att det tagit i vommen, inte så högt upp i djuret. Det är ju ett dammoln på den där bilden även till vänster om pilen och det är ju utgångshålet som dammar.
Skulle nog faktiskt klassa det som ett perfekt "köttskott" dvs mycket lite kött som förstörts.
Nästan alla andra skott hade ju stoppat snabbare men med mycket mer köttförstöring. Lite högre så hade ju djuret blivit på plats då det påverkat ryggraden. Längre fram i bogen hade ju stoppat direkt.

Men tillbaka till själva ämnet så är det tyvärr så att det är extremt vanligt att felbedöma djurens vinkel.
Efter att ha gått ganska många eftersök och intervjuat skyttar så skulle jag till och med säga att just skyttens upplevelse är extremt opålitlig.
Så när en skytt säger att de skjutit i full bredsida på stillastående djur.......att DET inte stämmer är vanligare än de vinklande kulorna. Har man tur har en passgranne sett skyttet så kan man få ett annat vittnesmål direkt. Lite mindre adrenalin och att studera det utanför kikarsiktet, ger trovärdigare info.

Jag skrev lite om de vinklande kulorna och deras fantastiska förmåga att aldrig vinkla annat än horisontellt men det var nog i samband med någon av de otaliga trådarna kring säkerhet. Hundar eller folks säkerhet som alltid slutar med att någon jägare från söder skall konstatera att toppfågeljakt, det är farligt det....medan de där långa flacka skotten i tätbefolkade områden i söder, över stora fält det är minsann det säkraste som finns.