Grävlingsfälla?

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
UngJägarn
Been thanked: 2 times

Re: Sv: Grävlingsfälla?

Inlägg av UngJägarn »

Makki skrev:
alternativ grimbart skrev:Det lär ju inte vara något bekymmer..så länge måtten är de som de ska vara på lillienberg. .samt måttet ifrån giller till luckan är det samma. Och som vanligt inga vassa kanter mm inne i fällan..
Jag var i kontakt med en herre på Svenskt Jakt som skrivit artikeln om det modifierade kråkbåset. Verkar inte vara några bekymmer att ändra på gilleranordningen om man håller sig till sunt förnuft. Han menade att även värmländsk tunnelfälla har ju fått olika gilleranordningar genom åren och det stämmer ju. Variabeln med trampgiller är väl inte helt ovanligt tex. Det viktiga verkar att man håller sig till ritningen när det gäller fångstrummet.
På tal om värmländsk o variabel... Va är det bästa snubbeltråd, dragtråd eller trampplata?

Användarvisningsbild
Makki

Re: Grävlingsfälla?

Inlägg av Makki »

Kombinera tramp- och draggiller är väldigt lätt med variabeln och effektivt.

Användarvisningsbild
UngJägarn

Inlägg av UngJägarn »

Makki skrev:Kombinera tramp- och draggiller är väldigt lätt med variabeln och effektivt.
Ska prova med det. Hur länge har de tagit för er att få hem saker från ideverkstaden?

Användarvisningsbild
Makki

Inlägg av Makki »

UngJägarn skrev:
Makki skrev:Kombinera tramp- och draggiller är väldigt lätt med variabeln och effektivt.
Ska prova med det. Hur länge har de tagit för er att få hem saker från ideverkstaden?
Min variabel postades samma dag som betalningen gjordes. Tror dock att det dröjde någon dag innan betalningslänken kom via e-post.

Mvh

Taibbi

Inlägg av Taibbi »

UngJägarn skrev:
Någon enstaka dag. Jag föreslår att du ringer dit och beställer vad du vill ha eftersom deras beställningsformulär (i alla fall förut) lämnade en del att önska.

Mrwizeguy

Inlägg av Mrwizeguy »

Funderar på att bygga en grävlingsfälla typ lillienberg.
Eftersom jag jobbar på en mekanisk verkstad så funderar jag på att göra den helt i Aluminium/metall. Vad säger grävlingen om det och framförallt vad säger lagen?

Skickat från min S41 via Tapatalk

Användarvisningsbild
jonke72
Been thanked: 1 time

Inlägg av jonke72 »

Grävling är en av de mest lättfångade djuren man jagar med fälla. Dom bryr sig sällan om vad fällan består av, viktigaste är att den fått stå ute ett tag och avvittrats från människolukt och att betet är intressant. Sedan vad det gäller konstruktionen så är det ju så att så länge det gäller en godkänd fälla och du följer byggbeskrivningen så är fällan laglig. Skall även märkas med ägarens namn och telefonnummer. Har själv fångat grävling i olika modeller av fällor byggda av allt från stål till rena träfällor. Tex. Knöppelfällan, Bävertunneln, värmlänsk tunnelfälla, Jägarförbundets Grävlingsfälla.
Föredrar själv nätfällor tillverkade i svetsat nät pga. slitstyrkan. då mest Bävertunneln och Jägarförbundets fälla. Täcker dock alltid över dessa med mossa och granris så att det är mörkt i fällan då grävlingen blir mindre stressad och biter och river mindre då! Sedan så är dessa mindre fällor smidiga att flytta mellan fångstplatserna.