Grävlingsfälla?

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Bergh
Been thanked: 1 time

Grävlingsfälla?

Inlägg av Bergh »

Vilken typ använder ni er av, genomgångsfälla eller enbart öppen på ena gaveln? Vilken tycker ni är fördelar jämte nackdelar med de olika fällorna?

MvH Niklas
8x57JS
https://www.youtube.com/user/bergh666?feature=mhee" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ehnebom

Re: Grävlingsfälla?

Inlägg av Ehnebom »

Jag har genomgångsfällor och stänger ena luckan, för att vid behov kunna ha båda två.

Har man ena stängd och maten i den änden så måste dom över trampplattan, annars kan dom komma åt från båda hållen utan att utlösa
This is my signature.
There are many like it, but this one is mine

alternativ grimbart

Inlägg av alternativ grimbart »

Fördelen med en genomgångsfälla är att du kan ställa den vid ett staket så grävlingen styrs in från båda håll,likaså om den ställs vid stigen så kan du lägga stockar på var sida så det bildar tratt in mot fällöppningarna. Enkelfällan är lättare att flytta runt och går bättre in i bagaget på en vanlig bil.
Träfällor brukar fånga bättre men väger mer..

Användarvisningsbild
BAR338

Inlägg av BAR338 »

Jag använder genomgångsfällor tycker dom fungerar bättre. Använder man en bit av en beg bivaxkaka i fällan så kan inte grävlingen ta betet och gå iväg om man har en pinne på tramp plattan, det är för segt. men den roligaste jakten på grävling är med ställande hund :mrgreen: , men det går ju inte bruka överallt.

/Reine
2 jämthundar
1 fläskstövare (labrador)

Aldrig har jag sett något vilt ömka sig själv.
En fågel faller ihjälfrusen från sin gren
utan att någonsin ömkat sig själv.

Användarvisningsbild
Ehnebom

Inlägg av Ehnebom »

Vad jag menar är att med en genomgångsfälla så har man fler alternativ...Men huvudsakligen så använder jag bara en lucka.
Kör nästan uteslutande med bävertunnel, fast mest med hund :mrgreen:
This is my signature.
There are many like it, but this one is mine

Användarvisningsbild
Hage-Anders

Inlägg av Hage-Anders »

Jag har testat vanlig grävlingsfälla med falluckor i vardera ända och då har jag bara gillrat ena luckan, det verkar fungera bäst eftersom då kan man lägga åteln/maten i ena änden av fällan. Vilket medför att grävlingen måste passera trampgillret och då med 110% säkerhet kommer att lösa ut fällan. Enkel och lätt fälla att flytta. Rekommenderas.

Lillienfällan är heller inte så dum. Den tar även räv ganska bra.

Bäst verkar Värmländsk tunnelfälla vara. Detta säger jag inte av patroism, utan för att de jag känner som har en sådan oftast fångar mest helt enkelt.
Kan vara lite väl mycket jobb att göra en sådan bara för att fånga grävling. Man flyttar inte gärna en sådan fälla så ofta då de brukar väga bly. De byggs oftast på plats.

En jaktkompis fick en grävling i kråkfällan en gång. Lite komiskt just därför att grävlingen var nästan större än vad får plats i en sådan. Rekommenderas dock inte men det visar att grävlingen är ganska glupsk.
Grävlingen uppfattar jag som ganska lätt att lura in i fällor, åtminstone vissa tider på året. Det handlar om att åtla rätt.
Lycka till!!
SauerPower

Användarvisningsbild
UngJägarn
Been thanked: 2 times

Inlägg av UngJägarn »

Nu ska lite fällor byggas. Men kan ni namnge fällorna ni använder? :) Tänkt göra tre grävlingsfällor te att börja me.

alternativ grimbart

UngJägarn skrev:Nu ska lite fällor byggas. Men kan ni namnge fällorna ni använder? :) Tänkt göra tre grävlingsfällor te att börja me.
Grävlingfälla m/lillienberg
Grävlingfälla m/knöppel
Värmländsk tunnelfälla
Rävfälla m/lillienberg

Användarvisningsbild
UngJägarn

Inlägg av UngJägarn »

alternativ grimbart skrev:
UngJägarn skrev:Nu ska lite fällor byggas. Men kan ni namnge fällorna ni använder? :) Tänkt göra tre grävlingsfällor te att börja me.
Grävlingfälla m/knöppel
Värmländsk tunnelfälla
Rävfälla m/lillienberg
Kan du eller någon fota gillret o förklara det på grävlingfälla m/knöppel och grävlingfälla m/liljenberg? gillret ser ju likadant ut på dom så... sen vad har ni för luckor på dom? plåt eller nå trä?

alternativ grimbart

UngJägarn skrev:
Grävlingfälla m/knöppel
Värmländsk tunnelfälla
Rävfälla m/lillienberg
Kan du eller någon fota gillret o förklara det på grävlingfälla m/knöppel och grävlingfälla m/liljenberg? gillret ser ju likadant ut på dom så... sen vad har ni för luckor på dom? plåt eller nå trä?
Luckan är av metall på mina men kan byggas av trä om du följer kravspecifikationen.
Tramplattan sitter svetsad på en axel vars ände sticker ut genom sidan på lådan,denna ände är böjd uppåt.. Den möter gillerarmen som är fästad längs med fäll-lådan..denna gillerarm har en böj neråt som hamnar innanför tramplattans böjda ände..i andra änden är det en böj på ca5cm som luckan vilar på.. Grävlingen kliver på plattan,gillerarmen flyttar sig och frilägger den längsgående gillerarmen som vrids och släpper luckan.. Mot luckan faller en spärr ner och låser det hela..

Användarvisningsbild
UngJägarn

Inlägg av UngJägarn »

UngJägarn skrev:
alternativ grimbart skrev: Grävlingfälla m/lillienberg
Grävlingfälla m/knöppel
Värmländsk tunnelfälla
Rävfälla m/lillienberg
Luckan är av metall på mina men kan byggas av trä om du följer kravspecifikationen.
Tramplattan sitter svetsad på en axel vars ände sticker ut genom sidan på lådan,denna ände är böjd uppåt.. Den möter gillerarmen som är fästad längs med fäll-lådan..denna gillerarm har en böj neråt som hamnar innanför tramplattans böjda ände..i andra änden är det en böj på ca5cm som luckan vilar på.. Grävlingen kliver på plattan,gillerarmen flyttar sig och frilägger den längsgående gillerarmen som vrids och släpper luckan.. Mot luckan faller en spärr ner och låser det hela..
Tror jag fattar rätt bra men fota gärna om du har tid. Sen gärna hela fällan för de finns i så dåligt med bilder på nätet.. Vad har du för nät på gaveln?

alternativ grimbart

Svetsat hundgårdsgaller .. trådkorgar till garderober kan vara gjorda av grovt nät som passar, 2,5mm trådtjocklek (plasten räknas ej) 50x50maska..

cloante

Inlägg av cloante »

Hage-Anders skrev:Jag har testat vanlig grävlingsfälla med falluckor i vardera ända och då har jag bara gillrat ena luckan, det verkar fungera bäst eftersom då kan man lägga åteln/maten i ena änden av fällan. Vilket medför att grävlingen måste passera trampgillret och då med 110% säkerhet kommer att lösa ut fällan. Enkel och lätt fälla att flytta. Rekommenderas.

Bäst verkar Värmländsk tunnelfälla vara. Detta säger jag inte av patroism, utan för att de jag känner som har en sådan oftast fångar mest helt enkelt.
Kan vara lite väl mycket jobb att göra en sådan bara för att fånga grävling. Man flyttar inte gärna en sådan fälla så ofta då de brukar väga bly. De byggs oftast på plats.

En jaktkompis fick en grävling i kråkfällan en gång. Lite komiskt just därför att grävlingen var nästan större än vad får plats i en sådan. Rekommenderas dock inte men det visar att grävlingen är ganska glupsk.
Grävlingen uppfattar jag som ganska lätt att lura in i fällor, åtminstone vissa tider på året. Det handlar om att åtla rätt.
Lycka till!!
Jag har en grävlingsfälla i skogen ovanför vårt hus och jag vet att det finns grävling där men jag får fan inte in don i fällan. Jag har åtlat med hundfoder, bröd, ägg, och sylt i en härlig blandning. Vad innebär att åtla rätt ?? Mvh

alternativ grimbart

cloante skrev:
Hage-Anders skrev:Jag har testat vanlig grävlingsfälla med falluckor i vardera ända och då har jag bara gillrat ena luckan, det verkar fungera bäst eftersom då kan man lägga åteln/maten i ena änden av fällan. Vilket medför att grävlingen måste passera trampgillret och då med 110% säkerhet kommer att lösa ut fällan. Enkel och lätt fälla att flytta. Rekommenderas.

Lycka till!!
Jag har en grävlingsfälla i skogen ovanför vårt hus och jag vet att det finns grävling där men jag får fan inte in don i fällan. Jag har åtlat med hundfoder, bröd, ägg, och sylt i en härlig blandning. Vad innebär att åtla rätt ?? Mvh
Se till så botten i fällan är dold om fällan är av nät,fällan ska stå stadigt,fällan ska gå att vittja på avstånd så du inte behöver klampa fram varje gång,lägg ett spår av sirap eller honung inifrån fällan och ett tiotal meter..inget annat bete utanför när fångst skall ske, i fällan stoppar du mer honung,ägg,kattmat,plommon, körsbär eller annat gott..

Användarvisningsbild
Makki

Inlägg av Makki »

Är det någon som vet om http://www.bjalbo.nu/main.asp?sidid=125 ... vudsidid=2" onclick="window.open(this.href);return false; är godkänd och vad modellen i så fall heter?

Många ritningar saknar detaljbilder på gilleranordningen. Hur mycket kan man modifiera utan att man hamnar utanför vad som är godkänt? I Svensk Jakt visade man upp ett modiferat kråkbås utan att skämmas, är det ok? http://svenskjakt.se/Documents/Svensk%2 ... CC%8As.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

alternativ grimbart

Makki skrev:Är det någon som vet om http://www.bjalbo.nu/main.asp?sidid=125 ... vudsidid=2" onclick="window.open(this.href);return false; är godkänd och vad modellen i så fall heter?

Många ritningar saknar detaljbilder på gilleranordningen. Hur mycket kan man modifiera utan att man hamnar utanför vad som är godkänt? I Svensk Jakt visade man upp ett modiferat kråkbås utan att skämmas, är det ok? http://svenskjakt.se/Documents/Svensk%2 ... CC%8As.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Fällan heter grävlingfälla m/butorp

Jag har fattat det som att du får använda ett godkänt giller på en annan godkänd fälla..tror jag har det på papper i någon tidskrift hemma. Vilka tänkte du kombinera?

Användarvisningsbild
Makki

Inlägg av Makki »

Makki skrev:Är det någon som vet om http://www.bjalbo.nu/main.asp?sidid=125 ... vudsidid=2" onclick="window.open(this.href);return false; är godkänd och vad modellen i så fall heter?

Fällan heter grävlingfälla m/butorp

Jag har fattat det som att du får använda ett godkänt giller på en annan godkänd fälla..tror jag har det på papper i någon tidskrift hemma. Vilka tänkte du kombinera?
Tack!

Jag skulle vilja kombinera grävlingsfälla M/Lillienberg med musfällegillret från Öster-Malmafällan.

alternativ grimbart

Det lär ju inte vara något bekymmer..så länge måtten är de som de ska vara på lillienberg. .samt måttet ifrån giller till luckan är det samma. Och som vanligt inga vassa kanter mm inne i fällan..

cloante

Inlägg av cloante »

Tusen Tack alternativ grimbart för dina tips, nu ska vi se om det blir nå mer fart i fällan :D

Användarvisningsbild
Makki

Inlägg av Makki »

alternativ grimbart skrev:Det lär ju inte vara något bekymmer..så länge måtten är de som de ska vara på lillienberg. .samt måttet ifrån giller till luckan är det samma. Och som vanligt inga vassa kanter mm inne i fällan..
Jag var i kontakt med en herre på Svenskt Jakt som skrivit artikeln om det modifierade kråkbåset. Verkar inte vara några bekymmer att ändra på gilleranordningen om man håller sig till sunt förnuft. Han menade att även värmländsk tunnelfälla har ju fått olika gilleranordningar genom åren och det stämmer ju. Variabeln med trampgiller är väl inte helt ovanligt tex. Det viktiga verkar att man håller sig till ritningen när det gäller fångstrummet.