Bäverjakten 2025

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Rovjagarn

Bäverjakten 2025

Inlägg av Rovjagarn »

Hittar ingen tråd om årets bäverjakt så jag drar igång denna.
Varit ute och rekat några ställen där det verkar vara bra aktivitet.
Valde att sitta på ena stället ikväll och kl 18:30 fick jag skjuta årets första, en mindre förmåga.
20250322_181106.jpg
20250322_185307.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ctrl

Re: Bäverjakten 2025

Inlägg av ctrl »

Jag var också och "för rekade" idag, en sväng med drönaren visar att det fortfarande finns för mycket is i vassen kring vattendragen.. men någon vecka till av mildväder så blir det nog aktivitet även hos mig.
Perka91

Inlägg av Perka91 »

Snyggt, kul att ni är igång!

Om ni har några bra praktiska tips att dela med er av gällande rek på ny mark som man inte är helt bekant med ännu, så mottages de tacksamt!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kaptenlundback

Inlägg av Kaptenlundback »

Gå längs med vattenkanten, om det är en sjö eller bäck/å så kommer du fort se var det gnagt, försök hitta där gnagen är färskast.. det är ganska ska enkelt att se, inför nästa år är det ännu enklare om du bor där det finns snö, då ser man fort var de håller till, sen är det bara passa i närheten, man kan viska och synas hyfsat, vinden är det de är känsligast för enligt min erfarenhet.
Vill du ha fortsatt jakt så sitt där nån kväll/morgon för att se hur beståndet ser ut, skjut helst årsungar.

Skitjakt på dig.

Själv har jag ett problem att jag behöver utrota dem från platsen de är på, så jag behöver nog nypa nån vuxen, men samtidigt vill jag ju ha fortsatt jakt, så jag måste först säkerställa att det finns nån högre upp i vattendraget innan jag skjuter nån stor.

Men jag fick en årsunge i torsdags 🙂 har tagit vara på lår och päls, år är det dags att smaka, har några pälsar i frysen redan (till min sambos förtret) men nu ska jag lära mig bereda också.
Bild
Perka91

Inlägg av Perka91 »

Tack för tips, det ska testas! Kan man utesluta mindre bäckar och vattendrag eller kan de hålla till där också?

Härligt att fortsätta komma ut den här tiden på året, när den sista snön smälter undan

Hoppas du finner bäver uppströms och skitjakt!

Kaptenlundback

De kan finnas i rätt små vattendrag, bäcken jag jagar i hoppar man över och där har jag skjutit bäver i många år nu.
Perka91

Inlägg av Perka91 »

Härligt, då ska jag minsann reka dem också!

Rovjagarn

Inlägg av Rovjagarn »

Instämmer med ovanstående att reka vattendragen där tror att det kan finnas bäver är det bästa att börjar med.

På kvällsjakten brukar jag börja med att sitta still ca 30-40 meter från hyddan i väntan på att dom ska komma ut då dom är i hyddan under dagarna.

På morgonjakten brukar jag smyga mellan matplatserna som jag rekat innan. Bävern är ju mestadels ett nattdjur så på morgonen är dom redan ute när man smyger ut.

När jakten är igång så är vinden viktigast då dom har ett bra luktsinne
Rovjagarn

Inlägg av Rovjagarn »

Nr 2 denna säsongen
20250330_081524.jpg
Rovjagarn

Inlägg av Rovjagarn »

Nr 3 denna säsong
20250408_082812.jpg
Användarvisningsbild
hinkraka

Inlägg av hinkraka »

För er rutinerade bäverjägare, utöver själva fångsttekniken, är det något annat man bör tänka på? Hur vet man exempelvis om ett område tål beskattning?
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.

Kom ihåg, poster i köp/sälj/bytes raderas inte. Uppdatera bara rubriken när du löst ditt behov. 8)
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Fjolårsungarna är kvar i hyddan fram tills nästa kull föds i maj/juni. Dom halvgamla måste då söka sig nya revir o kan tas utan att påverka stammen lokalt. Första som alltid dyker upp från hyddan är alfahonan o den ska man absolut inte panga. Hon kollar läget vindmässigt o det är då man får facit på rätt el fel vindtänk. När hon dyker ner ska man inte tro att tillställningen är sabbad. Snart nog dyker andra upp från hyddan men smäller honan med paddeln o dyker, ja då bara att packa ihop o bege sig till annat ställe o revir för varning utfärdad .....
Rovjagarn

Inlägg av Rovjagarn »

Jag brukar ta en eller två pass per ställe för att se vilka bävrar som bor i den kolonin och avskjutningen riktas främst mot mindre individer. Nu har jag dock ett vattendrag där dom måste skjutas bort ifrån då dom dämmer upp så att delar av åkrarna vattenfylls och där skjuts den bäver som kommer.
Minusgrader

Inlägg av Minusgrader »

Premiär ikväll och en 23 kg tung bäver fick följa med hem.
20250413_211512.jpg
.222 Rem, Hornady V-Max 50 gr.
Kaptenlundback

20250414_201137.jpg
Var fint väder i måndags så då åkte jag ut till bäcken ännu en kväll, naturen börjar vakna till liv igen, gässen och svanarna spelade på ängen, hararna skuttade och solen sken.

Efter en halvtimme eller så började det röra på sig i vattnat och en bäver dök upp, filmade den ett tag innan den dök, en kvart senare kom den upp igen, då var det färdigt för den.

Fan vad jag gillar bäverjakten ändå, att vara ute utan att frysa ihjäl och se allting leva upp efter en kall vinter.