VAKJAKTEN PÅ RÄV 2023-2024

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Hipshot

Re: VAKJAKTEN PÅ RÄV 2023-2024

Inlägg av Hipshot »

Dunderberget skrev: 12 mar 2024, 14:40 Jag får börja med att beklaga sorgen! Må han vila i frid!

42 är ju enormt ändå! Jag fick 9, men det är rekord för mig. Jag hade kunnat vaka mer, men jag har jobbat rätt mycket!

Vildfräsar gissar jag är kattdjur modell större?

Sen undrar jag vad du skjuter med för bössa? Sist jag läste om di rävräcer så var det nog när du fick fel kaliber. Handlarn missuppfattade dig och han beställde en 223 fast du ville ha en 204 R. Är det denna 223a du har nu eller har du bytt?
Tack.. Nu är far avvinkad :cry:

Ja.. Karelaren har helt rätt, vildfräsar är alltså lo. Rävarna drar som avlöningar från området när de är inne. Faktum är att jag tror att förra säsongens sjuka resultat var mkt beroende på att katterna etablerade sig i omgivningar runt gården där jag jagar.

Du såg haveriet kring Legacyn alltså :mrgreen: den tråden på jaktsnack är legendarisk närapå.. skönt uttryck för å ena sidan min bristande impulskontroll, bristande filter mellan skalle och fingrar.. men även en dokumentation över en bättre hjärnblödning hos en viss handlare :mrgreen: Rubriken på beställningen är Legacy 204 Ruger.. och ändå blir det en 223 Rem.. efter att handlarjäveln ringt tillstånd och ändrat min befintliga licensöansökan..

Legacyn kal 223 är kvar, beställt en KKC kolv nu till den och lurar på att använda den lite mer nästa säsong. Skjutit en eller två rävar med den i år bara. Annars är det 204 Ruger som gäller, köpte en Howa Miniaction och eftermarknadskolv. Är väl inget under av precision, önskat den sköt bättre och snabbare men nej. Men den duger för mina rävar på rimliga håll och gillar säkerheten, i princip aldrig genomskott oavsett. Pipan är slut på den redan btw..
Kråkskytt, medlem i Robsoft´s kråkjägar gille
swederik

Inlägg av swederik »

Sköt en tik imorse, den la sig så fint i skottet så jag trodde att det var klart men oj vad förvånad jag blev när den reste sig och sprang iväg en stund senare.

Avlossade flera skott mot den springande räven och den la sig till slut. Funderade mycket på hur det hade kunnat bli så som det blev men när jag kom fram till räven hade den 3 träffar i sig och borde ha gett upp tidigare men jag är en orutinerad jägare så jag undrar om det är vanligt att de tecknar på det sättet?
Det gick till överdrift igen…
Dalarna
Jisse

Inlägg av Jisse »

swederik skrev: 13 sep 2024, 23:59 Sköt en tik imorse, den la sig så fint i skottet så jag trodde att det var klart men oj vad förvånad jag blev när den reste sig och sprang iväg en stund senare.

Avlossade flera skott mot den springande räven och den la sig till slut. Funderade mycket på hur det hade kunnat bli så som det blev men när jag kom fram till räven hade den 3 träffar i sig och borde ha gett upp tidigare men jag är en orutinerad jägare så jag undrar om det är vanligt att de tecknar på det sättet?

Det är hagel på korthåll eller v-max eller liknande kula på längre håll som gäller om man ska vara "säker" på draperieffekten.
"För att veta måste man se"

.22 lr
Hipshot

Inlägg av Hipshot »

swederik skrev: 13 sep 2024, 23:59 Sköt en tik imorse, den la sig så fint i skottet så jag trodde att det var klart men oj vad förvånad jag blev när den reste sig och sprang iväg en stund senare.

Sköt du med 22lr? :mrgreen:

De är galet tåliga.. har skjutit bort ryggen, båda lungorna väl synliga ovanifrån och ändå lever de när man kommer dit en bra stund senare.. Sköt bort hela hjärtat på en för ngr dagar sedan, fick leta efter den, hittade den i ett slån 20 m från skottplatsen. En annan, sittningen efter, drog säkert 30 meter efter skott utan hjärta. Då vart jag kissnödig, hade x 24 på siktet och den försvann ur bild.

Men den låg. Visste det från början så jag satt kvar. De tål stundtals ruskigt mkt stryk..

En bukträff kan de springa bra j-la långt efter.. tror jag hade en som drog 250 meter +.. lyckligvis såg jag den hela tiden och såg att den var dödligt träffad. Noll kulfång så det gick inte att fortsätta skjuta dessvärre, hade ju varit kul..
swederik

Inlägg av swederik »

:mrgreen:
Hipshot skrev: 15 sep 2024, 20:09

Sköt du med 22lr? :mrgreen:

De är galet tåliga.. har skjutit bort ryggen, båda lungorna väl synliga ovanifrån och ändå lever de när man kommer dit en bra stund senare.. Sköt bort hela hjärtat på en för ngr dagar sedan, fick leta efter den, hittade den i ett slån 20 m från skottplatsen. En annan, sittningen efter, drog säkert 30 meter efter skott utan hjärta. Då vart jag kissnödig, hade x 24 på siktet och den försvann ur bild.

Men den låg. Visste det från början så jag satt kvar. De tål stundtals ruskigt mkt stryk..

En bukträff kan de springa bra j-la långt efter.. tror jag hade en som drog 250 meter +.. lyckligvis såg jag den hela tiden och såg att den var dödligt träffad. Noll kulfång så det gick inte att fortsätta skjuta dessvärre, hade ju varit kul..
Det kändes nästan som det, men det var allt 308 och hammerhead som låg i loppet :mrgreen:

Det känns skönt att den blev liggande men jag blev väldigt förvånad när den drog iväg.
Idag på morgonen syntes ingen räv men väl en get med två kid, kiden stångades livligt med varandra och det var kul att se. Slutade med att jag blev utskälld av bocken 😅
Det gick till överdrift igen…
Dalarna
Lillebrorsan

Inlägg av Lillebrorsan »

Det blev en rävtik med nya pipan i 6.5 CM igår kväll. Tur att jaktkompisen var vaken och såg den:)
IMG_0200.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dptrapper

Inlägg av dptrapper »

Sköt en räv för många år sedan som brakade ihop i skottet, låg några sekunder, ställde sig sen upp och sprang nära 200 meter innan den lade sig.

När jag kom fram så hade kulan i princip tömt den på organ och levern hängde ut.

Andra gånger lägger de sig snällt av mindre bra träffar.

Det är som att vissa individer (gäller även andra djurater) inte förstår att de är döda :)
----------------------------------------------------------
CZ 457, 22lr+22Mag
Benelli M2 Euro, 12
Tikka T3X Varmint 6,5x55
HVA 640 30-06
Ruger 556 MPR
Colt Officers match 22lr
Hipshot

Inlägg av Hipshot »

dptrapper skrev: 16 sep 2024, 09:32 Sköt en räv för många år sedan som brakade ihop i skottet, låg några sekunder, ställde sig sen upp och sprang nära 200 meter innan den lade sig.

När jag kom fram så hade kulan i princip tömt den på organ och levern hängde ut.

Andra gånger lägger de sig snällt av mindre bra träffar.

Det är som att vissa individer (gäller även andra djurater) inte förstår att de är döda :)
Håller helt med.. jag får dem bättre på plats i skottet när jag inte får genomslag. De klena valparna man skjuter nu mestadels så bränner även en stressad 204 igenom dem oftast och då verkar de kunna dra. Nattens tre skjutna så drog en av dem, de andra två tippade omkull bara. Den som drog hade en lite sisådär träff högt i bogen. Ryggen av.. vart till att ge den en pil till.
Dunderberget

Inlägg av Dunderberget »

Jag har upplevt både mkt hårdskjutna rävar men också bräckliga & lättskjutna. Har sett fler exempel på när rävar dött ganska kort efter att tagit 1 till 3 ströhagel. En räv flådde jag för att undersöka träffen. Ett hagel i dubbel lunga, ett hagel i mellangärdet eller mitt i kroppen och ett längre bak i tarmpaketet.

Vid ett annat tillfälle sköt jag en vakräv, tik. Hon satt på kanske 150m trodde det var längre så jag höll lite högt och tänkte att det tar i halsen eller bröstet, rakt framifrån. Tog mitt i underkäken, hon rasade ihop låg blixstilla i 15 sekunder. Sådär lagomt att man höjer blicken från kikaren... jo visst hon började sprattla runt helt groggy, sköt ytterligarr 5 skott, varan 4 satt i kroppen, inga utgångshål. Hon sprattlade, hoppade, rullade. Det såg ut som att hon tar sig upp på benen vilken sekund som helst. Men hon blev kvar iaf! Men otroligt hård.
Hipshot

Inlägg av Hipshot »

Lite spring på dem nu, ungrävarna letar nya revir.. sköt 5 i måndags eller när det nu var.
Användarvisningsbild
Johanbrolin

Inlägg av Johanbrolin »

En pojk igår. Min första räv och väldigt stadig och fin, ska ta hand om kranie och svans tänkte jag :)
shared image (29).jpg
Stora fötter, stora skor

Tikka T3x
Husqvarna 300 De Luxe
BRNO Mod 2
Dunderberget

Inlägg av Dunderberget »

Grattis till att spräcka nollan!
Användarvisningsbild
kjeellman

Inlägg av kjeellman »

Var ute och matade vildsvinen igår och fick se en räv som betedde sig lite konstigt, när jag kom tillbaks till bilen såg jag att räven lagt sig under ett träd 100m från bilen så jag plockade fram bössan och smög bort, ställde mig på 40 m och siktade på räven som såg ut att halvslumra.. försökte vissla och hoa för att få den att ställa sig upp men det ville den inte men tillslut fick jag den att stå så då sköt jag. Lite skabb i svans roten och på haserna, ett riktigt stort och äckligt sår i hela pannan! Vet inte om det är en skada från i somras som inte läkt eller om det är skabben som kan orsakat klåda? Skönt att få slut på lidandet iaf. Nu hoppas jag på lite snö så jag kan sitta på åtel också!

Juste, skjuten utanför Växjö. Länge sen jag såg någon skabbräv annars!
Stöllanita

Inlägg av Stöllanita »

kjeellman skrev: 06 dec 2024, 10:18 Var ute och matade vildsvinen igår och fick se en räv som betedde sig lite konstigt, när jag kom tillbaks till bilen såg jag att räven lagt sig under ett träd 100m från bilen så jag plockade fram bössan och smög bort, ställde mig på 40 m och siktade på räven som såg ut att halvslumra.. försökte vissla och hoa för att få den att ställa sig upp men det ville den inte men tillslut fick jag den att stå så då sköt jag. Lite skabb i svans roten och på haserna, ett riktigt stort och äckligt sår i hela pannan! Vet inte om det är en skada från i somras som inte läkt eller om det är skabben som kan orsakat klåda? Skönt att få slut på lidandet iaf. Nu hoppas jag på lite snö så jag kan sitta på åtel också!

Juste, skjuten utanför Växjö. Länge sen jag såg någon skabbräv annars!
Snyggt jobbat, o grattis till räven!
Hipshot

Inlägg av Hipshot »

Det där ser ut som en äldre skottskada eller trafikskada, för smetigt och blodigt för att vara ngt annat..

Haft det lugnt på min åtel nu, nollade första sittningen i förrgår faktiskt. Såg en men hann inte på den, tror den varsnade ngt. Väldigt skygg och såg nästan ut att vara skabbangripen. Såg den aldrig riktigt bra. Jakt idag på gården så jag tror åteln får nödvändig påfyllning!
GrävlingsJanne

Inlägg av GrävlingsJanne »

Får väl bli mitt första inlägg här efter att ha läst i många år. Vinterns första vakräv föll i förgår, en halv stor hona. Tyvärr var den hårt angripen av skabb. Nästan hela ryggen och sidorna var helt kala. Men svansen var fin. Gick cirka 50 meter efter ett hjärtskott. Sköt med 22wmr.
wande

Inlägg av wande »

Fick hem lite nytt åtelmaterial. En fd kollega ringde å sa han hade en död älgkalv på gården. Sagt och gjort åkte dit med släpet. Men blev lite tungt å lasta då det var en fullvuxen tjur lär bli liggande på gården ett tag tills det kommer snö så man får ut den med skotern. Ovanlig snöfattigt i Norrbotten ännu

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Peter.S

Inlägg av Peter.S »

Säsongens 1:a föll igår kväll. En väldigt skabbangripen hanne som dog på stället pga en 50gr V-max i maskinrummet.
//P
Love hops and live the dream
Hipshot

Inlägg av Hipshot »

41:an trillade igår natt, så jävla irriterande! När jag musade fast den så hade jag glömt avsäkra, stressad räv.. snabbt osäkra, fuskade big-time med avfyringen. Stillastående snett emot mej på ca 120 meter.. Kulan gick in under rävens högra bog och ut bakom samma bog med påföljd att den skrek, hoppade rätt upp, slog ned och vart liggande. Upp med termiska, såg direkt att den var vid liv. Repade i ny pil men då visade det sig att tändhatten från föregående skott hade lämnat sin plats och låg kvar i patronläget. Gick inte att stänga slutstycket.. fan.. upp med termiska igen och konstaterade att räven var borta. Svepte över åkern och konstaterade att den gått åt motsatt håll.

10 min senare hade jag hund med ägare på plats, jycken hittade genast skottplatsen och en rejäl tuss med rävpäls dock inget blod.. Spårade och på en traktorväg där det låg snö såg vi blod, tre rejäla droppar. Jycken ville bestämt in i ett hasselsnår i ett stenrös där så vi tog varsin sida och klev runt. Den låg på hundförarens sida och levde fortfarande men var rejält slut. Avfångade och klappade om jycken för att sedan släpa upp räven och sätta mej igen. Givetvis kommer senare under natten två rävar samma väg och givetvis går de på platsen där vi skjutit, släpat och bökat och lika självklart viker de och försvinner. Det dåliga skottet kostade två rävar till alltså.. Den skjutna saknade alla muskler i aktuell bog, kulan hade totalt rensat bogbladet men konstigt nog var benen hela.
hussen

Inlägg av hussen »

Äntligen spräckte man nollan, räven har lurat mig fem gånger innan men nu blev den kvar, synd bara att den hade en kompis med som inte lär komma igen. Säsongen har börjat dåligt med två bomskott för ett par veckor sen. Men räv verkar finnas trots att vi decimerat stammen med 24 rävar bara runt byn dom två senaste vintrarna.