Rävlock - den stora tråden
Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
- herbert
Re: Rävlock - den stora tråden
Mun på handryggen är effektivt.
Rullar på här, dock färre marker i år att locka på. Skjutit 4st hittills , tre för fågelläte med Verminator Twisted syco och CMS Woodpecker och en med muspip och "mun på handryggsljud".
Skickat från min XQ-CT54 via Tapatalk
Rullar på här, dock färre marker i år att locka på. Skjutit 4st hittills , tre för fågelläte med Verminator Twisted syco och CMS Woodpecker och en med muspip och "mun på handryggsljud".
ADB
Blaser R93
Moderator
Blaser R93
Moderator
- Canta
Kruxet med 'handryggen' är att om man gör ett 'felljud' då är det rättt kört. Man måste öva lite hemma, typ på tomten. Kommer skator o kajor då gör man rätt.
- sevehem
Haha, kanske min gamla karriär som trumpetare som räddar mig... men det är 25 år sedan
Jag har en teori kring mina upplevelser och det är att jag jagar i Halland när markerna är små och brutna och relativt vilttäta vilket innebär att räven sällan är långt borta. När jag använt pipor tror jag ljudet varit för starkt och kanske har det skrämt mer än lockat. Min upplevelse är att det är effektivt att redan på 100 meter börja köra med bara läppar. Kanske är "handsuget" lagom på "mina" avstånd för att få in räven och så fort man ser den övergå till det försiktiga läppkvittret?
På stora marker där räven behöver lockas in från rejäla avstånd måste ju såklart en ljudstark pipa in.
Hur gör ni andra, anpassar ni ljudstyrkan efter hur nära räven kommer eller tutar ni på samma hela vägen in?
Jag har en teori kring mina upplevelser och det är att jag jagar i Halland när markerna är små och brutna och relativt vilttäta vilket innebär att räven sällan är långt borta. När jag använt pipor tror jag ljudet varit för starkt och kanske har det skrämt mer än lockat. Min upplevelse är att det är effektivt att redan på 100 meter börja köra med bara läppar. Kanske är "handsuget" lagom på "mina" avstånd för att få in räven och så fort man ser den övergå till det försiktiga läppkvittret?
På stora marker där räven behöver lockas in från rejäla avstånd måste ju såklart en ljudstark pipa in.
Hur gör ni andra, anpassar ni ljudstyrkan efter hur nära räven kommer eller tutar ni på samma hela vägen in?
- herbert
Blev en rävtik för Verminator Twisted syco igårkväll.
Lockar hela vägen in eller om det är en räv som kommer in snabbt men sen blir trög på locket så skjuter jag den helst så snabbt det bara går.
Har även flera gånger bytt från fågelläte eller rävläten under löpet till en muspipa som man kan ha i munnen och blåsa i sista biten medan man är i anläggning. Nordik Mouse eller Järpe funkar båda.
Lockar hela vägen in eller om det är en räv som kommer in snabbt men sen blir trög på locket så skjuter jag den helst så snabbt det bara går.
Har även flera gånger bytt från fågelläte eller rävläten under löpet till en muspipa som man kan ha i munnen och blåsa i sista biten medan man är i anläggning. Nordik Mouse eller Järpe funkar båda.
ADB
Blaser R93
Moderator
Blaser R93
Moderator
-
Ska ta och testa mig på rävlock och har fått mycket tankar och inspiration i denna tråd!
Jag har köpt en Crit'r Call Peewee, men funderar på om jag bör komplettera med en till? Många som hyllar Red River Bandit och Syco Tweety/Twisted Syco men dessa verkar svåra att få tag på numera.
Köper ogärna många pipor utan har hellre två som kompletterar varandra som jag kan öva med och lära mig.
Jag har köpt en Crit'r Call Peewee, men funderar på om jag bör komplettera med en till? Många som hyllar Red River Bandit och Syco Tweety/Twisted Syco men dessa verkar svåra att få tag på numera.
Köper ogärna många pipor utan har hellre två som kompletterar varandra som jag kan öva med och lära mig.
-
-
Blev erbjuden att köpa en PC2 och twisted syco av en forumist snabbt efter jag postade ovan. Så dessa är köpta som komplement
-
Fick lite lockpipor av min morbror som ska sluta jaga, den ena pipan är omärkt och jag undrar ifall någon har koll på vad jag har fått?
(Han hade inte koll på pipans namn)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Han hade inte koll på pipans namn)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- herbert
CMS Fox Wizard
Skickat från min Pixel 9 Pro via Tapatalk
Skickat från min Pixel 9 Pro via Tapatalk
ADB
Blaser R93
Moderator
Blaser R93
Moderator
-
Någon som erfarenhet av att locka räv i vargrevir? Jagar på 6000 hektar och det finns några i laget som provar att locka räv varje år men ingen lyckas. Vi tror att det till del beror på att räven är rädd för att det är vargen som tagit något och inte vågar sig fram. Vad tror ni?
Jag tänkte själv byta taktik här under brunsten och försöka med mer kontaktläten vad tror ni om det. Aldrig försökt med det men läst att det kan vara en aning svårt i vanliga fall.
Någon annat tips på vad ni tror kan fungera i ett område med närvarande varg?
Jag tänkte själv byta taktik här under brunsten och försöka med mer kontaktläten vad tror ni om det. Aldrig försökt med det men läst att det kan vara en aning svårt i vanliga fall.
Någon annat tips på vad ni tror kan fungera i ett område med närvarande varg?
Tro inte på allt du tänker
- slovenskykopov
Såklart vet ju räven om risken med att smyga in och försöka stjäla någon annans byte. Om det sen är en annan räv eller lo, varg, kråka som tagit djuret vet den ju aldrig. Jag har kompisar som lockar räv i vargrevir och det funkar med alla typer av lockpipor!
Jag tror dock att du gör klokt i att testa med rävläten spec nu under löpet. Det säger dom lärda iaf
Jag tror dock att du gör klokt i att testa med rävläten spec nu under löpet. Det säger dom lärda iaf
-
Du får gärna fråga honom om han märker någon skillnad i övrigt eller vad framgångsfaktorn ärslovenskykopov skrev: ↑07 jan 2025, 19:25 Såklart vet ju räven om risken med att smyga in och försöka stjäla någon annans byte. Om det sen är en annan räv eller lo, varg, kråka som tagit djuret vet den ju aldrig. Jag har kompisar som lockar räv i vargrevir och det funkar med alla typer av lockpipor!
Tro inte på allt du tänker