Mårdfångsten 22/23

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Anders229

Re: Mårdfångsten 22/23

Inlägg av Anders229 »

405 WCF skrev:Nä, är ju liksom lite svårt att flytta en sån.
Men, grubbla lite, var ser du spår, finns naturliga styrningar i naturen mm.
Åsar som delar öppna marker som myr, hyggen, odlingsmark mm.
Tänk på vad som är den dominerande vindriktningen på området och placera fällan längst ut i den riktningen så att doft från bete och luktmedel färdas över mårdens färdväg.
Glädjen när en sån fångar måste va enorm! Jag har inte så väl av mård på marken heller, så lite lurigt att få tag i växlar, mest nåt slingspår då och då! Får ta och vara mer trägen när snön kommer i år!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
PANG
Användarvisningsbild
Anders229

Inlägg av Anders229 »

Storsved skrev:
Anders229 skrev: 30 sep 2022, 09:10 Har riggat mina två i söndags så nu är det bara att hålla tummarna!

Jag skulle vilja ha tag på fler fällor, har ni något tips? Skulle gärna komma billigt undan och köpa ett parti beggat av någon som slutat eller så.
Jag har ett gäng som jag ej använder längre. Har legat under härbret några år så jag har inte koll på skicket. Om du har vägarna förbi Jämtland så är de dina för 50:-/st.
Skickar ett PM till dig jag!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
PANG
Ecajoh

Inlägg av Ecajoh »

Nu gick första i för iår! Fick i lite slaktrester vilket gjorde susen. Började säsongen med bröd, honung och hundfoder men det behöver lukta lite surt innan de dras till fällorna.
Användarvisningsbild
DonaToni

Inlägg av DonaToni »

Har tänk bygga lite lådor till mina äldre trapper 90 giller.
På naturvårdsverkets hemsida finns en ritning och diverse konstruktionskrav mm.
Har jag fattat detta rätt om jag ska bygga efter konstens alla regler?
* Lådan måste ha ett innermått på 150 mm
* Det ska finnas en 20 x 40 mm trälist vid ingångshålet(det borde inte behövas om framstycket är 22 mm tjockt?)
* En stopplist skall monteras så att avståndet mellan tröskelns insida och
slaganordningens bakkant blir 280 mm
* Bakstyckets hål ska täckas med plexi (kraftigare nät är inte lagligt?)
* Tramplattan ska ha en 1 mm tjock rosfri plåt

Några av de punkter som står på naturvårdsverkets hemsida
/Tony
Ecajoh

Inlägg av Ecajoh »

Det är rätt oklart. Det finns utrymme för mindre avvikelse från typgodkännandet om funktionen inte påverkas. Mejlade nvv angående just nät vs plexiglas men fick inget tydligt besked. I slutändan är det upp till domstolen om det skulle gå så långt men personligen har jag svårt att se att det inte skulle vara ok att byta till nät i bakre gaveln om man följer dimensionerna från t ex ihjäl.
Ecajoh

Inlägg av Ecajoh »

Kollade på typgodkännandet nu. Plexiglaset istället för nät kanske beror på det korta avståndet till gillret från baksidan. Jag hade föredragit en lite längre låda med plats för bete och nätgavel. Om det är ok eller inte kan nog ingen svara på men så länge inget galet händer lär ingen ifrågasätta.
Jisse

Inlägg av Jisse »

DonaToni skrev: 06 nov 2022, 13:51 Har tänk bygga lite lådor till mina äldre trapper 90 giller.
På naturvårdsverkets hemsida finns en ritning och diverse konstruktionskrav mm.
Har jag fattat detta rätt om jag ska bygga efter konstens alla regler?
* Lådan måste ha ett innermått på 150 mm
* Det ska finnas en 20 x 40 mm trälist vid ingångshålet(det borde inte behövas om framstycket är 22 mm tjockt?)
* En stopplist skall monteras så att avståndet mellan tröskelns insida och
slaganordningens bakkant blir 280 mm
* Bakstyckets hål ska täckas med plexi (kraftigare nät är inte lagligt?)
* Tramplattan ska ha en 1 mm tjock rosfri plåt

Några av de punkter som står på naturvårdsverkets hemsida
Skippa nät och plexi, ha 22 mm virke istället, det behövs ingen genomsikt för att mården ska gå i.
"För att veta måste man se"

.22 lr
405 WCF

Inlägg av 405 WCF »

Har så smått börjat spänna upp lite stockar nu.
Laddade 9 st i måndags innan det var dags att åka på jobbet.
Man bör ha minusgrader innan man börjar ty det blir väldigt snabbt surskador på skinnet om temperaturen är på plussidan.
Mården är extremt känslig för just detta.
Men nu börjar det bli minus dygnet runt, (äntligen), så nu är det dags!
Ser fram emot första vittjningen.
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Nu ska bara fällan gillras också. Satte upp den i helgen men efter 10+ år hade någon glömt bort att det är bra med pinnen mellan trampplattan och gillret vilken saknades :oops:

Men det verkar onekligen lovande :)

(med risk för att detta nu är jinxat för all framtid :mrgreen: )

6C7BED5B-1EA8-4C08-A742-D3AA735AD356.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/ Rikard
karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

exabit skrev: 18 nov 2022, 08:10 Nu ska bara fällan gillras också. Satte upp den i helgen men efter 10+ år hade någon glömt bort att det är bra med pinnen mellan trampplattan och gillret vilken saknades :oops:

Är det en katt på bilden?
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

karelsk blandning skrev: 18 nov 2022, 08:25
exabit skrev: 18 nov 2022, 08:10 Nu ska bara fällan gillras också. Satte upp den i helgen men efter 10+ år hade någon glömt bort att det är bra med pinnen mellan trampplattan och gillret vilken saknades :oops:

Nej, klockren mård med haklapp och allt.
/ Rikard
karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

exabit skrev: 18 nov 2022, 08:27
karelsk blandning skrev: 18 nov 2022, 08:25

Nej, klockren mård med haklapp och allt.
Jo ser men tänkte när den inte hängde från fällan.
405 WCF

Inlägg av 405 WCF »

Härlig bild!
Får nog göra samma sak själv och sätta en kamera vid någon fälla!
ButterKaka

Inlägg av ButterKaka »

Är ju mitt första riktiga år detta jag har ute fällor och har nu byggt mig några fler, vi har ingen snö än men suget är stor att sätta ut dom på skogen och de fångar ju inget hemma i förrådet. Har studerat kartor och hittat några ställen med berghällar vilket jag förstått ska vara bra. Men säg en 4 meter hög berghäll i en gammal tall skog, skulle ni sätta ovanför eller nedanför branten? Vad säger ni gamla mårdjägare, blir givetvis till att spåra av berget senare när snön kommit.
Användarvisningsbild
hs_Sniper

Inlägg av hs_Sniper »

Har haft mina fällor ute nu i två säsonger i Stockholm området. En på åteln och en där jag sätt mård passera flera gånger. Har haft tamponger som legat i honung och anis olja. Ägg/rådjur kött,nötskrika hängande under. Men inte fått en enda? Handskar varje gång jag pysslat med fällorna. Som är gamla ihjälfällor som nyttjas till mink med tunnel och där har dem funkat! Tips!?
S
1 Wachtel och 5 Blaser
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

hs_Sniper skrev: 21 nov 2022, 17:42 Har haft mina fällor ute nu i två säsonger i Stockholm området. En på åteln och en där jag sätt mård passera flera gånger. Har haft tamponger som legat i honung och anis olja. Ägg/rådjur kött,nötskrika hängande under. Men inte fått en enda? Handskar varje gång jag pysslat med fällorna. Som är gamla ihjälfällor som nyttjas till mink med tunnel och där har dem funkat! Tips!?
S
Flytta dem 50-100 meter i nån lämplig riktning. Det har gjort susen för mig vid några tillfällen. Inte alltid de går där jag tyckt/velat att de ”borde” gå :oops: :mrgreen:
/ Rikard
405 WCF

Inlägg av 405 WCF »

ButterKaka skrev: 21 nov 2022, 15:20 Är ju mitt första riktiga år detta jag har ute fällor och har nu byggt mig några fler, vi har ingen snö än men suget är stor att sätta ut dom på skogen och de fångar ju inget hemma i förrådet. Har studerat kartor och hittat några ställen med berghällar vilket jag förstått ska vara bra. Men säg en 4 meter hög berghäll i en gammal tall skog, skulle ni sätta ovanför eller nedanför branten? Vad säger ni gamla mårdjägare, blir givetvis till att spåra av berget senare när snön kommit.
Tänk styrning!
Smala passager mellan öppna ytor, (mården har torgskräck).
Tänk dominerade vindriktning!
Sätt alltid fällan så att lukten från agnet/lockmedlet drar in över mårdens färdväg.
405 WCF

Inlägg av 405 WCF »

hs_Sniper skrev: 21 nov 2022, 17:42 Har haft mina fällor ute nu i två säsonger i Stockholm området. En på åteln och en där jag sätt mård passera flera gånger. Har haft tamponger som legat i honung och anis olja. Ägg/rådjur kött,nötskrika hängande under. Men inte fått en enda? Handskar varje gång jag pysslat med fällorna. Som är gamla ihjälfällor som nyttjas till mink med tunnel och där har dem funkat! Tips!?
S
Tänk styrning!
Smala passager mellan öppna ytor, (mården har torgskräck).
Tänk dominerade vindriktning!
Sätt alltid fällan så att lukten från agnet/lockmedlet drar in över mårdens färdväg.
Ta bort förlängningstunneln, sätt upp fällan i ett träd, färsk mat i, luktmedel som drar utanför.
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Första bilden sen förra helgen. Först såg det tomt ut, men sen började jag leta.

F8B2C9EE-8FE1-40F0-B54C-E804FE66E1C9.jpeg

Jag tycker det ser ut som att det sticker ut en svans. Den diagonala grenen upp till fällan skulle synas där annars. Varken linjen eller färgen stämmer med grenens fortsättning.

3FD291C5-F813-4706-8DBE-7C77164B2036.jpeg

Hoppas jag har rätt :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/ Rikard
jeppe888

Inlägg av jeppe888 »

Står ett rådjur där som skulle kunna vara orsaken ;) men det ser ju även ut att sitta något i fällan 👍