Vårbock 2022

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
taxen
Moderator

Re: Vårbock 2022

Inlägg av taxen »

Hmmm frågan är då om det är fel på jägarna eller jakttiderna ? Har ni jägare som sitter och skjuter hornlösa bockar på foderplatserna på vintern så har ni nog problem ändå dock ej med jakttiderna...
Ang älgförvaltningen på vissa platser så är den väl framtvingad skogsbolag skjut älg el så kommer det andra som skjuter.
Man blir alldrig fullärd......
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Igår, när man satt o rekade för bock då såklart ...
DSC05836.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malx

Inlägg av malx »

jdrotz skrev: 08 maj 2022, 12:25
kalsonghammare skrev:Jag skulle säga utifrån min erfarenhet här i Västerbotten, att det är inte bara att "gå ut o ta" en vårbock. Vilket visas av att flera av våra skickliga jägare lokalt snittar ett antal kvällar innan de får chansen. För egen del tag det 6 smygjaktpass innan "rätt" bock kom i pass. För egen del vill jag hellre skjuta en returbock än en i full blom.

Vi har en fin återväxt på markerna, dessutom delar en älv jaktområdet i två så det är skilda populationer. I år ser det ut att bli fint med återväxten på rå, vi har flera getter med fjolårskid kvar och de tycks ha klarat vintern fint, har inte sett några magra djur hittills. Det är dessutom sorkår i år så då fokuserar räven på annat. Skådade en räv som störde rådjuren häromkvällen med att jag sork i en snödriva som ligger kvar. 3 st käkade han vilket är bra.
+1. Jag är glad om jag lyckas få en chans under våren. Då jag jagar på skogsmarker är uttrycker ”gå ut och ta en bock” så långt från verkligheten man kan komma, trots att det är riktigt gott om djur i markerna. Här får man kämpa rejält för att få skottläge.
Fast det är knappast att det har med Västerbotten vs Norrbotten att göra utan snarare var ni befinner er i länen. Jag har svårt att se att Vårbock skulle vara lätt där jag normalt jagar rådjur i Norrbotten heller, däremot är det nog betydligt enklare på en av mina kamraters marker. (Och det verkar vara hyfsat simpelt där jag var ifjol i Västerbotten). Det är som vanligt helt beroende av vad just du har för förutsättningar.

Jag vidhåller att jag inte kan se några avgörande kulturella och markmässiga skillnader som gör att det som fungerar i Västerbotten skulle bli katastrof i Norrbotten, speciellt när det gått några år och folk anpassat sig.
rightontarget

Inlägg av rightontarget »

taxen skrev: 08 maj 2022, 15:49 Hmmm frågan är då om det är fel på jägarna eller jakttiderna ? Har ni jägare som sitter och skjuter hornlösa bockar på foderplatserna på vintern så har ni nog problem ändå dock ej med jakttiderna...
Ang älgförvaltningen på vissa platser så är den väl framtvingad skogsbolag skjut älg el så kommer det andra som skjuter.
Självklart är det ingen höjdare, speciellt som man dessutom får betala extra för att det skall utfodras och det hade varit bättre viltförvaltning att inte utfodra alls. I norra Sverige är det dock många som tar sig egna friheter och många ser jakttider och regler som något för andra och inte för dem själva. Vårbockjakten är dock mycket skadligare då de kapitala bockarna inte är de som dyker upp först på foderplatserna på kvällen. Sedan är det inte heller så många som vill sitta och passa i december månad så de låga temperaturerna begränsar jakten. Man kan beskylla skogsbolagen för mycket, men knappast för att kvaliteten på älgstammen ser ut som den gör. Skulle man spara äldre djur så skulle reproduktionen gå ned samtidigt som kvaliteten på stammen skulle gå upp. Just nu är numerären det enda styrmåttet och då blir det så här.
Mikael T

Inlägg av Mikael T »

pow skrev: 07 maj 2022, 21:41
Jag förstår inte alla som är så negativt inställda till vårbocksjakten?!
Samma människor har absolut inga som helst problem att skjuta 3-4 bockar på hösten men får moralpanik att faktiskt få tillfälle att förvalta stammen även på våren.
Frihet under ansvar. Klarar man inte av det på våren så klarar man det inte resten av året heller!
Jag är negativ för här som tidigare skrivits, så går gubbarna man ur huse nu för att skjuta bort alla rådjur dom kan få tag i. Man sitter tom och vaktar vid foderplatserna. Dom skiter i förvaltning, och skulle inte tänka tanken att jaga på hösten när det krävs mååånga timmar för att lyckas. Våra rådjur är lite svårare att jaga än dom som finns söderöver. Ja inte den här tiden på året då. Hade själv kunnat skjuta tre bockar ikväll, om jag hade haft hål i huvet och jagat så här års.
Jag jagar rådjur på tre olika marker och skjuter max en bock per mark och år. Har senaste 4 åren skjutit 2 bockar totalt. Men säkert släppt 40-50 som jag bedömt icke skjutbara av en eller annan orsak.

En annan sak ni missar, som jag förstår är svår att förstå, är arealer och antal jägare på marker i norra Sverige. Dom marker jag jagar rådjur på är på ca 30 000 Ha, och det finns ca 600 jägare på dessa marker. Det är omöjligt att få alla dessa att ens förstå vad viltförvaltning är. Dessutom är säkert 500 av dessa markägare som gör precis som det behagar och är det nån som har invändningar så kan dom dra åt helvete för som markägare i Norrland är man lika allsmäktig som gud fadern själv.
Känns som om ni har andra problem än just jakttider.
Mvh
Användarvisningsbild
hs_Sniper

Inlägg av hs_Sniper »

rightontarget skrev: 08 maj 2022, 13:00
taxen skrev: 08 maj 2022, 06:52 Jag ser inget problem.med bockjakt på våren då man.även inventerar andra djur samtidigt håller efter vildsvinen det som avgör är ju antalet rådjur man skjuter på markerna totalt /år lite som att ha 200kr i plånboken ska jag ha pengar kvar i slutet på månaden så är det lämpligt o spara 100kr.
Sen att det skulle var så mkt "svårare" att skjuta en bock den 16 augusti förstår jag inte alla som orkar klämma på en "buttolo blatter" lyckas nog få skottchans :roll:
Du har uppenbart ingen aning om hur förhållande ser ut på vissa marker i norra Sverige. Reviren är ofta väldigt stora och odefinierade (väldigt lite fejningar) så det är svårt att lokalisera dem. Dessa skogsbockar går endast ut på fälten i maj och sedan på vintern. Det är snarare regel än undantag att man i aug-sept behöver lägga 20-25 vaktpass för att stöta på någon bock. De är också extremt försiktiga vilket gör pyrsch och lockjakt väldigt utmanande. De flesta djur fälldes tidigare på senhösten och vintern och då av de som sitter och vaktar vid foderautomaterna som är tänkta för att hjälpa djuren genom vintern eller vid åtling på någon plats. Vårbockjakten har ändrat det här då traktens alla rådjur nu är lätt tillgängliga. Många VVO har infört regler, men de håller nog inte vid något juridisk överklagande. Sverige har en oerhört kvalitativ rådjursstam (jämfört med t ex Tyskland ) och det beror åtminstone till en del av att man har låtit de kapitala bockarna föra generna vidare. Jämför gärna med älgstammen där nuvarande förvaltningsmodell har gjort att det mest är pinntjurar.
Vad är problemet med den Tyska rådjursförvaltningen?

S
1 Wachtel och 5 Blaser
Användarvisningsbild
hs_Sniper

Inlägg av hs_Sniper »

hs_Sniper skrev: 09 maj 2022, 16:07
taxen skrev: 08 maj 2022, 06:52 Jag ser inget problem.med bockjakt på våren då man.även inventerar andra djur samtidigt håller efter vildsvinen det som avgör är ju antalet rådjur man skjuter på markerna totalt /år lite som att ha 200kr i plånboken ska jag ha pengar kvar i slutet på månaden så är det lämpligt o spara 100kr.
Sen att det skulle var så mkt "svårare" att skjuta en bock den 16 augusti förstår jag inte alla som orkar klämma på en "buttolo blatter" lyckas nog få skottchans :roll:
Du har uppenbart ingen aning om hur förhållande ser ut på vissa marker i norra Sverige. Reviren är ofta väldigt stora och odefinierade (väldigt lite fejningar) så det är svårt att lokalisera dem. Dessa skogsbockar går endast ut på fälten i maj och sedan på vintern. Det är snarare regel än undantag att man i aug-sept behöver lägga 20-25 vaktpass för att stöta på någon bock. De är också extremt försiktiga vilket gör pyrsch och lockjakt väldigt utmanande. De flesta djur fälldes tidigare på senhösten och vintern och då av de som sitter och vaktar vid foderautomaterna som är tänkta för att hjälpa djuren genom vintern eller vid åtling på någon plats. Vårbockjakten har ändrat det här då traktens alla rådjur nu är lätt tillgängliga. Många VVO har infört regler, men de håller nog inte vid något juridisk överklagande. Sverige har en oerhört kvalitativ rådjursstam (jämfört med t ex Tyskland ) och det beror åtminstone till en del av att man har låtit de kapitala bockarna föra generna vidare. Jämför gärna med älgstammen där nuvarande förvaltningsmodell har gjort att det mest är pinntjurar.
Nyfiken!

S
1 Wachtel och 5 Blaser
rightontarget

Inlägg av rightontarget »

hs_Sniper skrev: 09 maj 2022, 16:07

S
Mycket bockar med dåliga hornanlag. Små bockar. Det beror inte bara på vårbockjakt då det är fler saker som påverkar, men efter ett par år så är min erfarenhet att utvecklingen går åt det hållet.
Att skjuta stora bockar med basthud är bara tragiskt. https://www.jaktjournalen.se/mattias-ka ... adjurstam/
Användarvisningsbild
hs_Sniper

Inlägg av hs_Sniper »

Blev en bock till igår kväll, även den var avfejad. Två till sen får det vara till augusti.
1 Wachtel och 5 Blaser
PTWalker

Inlägg av PTWalker »

Blev en andra pyrschrunda för denna vår.

Vindarna snurrade och trots att jag försökte gå i rätt vind så slutade dagen med 2 präktiga utskällningar.

Den andra hade jag fritt skottfält på en kort stund, men blev osäker på kulfånget och mens jag analyserade försvann möjligheten då ytterligare en vindpust i helt fel riktning avslöjade mig.

Dock glad att maskeringen fungerar så det blir nya tag imorgon.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Typiskt. Nu när jag vakar gris söderut i landet, då behagar bocken komma fram i mörkret. Helt obrydd, stod och glodde på mig en bra stund. Hemmavid vid Umeåkusten lyckas de gäcka mig i skogen hela tiden.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
stealthhunter

Inlägg av stealthhunter »

Tack till alla Svenska tyska och danska "jägare" som skjuter bort allt dom ser bara det har horn! ren idioti som kommer sluta i katastrof för vår småländska rådjurstam,Vem ville detta? härnere har det nästintill ingen förankring i vad jägarna önskar och vill! däremot alla som säljer jakt gnuggar händerna och som sagt Danskar och Tyskar som gör kalhygge av allt och skiter fullständigt i om dom gör marken helt tom,då köper/arrenderar dom en ny mark eller lägger ut 20ton sockerbetor så det är soprent på grannmarkerna,skitsnacket att ingen skjuter kapitalbockar på vårjakten är ju en egen historia :evil:
Längtar tillbaka till tiden då man lade en stolthet i förvaltningen och sparade djur som hade goda anlag, nuförtiden ska allt ikull "annars så skjuter ju nån annan den och får lägga ut den på facebook/youtube/whatever"
Det jävligaste är att det enda man kan göra är att titta på medans det sker.
Micke_B

Inlägg av Micke_B »

stealthhunter skrev: 13 maj 2022, 20:02 Tack till alla Svenska tyska och danska "jägare" som skjuter bort allt dom ser bara det har horn! ren idioti som kommer sluta i katastrof för vår småländska rådjurstam,Vem ville detta? härnere har det nästintill ingen förankring i vad jägarna önskar och vill! däremot alla som säljer jakt gnuggar händerna och som sagt Danskar och Tyskar som gör kalhygge av allt och skiter fullständigt i om dom gör marken helt tom,då köper/arrenderar dom en ny mark eller lägger ut 20ton sockerbetor så det är soprent på grannmarkerna,skitsnacket att ingen skjuter kapitalbockar på vårjakten är ju en egen historia :evil:
Längtar tillbaka till tiden då man lade en stolthet i förvaltningen och sparade djur som hade goda anlag, nuförtiden ska allt ikull "annars så skjuter ju nån annan den och får lägga ut den på facebook/youtube/whatever"
Det jävligaste är att det enda man kan göra är att titta på medans det sker.
Jag har nog ifrågasatt vår etik / mm. i andra trådar tidigare gällande köpjakt osv tror jag 😁 Jag är väldigt nybliven jägare om man säger så men jag är inte oerfaren då jag i hela mitt liv ägnat mig åt fiske och dess förvaltning i östersjön o våra älvar. Den vinning som markägaren/jakträttsinehavare har är en väldigt stor del i förvaltningen osv men idag så är det annat som styr hur man gör vinning i det hela. Vilket igentligen inte alls handlar om förvaltnig /bästa för viltet.
Det fel vi har är att man betalar ett högt pris (kr) för att vara den som vårdar/upprätthåller balansen i naturen. Då ser man vinning i att ha köpjakt.
Det som du skriver ovan kommer bara att straffa den/de markägare som inte förstår hur man förvaltar/tillvaratar naturens resurser utan att sko sig på den.
Det finns många som enbart köper upp marker för åtkomst till byggnader osv men de behöver in pengar o då oftast blir det uthyrningsbar på dessa marker
Användarvisningsbild
hs_Sniper

Inlägg av hs_Sniper »

Kan förstå dem som är ute efter troféer att vårjakten är skit.(här är dem större pojkarna redan avfejade),Men jag ser de mer som ett tillfälle att få bort tex (mördarbockar) som har lyckats få komma till flera år, som har dåliga anlag. Sen har jag fått bort en bock som hade en solklar trafikskada, hela käken hängde på den, och en som gick på tre ben. Och en riktig mördarbock. Och kommer ta två till utan att skämmas. Pga att dem förstör plantorna som ska planteras. Vill inte utrota dem, men här är det heltklart för många på för liten yta.
1 Wachtel och 5 Blaser
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Fotoknäppte några bockar i går kväll.
DSC05841.JPG
DSC05842.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.