Mårdfångsten 21/22

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
micke w

Re: Mårdfångsten 21/22

Inlägg av micke w »

Det går jävligt tungt i vanlig ordning för mig med mårdfångsten. Idag har jag flyttat 2 fällor samt betat om det övriga. Hittade ett nattgånget spår 20 m från en fälla så jag satte en på det spåret. I övrigt ha det varit sparsamt med mårdspår i vinter, men väldigt mycket ekorrspår ser man. Så dom har nog mat så dom klarar sig utan att gå i fällorna.
IMG_20220114_150329_477.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jeppe888

Inlägg av jeppe888 »

Ecajoh skrev: 13 jan 2022, 12:50 Hade missat en nu när jag kollade ett par fällor. Det satt bara några mårdhår under slagjärnet. Lazzegiller säljes billigt till den som önskar! :x :x :x
Den mården går väl aldrig nära en fälla igen...

Jag kan köpa, pma mig
Ecajoh

Inlägg av Ecajoh »

Känns knappt etiskt att skicka ut den i skogen igen när man vet att det finns alternativ som fungerar klanderfritt och jag orkar inte krångla med det för de små slantar den kan tänkas inbringa.
Användarvisningsbild
Anders229

Inlägg av Anders229 »

I förrgår satte första mården i fällan för mig, setat ute sen älgjakten! Jäkligt kul! :D
Bra sugen på att få den uppstoppad, tips på konservator mottages gärna! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
PANG
Schlorven

Inlägg av Schlorven »

Anders229 skrev: 17 jan 2022, 11:24 I förrgår satte första mården i fällan för mig, setat ute sen älgjakten! Jäkligt kul! :D
Grattis, sjukt kul :mrgreen:
Beror på vart du bor, men jag har ett namn i Västerbotten.
Användarvisningsbild
Anders229

Inlägg av Anders229 »

Schlorven skrev: 17 jan 2022, 20:53
Anders229 skrev: 17 jan 2022, 11:24 I förrgår satte första mården i fällan för mig, setat ute sen älgjakten! Jäkligt kul! :D
Tack! :D
Ja galet kul, så nu ska en tredje fälla ut! Bor i östra Dalarna, men man lär väl kunna skicka?
PANG
405 WCF

Inlägg av 405 WCF »

Stiligt!
Nu är det kört!
Snart börjar du skena runt i skogen på skidor och skoter för att söka växlar, du börjar studera kartor, och sist men inte minst börjar din frysbox sakta men säkert fyllas med potentiellt agn.
Sen så kommer tillverkning av allehanda luktmedel, du börjar lukta luktmedel, din eventuella fru/sambo börjar ifrågasätta om du är vid dina sinnens fulla bruk när hela huset luktar Cavens Gusto.
Sen så fylls frysen med oflådda mårdar för att du inte hinner flå allt på en gång, och när skinnpriserna är för dåliga så fryser du skinnen efter omhändertagandet för att kvaliteten ska bevaras.
Ut i skogen, bygg stockfällor, njut, ty nu är du fast!
Användarvisningsbild
Anders229

Inlägg av Anders229 »

405 WCF skrev: 18 jan 2022, 09:43
Stiligt!
Nu är det kört!
Snart börjar du skena runt i skogen på skidor och skoter för att söka växlar, du börjar studera kartor, och sist men inte minst börjar din frysbox sakta men säkert fyllas med potentiellt agn.
Sen så kommer tillverkning av allehanda luktmedel, du börjar lukta luktmedel, din eventuella fru/sambo börjar ifrågasätta om du är vid dina sinnens fulla bruk när hela huset luktar Cavens Gusto.
Sen så fylls frysen med oflådda mårdar för att du inte hinner flå allt på en gång, och när skinnpriserna är för dåliga så fryser du skinnen efter omhändertagandet för att kvaliteten ska bevaras.
Ut i skogen, bygg stockfällor, njut, ty nu är du fast!
Hahaha det är redan kört, fast jag beställde doftmedel dock, och söndagens fågeljakt gick mer åt att skida runt tätningar och mellan hyggen letandes efter spår istället för de vanliga fågelställena! Och En styckad orre ligger i kylen och en tjäder hänger på mörning så nog ska de fyllas på med bete allt!
Och tur ja är singel, och att mina söner gillar att följa med sin knäppe far ut i skogen! :D Det här var fan kul på riktigt!
PANG
hundjakt

Inlägg av hundjakt »

Här har i norra småland har det dött av lite, gick fint till årsskiftet fick 10 mårdar på relativt kort tid. Efter det inte en enda...
En teori jag har är att det behöver antingen vara bra kallt eller bra med snö för att dom ska våga testa mina fällor.
Men är ju bara mitt andra år som jag provar på att fånga mård så jag kan vara helt fel ute, om ytligare några år får jag nog se om min teori stämmer.
Ecajoh

Inlägg av Ecajoh »

hundjakt skrev: 18 jan 2022, 11:29 Här har i norra småland har det dött av lite, gick fint till årsskiftet fick 10 mårdar på relativt kort tid. Efter det inte en enda...
En teori jag har är att det behöver antingen vara bra kallt eller bra med snö för att dom ska våga testa mina fällor.
Men är ju bara mitt andra år som jag provar på att fånga mård så jag kan vara helt fel ute, om ytligare några år får jag nog se om min teori stämmer.
De är inte utrotade då? :o
Jag har liknade upplevelser från tidigare år, man fångar mycket i början och sen dör det av, jag har tolkat det som att de som funnits i närområdet har strukit med. Iår verkat det dock vaa brist på dem genellt, åtminstone där jag haft fällor tidigare år. Hur stora arealer och hur många fällor pratar vi om?
Schlorven

Inlägg av Schlorven »

Anders229 skrev: 18 jan 2022, 08:58
Schlorven skrev: 17 jan 2022, 20:53
Tack! :D
Ja galet kul, så nu ska en tredje fälla ut! Bor i östra Dalarna, men man lär väl kunna skicka?

Det lär man väl säkert ska kunna göra :)
Jag lämnade in min hos honnom för några år sedan, riktigt duktig och har en hel del priser från utställningar.
https://www.facebook.com/umeakonservatorn/
hundjakt

Inlägg av hundjakt »

Sju fällor och marken är drygt 1600hektar, fällorna är utsprida på typ ena halvan av marken då jag vill kunna bilda mig en uppfattning hur dom rör sig och även kunna se över fällorna på en rimlig tid. Nästa år är planen att testa på andra halvan av marken.
Användarvisningsbild
haku

Inlägg av haku »

micke w skrev: 14 jan 2022, 16:27 Det går jävligt tungt i vanlig ordning för mig med mårdfångsten. Idag har jag flyttat 2 fällor samt betat om det övriga. Hittade ett nattgånget spår 20 m från en fälla så jag satte en på det spåret. I övrigt ha det varit sparsamt med mårdspår i vinter, men väldigt mycket ekorrspår ser man. Så dom har nog mat så dom klarar sig utan att gå i fällorna.IMG_20220114_1503277.jpg
Det har gått halv trögt för mig också, två hittills har problem med att möss äter betet ut fällorna.
Ecajoh

Inlägg av Ecajoh »

hundjakt skrev: 18 jan 2022, 22:01 Sju fällor och marken är drygt 1600hektar, fällorna är utsprida på typ ena halvan av marken då jag vill kunna bilda mig en uppfattning hur dom rör sig och även kunna se över fällorna på en rimlig tid. Nästa år är planen att testa på andra halvan av marken.
Då är det väl hyfsat motsvarande mitt uttag på 6 förra äret (mindre mark o färre fällor) som alla fångades innan nyår. Som sagt killgissar jag att de fällor som blev rätt placerade fångade "slut". Minns att jag kollade upp att mina 6 på 350 ha var en rätt hög siffra i förhållande till vad uppskattningar det fanns om mårdpopulationen generellt (sen lär ju den variera mycket beroende på markens förutsättningar). Dvs flytta fällorna till andra halvan! :wink: