Vårbock 2021

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
jdrotz

Re: Vårbock 2021

Inlägg av jdrotz »

Japp, nu är myggen här! Skall ut på lördag morgon.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

Fasen vad sugen jag blir att smyga iväg efter en bock. Tyvärr har jag en situation nu då jag inte hinner med jakten ( älg till hösten blir det). Hundarna motioneras osv men inget annat än den dagliga driften. Fina bilder i tråden !
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
malx

Inlägg av malx »

Canta skrev: 02 jun 2021, 20:26 I går kväll blev det så sittning igen o en fantastisk kväll o just innan myggen börjat surra o sabba.
Bra viltparad (20-23:00) med 2 älgar, 5 rådjur, 2 hjortar, 3 harar, 3 gäss, 4 gräsänder, 1 räv, 1 grävling o sen en uggelmorsa som försökte lära ungen flyga som en uggla. Säkert 50 ringduvor också för åkern sådd med havre/ärtor o vitfågel i mängder.
Låter ju ungefär som facit för vad jag får se totalt på ett jaktår...
snusketören

Inlägg av snusketören »

dråparn skrev: 13 maj 2021, 20:52 Är vid Klockarbäcken och tittar åt Vännäs hållet och ingen bock här heller :D
Har bara varit ute två vändor på annan ort i Västerbotten men inte ett spår där heller. Eller jo, spår och bajs finns men bockarna har lyst med sin frånvaro. Getterna och kiden med iofs. Två järpar fick vi se däremot men även om de hade varit lovliga att skjuta är det ju kanske lite fel vilt att rikta 6,5:an med expanderande ammunition mot.

Förhoppningsvis blir det en tur till innan vårbocksjakten stänger för i år.
Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

Update! Nu har storbocken börjat visa sig på allvar i skogen. Vi har fått in den på lock med Nordik Roe ett par gånger, men precis missat skottläget. Det har dessutom varit sent på kvällen, så det är tydligen det som gäller i år. Skall ut någon kväll till innan jakten är över har jag tänkt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Just. Borde vara lättare nu de sista dagarna att locka in platsbocken för närmare bunst nu än i början av maj.
Vi har knäppt 5 bockar o lagt ner grejen sen flera veckor. Nog lättare här nere dels för så gott om rådjur o dels för att dom exponerar sig öppet. Ser man familjegrupp med hondjur då bara att vänta på bocken som kommer ut sist.

Ibland ser platsbocken nån konkurrent som man inte själv ser o då kan det bli åka av på ett par sekunder över gärdena. Nästan alltid stannar platsbocken vid sin revirgräns o då också konkurrenten o då kan man ta skott på ungtuppen.
PTWalker

Inlägg av PTWalker »

Har varit ute tre gånger under de senaste två veckorna i Uppland.

Har vid två av tillfällena haft råget på 20 resp 80m och som betade straxt nedanför mig i ca 20 min. Pulsen hann gå upp ordentligt innan jag visste om det var bock eller get. Väntade på att fler skulle komma ut men inte då.

Vid resa från marken/passen har jag vid alla tre tillfällen sett andra bockar på grannmarkerna och tänker att nästa gång så blir det min tur.

Ska försöka hinna ut en gång till innan det är över för denna vår.