Bäverjakt

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
arnold

Re: Bäverjakt

Inlägg av arnold »

Efter 4tim och några bävrar som simmat förbi så blev det ett läge på en liten bäver ikväll, 223an laddad med 55gr v-max gjorde jobbet BildBildBildBildBildBildBild

Skickat från min SM-N986B via Tapatalk

Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog
Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

Grattis! :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
T-Grön

Inlägg av T-Grön »

Förr fanns det bäver i mängder, men nu äre baske mig tomt på tusen å åter tusen hektar när man ringer runt å kollar med jaktkompisar.
Det trodde jag inte att jag skulle få uppleva faktiskt.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
Användarvisningsbild
micke w

Inlägg av micke w »

T-Grön skrev: 15 maj 2021, 22:31 Förr fanns det bäver i mängder, men nu äre baske mig tomt på tusen å åter tusen hektar när man ringer runt å kollar med jaktkompisar.
Du kan nog skylla bra många på Järven, för han är svår på bävern. Och Järven har ju ökat bra nog sista åren.
Användarvisningsbild
T-Grön

Inlägg av T-Grön »

micke w skrev: 15 maj 2021, 23:23
T-Grön skrev: 15 maj 2021, 22:31 Förr fanns det bäver i mängder, men nu äre baske mig tomt på tusen å åter tusen hektar när man ringer runt å kollar med jaktkompisar.
Du kan nog skylla bra många på Järven, för han är svår på bävern. Och Järven har ju ökat bra nog sista åren.
Ok, det trodde jag inte. Järven har ju ökat explosionsartat. Det kan ju förklara en hel del.
A-Frame om jag själv får välja!
Min filosofi = Mycke, fort, å hela tiden!
malx

Inlägg av malx »

Finns så många saker som kan påverka Bävern. Vi har ju också nått en nivå av Bäver då den minskar naturligt efter återinförandet då alla vattendrag var fulla av mat eftersom ingen bäver funnits där på några årtionden.

Satt ute med en forummedlem sista två kvällarna (han hade bössa men inte jag). Båda två var nog mer sugna på att vara ute och jaga bäver än att faktiskt skjuta och ta hand om den så vi sa att det måste vara ett kanonläge på land för att det skulle skjutas. Slutade med att vi hade bäver på 5-10m håll båda kvällarna men bara i vattnet så vi hoppas att de bävrar vi såg lever vidare ett år till även om vi hörde skott 500m bort efter bäcken en av kvällarna... Fina djur och spännande när man sitter så tätt inpå när de kommer.
Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

Det måste vara bra lokalt det för här väster om Sundsvall där jag jagar är det ingen brist.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

arnold skrev: 15 maj 2021, 00:42 Efter 4tim och några bävrar som simmat förbi så blev det ett läge på en liten bäver ikväll, 223an laddad med 55gr v-max gjorde jobbet

Min absoluta favvo-kula till bäverjakten så länge man skjuter bogen, helst suverän och den jag skjutit de flesta av mina bävrar med genom åren.

edit: och grattis till bävern för tusan !
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
micke w

Inlägg av micke w »

birk0323 skrev: 16 maj 2021, 19:37
Det måste vara bra lokalt det för här väster om Sundsvall där jag jagar är det ingen brist.
Här i ljungan ä de då nästintill tomt sen ett par år tbx
Masse_89

Inlägg av Masse_89 »

micke w skrev: 16 maj 2021, 22:32
birk0323 skrev: 16 maj 2021, 19:37
Här i ljungan ä de då nästintill tomt sen ett par år tbx
Instämmer med dig micke.. har varit å kollat bäckarna/åarna runtom och finns inge färskt gnag.
Användarvisningsbild
arnold

Inlägg av arnold »

birk0323 skrev: 16 maj 2021, 19:39
arnold skrev: 15 maj 2021, 00:42 Efter 4tim och några bävrar som simmat förbi så blev det ett läge på en liten bäver ikväll, 223an laddad med 55gr v-max gjorde jobbet

Min absoluta favvo-kula till bäverjakten så länge man skjuter bogen, helst suverän och den jag skjutit de flesta av mina bävrar med genom åren.

edit: och grattis till bävern för tusan !
Den spränger för mycket för min smak ,eld-match och a-max är dom bästa jag använt
Användarvisningsbild
arnold

Inlägg av arnold »

Synd att det inte går att lägga upp film här ,dagen innan jag sköt bävern ovan så var vi ute på nästan samma ställe ,jag och dottern höll på att göra upp eld när min kompis börjar vifta med armarna att det var bäver framme ,jag smyger fram till han för att kolla läget, då kommer det en LITEN bäver simmandes å halft kliver upp på land 3m framför fötterna på oss, lungt kliver han ner i vattnet igen å simmar lungt framför oss å undrar vad vi är för något, kunde ha skjutit han flera gånger om men det kändes inte rätt så han fick simma vidare :oops: :D
Användarvisningsbild
jdrotz

Inlägg av jdrotz »

arnold skrev:Synd att det inte går att lägga upp film här ,dagen innan jag sköt bävern ovan så var vi ute på nästan samma ställe ,jag och dottern höll på att göra upp eld när min kompis börjar vifta med armarna att det var bäver framme ,jag smyger fram till han för att kolla läget, då kommer det en LITEN bäver simmandes å halft kliver upp på land 3m framför fötterna på oss, lungt kliver han ner i vattnet igen å simmar lungt framför oss å undrar vad vi är för något, kunde ha skjutit han flera gånger om men det kändes inte rätt så han fick simma vidare :oops: :D
Kul, jag har haft liknande upplevelse med en bäver som var extremt nyfiken.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen