Bäverjakt

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
birk0323

Re: Bäverjakt

Inlägg av birk0323 »

... Jag slutade räkna när jag passerade 300 och det är över tio år sedan...det är hur mycket bäver som helst ändå idag... Man behöver inte hålla igen av den anledningen som det verkar. Bävern verkar klara sig bra och när de blir få av dem så blir det betydligt mera svårjagat. Ställer upp och skjuter om det behövs för skadeläget, annars duger duger bävern bra som övningobjekt med kameran för min del eller bara meditation på vårkanten. Hur som grattis till bävrarna ! Mycket fina bilder Arnold !
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
arnold

Inlägg av arnold »

Vi har 5-6 vattendrag som jag har jaktkort på, skulle ta 300år att skjuta 300st om jag skulle skjuta bort alla varje år :lol:
Blaser+swarovski när endast det bästa är gott nog
Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

arnold skrev: 03 maj 2021, 17:32 Vi har 5-6 vattendrag som jag har jaktkort på, skulle ta 300år att skjuta 300st om jag skulle skjuta bort alla varje år :lol:
Finns ingen anledning av att sträva efter att skjuta så många som möjligt, det bara blev så för mig när bävern etablerade sig här när jag var i tonåren och jagade med fadern. Var ju kanonroligt med en jakt till och jagade bäver om vårarna så tjo och hej efter tills jag kom upp i 30-årsåldern någonstanns och intresset svalnade, dessutom fanns det lite bäver kvar här då, svåra att jaga. Nu för en par år sedan exploderade det igen och verkar bara bli allt fler bävrar och färre jägare som jagar dem. Sköts omkring tio stycken minst runt en tjärn ifjol och nu är det full gång på bävrarna där igen, det finns sedan ytterligare nån tio tjärnar med vattendrag emellan där det också är bäver... gott om dem med andra ord. Kanske man skulle ha tagit sig en sväng ändå ikväll, halvskapligt väder :D
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Masse_89

Inlägg av Masse_89 »

birk0323 skrev: 03 maj 2021, 17:47
arnold skrev: 03 maj 2021, 17:32 Vi har 5-6 vattendrag som jag har jaktkort på, skulle ta 300år att skjuta 300st om jag skulle skjuta bort alla varje år :lol:
Finns ingen anledning av att sträva efter att skjuta så många som möjligt, det bara blev så för mig när bävern etablerade sig här när jag var i tonåren och jagade med fadern. Var ju kanonroligt med en jakt till och jagade bäver om vårarna så tjo och hej efter tills jag kom upp i 30-årsåldern någonstanns och intresset svalnade, dessutom fanns det lite bäver kvar här då, svåra att jaga. Nu för en par år sedan exploderade det igen och verkar bara bli allt fler bävrar och färre jägare som jagar dem. Sköts omkring tio stycken minst runt en tjärn ifjol och nu är det full gång på bävrarna där igen, det finns sedan ytterligare nån tio tjärnar med vattendrag emellan där det också är bäver... gott om dem med andra ord. Kanske man skulle ha tagit sig en sväng ändå ikväll, halvskapligt väder :D
Jävlar, vart hittar du så många? Måste ju bli våldsamma skador mellan tjärnarna.. Va ut i helgen å kollade efter bävergnag såg inte någe färskt...
Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

Masse_89 skrev: 03 maj 2021, 19:22
birk0323 skrev: 03 maj 2021, 17:47
Jävlar, vart hittar du så många? Måste ju bli våldsamma skador mellan tjärnarna.. Va ut i helgen å kollade efter bävergnag såg inte någe färskt...
Det är ju ett stort område 8000 hektar och jag har inte tagit med precis alla vattendrag. Gott om bäver blir det. Jag vet att det sköts ett år 9 bävrar vid samma tjärn av samma jägare... kan ha varit runt 2005 kanske, undra hur många som sköts totalt där kan man undra ?
Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Grattis bäverskyttar!

Och tack för fina foton - hoppas kunna återgälda.
Greyling
kimlundgren_

Inlägg av kimlundgren_ »

Min första för året, 18kg skjuten med 222an 55gr V-max.Bild

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

vSen

Inlägg av vSen »

Äntligen anledning att skriva i denna tråd. På marken jag jagar älg har det alltid varit mycket bäver. Svårt att jaga då det är en smal å som går genom marken ganska igenvuxet. Måste I princip sitta precis i åkanten för att se något. Var ut till marken en helg förra året och jagade morgon och kväll, resultatet blev 1 plask på 3 meter. Vattnet i ån ligger inte särskilt stilla så de är svårt att se bäver passera under ytan. När man sitter precis vid ån så blir det ju knepigt med vittringen.
I alla fall, nya tag i år, ute i fredags och kom ut lite senare än planerat (vid 19:20) vilket resulterade i 2 plask på ansmygning och 1 väldigt nära där jag nästan blev blöt där jag satt.. Tittade åt fel hål och vred på skallen för stt bara se en bävernos ovanför ytan innan de plaskade.

Ställde klockan och var ute i gryning men inte ett tecken på lördagen. Tappade tålamodet efter 2 timmar så började gå och hittade då ett nytt ställe att sitta på nära hyddan som jag trodde på inför kvällen.

Kom ut lite tidigare på kvällen och efter en liten stund plaskade det långt uppströms motvind. Efter 20 min får jag min i princip första visuella kontakt med en bäver komma simmande under jakt (man har ju sett de när inte bössan varit med :lol: ) spännande som tusan men den lilla rackaren ville inte upp på land. Han hängde i grenar som stack ut ovan vattnet och gnagde och satt i vattnet och åt. Som sagt strömt så ville inte ha han i vattnet och flyta iväg. 4 ggr hämtade han kvistar, dök ned och upp vid hyddan, satt på hyddan (som jag inte riktigt såg, hade endast syn när han genom riset klev upp på land). Men efter 45 min så bestämde han sig äntligen att kliva upp på land, när han kommit upp en dryg meter så lät jag skottet gå och första bävern var ett faktum. Sjukt kul när det lyckas men att själv flå utan tidigare erfarenhet av bäver de var segt..

En liten fjoling blev det i alla fall, nästa år är dottern nästan 4 år då får hon följa med på pass också!
20210501_201459.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.