Vildsvinsförvaltning, när den går jägarna ur händerna.

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Giobbi

Re: Vildsvinsförvaltning, när den går jägarna ur händerna.

Inlägg av Giobbi »

Brunker skrev:Här bökar bara grisarna på åker och vall på hösten, oktober-november.

Det kan ju va så att det fungerar på olika sätt i olika delar av landet.
Tänkte precis skriva det. Grisar och grupper är högst individuella plus områden det är på. Man kan inte dra alla grisar över en kant. På ett ställe håller dom sog i skogen, två överallt och orsakar problem där jag jagar av fyra ställen.

Där det är stökigt finns en tydlig gemensam nämnare - suggorna skjuts. Grupperna syns även på dagen, på åker och trädgård.

Bara mina observationer alltså, gäller säkert inte samma i t.ex Kalmar.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.
Knallkorken

Inlägg av Knallkorken »

Giobbi skrev: 12 nov 2020, 17:17
Brunker skrev:Här bökar bara grisarna på åker och vall på hösten, oktober-november.

Det kan ju va så att det fungerar på olika sätt i olika delar av landet.
Tänkte precis skriva det. Grisar och grupper är högst individuella plus områden det är på. Man kan inte dra alla grisar över en kant. På ett ställe håller dom sog i skogen, två överallt och orsakar problem där jag jagar av fyra ställen.

Där det är stökigt finns en tydlig gemensam nämnare - suggorna skjuts. Grupperna syns även på dagen, på åker och trädgård.

Bara mina observationer alltså, gäller säkert inte samma i t.ex Kalmar.
Här, där det är stökigt finns en gemensam nämnare. Mycket gris.
Där det skjuts mycket suggor, ja där finns lite gris. Inte så stökigt.
Mina observationer.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Undra om man kan skilja på mängden gris - stökig gris?
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.
Knallkorken

Inlägg av Knallkorken »

Mycket gris= mycket stök
Lite gris= lite stök
:D
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Nja, är grisen 'stökig' då ojagad. Utgår från att 'stökig' betyder 'går ut på åkrar'. Går gris ut på åkrar då har inte jägaren/markägaren skött sitt jobb. Fixar man inte sitt jobb då får man ta in ersättare.

Det är biotopen dvs levnadsbetigelserna för vildsvin som styr mängden gris. Områden med god biotop håller mer gris än svaga områden. Vill minnas att Pek sa just det. Finns tydligen områden på hans ö som är vildsvinsfattiga dvs typ mager impedimentmark.

Vad gäller 'skjuta suggor' behöver detta nyanseras. Alla hondjur är inte suggor. Hondjur som åtföljs av smågrisar är suggor. Att skjuta hondjur är inte fel så länge som man håller sig laglig. Tiden dec-jan är f.ö. ypperlig för att ta ner stam för då går f.d. suggor mer ensamma o årsgrisarna är självgående.

Men på jakt, f.a. drevjakt, inte så lätt. När 10 grisar rinner över vägen då blir det som en reflex att ta en av de mindre el snarare så att man inte hinner fokusera på nån större. På åtel kan man själv bestämma i lugn o ro.

Jo, kom att tänka på att Pek gladde sig åt att nån annan äntligen skaffat ett mörkersikte el kikare. Om Pek el hans far har problem med gris är det dom två som ska skaffa hjälpmedel för jaktgrannar lär väl inte få trava runt på hans el faderns mark, kan man tycka ...
Pek

Inlägg av Pek »

Canta skrev: 13 nov 2020, 09:23 Nja, är grisen 'stökig' då ojagad. Utgår från att 'stökig' betyder 'går ut på åkrar'. Går gris ut på åkrar då har inte jägaren/markägaren skött sitt jobb. Fixar man inte sitt jobb då får man ta in ersättare.

Det är biotopen dvs levnadsbetigelserna för vildsvin som styr mängden gris. Områden med god biotop håller mer gris än svaga områden. Vill minnas att Pek sa just det. Finns tydligen områden på hans ö som är vildsvinsfattiga dvs typ mager impedimentmark.

Vad gäller 'skjuta suggor' behöver detta nyanseras. Alla hondjur är inte suggor. Hondjur som åtföljs av smågrisar är suggor. Att skjuta hondjur är inte fel så länge som man håller sig laglig. Tiden dec-jan är f.ö. ypperlig för att ta ner stam för då går f.d. suggor mer ensamma o årsgrisarna är självgående.

Men på jakt, f.a. drevjakt, inte så lätt. När 10 grisar rinner över vägen då blir det som en reflex att ta en av de mindre el snarare så att man inte hinner fokusera på nån större. På åtel kan man själv bestämma i lugn o ro.

Jo, kom att tänka på att Pek gladde sig åt att nån annan äntligen skaffat ett mörkersikte el kikare. Om Pek el hans far har problem med gris är det dom två som ska skaffa hjälpmedel för jaktgrannar lär väl inte få trava runt på hans el faderns mark, kan man tycka ...
Samma jaktgranne sparar aktivt hondjur så för den värmekameran kommer det nog bara falla brungrisar och galtar. Dvs. Ingen långsiktig påverkan till det bättre.
Dom är välkomna att skjuta så mkt dom vill.
Sauer 202, 30-06
Heckler & koch 770, 308w
Sauer & Sohn 3000, Ekenföhre, 16/70, 16/70 7x65R
Beretta 682, 12/70
Franchi 48AL, 12/70
Pek

Inlägg av Pek »

Sitter och lyssnar på radion nu på morgonen. Svenska jägarförbundets Daniel Ligne uttalar sig. Reportern frågar hur man ska lösa problematiken med en växande vildsvinsstam.

Som vanligt ligger bilden han visar lite bortom verkligheten. Han tar ej heller upp fällfångst. Det är konstigt då ett jägarförbund rent naturligt borde bolla för alla jaktformer.
Senast redigerad av 1 Pek, redigerad totalt 17 gånger.
Sauer 202, 30-06
Heckler & koch 770, 308w
Beretta 682, 12/70
Franchi 48AL, 12/70
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

I egna trakter har samfällda grisjakter blivit enormt poppis. Eftersom älgen är nära på utrotad o räven nertryckt pga skabb så blir det gris som är den nya gemensamma sociala grejen.
Ett större geografiskt område spikar en viss dag för grisjakt med hundar o jaktlagen inom området jagar själva på sitt men kan kan gå in på andras områden efter kontakt. Blir ett väldans surr på radion såklart men mest kul info. Tidigare testade man helt gemensam jakt men blev för otympligt.

Normalt träffas man efter jakten i nån bygdegård men nu vid nån sån gård pga corona. Varje jaktlag tar det som fällts men också en pott som skänks till behövande. Senaste gången, nyligen, var väl 40-50 jägare ute o många grisar föll. Riktigt kul när andras jakter dvs hundar kommer in på egna området.
Jakt är rätt mycket en social grej o det här upplägget väldigt poppis som sagt. Rätt fritt dvs man kan komma o gå bara man meddelar jaktlagets ledare.

Låter som en vettig grej för Pek o hans ö, eller ....
Pek

Inlägg av Pek »

Canta skrev: 17 nov 2020, 09:47 I egna trakter har samfällda grisjakter blivit enormt poppis. Eftersom älgen är nära på utrotad o räven nertryckt pga skabb så blir det gris som är den nya gemensamma sociala grejen.
Ett större geografiskt område spikar en viss dag för grisjakt med hundar o jaktlagen inom området jagar själva på sitt men kan kan gå in på andras områden efter kontakt. Blir ett väldans surr på radion såklart men mest kul info. Tidigare testade man helt gemensam jakt men blev för otympligt.

Normalt träffas man efter jakten i nån bygdegård men nu vid nån sån gård pga corona. Varje jaktlag tar det som fällts men också en pott som skänks till behövande. Senaste gången, nyligen, var väl 40-50 jägare ute o många grisar föll. Riktigt kul när andras jakter dvs hundar kommer in på egna området.
Jakt är rätt mycket en social grej o det här upplägget väldigt poppis som sagt. Rätt fritt dvs man kan komma o gå bara man meddelar jaktlagets ledare.

Låter som en vettig grej för Pek o hans ö, eller ....
Jo, i och med att det enbart jagas med spetsar på den gemensamma jakten blir det varken hackat eller malet. Väldigt få grisarna fällda per mantimme. Jaktarrendatorerna, jakledarna tillika spetshundsägarna vill inte jaga med drivande hundar...
Sauer 202, 30-06
Heckler & koch 770, 308w
Beretta 682, 12/70
Franchi 48AL, 12/70
sneträff

Inlägg av sneträff »

Nej dom grannarna får du nog ingen hjälp av.
men dom andra 9 fastigheterna på ön?
finns det någon hjälp att få där?
Jag har tolkat tråden som att eran fastighet är förhållandevis liten, mindre än grannfastigheten.
och till större delen åkermark?
Skulle det vara ekonomiskt försvarbart med elstängsel runt åkrarna?
annars är nog fällor, och/eller fler jägare på er egen mark dom metoder som finns kvar??

sneträff
Pek

Inlägg av Pek »

sneträff skrev: 18 nov 2020, 03:36 Nej dom grannarna får du nog ingen hjälp av.
men dom andra 9 fastigheterna på ön?
finns det någon hjälp att få där?
Jag har tolkat tråden som att eran fastighet är förhållandevis liten, mindre än grannfastigheten.
och till större delen åkermark?
Skulle det vara ekonomiskt försvarbart med elstängsel runt åkrarna?
annars är nog fällor, och/eller fler jägare på er egen mark dom metoder som finns kvar??

sneträff
Stängsla in 60 ha, där snittarealen är 3 ha ger i runda slängar 800 meter stängsel per åker x 20 åkrar blir totalt 16000 m dvs. 1,6 mil gånger fiktiv stängslingkostnad 20 kr per meter ger totalkostnad på 320000 kr. Sedan ska det underhållas med varje år. Där försvinner lönsamheten.
Sauer 202, 30-06
Heckler & koch 770, 308w
Beretta 682, 12/70
Franchi 48AL, 12/70
busholle

Inlägg av busholle »

Ska man stängsla mot vilt behöver man tänka rätt storskaligt. Går det att gena genom skogspartier och så att säga ringa in hela byar så minskar staketlängden per hektar fort.
Jag har en del staket mot vildsvin och det är ruggig effektivt. Jag har utegångsdjur som jag övervintrar på åkermarken så jag ska ändå hålla den stängslad och det underlättar naturligtvis kalkylen när merkostnaden för att hålla grisen ute bara är en tråd och en rad isolatorer.

Man kan även stängsla selektivt där det är erkänt svårjagat för att kunna fokusera jakten på det som är ostängslat.

Tycker du landar högt när du räknar men jag antar att du har med en hygglig peng för arbetet i dina 20kr/m?

Men om man tar dina siffror och 20 års ekonomisk livslängd på staketet så är du fortfarande under 300kr/hektar och år inkluderat en hel del underhåll. Har du mer än måttliga skador så tror jag den kalkylen är bättre än mycket annat i lantbruket.
J.P. Sauer & Sohn Suhl m/8 12
Remington 700 Mountain Lss 30-06 Nikon Buckmasters 3-9x40
Franz Sodia Drilling 12/8x57IR
Anschütz 1418 22LR Zeiss Diatal 4x32
Carl-Gustaf 2000 Light 30-06 Aimpoint
Remington 700 LR 30-06 Bushnell Elite3-9x50
Pek

Inlägg av Pek »

busholle skrev: 18 nov 2020, 08:04 Ska man stängsla mot vilt behöver man tänka rätt storskaligt. Går det att gena genom skogspartier och så att säga ringa in hela byar så minskar staketlängden per hektar fort.
Jag har en del staket mot vildsvin och det är ruggig effektivt. Jag har utegångsdjur som jag övervintrar på åkermarken så jag ska ändå hålla den stängslad och det underlättar naturligtvis kalkylen när merkostnaden för att hålla grisen ute bara är en tråd och en rad isolatorer.

Man kan även stängsla selektivt där det är erkänt svårjagat för att kunna fokusera jakten på det som är ostängslat.

Tycker du landar högt när du räknar men jag antar att du har med en hygglig peng för arbetet i dina 20kr/m?

Men om man tar dina siffror och 20 års ekonomisk livslängd på staketet så är du fortfarande under 300kr/hektar och år inkluderat en hel del underhåll. Har du mer än måttliga skador så tror jag den kalkylen är bättre än mycket annat i lantbruket.
Ja, det årliga underhållet med att trimma 1,6 mil staket är också påtagligt. Klarar man 500 meter i timmen med trimmer? Sedan ska det underhållas året om med tillsyn när det har blåst, efter att älghundar varit lösa osv.
Senast redigerad av 1 Pek, redigerad totalt 18 gånger.
Sauer 202, 30-06
Heckler & koch 770, 308w
Beretta 682, 12/70
Franchi 48AL, 12/70
busholle

Inlägg av busholle »

Jo tid tar det men 4-5 km stängsel om dagen fixar man utan att slita ihjäl sig.
Vill man slippa trimma så är min erfarenhet att fårnät fungerar bra på gris, lite dyrare men det kanske betalar sig.
Pek

Inlägg av Pek »

busholle skrev: 18 nov 2020, 08:48 Jo tid tar det men 4-5 km stängsel om dagen fixar man utan att slita ihjäl sig.
Vill man slippa trimma så är min erfarenhet att fårnät fungerar bra på gris, lite dyrare men det kanske betalar sig.
Jo sedan kräver det ju även tillsyn när det har blåst, älgjundar varit lösa osv. 350 kr / timme. Ja som bonde har man inte tid utan man köper i tjänsten. Lägger man 1 timme per vecka på tillsyn blir det ca 18000 om året. Dock tar det längre tid i praktiken.

Men det är som du skriver ett alternativ att stängsla av på skogen. Dock kommer det påverka all jakt då särskilt hundanvändning då elen är på hela tiden. Vi har några varghagar på ön, där går varken rådjur eller hundar in.
Sauer 202, 30-06
Heckler & koch 770, 308w
Beretta 682, 12/70
Franchi 48AL, 12/70
busholle

Inlägg av busholle »

Pek skrev: 18 nov 2020, 09:28
busholle skrev: 18 nov 2020, 08:48 Jo tid tar det men 4-5 km stängsel om dagen fixar man utan att slita ihjäl sig.
Jo sedan kräver det ju även tillsyn när det har blåst, älgjundar varit lösa osv. 350 kr / timme. Ja som bonde har man inte tid utan man köper i tjänsten. Lägger man 1 timme per vecka på tillsyn blir det ca 18000 om året. Dock tar det längre tid i praktiken.

Men det är som du skriver ett alternativ att stängsla av på skogen. Dock kommer det påverka all jakt då särskilt hundanvändning då elen är på hela tiden. Vi har några varghagar på ön, där går varken rådjur eller hundar in.
Hoppas faktiskt att du inte i alla kalkyler räknar så pessimistiskt på tidsåtgång och hög timpeng, i så fall är det inte mycket i lantbruket som är lönsamt. Visst kommer staketen påverka all övrig jakt så det blir en avvägning av det onda mot det goda. Fårnät är inte bättre ur jaktligt perspektiv. Rådjuren hoppar ibland över om man har 80cm nät med övertråd av el och hararna springer igenom. Stövarjägarna som har jakten där jag har jordbruksarrende kanske har synpunkter men de har inte framför dem till mig, i vilket fall får de ta det när de inte gjort minsta ansträngning mot grisen.
Pek

Inlägg av Pek »

busholle skrev: 18 nov 2020, 11:03
Pek skrev: 18 nov 2020, 09:28

Hoppas faktiskt att du inte i alla kalkyler räknar så pessimistiskt på tidsåtgång och hög timpeng, i så fall är det inte mycket i lantbruket som är lönsamt. Visst kommer staketen påverka all övrig jakt så det blir en avvägning av det onda mot det goda. Fårnät är inte bättre ur jaktligt perspektiv. Rådjuren hoppar ibland över om man har 80cm nät med övertråd av el och hararna springer igenom. Stövarjägarna som har jakten där jag har jordbruksarrende kanske har synpunkter men de har inte framför dem till mig, i vilket fall får de ta det när de inte gjort minsta ansträngning mot grisen.
Högt kalkylera i dag, lågt kalkylera om 20 år. Som bonde vill man väl lika lite som någon annan arbeta gratis. Därmed så måste man ju kalkylera den faktiska kostnaden om du köper in tjänsten. I varghagar är det inte fårnät i utan 5 trådar vanlig eltråd. Å andra sidan funkar inte elen om det på insidan är tillräckligt begärligt. Vet en som har el runt majs, grisarna bor i majsen och går ut o dricker vatten trotts el.
Sauer 202, 30-06
Heckler & koch 770, 308w
Beretta 682, 12/70
Franchi 48AL, 12/70
Pek

Inlägg av Pek »

Intressant podd från LRF om vildsvinsskador.

https://poddtoppen.se/podcast/150808222 ... kvkf5nwW04
Sauer 202, 30-06
Heckler & koch 770, 308w
Beretta 682, 12/70
Franchi 48AL, 12/70
Gullhoved

Re: Vikdsvinsförvaltning, när den går jägarna ur händerna.

Inlägg av Gullhoved »

Bahm skrev: 25 okt 2020, 15:33
robban.jagaren skrev: 25 okt 2020, 15:24
Pek skrev: 25 okt 2020, 14:37

Vi har pratat med de som arrenderar mark på ön och som styr jakten jakledare och bitr. och deras ställning i frågan är att dom vill ha dubbel så mycket gris som i dag dvs. Litet intresse. Dom har även spetshundar där grisen och är inte intresserade att jaga på några alternativa sätt. Grisen ska skjutas på stånd. Det bli väldigt ineffektivt med 15 skyttar som sitter och väntar hela dagar. Det finns även en vildsvinshjälpengrupp. Men de mer aktiva jägarna har inte visat sig. Är en granpojke dom är duktig.
Som markägare kan ni sätta krav på att jägarna antingen börjar ersätta förstörda grödor, börja jaga mer, alternativt att de får börja se sig om efter nya marker då de är sparkade från marken pga att de inte jagar effektivt sett till skadorna på jordbruket.
Ett alternativ är att skriva in i kontraktet att markägaren/bönderna/jordbruksarrendatorn får ta in jägare utifrån om markskadorna inte hålls ner .
Jag vill böja med att säga att jag har liten erfarenhet av jaktarrenden, men jag har noterat i mitt sökande efter arrende att det på flera håll är ett reellt problem med att jaktarrendatorn inte är, hur skall vi säga, "tillräckligt effektiv". Det är mycket jobb med att jaga gris på vak och pyrsch, tillika på obekväm tid. Många som arrenderar för dyra pengar vill bara jaga a la den tyske prinsen - och vill såklart ha mycket att skjuta på! Det får man ha förståelse för. Jag har funderat på delade arrenden, eller separata arrenden för det som man kan kalla skyddsjakt då. Jag är fullt införstådd med att det är oortodoxt och långt ifrån traditionen, men är det en utopi att få ihop det?
Brunker

Inlägg av Brunker »

Gullhoved skrev: 04 dec 2020, 16:56
Bahm skrev: 25 okt 2020, 15:33
robban.jagaren skrev: 25 okt 2020, 15:24 Som markägare kan ni sätta krav på att jägarna antingen börjar ersätta förstörda grödor, börja jaga mer, alternativt att de får börja se sig om efter nya marker då de är sparkade från marken pga att de inte jagar effektivt sett till skadorna på jordbruket.
Ett alternativ är att skriva in i kontraktet att markägaren/bönderna/jordbruksarrendatorn får ta in jägare utifrån om markskadorna inte hålls ner .
Jag vill böja med att säga att jag har liten erfarenhet av jaktarrenden, men jag har noterat i mitt sökande efter arrende att det på flera håll är ett reellt problem med att jaktarrendatorn inte är, hur skall vi säga, "tillräckligt effektiv". Det är mycket jobb med att jaga gris på vak och pyrsch, tillika på obekväm tid. Många som arrenderar för dyra pengar vill bara jaga a la den tyske prinsen - och vill såklart ha mycket att skjuta på! Det får man ha förståelse för. Jag har funderat på delade arrenden, eller separata arrenden för det som man kan kalla skyddsjakt då. Jag är fullt införstådd med att det är oortodoxt och långt ifrån traditionen, men är det en utopi att få ihop det?
Kan relatera. En arrendator lovade dyrt och heligt att det va vildsvin han va ute efter och skulle jaga nästan bara det. Nu 4 år senare så har han skjutit 2 rävar, 11 rå och 1 vildsvin...