Jägare får betalt för att skjuta vildsvin i Norge

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

win307

Re: Jägare får betalt för att skjuta vildsvin i Norge

Inlägg av win307 »

Risken finns väl att någon oseriös skjuter sugga som har kultingar. 2000 nkr räcker till mycket öl. Hoppas jag har fel...
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88
Användarvisningsbild
Ante.

Inlägg av Ante. »

lsjonsson skrev:https://live.aftonbladet.se/supernytt/n ... 0011fcf3bd

Något att införa i Sverige så att bönderna får bort den här ohyran från säden.
Ja fast...

Ohyra skulle jag inte kalla de. Dom äter inte hundar till skillnad mot riktig ohyra.

Problemet är gamla gubbar som jagar älg några helger per säsong och vägrar släppa in folk som vill jaga även när de regnar. Så länge sådana får hålla på så kommer man inte få bukt på vildsvinskadorna.

Sen angående älg kontra vildsvin i trafiken så var de ganska exakt hälften hälften i den statistiken förra året i min kommun och de får väl ändå anses som en rätt vildsvins tät kommun.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inlägg av Magnus M »

r1no1 skrev:Vi jägare borde alltid ha betalt för våra insatser mot att betala dyrt.
Vi är väl så vitt jag vet den enda gruppen medborgare med en fritidssysselsättning som måste betala statlig straffavgift som dessutom föder våra antagonister....

Ponera att vi slutade jaga älg ett eller två år.....
Ingen jagar vildsvin i ett eller två år...
Ingen jagar Rådjur i ett eller två år...
Ingen håller efter skadedjur och eller rovdjur i ett eller två år....
Ingen hjälper samhället med trafikeftersök eller skyddsjakt i ett eller två år....
Ingen som utfodrar vår faunas innevånare i svåra tider.....

Anta att någon grupp typ veganer fick en avgift på gräskött som gick till svenska jägarförbundet eller jägarna....

Jaaaa ääääää inte bitttterrrrrrrrrrrrrrrrr.

Förövrigt ska jag göra som gamla prosten ja, skita i predikstolen.....
Det där var nog den bästa sammanfattningen av rådande situation jag läst!

De utnyttjar det faktum att man brinner för viltvård på samma sätt som de utnyttjar vårdpersonal som brinner för att hjälpa sina medmänniskor.
Användarvisningsbild
tjuröga

Inlägg av tjuröga »

R1no1 jag håller med dig!

Jag håller med Jonsson att vildsvin inte är så värst gott. Speciellt galtar........
Remington 700 är cylinderrepeternas motsvarighet till Kalasjnikov
Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

tjuröga skrev: 14 jul 2020, 21:27
Jag håller med Jonsson att vildsvin inte är så värst gott. Speciellt galtar........
Tack! :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

Ett bra inlägg från grannforat som minns hur det var o blev beslutat:
Nu var det väl så att man tog ett riksdagsbeslut 1980 om att vildsvinet inte var önskvärt som frilevande stam i Sverige. Vildsvinen skulle bara få finnas i kontrollerade stammar runt Stockholm. Under de närmaste åren så ökade antalet individer från ett hundratal till tusentals och ett nytt riksdagsbeslut togs 1988 om att vildsvinet numera skulle få finnas i den svenska naturen. Jag har för mig att man redan 1982 insåg var det barkade och att man införde skottpengar på vildsvin på de platser man inte ansåg att de skulle vara. När detta inte fungerade så ändrade man helt enkelt inriktning och tyckte att det var ok med gris.

Det roliga är att man hade en diskussion då angående SJF ledning som hade varit försiktigt positiva till frilevande vildsvin. Verkade som om vissa av kretsarna ansåg att ledningen inte lyssnade på sina medlemmar som tryckte att det absolut inte behövdes frilevande vildsvin. Påminner lite om nuvarande diskussioner om vårjakt på rådjur tycker jag.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Ja, man dvs människan kan inte styra över naturen helt ut o det irriterar nog vissa.

Iaf så var upprinnelsen så här ungefär: Åda säteri utanför Trosa hade ett vilthägn med hjortar o vildsvin. Folk åkte o betraktade. En natt blev det ett hål i stängslet o ett gäng vildsvin smet ut. Var väl lite halvtama så man tänkte nog att att det skulle gå att fånga in dom. Men djuren blev visst stressade på nåt sätt o drog ner mot (Öster)sjön o simmade över fjärden till Tullgarn. Men Tullgarn var kungens mark o där tillät man inte främmande intrång av folk el snarare stod över lagen så djuren fick gå där. Snart nog blev det fler som det ju blir med grisar o trakten var ju tacksam biotop. Hörningsholms gods såg snart affärsmöjligheter o hjälpte grisar på traven o sen var det för sent.

Riksdagens belsut om lokal stam var ju dödfödd från början så man fick göra en ny under galgen där vildsvin förklarades som 'Äkt-Svenska'.
Sen började iofs andra att släppa ut för att få lite fart på köpejakterna o i t.ex. Uppland lär nog alla vildvin ha sittt ursprung från Hargs gods.

Hur som, liksom i Norge finns urgamla rester av vildsvin i stenålderns gravar i vårt land så nog har dom bökat här förr f.a. under bronsålder då klimatet var tjänligare ...... oberonde av Greta-effekt.

Vildsvin är en riktig höjdare vad gäller jakten o kötter o bondgnäll har alltid funnits :D
sneträff

Inlägg av sneträff »

"En natt "blev" det ett hål i stängslet "
Jag hade inte koll på exakt hur det gick till när vi fick ut vildsvinen i naturen.
Undras om det var jaktsabotörer/ djurens rätt terrorister eller oseriösa ,tänkte skriva jägare,
men hittar inget bra ord istället.

Men att ett nytt vilt på rymmen bosätter sig hos en jaktintresserad kung, får väl anses en lycklig? slump.
Eller är vildsvinen intelligenta utöver vår vildaste fantasi?
Han hade troligen ingen tanke på hur stammen skulle explodera. och vilken debatt den skulle orsaka.
Men visst hade dom väl rymlingar längre söderut med?
Eller har våra mellansvenska grisar fått lift ner till skåne?

sneträff
Användarvisningsbild
tjuröga

Inlägg av tjuröga »

Jag vet ett ställe i småland där en snubbe släppte ut ett lass med vildsvin, dessa jagades lätt, kan vara så att någon strögris blandade sig med dom. Grisarna höll sig på ca 3000ha och det tog ca 10år innan jaktlagen runt omkring fick gris på riktigt.......

Det var lite roligt eftersom ingen ca 30km i omkrets hade några fasta grisar i många år medans "detta ställe" hade :D
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

tjuröga skrev: 16 jul 2020, 18:15 Jag vet ett ställe i småland där en snubbe släppte ut ett lass med vildsvin, dessa jagades lätt, kan vara så att någon strögris blandade sig med dom. Grisarna höll sig på ca 3000ha och det tog ca 10år innan jaktlagen runt omkring fick gris på riktigt.......

Det var lite roligt eftersom ingen ca 30km i omkrets hade några fasta grisar i många år medans "detta ställe" hade :D
Ja, det finns sådan också som fångar dom i fällor el. släpper ut dom från vithägn.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
mickekarl

Inlägg av mickekarl »

sneträff skrev: 15 jul 2020, 16:53 "En natt "blev" det ett hål i stängslet "
Jag hade inte koll på exakt hur det gick till när vi fick ut vildsvinen i naturen.
Undras om det var jaktsabotörer/ djurens rätt terrorister eller oseriösa ,tänkte skriva jägare,
men hittar inget bra ord istället.

Men att ett nytt vilt på rymmen bosätter sig hos en jaktintresserad kung, får väl anses en lycklig? slump.
Eller är vildsvinen intelligenta utöver vår vildaste fantasi?
Han hade troligen ingen tanke på hur stammen skulle explodera. och vilken debatt den skulle orsaka.
Men visst hade dom väl rymlingar längre söderut med?
Eller har våra mellansvenska grisar fått lift ner till skåne?

sneträff
Grisar har väl åkt runt i hästtransporter i södra delen av landet så länge vi haft dem fria i modern tid.
Har kört grisar både från sörmland söderut som från skåne och norrut.
Viljan att få ha gris att jaga överstiger mycket!
Allt jag skriver är till 100 % privata åsikter, funderingar och ställningstaganden.
Emot onödiga och krångliga regler
Åsiktslös i vargfrågan
Det är resultatet som räknas
Och sist men inte minst, jag är jäkligt duktig på det jag gör
mickekarl

Inlägg av mickekarl »

tjuröga skrev: 13 jul 2020, 21:48 Man borde göra samma sak men älgarna :D
De äter tall, springer över bilvägar.........

Finns redan de som betalar för att få älgar skjutna!
Allt jag skriver är till 100 % privata åsikter, funderingar och ställningstaganden.
Emot onödiga och krångliga regler
Åsiktslös i vargfrågan
Det är resultatet som räknas
Och sist men inte minst, jag är jäkligt duktig på det jag gör
Ylitjorvas

Inlägg av Ylitjorvas »

Jag svär lite i kyrkan nu....
Vildsvinen är ett elände och vi kommer snart få stora problem och de riskerar förstöra jakten för många år framåt.

Köttet är inget vidare och efterfrågan mycket liten. Visst finns det ännu hipsters som av någon outgrundlig anledning "älskar vildsvin" men alla andra börjar inse att det är ett ganska magert och dåligt kött...för att inte tala om en del större galtar som det bara är att slänga.
Men visst, man kan absolut göra någon form av gulasch eller korv på dem....men å andra sidan, vilket kött kan man INTE göra det med? Är ju snarast beviset för att själva köttet måste döljas.
Göra korv med 50% fläsk från tamgris kraftigt kryddad, supergott....jo men då kan man ju äta mördarsnigel!
Det enda som jag tycker blir bra är faktiskt att banka ut köttet och dubbelpanera till schnitzel. Men det är ju bara små delar av grisen som det funkar med.

Sen själva jakten. Har den verkligen blivit roligare?
Inte enligt mig. Jag tycker jakten efter älg, hjort och rådjur är mycket roligare.
Visst kan det väl vara kul med en massjakt med 30pers och 4-5 skjutna grisar, men de måste ju göras sällan annars skrämmer man bort grisarna.
Sen skall det fodras så mycket som möjligt och vem sjutton tycker om det? (okej nybörjare gillar ju allt, bara det dyker upp något skjutbart)
Sen tvingar det fram en massa tråkigheter, man får ha skarpa hundar för att få ut grisarna ur snåren, alltså rivs några rådjurskid varje år och hundtyper som absolut inte borde driva rå och hjort används och "driver".
Man går där som hundförare och skall närmast sparka ut grisarna ur björnbärssnåren, kul? (rådjursjakt med drivande hund och hagelbössa är kul men helt utdöende i grisområden!)
Sen skall jakterna helst innebära max 1 timmes pass med mycket action, annars gnälls det.
För att inte tala om skadeskjutningarna! Hur kan det ha blivit så accepterat med eftersök!?
Köpa "drevsikten" och snabbrepeters och sen stå och ta idiotskott som man hade blivit hudflängd om man tagit efter en älg....där chansen att träffa är mångdubbelt större.
Sen så skjuts det suggor eller djur med foster i på löpande band utan att stammen minskar, men inte är det ju roligt.
Då har vi bara avhandlat drevjakterna som ju egentligen knappt påverkar stammen.
Vill man begränsa grisstammen så är det ju nattliga vak som gäller och vem sjutton vill betala 30000kr per år (japp arrendepriserna har ju dubblats sen grisarna blev vanligare) för att sedan vara "tvungen" att sitta och glo i en vakkoja eller på ett fält. Jo än så länge MÅNGA, men jag tror det är övergående.
Sen om man lyckas skjuta något på sin nattliga vakrunda så har man ju att göra halva natten för att på något hedersamt sätt ta hand om djuret.
Alltså är det en jakt som inte fungerar för folk med jobb utan det får bli lite skjutkåta ynglingar och pensionärer som sitter och stirrar i ljusförstärkare på nätterna.
Ja eller köpejägare som inte behöver bry sig.
Vaka räv är ju mycket roligare! Så slipper man ju äta det dessutom.

Tror problemet är svårlöst då det alltid kommer finnas folk som på konstlad väg (utfodring) vill öka stammen för att kunna skjuta mycket djur och på grannmarken så försöker sen någon leva på att odla....grisexplosionen kommer snart ta alla med förskräckelse. Vänta bara när de börjar gå in i villaområdena och kriget måste starta....
Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Tja, till att svära i kyrkan :D
MEN, vildsvinskött är en delikatess o säljs så också men kräver viss kunskap om kött. Alltid lyckat om man kör det långsamt. Bästa gtejen jag funnit är att slänga in köttstycket fruset i ugn med 100 grader. Sen får det ta den tid det behöver för att nå temp inne i köttet på 60 grader. Sen ut i nån bunke med marinad så köttet inte torkar ut. Samma metod som med älgens tjälknöl alltså.

Vad gäller jakten finns tre.
1. Drevjakt där jaktledaren/bjudaren meddelar från början att idag tar vi den o den såten odär kan finnas hjort, älg, rådjur OCH VILDSVIN. Blir som det blir typ.
2. Smygjakt o pursch i jordbrukslandskapet. Men får använda all sin erfarnehet o förmåga för att komma till skott. Äkta utmaning kan man säga. Finns folk som gillar det yttersta o sen finns det folk som går för det traditiinellt enkla typ sitta o glo över en mosse en vecka efter älgen som aldrig kommer.
3. Åteljakt. Synnerligen lämplig jaktform om man kommit upp till åren o inte kan springa över stock sten. Spännande också med åteljakt för så där jättelätt är det inte. Pang med fällt byte typ 1 gång av 5 försök.

Vildsvinsjakt behöver inte utesluta annan jakt. Nära på hela vintern är dom rätt fredade o då jakt på räv, hare, rådjur istället. Älgen brukar vara fixad i oktober.
Klart att vildsvinsjakt är krävande iom att man måste hantera viltet efter skottet. Kan vara tungt o krångligt men då får man planera med rätt prylar o tänka till före.
Nej, vildsvinsjakt iaf för mig har bliivt nr 1 o mesta av annan jakt är mest transportsträcka. Vildsvin ger puls ... varje gång :mrgreen:
nilsszzon

Inlägg av nilsszzon »

du har helt rätt canta
Skåne
Användarvisningsbild
tjuröga

Inlägg av tjuröga »

Jag ligger någonstans mellan Ylitjorvas och Canta. Jag tycker båda har sin poäng i det dom säger.

Men saker har ändrat sig, förr hade vi 5vuxna älgar i tilldelning, vi har nu 1vuxen vartannat år och om några år kommer vi troligen ha 0 vuxna.......
Vi har lo på marken så rådjuren kommer nog försvinna om några år.
Vi har inga dov eller kron.

Gris är framtiden, på gott och ont.... :D
Användarvisningsbild
jimmy85

Inlägg av jimmy85 »

Här i Sverige får jägarna betala hutlösa priser till bönderna för att lösa böndernas problem. Tänk om man kunde ringa rörmokaren eller snickaren o få betalt för det.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
tjuröga

Inlägg av tjuröga »

jimmy85 skrev: 19 jul 2020, 23:52 Här i Sverige får jägarna betala hutlösa priser till bönderna för att lösa böndernas problem. Tänk om man kunde ringa rörmokaren eller snickaren o få betalt för det.

Sen finns det undantag, väldigt få men dom finns.
Förra året var det en bonde i Köping som delade ut all jakt på 400ha riktigt bra mark bara man kunde lova att skydda hans jordbruk. Finns risk att även den annonsen slutade i budgivning :D
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Jag tycker vildsvivskött är riktigt gott, rena delikatessen rätt tillagat. Under mina tre deevjaktsresor till ungern har det blivit många middagar på vildsvin, alltid gott.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
jimmy85

Inlägg av jimmy85 »

tjuröga skrev: 20 jul 2020, 10:18
jimmy85 skrev: 19 jul 2020, 23:52 Här i Sverige får jägarna betala hutlösa priser till bönderna för att lösa böndernas problem. Tänk om man kunde ringa rörmokaren eller snickaren o få betalt för det.

Sen finns det undantag, väldigt få men dom finns.
Förra året var det en bonde i Köping som delade ut all jakt på 400ha riktigt bra mark bara man kunde lova att skydda hans jordbruk. Finns risk att även den annonsen slutade i budgivning :D
Nä dom bönderna är lätträknade. Risken är nog stor att även den marken slutade med budgivning.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton