Älgjakten 2020-2021

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Användarvisningsbild
Laikamannen

Re: Älgjakten 2020-2021

Inlägg av Laikamannen »

MKJ skrev: 06 feb 2021, 21:08 Fashinerande att folk som bara jagar med hund anser sig kunna bestämma när älgjakten ska ta slut, och det är naturligtvis när det inte går att hundjaga längre. De älgar som kvarstår i planen är då en bonus för nästa års hundjakt och på inget sett ett misslyckande ur skötselperspektivet.

Som nån skrev tidigare finns det skötselplaner, hur dessa har kvantifierats på bolagens egna marker kan man ju diskutera separat om, men markägarna bestämmer. Har jäkligt svårt att förstå kritiken kring att en person lägger tiden att skida efter älg för att fylla planerna. Ur förvaltningsperspektivet är han ju inget annat än ett föredömme.

Har själv ett par knorrsvansar, i Coronans spår har jag haft ett riktigt bra hundår då alla repjakter åt bolaget blivit inställda men planerna skall ändå respekteras. Bäst går det ju alltid framåt December med få andra i skogen, skjuta på stånd för egen hund är absolut det roligaste sättet att få skjuta en älg så där finns ingen konflikt. Tyvärr har jag inte knorrarna grisrena och snön kom även till Uppland, så även jag skidar lite åt bolaget efter kalv i februari...enbart för att det roar mig att jaga på ledig tid och skötselplanen medger det. Tro inte det är enkelt, för det är det inte. Utan konkurrens den jobbigaste jakten som jag praktiserar i alla fall.

Betalt, nja men fick en schysst toppluva av bolaget i år. Nästa år kanske det blir en termos med lite tur.

Döm mig om ni vill, lite för gammal för att ta åt mig av det ändå.
Det som en del stör sig på där jag jagar är då skogsbolagen kör avlysningsjakt för att skjuta där älgarna finns för stunden.

Exempelvis så har vi på en av mina marker under många år haft en väldigt bra älgstam, väldigt gott om tvåkalvs kor etc...vi jagar på runt 3000ha där.

Tror det var säsongen 2017-2018 som man på grannlagets mark med stöd av skogsbolagets avlysningsjakt sköt 175% av sin egna tilldelning. På ca 1800ha sköt man 19 vuxna älgar, av dessa var 15kor. Tror även det sköts 13 kalvar om jag minns rätt.

När detta uttag, som man måste säga vara stort för marken görs, dessutom sent på säsongen och med så stor övervikt på kor så förstår dom flesta hur det drabbar de marker som älgar kommer ifrån. Man kan säga att två kalvs kor har varit sällsynta hos oss sen dess. Vårt sparade kapital av vuxna kor sköts på andra sidan rågången helt enkelt.

Sen kan jag förstå att man vill stävja skogsskador exempelvis på just det området då det har varit hårt utsatt och en del planteringar ser ut som spökskogar.

Men att det väckte ont blod hos många som jagar hos oss behöver man ju inte vara kärnfysiker för att förstå.

En annan del i det, vilket är tråkigt är ju att om vi i det laget hade varit en del av skötselområdet vid tidpunkten och haft en tilldelning efter skötselplanen som skogsbolagen hade så kanske det inte hade blivit på samma sätt. Trots att vi hade bra med älg sattes tilldelning av Lst som drog ner den lite åt gången då många andra områden liknande vårt eget hade sämre med älg, man gjorde alltså en generell neddragning. Detta gjorde att vi kunnat skjuta 30% mer än vad vi gjorde och då hade problemet inte varit på samma sätt.

Själv hoppas jag att gubbarna i laget nu har vaknat och att vi får in vårt område i skötselområdet så samma avskjutningsplan gäller samtliga områden. Då blir inte fördelningen lika sned.

Jag vill ha en älgstam med bra kvalité, en bra jakt osv. Klart man längtar tillbaka till den älgtäthet vi hade för 5år sen och bakåt. Det skällde alltid fort och det var gott om kalv. Tyvärr är det inte förenligt med skogsbolagets syn på älgar. Även om vi jagar på "bondskog" får vi nog rätta in oss i ledet och i framtiden skjuta älgarna på vår egen mark. Istället för att låta grannarna skjuta dom när vi själva slutat...
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

4x Öst-laika
Ponderforsens Elmer (Diesel) SE J(LÖ)CH SE UCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
Brunnefjälls G Supra (Hexxan) valp
Jämthund
Ossivon Akka FJ(LÖ)CH
Användarvisningsbild
MKJ

Inlägg av MKJ »

Laikamannen,

Kloka män skriver till varandra i god ton, jag uppskattar ditt inlägg.

Ser i din avatar att du, dels kommer från Kalix dels att du håller dig med flertalet älghundar. Även jag gästspelar i Västerbotten i September och har nästan dåligt samvete när det avskjutningsmässigt går bra första veckan, speciellt utan riktigt bra hundjobb som inte är ovanligt för mina sörlandshundar som har har svårt att få det att stå så tidigt, men ändå är rätt duktiga på att finna dem. Upplevelsevärdet i en skjuten ståndälg trumfar 10 skenälgar för en hundförare, så är det bara.

Älgjakten betyder mer för er däruppe, iom det också älgtillgången. Den adaptiva älgförvaltningen är provocerande för många, syftet med avlysningsjakt är solklart dessutom, sparar du så får nån annan mer liberal möjligheten i stället. Konsekvensen är också precis som du skriver, vi måste byta äso så vi åtminstone får vara med på skjutfesten och det är hela idén att det är jäkligt svårt att stå utanför och titta på.
Den andra sidan på myntet är att får du in en flock kalvkor i ungskogen i december kan du faktiskt göra nåt åt det.
Äger 400ha primärt ungskogar i VVOt där jag jagar och har i dalgångarna rent ohyggliga skador av vandringsälg och vem tillhör egentligen vandringsälgen? Jag menar nog att den som föder dom har lite uper hand i den frågan ändå trots allt. För mig som skogsägare i västerbotten är avlysningsjakten en fin gåva vilket jag inte mörkar på nåt sett.

Mina hundjagande kompisar däruppe har 2-2,5 månad på sig att aktivera sina jakthundar innan antingen tilldelning eller snö sätter stopp, själv börjar jag hundjakten 1a Augusti och avslutar sista Januari som regel även om just älg kanske inte alltid är det primära jaktviltet under perioden.
Alla vill egentligen ha en balanserad älgstam av god kvalite, men tror "tyvärr" att vi kommer skjuta ner stammen ett par år till innan den filosofin får fäste i praktiken.
Ourbaniserad!
Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

MKJ skrev: 08 feb 2021, 20:33 Laikamannen,

Kloka män skriver till varandra i god ton, jag uppskattar ditt inlägg.

Ser i din avatar att du, dels kommer från Kalix dels att du håller dig med flertalet älghundar. Även jag gästspelar i Västerbotten i September och har nästan dåligt samvete när det avskjutningsmässigt går bra första veckan, speciellt utan riktigt bra hundjobb som inte är ovanligt för mina sörlandshundar som har har svårt att få det att stå så tidigt, men ändå är rätt duktiga på att finna dem. Upplevelsevärdet i en skjuten ståndälg trumfar 10 skenälgar för en hundförare, så är det bara.

Älgjakten betyder mer för er däruppe, iom det också älgtillgången. Den adaptiva älgförvaltningen är provocerande för många, syftet med avlysningsjakt är solklart dessutom, sparar du så får nån annan mer liberal möjligheten i stället. Konsekvensen är också precis som du skriver, vi måste byta äso så vi åtminstone får vara med på skjutfesten och det är hela idén att det är jäkligt svårt att stå utanför och titta på.
Den andra sidan på myntet är att får du in en flock kalvkor i ungskogen i december kan du faktiskt göra nåt åt det.
Äger 400ha primärt ungskogar i VVOt där jag jagar och har i dalgångarna rent ohyggliga skador av vandringsälg och vem tillhör egentligen vandringsälgen? Jag menar nog att den som föder dom har lite uper hand i den frågan ändå trots allt. För mig som skogsägare i västerbotten är avlysningsjakten en fin gåva vilket jag inte mörkar på nåt sett.

Mina hundjagande kompisar däruppe har 2-2,5 månad på sig att aktivera sina jakthundar innan antingen tilldelning eller snö sätter stopp, själv börjar jag hundjakten 1a Augusti och avslutar sista Januari som regel även om just älg kanske inte alltid är det primära jaktviltet under perioden.
Alla vill egentligen ha en balanserad älgstam av god kvalite, men tror "tyvärr" att vi kommer skjuta ner stammen ett par år till innan den filosofin får fäste i praktiken.
Laikamannen är en trevlig person och bor nästgårds till mig. :D
Ett par km mellan oss. :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

IMG-20210203-WA000011.jpg
Min mark för inte så länge sen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

börje skrev: 09 feb 2021, 02:43 IMG-20210203-WA000011.jpg
Den stora älgvandringen
:D :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

lsjonsson skrev: 09 feb 2021, 05:46
börje skrev: 09 feb 2021, 02:43 IMG-20210203-WA000011.jpg
Den stora älgvandringen
Och åstak på älgtornen med trefaskorvgrill! :D
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

:mrgreen: Den sädestorken står högt och är för jävla stor, använd två höstar. Man känner sig liten när man står bredvid dennadär. :wink: den är på grannmarken, älgarna har precis kommit in på vår mark när bilden är tagen.
Senast redigerad av 1 börje, redigerad totalt 10 gånger.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

lsjonsson skrev:
Den stora älgvandringen
Det står drygt 100 älgar utanför
Vännäs (Ume - o Vindelälven går där ihop, sammanflöder) och väntar på att få passera Höjmyrkroken på väg ner till kusten.

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

Ingvar skrev: 09 feb 2021, 20:04
lsjonsson skrev:
Den stora älgvandringen
Vännäs (Ume - o Vindelälven går där ihop, sammanflöder) och väntar på att få passera Höjmyrkroken på väg ner till kusten.
Dom visade lite grand på nyheterna ifrån Vännäs. :D
Det var många inblandade för att skrämma dom över E18.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
kalsonghammare

Inlägg av kalsonghammare »

lsjonsson skrev:
Den stora älgvandringen
Nu är ett antal med poliseskort flyttade till älvsidan. Tyvärr har ett antal körts ihjäl av järnvägen och i bilolyckor i kring Vännäs. Man blir beklämd, men som tur är ingen dödsolycka för inblandade bilister... Med tanke på hur folk gasar trots varningsskyltar så är det ren tur. Att det ska vara så svårt att förstå att skyltar inte sitter där för skojs skull :(
A change is inevitable, do you adapt or go extinct?
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Svea.

quote=Rockenroll post_id=3268857 time=1612530086 user_id=37031]
r1no1 skrev: 05 feb 2021, 14:09 Vackra siffror på Idvattenberget 10 eller om det var 11 Älgar under Januari i 1.2 meter snö...

Riktiga jägare det.
Holmen skog?
[/quote]
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Skoter. (Defenitivt så.)
mickekarl skrev: 05 feb 2021, 18:41
Rockenroll skrev: 05 feb 2021, 15:01
r1no1 skrev: 05 feb 2021, 14:09 Vackra siffror på Idvattenberget 10 eller om det var 11 Älgar under Januari i 1.2 meter snö...

Riktiga jägare det.
Holmen skog?
Nä tror det är DHL, helt säker på att en kör lastbil iallafall.

:-)
nygamla AKI

Inlägg av nygamla AKI »

lsjonsson skrev: 09 feb 2021, 20:23
lsjonsson skrev:
Den stora älgvandringen
Låter som ett bra ställe att bygga en såndär viltbro över både järnväg och E18. Men även vi tror ofta mer på att bygga murar än broar... :wink:
Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Notering:
Det är inte E18 utan E12 som är aktuell Europavägen.

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

nygamla AKI skrev: 12 feb 2021, 20:41
lsjonsson skrev: 09 feb 2021, 20:23

Låter som ett bra ställe att bygga en såndär viltbro över både järnväg och E18. Men även vi tror ofta mer på att bygga murar än broar... :wink:
Ja visst låter det som ett bra ställe men då får dom nog sätta upp viltstängsel efter vägen o järnvägen.
Ingvar skrev: 12 feb 2021, 20:47 Notering:
Det är inte E18 utan E12 som är aktuell Europavägen.
Tack Ingvar!
Jag uppfattade det som att dom sa E18.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Masse_89

Inlägg av Masse_89 »

https://svenskjakt.se/start/nyhet/jarnv ... laktplats/

Är rätt många älgar som stryker med varje vinter av tågen även i dom södra delarna av norrland, undra hur många älgar det är varje vinter totalt i Norrland.
Masse_89

Inlägg av Masse_89 »

Va ute å fiskade i söndags hittade ett skapligt fällhorn, grövsta jag någonsin hittat/sett vid Rosenkransen, dåligt skovel men ca 80cm från rosen till spetsen..
20210516_143705.jpg
20210516_143705.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Masse_89, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

Masse_89 skrev: 04 apr 2021, 01:24 https://svenskjakt.se/start/nyhet/jarnv ... laktplats/

Är rätt många älgar som stryker med varje vinter av tågen även i dom södra delarna av norrland, undra hur många älgar det är varje vinter totalt i Norrland.
Det har det gjort här uppe i Norrbotten också.
Trafikverket har varit dåliga på att flytta döda djur som ren o älg och det har lockat till sig havs- o kungsörn som då har fått sätta livet till för att dom inte har hunnit att flytta på sig när tåget har kommit.
Många rovfåglar som har fått sätta livet till. :(
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
MartinL

Inlägg av MartinL »

Är markägarens ansvar att ta hand omdöda djurkroppar, trafikverket städar dem av rälsen, sen är deras uppdrag utfört. Kontaktperson på eftersöksområdet får sedan i uppdrag att underrätta markägaren alternativt jakträttsinnehavaren.
Men 999 gånger av 1000 saknas nog intresse att åka och ta reda på en tågmosad älg, infon är mest för att man under jakt ska slippa ha sin hund ståendes på spårområdet och äta kadaver.

Skickat från min SM-G996B via Tapatalk

Masse_89

Inlägg av Masse_89 »

lsjonsson skrev: 20 maj 2021, 16:54
Masse_89 skrev: 04 apr 2021, 01:24 https://svenskjakt.se/start/nyhet/jarnv ... laktplats/

Det har det gjort här uppe i Norrbotten också.
Trafikverket har varit dåliga på att flytta döda djur som ren o älg och det har lockat till sig havs- o kungsörn som då har fått sätta livet till för att dom inte har hunnit att flytta på sig när tåget har kommit.
Många rovfåglar som har fått sätta livet till. :(
Jo jag glömde quota dig då du hade en blänkare om det😀 var ju ännu mer älg/vilt som strök med i NB/VB. Å jag Tyckte 91 älgar var 90 för många på en dryg månad här i Västernorrland