Älgjakten 2020-2021

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

karelsk blandning

Re: Älgjakten 2020-2021

Inlägg av karelsk blandning »

r1no1 skrev: 05 feb 2021, 14:09 Vackra siffror på Idvattenberget 10 eller om det var 11 Älgar under Januari i 1.2 meter snö...

Riktiga jägare det.
De är då dom riktiga jägarna och proffsen är ut på jakt medan vi andra sitter hemma.

Nästan som i några gamla böcker jag läst, hetsjakt på älg med skidor eller något liknande hette ett kapitel om jag minns rätt.
r1no1

Inlägg av r1no1 »

Dom jagar inte med skidor....
Rockenroll

Inlägg av Rockenroll »

r1no1 skrev: 05 feb 2021, 14:09 Vackra siffror på Idvattenberget 10 eller om det var 11 Älgar under Januari i 1.2 meter snö...

Riktiga jägare det.
Holmen skog?
Tikka 690 6,5x55, Swarovski 6-24x50
Sauer 200 7mmRM, Zeiss v4 4-16x44
Remington 700 308w, Zeiss C 3-9x36
CZ527 7,62x39, Zeiss V 5-15x42
Krico 300 22lr, Meopta 6x42
Sauer&sohn m8, 12/70
Stalon w145, Hausken md45
Finnspets och jämte..
mickekarl

Inlägg av mickekarl »

Rockenroll skrev: 05 feb 2021, 15:01

Riktiga jägare det.
Holmen skog?
Nä tror det är DHL, helt säker på att en kör lastbil iallafall.

:-)
Allt jag skriver är till 100 % privata åsikter, funderingar och ställningstaganden.
Emot onödiga och krångliga regler
Åsiktslös i vargfrågan
Det är resultatet som räknas
Och sist men inte minst, jag är jäkligt duktig på det jag gör
mickekarl

Inlägg av mickekarl »

karelsk blandning skrev: 05 feb 2021, 14:20
De är då dom riktiga jägarna och proffsen är ut på jakt medan vi andra sitter hemma.

Nästan som i några gamla böcker jag läst, hetsjakt på älg med skidor eller något liknande hette ett kapitel om jag minns rätt.
På allvar så undrar jag ibland över vilken planet folk bor på som beskriver den jakten på älg som sker på vintern i nu på det sättet. Vi vet nog alla hur otroligt verklighetsfrämmande vi uppfattar det när nån jakthatare som aldrig lämnat betongen beskriver hur jakthundarna med mord i blicken springer bakom bambisarna och skäller för att de inte kommer ikapp o kan riva ner dem o döda dem.
När jag läser en kommentar som din så får jag ungefär samma känsla. Dvs det här en npn så är så jäkla långt från verkligheten så det är nog enklast att bara skratta åt eländet istället för att ens försöka förklara.

Lite i nivån med mannen som skällde på skansen för att de gav rådjuren så lite mat så de aldrig växte upp och blev riktiga hjortar. Svårt att ta på allvar alltså!
Allt jag skriver är till 100 % privata åsikter, funderingar och ställningstaganden.
Åsiktslös i vargfrågan
Rockenroll

Inlägg av Rockenroll »

mickekarl skrev: 05 feb 2021, 18:49

På allvar så undrar jag ibland över vilken planet folk bor på som beskriver den jakten på älg som sker på vintern i nu på det sättet. Vi vet nog alla hur otroligt verklighetsfrämmande vi uppfattar det när nån jakthatare som aldrig lämnat betongen beskriver hur jakthundarna med mord i blicken springer bakom bambisarna och skäller för att de inte kommer ikapp o kan riva ner dem o döda dem.
När jag läser en kommentar som din så får jag ungefär samma känsla. Dvs det här en npn så är så jäkla långt från verkligheten så det är nog enklast att bara skratta åt eländet istället för att ens försöka förklara.

Lite i nivån med mannen som skällde på skansen för att de gav rådjuren så lite mat så de aldrig växte upp och blev riktiga hjortar. Svårt att ta på allvar alltså!
I motsats till hur jakthatarna hurrar och bugar i salig omvändelse efter att ha läst hur jägare på öppna forum slår sig för bröstet och proklamerar hur de ska använda döda älgar i olika mängd och dödssätt för att slå mål och rekord? Det är förstås ett väl genomtänkt ambassadörskap för jaktens acceptans i Sverige att öppet visa och förklara att döda älgar minsann kan vara ett fint redskap och leksak i olika tävlingar där man visar sin skicklighet? :D

Rent hypotetiskt alltså, för det är väl ingen jägare som beter sig på det viset?
Sauer&sohn m8, 12/70
Finnspets och jämte..
mickekarl

Inlägg av mickekarl »

Rockenroll skrev: 05 feb 2021, 19:15

I motsats till hur jakthatarna hurrar och bugar i salig omvändelse efter att ha läst hur jägare på öppna forum slår sig för bröstet och proklamerar hur de ska använda döda älgar i olika mängd och dödssätt för att slå mål och rekord? Det är förstås ett väl genomtänkt ambassadörskap för jaktens acceptans i Sverige att öppet visa och förklara att döda älgar minsann kan vara ett fint redskap och leksak i olika tävlingar där man visar sin skicklighet? :D

Rent hypotetiskt alltså, för det är väl ingen jägare som beter sig på det viset?
Syftar du på mitt tidigare inlägg så får du en liten rättelse. Jag har skrivit om de tävlingar som finns med t ex skjuta kråkor o rävar i jakttidningarna men min egen jakt är helt utan tävlingsinslag.
Jag sätter gärna upp egna mål för att det triggar mig men jag tävlar inte med varkem mig själv eller nån annan. Det är en missuppfattning som jag får ibland för att jag faktiskt lägger upp vad jag skjutit. Men det är nått jag även gör med vad jag lagar för mat eller dricker för vin, dock inte i detta forum, och har inget med tävling att göra. Jag är helt obrydd om nån annan skjuter dubbelt så mkt eller inte skjuter nått. Ingen tävlingsmänniska överhuvudtaget. Men visst är det väl roligt att visa att man lyckas skjuta en hög med älgar på samma tillfälle t ex. Oavsett om du eller andra tycker det är värt att visa, om du eller andra tycker det inte är den förskönade bild av jakten som borde framhållas eller om du elelr andra tycker stt det är ett problem för att ni själva inte vill/kan/får skjuta en hög på samma tillfälle.

Vad gäller att vara ambassadör för jakten så har jag inga sådana ambitioner faktiskt. Jag har roligt i min jaktutövning och hymlar inte med varken vad jag tycker eller vad jag skjuter.
Men skulle jakten bli förbjuden imorgon så har jag inget problem att roa mig ändå med andra saker, så jag håller inte på och sminkar fasaden på min jakt för att det ska passa nån annans åsikt.
Åsiktslös i vargfrågan
Rockenroll

Inlägg av Rockenroll »

mickekarl skrev: 05 feb 2021, 19:31
Rockenroll skrev: 05 feb 2021, 19:15

Syftar du på mitt tidigare inlägg så får du en liten rättelse. Jag har skrivit om de tävlingar som finns med t ex skjuta kråkor o rävar i jakttidningarna men min egen jakt är helt utan tävlingsinslag.
Jag sätter gärna upp egna mål för att det triggar mig men jag tävlar inte med varkem mig själv eller nån annan. Det är en missuppfattning som jag får ibland för att jag faktiskt lägger upp vad jag skjutit. Men det är nått jag även gör med vad jag lagar för mat eller dricker för vin, dock inte i detta forum, och har inget med tävling att göra. Jag är helt obrydd om nån annan skjuter dubbelt så mkt eller inte skjuter nått. Ingen tävlingsmänniska överhuvudtaget. Men visst är det väl roligt att visa att man lyckas skjuta en hög med älgar på samma tillfälle t ex. Oavsett om du eller andra tycker det är värt att visa, om du eller andra tycker det inte är den förskönade bild av jakten som borde framhållas eller om du elelr andra tycker stt det är ett problem för att ni själva inte vill/kan/får skjuta en hög på samma tillfälle.

Vad gäller att vara ambassadör för jakten så har jag inga sådana ambitioner faktiskt. Jag har roligt i min jaktutövning och hymlar inte med varken vad jag tycker eller vad jag skjuter.
Men skulle jakten bli förbjuden imorgon så har jag inget problem att roa mig ändå med andra saker, så jag håller inte på och sminkar fasaden på min jakt för att det ska passa nån annans åsikt.
Underbart! Då är ju allt i sin ordning. Kör på :D
Sauer&sohn m8, 12/70
Finnspets och jämte..
karelsk blandning

Visst mickelräv du lever säkert närmare verkligheten än mig, hoppas du får en bra jul bonus nästa år och lyckats skjuta ihop en resa till solen, jag bryr mig desto mindre i det.

Men kalla det jakt det du utövar åt arbetsgivaren din i djup snö när andra slutat jaga det är då proffs som dig åker ut för att skjuta några extra älgar.

Beställ en helikopter och sök skyddsjakt istället men då tjänar man ju inga pengar själv på att skjuta älgarna och säkert mindre intressant på andra marker än arbetsgivaren.
Vinter jakt på älg är det bästa bolagen kommit på.

Så visst du lever närmare verkligheten än mig.
mickekarl

Inlägg av mickekarl »

karelsk blandning skrev: 06 feb 2021, 00:02 Visst mickelräv du lever säkert närmare verkligheten än mig, hoppas du får en bra jul bonus nästa år och lyckats skjuta ihop en resa till solen, jag bryr mig desto mindre i det.

Men kalla det jakt det du utövar åt arbetsgivaren din i djup snö när andra slutat jaga det är då proffs som dig åker ut för att skjuta några extra älgar.

Beställ en helikopter och sök skyddsjakt istället men då tjänar man ju inga pengar själv på att skjuta älgarna och säkert mindre intressant på andra marker än arbetsgivaren.
Vinter jakt på älg är det bästa bolagen kommit på.

Så visst du lever närmare verkligheten än mig.
Julbonus? Tror inte du läste det jag skrev innan.

Har jagat 11 dagar i januari varav en dag på marker som tillhör min arbetsgivare och inte ens den dagen var "åt min arbetagivare" mer än om du skulle jagat på samma mark. Så du har fel även på den punkten, inte alls mer intressant att jaga på de marker som ägs av min arbetsgivare utan snarare tvärt om.

Du är så långt ute o cyklar så det är patetiskt.
Mina kollegor som roddar med jakt skulle nog helst se att jag inte jagade på vintern, och de gillar nog inte alls att jag skjuter älgar och dessutom inte döljer det. Skulle min arbetsgivare få styra över min fritid så hade det inte blivit nån jakt i vinter.
Jag äger inte en hektar så jag kan inte söka nån skyddsjakt och har därmed inget behov av helikoptern heller.

Fattar att du inte vill att det ska skjutas mer älgar än de som skjuts på ståndskall och att du blir lite bitter i sådana här frågor men hitta inte på en massa skitsnack bara för att det för din del låter som en bra story.

Vad är det som är så otroligt svårt att förstå med att jag skjuter älgar för att jag tycker det är kul. Inte för att nån annan vill eller för att jag måste?
Åsiktslös i vargfrågan
Pek

Inlägg av Pek »

Ahlbäck skrev: 03 feb 2021, 02:25
J-E Tjernberg skrev: 01 feb 2021, 23:02
Pek skrev: 01 feb 2021, 22:59

Den största hysterin kopplad till älgjakten innefattar enligt min mening tyvärr till stor del hundar med stående öron och svans med knorr på.
Ganska träffsäker kommentar :D
Jag har inte lyckats dra den slutsatsen iaf, utan det förekommer bland alla jägarkategorier. Hundförare, passkyttar, fågeljägare mm mm....
Däremot så tycker jag mig se att det blivit vanligare efter Instagram, Facebook osv gjorde sitt intåg, eller så var jag bara för ung innan dess så jag inte tänkte på det.
Är ju lite kul att vissa lägger ut älgen på Instagram innan man meddelat jaktkompisarna som är med i skogen, och jo jag har varit med om det.
Även på youtube är det ju hysteri, hur många svenska youtubekanaler finns det som lyfter fram klassisk svensk älgjaktstradition i formen drevjakt med folkaderev, älgjakt med drivande hund, ledhundsjakt, tryckjakt, bandhundsjakt eller enbart smygjakt efter älg. Det är bara jaget o knorrhunden, jaget o knorrhunden, jaget o knorrhunden i stort sätt hela tiden. Likaså på andra sociala medier, lägger man upp en annan alternativ jaktform så går många hundägare runt o fnyser och till och med går i svaromål och ifrågasätter. Karelsk blandning är ett tydligt exempel på det.

"Det är ju klart älgen ska skjutas för hund. Står inte älgen skjuter jag inte. Skulle aldrig skjuta älg på pass. Lockar man på passet stör man hunden. Skjuter ingen älg om det inte är för hunden" osv. Listan av skitsnack kan göras oändligt lång.
Senast redigerad av 2 Pek, redigerad totalt 6 gång.
Sauer 202, 30-06
Heckler & koch 770, 308w
Sauer & Sohn 3000, Ekenföhre, 16/70, 16/70 7x65R
Beretta 682, 12/70
Franchi 48AL, 12/70
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Vilken tråkig ton det blev i denna tråd. Jag kommer att fortsätta jaga med mina grållor och låta alla andar jaga på sätt dom anser passar dom. Jag kommer kanske att skjuta älg för Hilla, BFDB, i framtiden, man vet aldrig :wink:
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Pek

Inlägg av Pek »

börje skrev: 06 feb 2021, 20:09 Vilken tråkig ton det blev i denna tråd. Jag kommer att fortsätta jaga med mina grållor och låta alla andar jaga på sätt dom anser passar dom. Jag kommer kanske att skjuta älg för Hilla, BFDB, i framtiden, man vet aldrig :wink:
Kompisens GFDB spårar älg lugnt och fint och driver med gudomligt skall som hörs flera km.
Min andra kompis bosniska stövare likaså. Har läst om en smålandstövare som också var grymt duktig på älg och gick sakta gångstånd med dom. Givetvis då under skallgivning.

Älgjakt är så mycket mer än knorrhannar o knorrhundar.
Sauer 202, 30-06
Heckler & koch 770, 308w
Beretta 682, 12/70
Franchi 48AL, 12/70
Ahlbäck

Inlägg av Ahlbäck »

Det är ju bara göra lite filmer och lägga ut
Hälleforsare
Östsibirisk laika
karelsk blandning

Pek skrev: 06 feb 2021, 20:12
börje skrev: 06 feb 2021, 20:09 Vilken tråkig ton det blev i denna tråd. Jag kommer att fortsätta jaga med mina grållor och låta alla andar jaga på sätt dom anser passar dom. Jag kommer kanske att skjuta älg för Hilla, BFDB, i framtiden, man vet aldrig :wink:
Kompisens GFDB spårar älg lugnt och fint och driver med gudomligt skall som hörs flera km.
Min andra kompis bosniska stövare likaså. Har läst om en smålandstövare som också var grymt duktig på älg och gick sakta gångstånd med dom. Givetvis då under skallgivning.

Du får jaga dina älgar hur du vill så jagar jag mina som jag brukar men sluta klaga på hundar som är avlade att jaga älg.
Ta en egen älghund om du vill skjuta älg eller en drever å släpp lös när du går din drevkedja.
För mig får du göra vilket som, men ditt eviga gnäll på älghundar så låter det mer ut som avundsjuka om nån annan än du skjuter älgen.

Låter ut väldigt etiskt att släppa stövare på klöv som alla stövarägare jag vet försöker få dom klövrena.
Brukar bli långväga drev som jag förstått det.
karelsk blandning

Ahlbäck skrev: 06 feb 2021, 20:45 Det är ju bara göra lite filmer och lägga ut
Tur man väljer själv vilka filmer man ser, om man inte vill se älgjakt med älghund så är det ju helt frivilligt att låta bli.
Användarvisningsbild
MKJ

Inlägg av MKJ »

Fashinerande att folk som bara jagar med hund anser sig kunna bestämma när älgjakten ska ta slut, och det är naturligtvis när det inte går att hundjaga längre. De älgar som kvarstår i planen är då en bonus för nästa års hundjakt och på inget sett ett misslyckande ur skötselperspektivet.

Som nån skrev tidigare finns det skötselplaner, hur dessa har kvantifierats på bolagens egna marker kan man ju diskutera separat om, men markägarna bestämmer. Har jäkligt svårt att förstå kritiken kring att en person lägger tiden att skida efter älg för att fylla planerna. Ur förvaltningsperspektivet är han ju inget annat än ett föredömme.

Har själv ett par knorrsvansar, i Coronans spår har jag haft ett riktigt bra hundår då alla repjakter åt bolaget blivit inställda men planerna skall ändå respekteras. Bäst går det ju alltid framåt December med få andra i skogen, skjuta på stånd för egen hund är absolut det roligaste sättet att få skjuta en älg så där finns ingen konflikt. Tyvärr har jag inte knorrarna grisrena och snön kom även till Uppland, så även jag skidar lite åt bolaget efter kalv i februari...enbart för att det roar mig att jaga på ledig tid och skötselplanen medger det. Tro inte det är enkelt, för det är det inte. Utan konkurrens den jobbigaste jakten som jag praktiserar i alla fall.

Betalt, nja men fick en schysst toppluva av bolaget i år. Nästa år kanske det blir en termos med lite tur.

Döm mig om ni vill, lite för gammal för att ta åt mig av det ändå.
Ourbaniserad!
mickekarl

Inlägg av mickekarl »

MKJ skrev: 06 feb 2021, 21:08 Fashinerande att folk som bara jagar med hund anser sig kunna bestämma när älgjakten ska ta slut, och det är naturligtvis när det inte går att hundjaga längre. De älgar som kvarstår i planen är då en bonus för nästa års hundjakt och på inget sett ett misslyckande ur skötselperspektivet.

Som nån skrev tidigare finns det skötselplaner, hur dessa har kvantifierats på bolagens egna marker kan man ju diskutera separat om, men markägarna bestämmer. Har jäkligt svårt att förstå kritiken kring att en person lägger tiden att skida efter älg för att fylla planerna. Ur förvaltningsperspektivet är han ju inget annat än ett föredömme.

Har själv ett par knorrsvansar, i Coronans spår har jag haft ett riktigt bra hundår då alla repjakter åt bolaget blivit inställda men planerna skall ändå respekteras. Bäst går det ju alltid framåt December med få andra i skogen, skjuta på stånd för egen hund är absolut det roligaste sättet att få skjuta en älg så där finns ingen konflikt. Tyvärr har jag inte knorrarna grisrena och snön kom även till Uppland, så även jag skidar lite åt bolaget efter kalv i februari...enbart för att det roar mig att jaga på ledig tid och skötselplanen medger det. Tro inte det är enkelt, för det är det inte. Utan konkurrens den jobbigaste jakten som jag praktiserar i alla fall.

Betalt, nja men fick en schysst toppluva av bolaget i år. Nästa år kanske det blir en termos med lite tur.

Döm mig om ni vill, lite för gammal för att ta åt mig av det ändå.
💚
Åsiktslös i vargfrågan
Pek

Inlägg av Pek »

karelsk blandning skrev: 06 feb 2021, 20:46
Pek skrev: 06 feb 2021, 20:12

Du får jaga dina älgar hur du vill så jagar jag mina som jag brukar men sluta klaga på hundar som är avlade att jaga älg.
Ta en egen älghund om du vill skjuta älg eller en drever å släpp lös när du går din drevkedja.
För mig får du göra vilket som, men ditt eviga gnäll på älghundar så låter det mer ut som avundsjuka om nån annan än du skjuter älgen.

Låter ut väldigt etiskt att släppa stövare på klöv som alla stövarägare jag vet försöker få dom klövrena.
Brukar bli långväga drev som jag förstått det.
Jo aveln har verkligen anpassats för det varmare klimatet... Älghundar följer viltet på motsvarande eller ibland till och med hetsigare än drivande hundraser. Det är nog väldigt individbundet.

Ser det inte som klagan mer att belysa. Jag ser det som ett sätt värna den svenska älgjaktstradition som hållet på att gå rakt åt skogen. Sedan att jag jagat som älgstatist ihop med folk som saknar förmågan till ett bredare perspektiv har inte hjälpt till.
Sauer 202, 30-06
Heckler & koch 770, 308w
Beretta 682, 12/70
Franchi 48AL, 12/70
Ahlbäck

Inlägg av Ahlbäck »

Hur menar du att aveln ska anpassas för det varmare klimatet? :D
Hälleforsare
Östsibirisk laika