Älgjakten 2020-2021

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

mickekarl

Re: Älgjakten 2020-2021

Inlägg av mickekarl »

lsjonsson skrev: 30 jan 2021, 13:55
börje skrev: 30 jan 2021, 13:06
mickekarl skrev: 30 jan 2021, 10:41

Självklart, bjud in mig när ni ska ordna nästa riktiga vinterjakt på älg så testar vi. Går det inte att köra skotern som funkar ju pulkan rätt bra även utan skoter.
Och är det marker där det inte överhuvudtaget går att hämta älgar på något sätt så kanske ni måste fundera på att sluta jaga dem överhuvudtaget. För går det inte hämta dem när snön hjälper till med att jämna ut marken och skapa mindre friktion för att dra en pulka t ex så är det ju inte enklare på barmark.
Sista utvägen är väl helikopter men dit har iallafall jag inte behövt gå än.;-)
Vi har aldrig jagat i mer än ca 10cm snö sen en gång i början av 90-talet när det vräkte ner en halvmeter i månadsskiftet ok-nov. Vi brukar bli klara med jakten en månad före jul ungefär, och vi har sällan några större snömängder före jul, o numera snöfattiga vintrar överlag. När Umeå t.ex har 1m snö så är det rätt vanligt att vi här på andra sidan kvarken har 10cm. Älgjakten tar slut här vid nyår.
Sen så har jag full förståelse för att skoter o pulka är jättebäst i bra terräng typ västerbottens inland. Har ju jagat fågel många vintrar i dom trakterna samt skjutit min björn där, så jag vet ju hur naturen ser ut.
Skulle vi använda skoter ifall det fanns snö nog under jakten så är det nog på många ställen man behöver folk för att få loss skotern, men pulka funkar året runt. :wink:
Vi har då jagat älg med hund runt ända in i nov och med ca 20 cm snö.
Det blir inga långa pass när vi är i slutet på jakten och det kan vara riktigt kallt när vi sitter på pass då.
Passade 2,5 h i 20 minusgrader häromdagen, man är inte frisk helt enkelt är min slutsats efter det. 😁
Allt jag skriver är till 100 % privata åsikter, funderingar och ställningstaganden.
Emot onödiga och krångliga regler
Åsiktslös i vargfrågan
Det är resultatet som räknas
Och sist men inte minst, jag är jäkligt duktig på det jag gör
Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

mickekarl skrev: 30 jan 2021, 14:05
börje skrev: 30 jan 2021, 13:06
Vi har aldrig jagat i mer än ca 10cm snö sen en gång i början av 90-talet när det vräkte ner en halvmeter i månadsskiftet ok-nov. Vi brukar bli klara med jakten en månad före jul ungefär, och vi har sällan några större snömängder före jul, o numera snöfattiga vintrar överlag. När Umeå t.ex har 1m snö så är det rätt vanligt att vi här på andra sidan kvarken har 10cm. Älgjakten tar slut här vid nyår.
Sen så har jag full förståelse för att skoter o pulka är jättebäst i bra terräng typ västerbottens inland. Har ju jagat fågel många vintrar i dom trakterna samt skjutit min björn där, så jag vet ju hur naturen ser ut.
Skulle vi använda skoter ifall det fanns snö nog under jakten så är det nog på många ställen man behöver folk för att få loss skotern, men pulka funkar året runt. :wink:
Det blir inga långa pass när vi är i slutet på jakten och det kan vara riktigt kallt när vi sitter på pass då.
Passade 2,5 h i 20 minusgrader häromdagen, man är inte frisk helt enkelt är min slutsats efter det. 😁
Fy fasiken! Vi har haft liknande temp vid något tillfälle.
Även runt -15, snålblåst o pudersnö som yr runt i luften.
Ibland kan man undra om man är riktigt klok. :wink: :mrgreen:
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
mickekarl

Inlägg av mickekarl »

lsjonsson skrev: 30 jan 2021, 14:07

Igår var det minus 24, men då åkte jag skidor hela dagen så det funkar ju.
Allt jag skriver är till 100 % privata åsikter, funderingar och ställningstaganden.
Åsiktslös i vargfrågan
Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

mickekarl skrev: 30 jan 2021, 14:10
lsjonsson skrev: 30 jan 2021, 14:07

Igår var det minus 24, men då åkte jag skidor hela dagen så det funkar ju.
Då funkar det fint och man håller värmen uppe.
Nedan är ett foto från 2018-10-28. -17 där jag parkerade bilen och skulle sitta ute på en myr i ett torn.
Tur att det var vindstilla men man hördes lång väg så fort man rörde på sig. :D
20181028.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
kalsonghammare

Inlägg av kalsonghammare »

Det värsta jag varit med om än så länge är 3 timmar pass där biltermometern visade -18, men passet låg i en sänka betydligt längre nedför berget. Fy fan vad kallt det var den gången. Naturligtvis fick jag inte fart på briketterna jag tagit med för värme, och att sitta helt ljudlöst still i 18-20 minusgrader det går inte. Inte en älg fick hundarna upp heller.

Men nu har ju batterivästarna kommit på allvar så nu kommer vi väl att köra ned till minus 30....
A change is inevitable, do you adapt or go extinct?
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

kalsonghammare skrev: 30 jan 2021, 15:08 Det värsta jag varit med om än så länge är 3 timmar pass där biltermometern visade -18, men passet låg i en sänka betydligt längre nedför berget. Fy fan vad kallt det var den gången. Naturligtvis fick jag inte fart på briketterna jag tagit med för värme, och att sitta helt ljudlöst still i 18-20 minusgrader det går inte. Inte en älg fick hundarna upp heller.

Men nu har ju batterivästarna kommit på allvar så nu kommer vi väl att köra ned till minus 30....
Härligt när temp kryper neråt dom minusgraderna. 8)
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
mickekarl

Inlägg av mickekarl »

lsjonsson skrev: 30 jan 2021, 15:11
kalsonghammare skrev: 30 jan 2021, 15:08 Det värsta jag varit med om än så länge är 3 timmar pass där biltermometern visade -18, men passet låg i en sänka betydligt längre nedför berget. Fy fan vad kallt det var den gången. Naturligtvis fick jag inte fart på briketterna jag tagit med för värme, och att sitta helt ljudlöst still i 18-20 minusgrader det går inte. Inte en älg fick hundarna upp heller.

Tar med mig en skoteroverall ut på pass som man kryper i när man är framme. Men är det kallare än minus 15 så blir man kall ändå för eller senare.
Åsiktslös i vargfrågan
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

mickekarl skrev: 30 jan 2021, 16:45
lsjonsson skrev: 30 jan 2021, 15:11

Tar med mig en skoteroverall ut på pass som man kryper i när man är framme. Men är det kallare än minus 15 så blir man kall ändå för eller senare.
Dom låter också! Prasslar när man rör på sig! Jag hade en sådan när jag bodde i Huskvarna och var ute och körde trolling sent på hösten och när jag var ute och pimplade lake på vintern dom åren vi hade nog med is på sjöarna. Den skoteroverallen var inte ljudlös.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
kalsonghammare

Jo lakpimpel är ett sattyg, men uthärdligt i flytoverall/skoteroverall. Händerna är värst utsatta då man vill köra utan handskar för att känna nappen bra.

Men till älgjakten har jag efter fadäsen med briketterna alltid med en stor fleecefilt att lägga runt axlarna och en gammal sovsäck som jag drar över benen, har dock bara testat ned till ca minus 5 men det var nice i alla fall.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

kalsonghammare skrev: 30 jan 2021, 23:50 Jo lakpimpel är ett sattyg, men uthärdligt i flytoverall/skoteroverall. Händerna är värst utsatta då man vill köra utan handskar för att känna nappen bra.

Men till älgjakten har jag efter fadäsen med briketterna alltid med en stor fleecefilt att lägga runt axlarna och en gammal sovsäck som jag drar över benen, har dock bara testat ned till ca minus 5 men det var nice i alla fall.
Vi var alltid ett gäng som åkte upp på kvällarna o satt framåt midnatt. Vi tog med oss ved upp så vi gjorde upp en eld när det var dags för kvällsfika och mös. :D Största laken som jag fick vägde drygt 2 kg. Kul som 17! :D Fingrarna var väl inte största problemet. Jag hade fingervantar med kapade toppar så att inte kroken skulle fastna när man pimplade abborre. Sedan hade jag Helly-Hansens tumvantar utanpå. Dom där med ett hål i så att man fick ut fingrarna. Värsta var om ryggen så att man höll värmen.

Till älgjakten är det bara att ta på sig och lite till när man kom på pass. Ved finns alltid i bilen under senhösten om vinden viner runt en.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
kalsonghammare

Jo, faktiskt nu i höst, sista passet då det blev minus 10 hade jag med min Polarn-kamin. Den funkar dock kasst med pellets/briketter så jag körde tunn björkved. Jäklar vilken skillnad! Dock är den för skramlig, så varmare än minus 10 får den inte hänga med.

Sedan har jag börjat elda på de markpass vi har, gör upp en brasa direkt på marken för jag har märkt stor skillnad på hur djuren uppfattar min vittring.
mickekarl

Inlägg av mickekarl »

Sista dagen blev det inget men häromdagen stöp det en kalv iallafall.
Nu stänger vi säsongen och ser fram emot 7 månader utan älgjakt, det är ändå rätt skönt.😄
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Åsiktslös i vargfrågan
Masse_89

Inlägg av Masse_89 »

mickekarl skrev: 31 jan 2021, 19:26 Sista dagen blev det inget men häromdagen stöp det en kalv iallafall.
Nu stänger vi säsongen och ser fram emot 7 månader utan älgjakt, det är ändå rätt skönt.😄
Hur många blev det denna säsong?
mickekarl

Inlägg av mickekarl »

Masse_89 skrev: 31 jan 2021, 20:41
mickekarl skrev: 31 jan 2021, 19:26 Sista dagen blev det inget men häromdagen stöp det en kalv iallafall.
Klart under normalt, blev 12 st.
Har haft en höst där det varit ovanligt mkt upplåst i arbete så jakten har blivit lidande på det sättet att jag inte kunnat välja bra dagar för att jaga utan fått passa på när tillfälle getts oavsett väder o andra omständigheter.
Åsiktslös i vargfrågan
karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

Det är en viktig fråga, det är nog de man ska börja fråga jägarna.
Masse_89

Inlägg av Masse_89 »

mickekarl skrev: 31 jan 2021, 21:00
Klart under normalt, blev 12 st.
Har haft en höst där det varit ovanligt mkt upplåst i arbete så jakten har blivit lidande på det sättet att jag inte kunnat välja bra dagar för att jaga utan fått passa på när tillfälle getts oavsett väder o andra omständigheter.
Ajjemen. bra jobbat ändå :)
Masse_89

Inlägg av Masse_89 »

karelsk blandning skrev: 31 jan 2021, 21:11
Det är en viktig fråga, det är nog de man ska börja fråga jägarna.
Då han verkar va en av dom som skjuter flest här så tyckte jag det va intressant att höra hur många d blev iår...
karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

Kanske, eller så är det inte alla som lägger ut allting.
Gissar att det finns några här som skjuter ett gäng varje år och lägger upp 3 om året typ.

Så länge man har ett bra hund jobb är man själv nöjd.

Om man gjort som proffsen och skjutit ko och kalv/kalvar varje gång, hade man med råge varit uppe i ett 50 tal flera år.
Jag har slutat räkna, i år har jag skjutit ungefär lika mycket på hälften av jaktdagarna mot vanlig med bara en hund istället för 3 som tidigare år och inte är hunden gladare för det.
mickekarl

Inlägg av mickekarl »

karelsk blandning skrev: 31 jan 2021, 22:59 Kanske, eller så är det inte alla som lägger ut allting.
Gissar att det finns några här som skjuter ett gäng varje år och lägger upp 3 om året typ.

Så länge man har ett bra hund jobb är man själv nöjd.

Om man gjort som proffsen och skjutit ko och kalv/kalvar varje gång, hade man med råge varit uppe i ett 50 tal flera år.
Jag har slutat räkna, i år har jag skjutit ungefär lika mycket på hälften av jaktdagarna mot vanlig med bara en hund istället för 3 som tidigare år och inte är hunden gladare för det.
Visst är det så. Jag känner flera som skjutit fler älgar än mig i år och det finns folk på denna sidan som skjutit många fler i år också.

Men att Masse nu frågar hur många jag skjutit är väl inte något problem som nåste ifrågsättas. För vissa så är det helt oviktigt om man skjuter eller hur mkt medan för andra så är det en viktigare faktor. På samma sätt som att för vissa så är troféer meningslösa och för andra är de orsaken till varför de jagar, Samma med köttet eller för den delen upplevelsen med hunden.

Självklart kan man fråga hur mkt nån skjuttit på samma sätt som man kan fråga om de sköt den älgen för hund eller på annat sätt, om de får köttlott från jakten, osv.
Åsiktslös i vargfrågan
Rockenroll

Inlägg av Rockenroll »

För en del är siffran väldigt viktig. Det handlar väl i vanlig mänsklig ordning för bekräftelsebehov om att vilja synas, förklara så att alla vet hur duktig man är, att vara någon.

Till exempel hörde jag om en älgjägare som på offentligt forum tydligt informerade omgivningen om att rekord skulle slås och minst 50 älgar skulle han skjuta i år. :?
Tikka 690 6,5x55, Swarovski 6-24x50
Sauer 200 7mmRM, Zeiss v4 4-16x44
Remington 700 308w, Zeiss C 3-9x36
CZ527 7,62x39, Zeiss V 5-15x42
Krico 300 22lr, Meopta 6x42
Sauer&sohn m8, 12/70
Stalon w145, Hausken md45
Finnspets och jämte..