Vargobs i Norrbotten

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

karelsk blandning

Re: Vargobs i Norrbotten

Inlägg av karelsk blandning »

Då var det bara 1 kvar.
Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

karelsk blandning skrev: 23 dec 2020, 16:03 Då var det bara 1 kvar.
Förhoppningsvis är väl bäst att tillägga.

På FB ska någon ha sett/sett spår efter varg vid Filipsborg, Kalix idag.
Det var en granne som sa det till frun.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

lsjonsson skrev: 23 dec 2020, 16:59

Folk ser plötsligt vargar överallt när det är i media.
Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

karelsk blandning skrev: 23 dec 2020, 17:26
lsjonsson skrev: 23 dec 2020, 16:59

Folk ser plötsligt vargar överallt när det är i media.
Oh yes! Dom pluppar upp lite här och där!
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
malx

Inlägg av malx »

Nån som vet nått mera om den ev. observationen i Orrbyn? (Har inte NSD)
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

malx skrev: 06 jan 2021, 22:06 Nån som vet nått mera om den ev. observationen i Orrbyn? (Har inte NSD)
Inte ett ord mer än den här bilden som jag fick av en medlem här på forat för några dagar sedan.
IMG_20210106_211424.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
wande

Inlägg av wande »

Den sista bilden är tagen på min gård. Var en i byn som haft en jättelik draghund Xxl på rymmen vid den tidpunkten så vi har blåst av varg faran. Hade även rymt nån dag senare och hittats långt hemifrån. Var själv övertygad att det var varg först när jag var och bakspårade den i skogen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
malx

Inlägg av malx »

wande skrev: 07 jan 2021, 16:17 Den sista bilden är tagen på min gård. Var en i byn som haft en jättelik draghund Xxl på rymmen vid den tidpunkten så vi har blåst av varg faran. Hade även rymt nån dag senare och hittats långt hemifrån. Var själv övertygad att det var varg först när jag var och bakspårade den i skogen.
Jo, det är ju det som är faran när man haft några vargar röra sig inom "närområdet". Då kommer det ju också att bli ett antal felaktiga observationer, det får man räkna med. Lite därför jag ville veta om någon visste något om orrbyn. (Hade tänkt toppjaga i närheten nu till helgen och jag har min Breton löst då. Som tur är så springer han inte så långt i djupsnön)
wande

Inlägg av wande »

Dessa var för övrigt i bensbyn. Men ca 6 år sedan hade jag en varg på gården när jag bodde i gamla huset. Hade åtelkamera. På slaktrens då det var en räv där var och varannan natt. Och helt plötsligt hade jag bild på en varg som även länstyrelsen bekräftade av bilderna. Var i samma veva det blev en stövare riven i mjöfjärdeb

Användarvisningsbild
Axelenöga

Inlägg av Axelenöga »

wande skrev:Dessa var för övrigt i bensbyn. Men ca 6 år sedan hade jag en varg på gården när jag bodde i gamla huset. Hade åtelkamera. På slaktrens då det var en räv där var och varannan natt. Och helt plötsligt hade jag bild på en varg som även länstyrelsen bekräftade av bilderna. Var i samma veva det blev en stövare riven i mjöfjärdeb

Min då stövares syskon som hamnade i vargs käftar,har kopplat för varg i jokkmokk och Vuollerim pga uppmärksamma älgjägare och har vid dessa år goda ref för varg och absolut 0 förtroende för myndigheter..
Började redan 1996 någonstans mellan kåbdalis och Moskosel,fanns absolut inte varg i Norrbotten enligt "gud" likt förbannat passerade minst 6 vargar marken vid tillfället och ca 100m från stugan den natten..Finnspetsen min var all galen på lukten men fick stanna i koppel och ylandet tog vi inte fel påBild
Mitt fortroende för myndigheters vargantal ger jag absolut ingenting för då förtroendet ligger hos dom som vet..och dom bor då fan inte i huvudstan...
/Mvh

Skickat från min SM-A705FN via Tapatalk

Är jag oförskämd så beror det på brist av koffein
kattjävlar
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

Så ska vargarna ta sig levande genom renbetesområdet
Den skandinaviska vargstammen behöver få in nytt blod, men när inga vargar flyttas råder oklarheter hur de vargar som vandrar in i renbetesområdet ska hanteras. Nu i vår är Naturvårdsverket på gång med en plan.
På grund av inavel behöver varje ny generation få in en ny individ som får valpar, en så kallad genetiskt viktig varg av finsk-ryskt ursprung.

– Just nu finns det behov av att få in två vargar till den här generationen, fram till 2024, säger chefen på Naturvårdsverkets viltförvaltningsenhet, Magnus Eklund.

Men som läget är nu finns bara två alternativ när en varg vandrar in i renbetesområdet: Skyddsjakt, eller hålla tummarna för att den vandrar söderut och ligger lågt tills den når ett vargrevir.

Väntetiden leder ofta till stora kostnader i form av rivna renar och skyddsåtgärder, men även för skattebetalarna. Totalt landade notan för tre vargar i trakterna kring Arvidsjaur på 8,5 miljoner kronor förra året.

Resultatet: En varg sköts och två tappades bort.

Naturvårdsverket har sagt att flyttning av varg är aktuellt tidigast hösten 2021, främst för att ett sövnings- och märkningsteam inte upphandlats än.

Krav på en handlingsplan har enligt länsstyrelsen, Sametinget och Svenska samernas riksförbund funnits i flera år. Under våren är det på gång.

– Vi vill göra klart för hur man ska hantera vargar i renskötselområdet i och med att vi har uppdraget att flytta varg. När varg kommer in i Norrbotten blir det ofta störningar för renskötseln, säger Eklund.

Är det otydligt idag?

– Ja, det har varit en otydlighet om Naturvårdsverket avser att flytta vargar eller inte.

Ryska vargar kan inte flyttas förrän efter sex månaders karantän på grund av rabiesrisken, men enligt Magnus Eklund kan det bli flytt av varg direkt från Finland och samverkan kring dna-analyser.

Britta Wennström, chef för länsstyrelsens miljöavdelning, välkomnar handlingsplanen.

– Vi är glada över att arbetet kommit igång, även om den skulle ha behövts redan igår.

Tre av fyra vargar som sågs i Norrbotten i höst skyddsjagades. Men som i fallen med Kalixforsvargen och vargen som dagarna innan jul sköts i Pajala kommun kom kritik från samebyar om att det tog för lång tid.

– Jag förstår att man kan tycka att det tar lång tid när man är drabbad, men det tar tid att handlägga de här ärendena, säger Britta Wennström.

– Det är komplext men handlar både om dödade och skadade renar, om vargen skingrar renar eller stör vinterbetet, vilket merarbete det innebär för samebyn och om det finns risk för stora skador, säger hon.

Svenska vargen är inavlad
Minst 300 vargar behövs i Sverige och att minst en ny varg från Finland eller Ryssland reproducerar sig med de skandinaviska vargarna varje femårsperiod för att de ska anses ha gynnsam bevarandestatus. ​En östlig varg har ett genetiskt värde motsvarande 500 till.

Enligt EU är vargen en strikt skyddad art och i regeringspropositionen ”En ​hållbar rovdjurspolitik”, ​beslutad 2013, fastslogs att Sverige ska ha en långsiktigt livskraftig vargstam med gynnsam bevarandestatus.

Källa: Naturvårdsverket

Mathias Asplund

Källa: Norrbottens-Kurirens webbupplaga.
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
405 WCF

Inlägg av 405 WCF »

Användarvisningsbild
Canta

Inlägg av Canta »

Alla med huvud inser ju hur artificiell vår vargstam är med tanke på att det måste införas nya friska (?) från utlandet då o då för att hålla den vid liv.
Kan omöjligt gå att låta vargar gå i karantän i 6 månader bland alla renar så samepang lär det bli.

Sen det där med att hämta vargar från Finland. Trodde att Finland är en suverän stat o inte länge går som 'östra rikshalvan'.
Tar man från Finland ska väl vargar ha rabis-karens på 6 mån också för finska vargar kan ju ha kommit över från Ryssland.

Är tanken att influgna vargar ska hållas i hägn först i t.ex. Grimsö el ska dom illegalt pytsas ut där det redan finns ulv.
Nån borde stämma staten för överträdelse av svensk lag.
Masse_89

Inlägg av Masse_89 »

micke w skrev: 21 dec 2020, 22:48
Axelenöga skrev: 21 dec 2020, 22:44 Större invandring än vad som myndigheter erkänner,vi är grundlurade igen...Bild

Hur fan ha dom kommit hit då ? De ä väl ingen is än.
Micke har du hört nå mer om vargarna runt njurunda/matfors/munkan? Vart tyst länge om dom nu.. meeeen :evil:
Obs på en vargjävel några km väst om stöde den 2;a jan. Norra sidan om e14.. rörde sig nordost då..
Inte hört nån mer som sett den efter den sågs här.
malx

Inlägg av malx »

Canta skrev: 10 jan 2021, 21:10 Sen det där med att hämta vargar från Finland. Trodde att Finland är en suverän stat o inte länge går som 'östra rikshalvan'.
Tror inte det är det minsta problem att få några vargar till skänks från Finland. De berörda lär vara glada av alla exemplar de kan bli av med och djurextremister lär inte protestera då det rör sig om ett för vargen "gott syfte". Misstänker att svaret från finska myndigheter kommer vara ta en och få nio till på "köpet".

Överhuvudtaget brukar det vara ganska enkelt att få länder att skicka djur för att förstärka stammarna någon annanstans. Vi har ju själva exporterat ett större antal tjädrar till Tyskland senaste åren.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

Masse_89 skrev: 10 jan 2021, 23:07
Axelenöga skrev: 21 dec 2020, 22:44 Större invandring än vad som myndigheter erkänner,vi är grundlurade igen...Bild

Micke har du hört nå mer om vargarna runt njurunda/matfors/munkan? Vart tyst länge om dom nu.. meeeen :evil:
Obs på en vargjävel några km väst om stöde den 2;a jan. Norra sidan om e14.. rörde sig nordost då..
Va falls har dom varit där och dumpat vargar också? :evil:
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
Användarvisningsbild
micke w

Inlägg av micke w »

Å fan, nä jag ha inte hört om nå varg sen dom såg dom 4 i Specksjön. Men det är ju nå månader sen det nu. Är det där v stöde, en pålitlig obs ?
Masse_89

Inlägg av Masse_89 »

micke w skrev: 11 jan 2021, 07:20
Å fan, nä jag ha inte hört om nå varg sen dom såg dom 4 i Specksjön. Men det är ju nå månader sen det nu. Är det där v stöde, en pålitlig obs ?
Ah till 100%
Masse_89

Inlägg av Masse_89 »

lsjonsson skrev: 11 jan 2021, 05:54
Ja garanterat.. väldigt konstigt hur det kan komma flera vargar över en natt och som dom betedde sig mot människor...
Men jag har verkligen inte nått emot vargar! :roll:

Sålänge dom ligger 2 meter under backen 8)
Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

Masse_89 skrev: 11 jan 2021, 09:48
lsjonsson skrev: 11 jan 2021, 05:54

Ja garanterat.. väldigt konstigt hur det kan komma flera vargar över en natt och som dom betedde sig mot människor...
Men jag har verkligen inte nått emot vargar! :roll:

Sålänge dom ligger 2 meter under backen 8)
Hm! Tydligen har vargarna fått vingar också och inte bara änglarna!

För flera år sedan så nämndes det på ena el. andra forumet om att dom hade sett bil från Kolmårdens djurpark samt någon från NVV, om jag inte minns fel. Om jag inte minns fel så var det neråt Småland någonstans samt i Östergötlands södra delar, tror jag det var.

Rätta mig någon om jag har fel!
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C