Vildsvin i Gästrikland?

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

kusbom

Re: Vildsvin i Gästrikland?

Inlägg av kusbom »

Välkommen!!

Har tyvärr dåligt med rapporter om gris på den sidan E16. Lite längre bort, runt Högbo vet jag att dom har
haft sporadiskt med gris. Men norra Valbo är jag dåligt uppdaterad på tyvärr. Hoppas det kommer in
lite info därifrån oxå.
Dr Dängroth skrev:Hej på er!

Ny på forumet, men inte ny i Valbo.

Hur ser tillgången på gris ut i Valbo norr om E16? Jag tänker främst på området runt Mackmyra, Bäck, Västbyggeby, Lund och däromkring.
Söder om E16 har jag ju förstått att dom är ordentligt etablerade nu, men som sagt var, hur ser det ut på andra sidan vägen?
Husqvarna M98, 9,3x57 Havana 175-BP
Remington VTR, 308w Havana 175-Bp
Brno Modell 2, 22lr
Baikal bock, kal12
Jämthunden Hero
Finska Lapphunden Wilda

Dr Dängroth

Inlägg av Dr Dängroth »

Tack kusbom!

Jag jagar på den sidan av Valbo. Vi har sett spår som vi misstänker är gris vid ett par tillfällen, men ännu ingen säker obs. Jag tänker tjära ett par träd och hålla koll på som ett första steg. Dom borde ju komma till oss också kan man tycka, lite spännande är det att följa utvecklingen.

Användarvisningsbild
Perry Stalker

Inlägg av Perry Stalker »

Jagar också norr om E16, ingen gris eller spår av dessa. Hjort har vi några stycken till och från.
Why has it got two fronts?

Dr Dängroth

Inlägg av Dr Dängroth »

Kul med besök av hjort! Grisarna borde ju komma snart dom också, E16 tycks vara nån slags magisk gräns här i Valbo.

Användarvisningsbild
k-Hornet
Has thanked: 2 times

Inlägg av k-Hornet »

Dr Dängroth skrev:Kul med besök av hjort! Grisarna borde ju komma snart dom också, E16 tycks vara nån slags magisk gräns här i Valbo.
Förfäras ej du lilla hop. Bara de hittar vägarna runt det där så... är snart din gräsmatta uppbökad! :mrgreen: :mrgreen:
A Smith&Wesson beats four aces

I think you're a good person and a good debater. But I -still- think you have a stupid opinion.

Brakbrakaren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Inlägg av Brakbrakaren »

Men det känns som att det går sakta? Från Bomhus och söderut har väll svinen varit etablerade under lång lång tid? Rätta mig gärna.

Dr Dängroth

Inlägg av Dr Dängroth »

Ja precis. Från Älvkarleby och söderut är det hur mycket som helst. Jag tycker också att det går väldigt långsamt. Det var väl nu mer än 10 år sedan det trafikdödades ett vildsvin på E16 i Valbo?
Varför stannar det upp där? En väg och en å kan dom ju passera om du vill.

Användarvisningsbild
greyling
Been thanked: 2 times

Inlägg av greyling »

Det räcker med att kolla in snödjupskartan på vintern så förstår man varför det stoppar upp norr om vägen till Sandviken. Det är helt enkelt inte lika bra med käk i tallhedarna norrut heller. Käk och klimat är det som gäller. Ja kanske att inte skjuta första bästa gris kan vara bra det med. Skulle tippa att Ljusnan och Voxnandalgångarna kommer att hålla mer gris om 20 år än norr om valbo/sandviken. Men sakta går det när det är halvbra med käk. Kolla i Dalarna hur lång tid det tagit där. Medan det i delar av bördiga Västmanland fullständigt exploderade med stammen där på ett fåtal år. En viktig sak som inte finns i större upplaga hos er är EK. Det ger riktiga boostar i grisstammen de år det är mycket ollon, som i år. Det räcker hela vintern och lite till.
Greyling

sneträff
Been thanked: 1 time

Inlägg av sneträff »

Dr Dängroth skrev:Ja precis. Från Älvkarleby och söderut är det hur mycket som helst. Jag tycker också att det går väldigt långsamt. Det var väl nu mer än 10 år sedan det trafikdödades ett vildsvin på E16 i Valbo?
hur går järnvägarna där uppe?
dom verkar mycket skygga för att korsa järnvägen här nere.

sneträff

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 7 times

Inlägg av Canta »

greyling skrev:Det räcker med att kolla in snödjupskartan på vintern så förstår man varför det stoppar upp norr om vägen till Sandviken. Det är helt enkelt inte lika bra med käk i tallhedarna norrut heller. Käk och klimat är det som gäller. Ja kanske att inte skjuta första bästa gris kan vara bra det med. Skulle tippa att Ljusnan och Voxnandalgångarna kommer att hålla mer gris om 20 år än norr om valbo/sandviken. Men sakta går det när det är halvbra med käk. Kolla i Dalarna hur lång tid det tagit där. Medan det i delar av bördiga Västmanland fullständigt exploderade med stammen där på ett fåtal år. En viktig sak som inte finns i större upplaga hos er är EK. Det ger riktiga boostar i grisstammen de år det är mycket ollon, som i år. Det räcker hela vintern och lite till.
Precis så. Norrland får nog hoppas på klimatförändrigen/klimatförbättringen/klimatkatastrofen o leva med klimatångesten :mrgreen:

Användarvisningsbild
Perry Stalker

Inlägg av Perry Stalker »

sneträff skrev:
Dr Dängroth skrev:Ja precis. Från Älvkarleby och söderut är det hur mycket som helst. Jag tycker också att det går väldigt långsamt. Det var väl nu mer än 10 år sedan det trafikdödades ett vildsvin på E16 i Valbo?
hur går järnvägarna där uppe?
dom verkar mycket skygga för att korsa järnvägen här nere.

sneträff
För att ta sig från södra delarna av Gävle, där grisarna börjat etablera sig, till mina marker måste dom passera en hårt trafikerad motorväg, en järnväg samt Gavleån. Kanske troligare med invandrad etablering från dalahållet.
Why has it got two fronts?

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 52 times
Been thanked: 30 times

Inlägg av lsjonsson »

Canta skrev:
greyling skrev:Det räcker med att kolla in snödjupskartan på vintern så förstår man varför det stoppar upp norr om vägen till Sandviken. Det är helt enkelt inte lika bra med käk i tallhedarna norrut heller. Käk och klimat är det som gäller. Ja kanske att inte skjuta första bästa gris kan vara bra det med. Skulle tippa att Ljusnan och Voxnandalgångarna kommer att hålla mer gris om 20 år än norr om valbo/sandviken. Men sakta går det när det är halvbra med käk. Kolla i Dalarna hur lång tid det tagit där. Medan det i delar av bördiga Västmanland fullständigt exploderade med stammen där på ett fåtal år. En viktig sak som inte finns i större upplaga hos er är EK. Det ger riktiga boostar i grisstammen de år det är mycket ollon, som i år. Det räcker hela vintern och lite till.
Precis så. Norrland får nog hoppas på klimatförändrigen/klimatförbättringen/klimatkatastrofen o leva med klimatångesten :mrgreen:

...och i övre Norrland vill vi inte ha några vildsvin!

Glöm inte muren tvärs över Sverige som ska vara ett hinder mot svinen att invandra till norr.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Användarvisningsbild
Canta
Been thanked: 7 times

Inlägg av Canta »

Håller med. Inga fina nassar där uppe. Det är i övre Norrland landets vargar ska vara. Nära till kusinerna i öst o allt :mrgreen:

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 52 times
Been thanked: 30 times

Inlägg av lsjonsson »

Canta skrev:Håller med. Inga fina nassar där uppe. Det är i övre Norrland landets vargar ska vara. Nära till kusinerna i öst o allt :mrgreen:
..och inga vargar bland renarna. :mrgreen:
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Dr Dängroth

Inlägg av Dr Dängroth »

[/quote]

För att ta sig från södra delarna av Gävle, där grisarna börjat etablera sig, till mina marker måste dom passera en hårt trafikerad motorväg, en järnväg samt Gavleån. Kanske troligare med invandrad etablering från dalahållet.[/quote]

Det kan mycket väl vara från det hållet dom kommer. Jag tror att dom kommer till oss, även om det tar lite tid. Enstaka observationer har gjorts i närheten redan nu.

kusbom

Inlägg av kusbom »

i söndags så sköt jag den första grisen på min åtel. Var riktigt kul. Var den andra sittningen. Satt kvällen innan oxå.
Då såg vi tot 5st, men ingen som kom fram på åteln riktigt. så vi såg inte vad det var för sort. Jag gick ut själv i söndags.
Var dött fram till ca 22:15 då jag hörde första grisskriket en bra bit bort. Sen efter ca 10 min hörde jag ett till bra mkt närmare.
Sen rasslade det till bredvid kojan och 8st härjar in på åteln i full fart o börjar käka. Ett jäkla liv på dom. Och det där med att stå still..... :?
Så det tog ett tag innan jag kunde urskilja ett par skjutbara. och efter ca 15min fick jag läge. Den drog ca 40m innan den for in i en tall och blev liggande.
Tyvärr så var becquerelprovet inte lika kul att få svar på. 9000bq!! :( Dom vi skjutit tidigare har varit som högst ca 860bq
Brno Modell 2, 22lr
Baikal bock, kal12
Jämthunden Hero
Finska Lapphunden Wilda

Dr Dängroth

Inlägg av Dr Dängroth »

Kul att ni har gott om gris, men fy så trist med dom höga bq-halterna!
Vad var det för gris du skjöt?

kusbom

Inlägg av kusbom »

Dr Dängroth skrev:Kul att ni har gott om gris, men fy så trist med dom höga bq-halterna!
Vad var det för gris du skjöt?
Var ju bara årsgrisar som var lovliga då, så det blev en liten gylta. Ca 45kg levandevikt
Brno Modell 2, 22lr
Baikal bock, kal12
Jämthunden Hero
Finska Lapphunden Wilda

Dr Dängroth

Inlägg av Dr Dängroth »

Okej.
Tänk att det kan skilja så i värden mellan olika grisar.
Man kan inte riktigt glädjas över det fällda viltet innan man fått svar på cesiumprovet.

Användarvisningsbild
Rottweilexpress

Inlägg av Rottweilexpress »

Helvete kusbom, tråkigt att höra. Rena neongrisen :cry: Jag har haft bättre tur i karlholm, kollat några grisar och ingen över 400 bq per kilo.