Asp brukar ju också vara en favorit hos många arter, inte minst älgKJE81 skrev: ↑05 mar 2025, 14:21Vi brukar alltid lämna sälg, rönn och al när vi lövsanerar, jag vet att farfar gjorde likadant och jag tror aldrig vi har haft mer än enstaka betesskador på vår skog så det ligger nog mycket i att graden av betesskador beror på hur man sköter skogen.
Personligen så tar jag mycket hellre betesskador än vilttomma marker, har överhuvudtaget lite svårt att förstå hysterin med betesskador hos privatpersoner med skog, visst det påverkar ju värdet på skogen som eventuellt ärvs men det lär ju inte direkt drabba den nuvarande ägarens intäkter på de närmaste 40 åren...
Kronhjort i Kalix och Norrbotten
Moderatorer: taxen, Fritz Kraut
-
Re: Kronhjort i Kalix och Norrbotten
- lsjonsson
- Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Ja, det vet jag och vi fäller ett antal aspar på varje sida om älven.Jorgennn skrev: ↑08 mar 2025, 00:06Asp brukar ju också vara en favorit hos många arter, inte minst älgKJE81 skrev: ↑05 mar 2025, 14:21Vi brukar alltid lämna sälg, rönn och al när vi lövsanerar, jag vet att farfar gjorde likadant och jag tror aldrig vi har haft mer än enstaka betesskador på vår skog så det ligger nog mycket i att graden av betesskador beror på hur man sköter skogen.
Personligen så tar jag mycket hellre betesskador än vilttomma marker, har överhuvudtaget lite svårt att förstå hysterin med betesskador hos privatpersoner med skog, visst det påverkar ju värdet på skogen som eventuellt ärvs men det lär ju inte direkt drabba den nuvarande ägarens intäkter på de närmaste 40 åren...
Vi har en stor älv som delar våran jaktmark mitt i tur.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
-
Gissar på Kalixälvenlsjonsson skrev: ↑08 mar 2025, 07:06Ja, det vet jag och vi fäller ett antal aspar på varje sida om älven.Jorgennn skrev: ↑08 mar 2025, 00:06Asp brukar ju också vara en favorit hos många arter, inte minst älgKJE81 skrev: ↑05 mar 2025, 14:21
Vi brukar alltid lämna sälg, rönn och al när vi lövsanerar, jag vet att farfar gjorde likadant och jag tror aldrig vi har haft mer än enstaka betesskador på vår skog så det ligger nog mycket i att graden av betesskador beror på hur man sköter skogen.
Vi har en stor älv som delar våran jaktmark mitt i tur.

- lsjonsson
- Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
/Stefan
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
-
Problemet med betskador och då primärt barkgnag på gran kopplat till kronhjort är att den sker på produktionsskog mitt under omloppstiden. Övriga hjorthjur påverkar mer i början på loppstiden.
Blir det barkgnag i ett 30-årigt bestånd, så har man investerat massa pengar i plantering, röjning och gallring utan någon inkomst och det som återstår vid totalskada är avverkning i förtid.
Tar vi planbetning från övriga hjorthjur som sker i början på omloppstiden är denna mycket lättare att kompensera för vid skogåtgärder såsom val av planteringsförband, röjningssgrategi, osv. Man har ej heller hunnit ta lika mycket kostnader i skogåtgärder.
Största problemet vid skogskador(barkgnag) från kronhjort förekommer primärt när hjortarna betar späda grödor såsom raps o då behöver hjortarna fibrerna för att bearbeta detta i deras magar. Även barkgnag från älg kan förekoma av motsvarande anledning. I södra Sverige har man fått slutavverka förstagallringsskog nära fält med raps.
Nu är inte odling av raps i norra Sverige så vanlig. Men man ska nog tänka sig lite för vad man sår på ex. En viltåker.
Blir det barkgnag i ett 30-årigt bestånd, så har man investerat massa pengar i plantering, röjning och gallring utan någon inkomst och det som återstår vid totalskada är avverkning i förtid.
Tar vi planbetning från övriga hjorthjur som sker i början på omloppstiden är denna mycket lättare att kompensera för vid skogåtgärder såsom val av planteringsförband, röjningssgrategi, osv. Man har ej heller hunnit ta lika mycket kostnader i skogåtgärder.
Största problemet vid skogskador(barkgnag) från kronhjort förekommer primärt när hjortarna betar späda grödor såsom raps o då behöver hjortarna fibrerna för att bearbeta detta i deras magar. Även barkgnag från älg kan förekoma av motsvarande anledning. I södra Sverige har man fått slutavverka förstagallringsskog nära fält med raps.
Nu är inte odling av raps i norra Sverige så vanlig. Men man ska nog tänka sig lite för vad man sår på ex. En viltåker.
Sauer 202, 30-06
Heckler & koch 770, 308w
Sauer & Sohn 3000, Ekenföhre, 16/70, 16/70 7x65R
Beretta 682, 12/70
Franchi 48AL, 12/70
Heckler & koch 770, 308w
Sauer & Sohn 3000, Ekenföhre, 16/70, 16/70 7x65R
Beretta 682, 12/70
Franchi 48AL, 12/70
- Stroem
En spets blev fångad på kamera runt Altersbruk i höst också