Älgjakten 2020-2021

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

finnjägarn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 12 times

Re: Älgjakten 2020-2021

Inlägg av finnjägarn »

börje skrev:
21 nov 2020, 19:04
Grattis!
Till tjuren var det menat :wink:
ska framföra det åt honom nästa gång :mrgreen: .Men egentligen så grämmer det lika mycket som att tappa ett tillfället på en kalv. Men en större tjur har ju faktiskt blivit gammal av en orsak så därför vore det kul att lyckas överlista en :D
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil

Användarvisningsbild
HuggyBear
Has thanked: 15 times

Inlägg av HuggyBear »

Ahlbäck skrev:
21 nov 2020, 19:28
HuggyBear skrev:
21 nov 2020, 18:52
Inte många hundar i dessa trakter som lyckas få älgarna att stå i höst!
Helt sanslöst va dom springer så fort en hund hittar dom... Så jävla tråkigt :(
Har ni inga ståndhundar? 😜
Haha Jo de e ju liksom det som är grejen... 😜
Hva 146 9,3x57 KKC
Tikka M65 6,5x55 KKC
CZ 455 Varmint 22 lr KKC Vortex 6-24
Merkel 961L 8×57JRS-8x57JRS/20 Trijicon 1-6
Merkel 32 12-12/7×57R Trijicon 1,25-4
Winchester SX3 12/89
Walther LGR luftgevär 4,5mm

Användarvisningsbild
Karelskjämte
Been thanked: 19 times

Inlägg av Karelskjämte »

En riktig älghund så är det upptag, ståndskall, skott och sen tar man ur älgen och tarmarna blir liggandes i legan!

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

1640. 6,5×55 Zeiss HD5 3-15×50
1640. 8×57 Vortex viper pst 1 - 4x24
Ruger 77 s / s 338wm Zeiss HD5 3-15×50
Brno 22LR Weaver Grand slam 3-10×40
Bettinzoli 12ga
Brno 104 12/7x57r Weaver 3-9×38
En arbetsdag är en förlorad jaktdag= en skit dag!

Användarvisningsbild
Laikamannen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 36 times

Inlägg av Laikamannen »

Karelskjämte skrev:
21 nov 2020, 21:03
En riktig älghund så är det upptag, ståndskall, skott och sen tar man ur älgen och tarmarna blir liggandes i legan!Bild

Amen!
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

4x Öst-laika
Ponderforsens Elmer (Diesel) SE J(LÖ)CH SE UCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
Brunnefjälls G Supra (Hexxan) valp
Jämthund
Ossivon Akka FJ(LÖ)CH

Användarvisningsbild
Husqvarna30-06
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Inlägg av Husqvarna30-06 »

HuggyBear skrev:
Samma här, upptag, sken, ridå. Omsläpp, sken, ridå.
Bevara vargen!
-Ta den till en konservator.

Användarvisningsbild
Husqvarna30-06

Fortsättning..Men det är ingen nackdel för oss olyckligt lottade som sitter i pass, jag har lyckats fälla 3 älgar i pass i år.
Bevara vargen!

karelsk blandning
Has thanked: 4 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av karelsk blandning »

HuggyBear skrev:
Har hora runt lite och det har stått ovanligt dåligt I höst, har inga super hundar som andra har.
Den äldsta som det inte brukar stå riktigt bra åt har det stått mycket mer än vanligt för.
Den andra har det stått sämre för fast det brukar vara pall I upptaget normalt.
Sen beror det säkert på att vissa har bättre stånd marker än andra att det står oftare.
Jag trodde som det såg ut i början att det skulle bli en sämre höst än vanligt men det har blivit skjutet ungefär som vanligt ändå.

Alla kan inte jaga äppel älgar som jag fick förklarat idag när det bokas jaktprover på endel ställen där det oftast står still tydligen.

Användarvisningsbild
birk0323
Has thanked: 1 time
Been thanked: 17 times

Inlägg av birk0323 »

Karelskjämte skrev:
21 nov 2020, 21:03
En riktig älghund så är det upptag, ståndskall, skott och sen tar man ur älgen och tarmarna blir liggandes i legan!Bild

... oh yes !
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 356 times
Been thanked: 113 times

Inlägg av lsjonsson »

Ny dust med älgarna som är kvar idag. :D
-0,9, vindstilla o stjärnklart!
Det är utlovat ett bättre väder idag så då får vi hoppas att det stämmer. :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Ahlbäck
Been thanked: 5 times

Inlägg av Ahlbäck »

Men det här om det står eller inte måste ju vara nånting som hunden gör rätt eller fel? Funderat mycket på det där under åren och sett lite olika hundar, det är ju bara så att för vissa står det ofta och för vissa nån enstaka gång per höst.... samma marker, samma älgar, kan ju inte vara så att en viss hund hela tiden hittar springälgarna?
Vad är bra ståndmarker då? För dom här hundarna som jag anser bra så verkar det lika gärna kunna bli pall i upptaget på ett kalhygge...

Det är klart att ibland kan älgar vara stötta av olika anledningar och känna av människors närvaro och då är det klart det blir svårt.

Men det här med springälgar på vissa marker vettefasen om det resonemanget håller?
Vi var inne på det för 15 år sen kanske, sprang hela tiden för oss, då tog en av oss en ny hund, då stod det plötsligt 8 av 10 gånger... samma mark samma antal passkyttar osv
Hälleforsare
Östsibirisk laika

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 33 times
Been thanked: 183 times

Inlägg av börje »

Klart det finns "springare" men en hund som alltid hittar springare är ofta en hund som är för het. Den kommer fram till älgen i god fart o börjar skälla som själva fan direkt, dessutom rätt nära älgen. En hund som börjar lite försiktigt får oftast älgen att stå i upptaget. Ella, som jag hade tidigare började försiktigt, typ vov paus vov vov, paus vov vov paus o sen lite mer vartefter tills hon var uppe i 80-85skall/min. Dom flesta stod i upptaget. Zazza är ännu försiktigare, ser på pejlen att hon hittat älg, men det kan dröja ända upp till 5min innan hon börjar "prata" med dom. Drar ju ner lite på ett jaktprov men det stör inte mej, viktigast är ju skall på upptagsplatsen.
F.ö så avstod jag älgjakten idag, ryggen bråkar, lindrigt ryggskott. Bekant sen förr så jag vet vad som gäller.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

karelsk blandning
Has thanked: 4 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av karelsk blandning »

Ahlbäck skrev:
22 nov 2020, 09:05
Men det här om det står eller inte måste ju vara nånting som hunden gör rätt eller fel? Funderat mycket på det där under åren och sett lite olika hundar, det är ju bara så att för vissa står det ofta och för vissa nån enstaka gång per höst.... samma marker, samma älgar, kan ju inte vara så att en viss hund hela tiden hittar springälgarna?
Vad är bra ståndmarker då? För dom här hundarna som jag anser bra så verkar det lika gärna kunna bli pall i upptaget på ett kalhygge...

Det är klart att ibland kan älgar vara stötta av olika anledningar och känna av människors närvaro och då är det klart det blir svårt.

Men det här med springälgar på vissa marker vettefasen om det resonemanget håller?
Vi var inne på det för 15 år sen kanske, sprang hela tiden för oss, då tog en av oss en ny hund, då stod det plötsligt 8 av 10 gånger... samma mark samma antal passkyttar osv

Markerna en bit söder om erat på bond markerna står det nästan alltid sen längre norrut står det ganska bra sen ännu längre bort på svea marker med mycket hyggen ren och annat som stör så har det stått riktigt dålig i år.
Sen när jag varit bort jaga har det stått varannan gång kanske på ena marken och på den andra intet en enda gång på hela hela hösten med olika hundar.

Men som sagt jag har för dåliga hundar för att uttala mig, men den jag använder nu är iaf en av dom bästa jag haft.
Normalt 8/10 har brukat stå inom 500m från upptaget så skillnad på marker tycker iaf jag det är och älgtillgången.

mickekarl

Inlägg av mickekarl »

Kompisens hund fick tag på en ensam kalv med brutet bakben.Det ville inte stå utan gick undam i gångstånd. Äldsta sonen och jag joggade med och gensköt efter en knapp km gångstånd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Allt jag skriver är till 100 % privata åsikter, funderingar och ställningstaganden.
Emot onödiga och krångliga regler
Åsiktslös i vargfrågan
Det är resultatet som räknas
Och sist men inte minst, jag är jäkligt duktig på det jag gör

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inlägg av lsjonsson »

Älgarna kvar i skogen. För skarpt för hundarna som började blöda från tassarna och då även svårt för hundförarna att smyga på stånd. :(
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

Användarvisningsbild
Gunnebrink
Has thanked: 33 times
Been thanked: 13 times

Inlägg av Gunnebrink »

Bra jobbat Micke!
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”

Användarvisningsbild
Husqvarna30-06

Ahlbäck skrev:

Jag jagar i fem jaktlag runt omkring hemma, i flera lag är det samma hundar. Hundarna som utan problem ställer älg på en mark får inte stopp på dom på en annan mark. De markerna med skenälgar ligger i vargrevir, de markerna med ståndvilliga/lugna älgar ligger utanför. Det är också mycket vanligare att jakterna går i sjön på markerna i vargreviren, inget konstigt i sig.
Bevara vargen!

Ahlbäck
Been thanked: 5 times

Inlägg av Ahlbäck »

Husqvarna30-06 skrev:
23 nov 2020, 09:21
Ahlbäck skrev:

Jag jagar i fem jaktlag runt omkring hemma, i flera lag är det samma hundar. Hundarna som utan problem ställer älg på en mark får inte stopp på dom på en annan mark. De markerna med skenälgar ligger i vargrevir, de markerna med ståndvilliga/lugna älgar ligger utanför. Det är också mycket vanligare att jakterna går i sjön på markerna i vargreviren, inget konstigt i sig.
Nej så kan det säkert vara i vargreviren, det har jag noll erfarenhet av.
Här hemma har jag varit på 3 olika marker i höst och kan inte se nån skillnad.
Hälleforsare
Östsibirisk laika

Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

Filmade 3 vargar under pågående älg- vildsvinsjakt utanför Mörklinta.
https://www.jaktjournalen.se/filmade-tr ... -moklinta/
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

Användarvisningsbild
lsjonsson

Inlägg av lsjonsson »

Dagens älgjakt stolpe ut. 2 passare o 3 hundförare. 2 av hundförarna hade ståndskall och för den ena var det förskarpt att smyga in på ståndet på ett lämpligt skjutavstånd. Trots att vi fick ca 2 dm pudersnö tidigare i veckan så hördes det lång väg när han försökte smyga in på ståndet. Till slut kunde han konstatera att det var en ko som hunden skällde och dom var vi färdiga med. Det fanns bara 1 tjur o 2 kalvar kvar att skjuta. Hundförare nr 2 hade långt att gå till sitt stånd. Tiden gick ut 13.28 i em. så då var det bara att avbryta och kalla in hunden. Hundförare nr 3 hade inget upptag.

Sol upp 09.04
Sol ned 13.28
/Stefan

Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C

Användarvisningsbild
Laikamannen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 36 times

Inlägg av Laikamannen »

Det vart en kviga idag för Sisu.

Gästjagade på ny mark idag, upptag på 2500m imorse stod inte. Fast på fel mark efter ca 6 km. Kallade av hunden efter 2h.

Nytt släpp på en annan del av marken och fast i upptaget på 700m. Small efter en timme.

Nu blir det vila, ska ner till Västerbotten imorgon, tidig morgon och 30mil bil.
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

4x Öst-laika
Ponderforsens Elmer (Diesel) SE J(LÖ)CH SE UCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
Brunnefjälls G Supra (Hexxan) valp
Jämthund
Ossivon Akka FJ(LÖ)CH