Älgjakten säsongen 2019-2020

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

finnjägarn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Älgjakten säsongen 2019-2020

Inlägg av finnjägarn »

Okej. Känner inte den kim men vet vem det är :lol: :wink: bra att du får jaga med tax så kanske du ändrar dig från fauve valp till taxvalp :lol: :mrgreen: . Tillförst var jag skeptisk också men nu börjar taxen fungera bra 8) :mrgreen:
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av börje »

Tax är säkert trevlig, men jag har bestämt mej för en favvetik
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

finnjägarn

Inlägg av finnjägarn »

börje skrev:Tax är säkert trevlig, men jag har bestämt mej för en favvetik
tror nog du säkert blir nöjd med en Fauve också :D
Min livstil

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Inlägg av börje »

Rasen spelar mindre roll bara hunden funkar till belåtenhet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

finnjägarn

Inlägg av finnjägarn »

börje skrev:Rasen spelar mindre roll bara hunden funkar till belåtenhet
exakt :D
Min livstil

mickekarl

Inlägg av mickekarl »

Sista 2-3 veckorna så har älgjakten gått bättre än resten av hösten. För egen del så har jag skjutit 5 älgar för hund de 2 senaste veckorna, andra som jagat hos oss har också haft bra utdelning och det skjuts älg nästan vid varje försök. Nu när det kommit 15-20 cm snö så verkar älgarna ha lämnat områdena kring åkrar och åar där de stått tidigare i höst för att nu komma upp o äta blåbärsris och enris innan snödjupet blir för stort.
I sept och okt så var det nån stans kring 1 släpp av 3 som resulterade i älgkontakt men i helgen så har det gjorts 10 släpp och dessa resulterade i 10 älgkontakter varav 8 med skällning och 3 skjutna.

Ett nyinfört system här med sk samjaktsområden gör att vi blir mindre känsliga för t ex snö eller renar dessutom då man i så fall kan boka en mark där det är bättre förutsättningar. Som extra krydda även slopade fällavgifter (förutom de statliga).
Perfekt inför en lång jul o nyårshelg!
Allt jag skriver är till 100 % privata åsikter, funderingar och ställningstaganden.
Emot onödiga och krångliga regler
Åsiktslös i vargfrågan
Det är resultatet som räknas
Och sist men inte minst, jag är jäkligt duktig på det jag gör

Användarvisningsbild
Laikamannen
Been thanked: 2 times

Inlägg av Laikamannen »

Åkte neråt landet för en liten jaktvecka i goda vänners lag. Fokus skulle ligga på vildsvin men det har vart mkt älg.

Sköt två kalvar åt den yngre hanen på två olika jobb igår, tack och lov en mark där även kalv var lovligt. Mkt fina jobb, han har gått fantastiskt fint min Sisu under hösten. Tyvärr idag prioriterade han älgar över grisar och det vart endast en massa timmars skällning och i get fällt för honom då älgarna var fredade.
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

4x Öst-laika
Ponderforsens Elmer (Diesel) SE J(LÖ)CH SE UCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
Brunnefjälls G Supra (Hexxan) valp
Jämthund
Ossivon Akka FJ(LÖ)CH

mickekarl

Inlägg av mickekarl »

Jagade på ett samjaktsområde i Vindeln idag, dubblé på 2 kor blev resultatet.
Väldigt mkt älgar i farten men lyckades inte få fler.
Nya tag imorgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Allt jag skriver är till 100 % privata åsikter, funderingar och ställningstaganden.
Åsiktslös i vargfrågan

finnjägarn

Inlägg av finnjägarn »

mickekarl skrev:Jagade på ett samjaktsområde i Vindeln idag, dubblé på 2 kor blev resultatet.
Nya tag imorgon.
grattis :D
Min livstil

mickekarl

Inlägg av mickekarl »

finnjägarn skrev:
mickekarl skrev:Jagade på ett samjaktsområde i Vindeln idag, dubblé på 2 kor blev resultatet.
Nya tag imorgon.
grattis :D
Tack
Åsiktslös i vargfrågan

VÄSTILA

Inlägg av VÄSTILA »

En fråga gällande tilldelning.

Inom ett ÄSO där jag jagar (30 000 ha) finns det idag 11 vuxna och 7 kalvar kvar att skjuta enligt tilldelning för området. Vi har i vårt områden endast kalv kvar. Jagade igår och fällde kalv med kunde skjutit två tjurar och en ensam ko. Två boende inom området har nästan kört på två av dessa tjurar men lyckades väja. Jakten är slut 31 december.

Vore det inte lämpligt av styrelsen att utlysa avlysningsjakt när vissa områden helt misslyckats med att skjuta sin stora tilldelning. Älgar står ju inte där och skall skjutas där dem står för att målet skall nås. I min värld då skulle ett meddelande gå ut omgående att det råder avlysningsjakt tills 31 januari.

Hur agerar era styrelser när detta uppstår? Jag kommer dra det på vårmötet men tänkte bara kolla hur folk resonerar.
Jämthundar och Alpländare.

mickekarl

Inlägg av mickekarl »

VÄSTILA skrev:En fråga gällande tilldelning.

Inom ett ÄSO där jag jagar (30 000 ha) finns det idag 11 vuxna och 7 kalvar kvar att skjuta enligt tilldelning för området. Vi har i vårt områden endast kalv kvar. Jagade igår och fällde kalv med kunde skjutit två tjurar och en ensam ko. Två boende inom området har nästan kört på två av dessa tjurar men lyckades väja. Jakten är slut 31 december.

Vore det inte lämpligt av styrelsen att utlysa avlysningsjakt när vissa områden helt misslyckats med att skjuta sin stora tilldelning. Älgar står ju inte där och skall skjutas där dem står för att målet skall nås. I min värld då skulle ett meddelande gå ut omgående att det råder avlysningsjakt tills 31 januari.

Hur agerar era styrelser när detta uppstår? Jag kommer dra det på vårmötet men tänkte bara kolla hur folk resonerar.
Ja är det inte redan infört så är det hög tid med avlysningsjakt. Du skriver först att jakten pågår till 31 dec och sen att styrelsen ska gå ut med 31 jan. Vet inte om det är en felskrivning eller nått annat. Vet ju inte vart du jagar men jakttiden bestäms av länsstyrelsen och är troligen 31 jan eller 28 dec för ert område. ÄSO kan inte varken förkorta eller förlänga den jakttiden.
I de äso där jag jagar så är det redan innan jakten börjar beslutat om när avlysningsjakt påbörjas och det är i de flesta fall nån gång i mitten eller senast slutet på oktober, vi börjar jaga i sept.
Allt för många ÄSO verkar ha som uppgift att se till så att avskjutningsmålen inte uppnås och då är kreativiteten stor i hur begränsningarna ser ut.
Åsiktslös i vargfrågan

VÄSTILA

Inlägg av VÄSTILA »

mickekarl skrev:
VÄSTILA skrev:En fråga gällande tilldelning.

Ja är det inte redan infört så är det hög tid med avlysningsjakt. Du skriver först att jakten pågår till 31 dec och sen att styrelsen ska gå ut med 31 jan. Vet inte om det är en felskrivning eller nått annat. Vet ju inte vart du jagar men jakttiden bestäms av länsstyrelsen och är troligen 31 jan eller 28 dec för ert område. ÄSO kan inte varken förkorta eller förlänga den jakttiden.
I de äso där jag jagar så är det redan innan jakten börjar beslutat om när avlysningsjakt påbörjas och det är i de flesta fall nån gång i mitten eller senast slutet på oktober, vi börjar jaga i sept.
Allt för många ÄSO verkar ha som uppgift att se till så att avskjutningsmålen inte uppnås och då är kreativiteten stor i hur begränsningarna ser ut.

Menade 31 december och jakten är i Halland. Man valde vid jaktstart 21/10 att direkt utlysa en ”variant” av avlysningsjakt för att stimulera att jaktlagen gick ut och började skjuta sin tilldelning redan från första jaktdagen. Man trodde väl att det skulle göra att inte vissa lag skulle vänta med jakten tills i nov när enkelkalv var tillåten. Detta funkade, alla lag med en eller flera vuxna djur sköt varsitt vuxna djur. Men sedan har det sedan 1 dec stått still både gällande tjurar och hondjur.

Min åsikt är att anledningen till att det står still är pga att en del lag för stor tilldelning. Deras skogsareal bär inte den stam dem får tilldelat sig. För detta är likadant varje år. Istället står älgarna på gränsen mellan skog och slättlandskap. Går med hund över heja ÄSOT och har god insyn vart dem som oftast står.

Då anser jag att man som styrelse får agera och utlysa en RIKTIG avlysningsjakt på ej skjutna djur oavsett hur sura de lag som fått fler älgar än dem klarar skjuta blir av ett sådant beslut. Har inga problem att man värderar tilldelningen efter andelen skogsareal, detta sker inom många äson men om dessa lag inte får skjutit sina älgar och dem bevisligen står någon annanstans så skall dem skjutas där dem står. Vi har fördelning i just detta äso att skog värderas till 100% och åkermark 20%. Gnället från dem med majoritet skogsareal inom sitt jaktområde är ofta att ”deras” älgar vandrar ned mot slättlandskapet. Att lag på gränsen mellan storskog och slättland skjuter ”deras” älgar. Det man verkar glömma är att man vid dagens datum haft mer än två månader på sig att skjuta dem i storskogen.

Nu är vi 9 dagar från jaktstopp och ingen information från styrelsen. Har ställt frågan ikväll och inväntar svar!

mickekarl

Inlägg av mickekarl »

Västila

Er jakttid är väl till sista feb och inte till sista dec, så här står det på länsstyrelsens hemsida.

"Jakttider 2019-2020 i Hallands län
Älgskötselområden

Jakten pågår från den 14 oktober 2019 - 29 februari 2020 för samtliga älgskötselområden."

Äso har ingen rätt att begränsa jakttiden, man kan såklart vara överens om att man inte ska jaga längre än till 31 dec men det har ungefär samma lagliga verkan som om ni är överens om att alla som jagar måste ha gummistövlar. Egentligen gäller samma sak även med fördelningen mellan jaktlag, finns inget lagstöd för ett äso att hindra någon inom äso med jakträtt att skjuta älgar så länge det finns kvar enligt avskjutningsmålen. Tilldelning mellan jaktlag inom samma äso är även det bara en lokal överenskommelse och inget som stöder sig på lagen. Men med det sagt så finns det såklart skäl till att i många fall (inte alla) respektera de överenskommelser som görs. Även att vara iinom samma äso är ju en frivillig överenskommelse så risken är att retar man grannarna så kanske de går ur.

Det meddelande din styrelse borde gå ut med är alltså att älgarna som är kvar enligt avskjutningsmålen får skjutas vart som helst inom skötselområdet och att jakten pågår till sista feb 2020.
Men jakten styrs för mycket av avundsjuka för att det troligen kommer ske.
Lycka till dock
Åsiktslös i vargfrågan

mickekarl

Inlägg av mickekarl »

Gick rätt bra idag, hunden skällde ko o kalv men på vägen fram,ca 150 m från ståndskallet, så mötte jag en ko som var på väg att smyga från ståndskallet. Sköt den och smög fram o sköt sen kon o kalven som hunden skällde på.
Åsiktslös i vargfrågan

VÄSTILA

Inlägg av VÄSTILA »

mickekarl skrev:Gick rätt bra idag, hunden skällde ko o kalv men på vägen fram,ca 150 m från ståndskallet, så mötte jag en ko som var på väg att smyga från ståndskallet. Sköt den och smög fram o sköt sen kon o kalven som hunden skällde på.
Grattis till älgen!

Har fått återkoppling nu. Har varit en del fallvilt som ej registrerats i tid, dåligt utslag i provrutorna så vi är i mål gällande vuxna djur. Dem vuxna som blir kvar efter detta, vilket i störst andel är hondjur får bli kvar. Dock har vi några kalvar kvar och dem skall jagas månaden ut. Ev förlängning tills målet är nått med kalv. Tack för att du tog dig tid och svara. :D

mickekarl

Inlägg av mickekarl »

VÄSTILA skrev:
mickekarl skrev:Gick rätt bra idag, hunden skällde ko o kalv men på vägen fram,ca 150 m från ståndskallet, så mötte jag en ko som var på väg att smyga från ståndskallet. Sköt den och smög fram o sköt sen kon o kalven som hunden skällde på.
Grattis till älgen!

Har fått återkoppling nu. Har varit en del fallvilt som ej registrerats i tid, dåligt utslag i provrutorna så vi är i mål gällande vuxna djur. Dem vuxna som blir kvar efter detta, vilket i störst andel är hondjur får bli kvar. Dock har vi några kalvar kvar och dem skall jagas månaden ut. Ev förlängning tills målet är nått med kalv. Tack för att du tog dig tid och svara. :D
Tack så mycket, nu är alla 3 ur skogen dessutom så nu får man åka hem o fira med en kochampagne.

Jakttiden borde ni prata om, ÄSO får inte bestämma om jakttiden alls utan det gör länsstyrelsen.
Åsiktslös i vargfrågan

mickekarl

Inlägg av mickekarl »

Det värsta skrapföret har tinat upp så idag gick det att släppa hund igen.
Kompisens hund tog upp ko o kalv som ibland stod o ibland gick undan. Jag o äldsta grabben lyckades löpa i rätt pass för att hinna ta bägge.
Åsiktslös i vargfrågan

Användarvisningsbild
Måsmacka

Inlägg av Måsmacka »

Bra jobbat mickekarl, alltid lika kul att dom yngre förmågorna är med när det lyckas!
Medlem i N.T.K - NioTreKlubben

mickekarl

Inlägg av mickekarl »

Tack, ja han tyckte det var roligt och då blir ju jag också glad.
Idag är jag mer inåt landet så här kan vi inte jaga med hund men smygjakt på betande älgar är roligt så det är inte hela världen. Börjar dagen med en liten tjur som dog med bevismaterialet i munnen.
Åsiktslös i vargfrågan