Loggar ni ert skjutna vilt?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

6.5*57R

Re: Loggar ni ert skjutna vilt?

Inlägg av 6.5*57R »

Till och från. Jag räknar jaktdagar/jakttillfällen. Även hundens vilt försöker jag skriva ett par rader om (plats, vilt, drevtid, avstånd, kula/hagel, skytt).
mvh
Kristoffer

Användarvisningsbild
Harvner
Been thanked: 1 time

Inlägg av Harvner »

Skriver jaktdagbok om sådant som är värt att minnas.
Skriver inte upp om jag smugit i 2 min och skjutit något, utan bara om det blir en rolig berättelse.

/Mvh Jonas
SJ(LÖ)CH Elvis RIP
Jämtmyrens Eko

Medlem i N.T.K - NioTreKlubben
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Bloggen: http://harvner.blogg.se

Användarvisningsbild

Inlägg av ville »

Nix, inga anteckningar. Jag stod på ett älgpass ifjol och tänkte att nu skulle jag ta och rabbla upp min skyttelista (älg) i huvudet - men det gick inget vidare. Jag kom ihåg de tre första älgarna med säkerhet. Sedan kommer jag ihåg hyggligt många, men har ingen aning om i vilken ordning de kom eller vilket år, och så hade jag en en sådan där vag känsla av att det fattades en hög älgar i min mentala lista. Och rådjuren skall vi inte tala om...

Ålderdomen är ingen fröjd - borde kanske ha fört bok i alla fall. Fast vem är intresserad egentligen :roll:

/Ville

Eat one live toad first thing in the morning and nothing worse will happen to you for the rest of the day.
--Dilbert

Användarvisningsbild
NS

Inlägg av NS »

Nä inte loggar jag nått direkt.
Lite eftersök brukar jag skriva ner nuförtiden och har gjort några år nu, faen så mycket lättare sen datorn dök upp här hemma, annars inget.
Gjorde en trätavla i slöjden i skolan för en j-vla massa år sen... som jag skar små jack i för vart vilt, skötte det där ett tag men så kom intresset för kvinnfolk igång o de hade lixom inte samma syn på vad som passar på en vägg som jag hade..

Så den där tavlan hamnade på en vind o sen blev det inget av det där.
Funderar man en stund så skulle man nog kunna komma på antal större klövvilt iallafall, ja inte rådjur då för, rådjursexplositionen som var så tappade man räkningen rätt så snart.

Trisst... skulle varit kul o för dagbok... eller det skulle va kul o läsa en man skrivit för många år sen...
Men att få tummen ur o görat verkar rätt utsiktslöst... :?
MvJH
NS

I may not always be right, but i´m never wrong ;-)

Musköt

Inlägg av Musköt »

Har skaplig koll när det gäller klövviltet, har nog skrivit upp alla sedan början. Har också rätt bra koll på vad det är skjutet för hundarna också.

Men ingen statistik om avstånd och kulor och sånt tjaffs. ;)
//Björn

"ALLROUNDHUNDEN FRÅN ÖST"

Dunklets Lina
Jaktdorens Funny
Grönåsbackens Maja

9hela3x62

Inlägg av 9hela3x62 »

När jag sköt mitt första vilt fick jag en inbunden bok att skriva in allt skjutit vilt i, min far hade gjort det sedan han började jaga 1948.

Otroligt roligt att ha alla fällda vilt dokumenterat med Jaktmark, hundar och beväpning. Den boken är nog det privataste jag har.

Användarvisningsbild
asm

Inlägg av asm »

våran hundförare med dryga 100 skjutna älgar tog en karta och märkte ut med nålar alla älgar han skjutit på våran jaktmark.
blå tjur
röd ko/kviga
gul kalv

gissa om det såg mäktigt ut

han har fört bok sen han var lillgrabb med 22an på ekorre
FÖRBJUD ALLT SOM ÄR FARLIGT!
"Underskatta aldrig makten hos dumma människor i grupp"
"Arbete befordrar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd"

Björnhundsklubben - Karelare
http://www.faltskytte.se/

Användarvisningsbild
superglue
Been thanked: 1 time

Inlägg av superglue »

Har inte gjort det tills nu men efter att ha haft farfars jaktdagbok med början 1949 som sängläsning en stund har jag bestämt mig för att börja.
Jagar nästan allt med antingen Gråhund, Vorsteh eller Tax ;)
/Niklas

Användarvisningsbild
kvarnvik

Inlägg av kvarnvik »

Antecknar allt nedlagt vilt över nötskrikas storlek. Datum, viltslag, ev. kön, plats, ammunition, ev. för vilken hund.
Börjar med första rådjuret 12/12 1992.
/G

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 47 times
Been thanked: 258 times

Inlägg av börje »

Tyvärr så tänkte man inte på att skriva dagbok när man började som 15-åring, så det enda jag hållit räkning på är älgarna jag skjutit. Sen så minns man ju dom djur man fällt på utlandsresorna tack vare foton o trofeér.
Jag brukar numera råda alla nya jägare att skriva jaktdagbok, eller åtminstone föra bok över byte, kan vara kul att läsa när man inte klarar av att gå i skogen längre, hemska tanke.
Börje
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

Bara Jag

Inlägg av Bara Jag »

börje skrev: så det enda jag hållit räkning på är älgarna jag skjutit. Sen så minns man ju dom djur man fällt på utlandsresorna tack vare foton o trofeér.
Jag brukar numera råda alla nya jägare att skriva jaktdagbok, eller åtminstone föra bok över byte, kan vara kul att läsa när man inte klarar av att gå i skogen längre, hemska tanke.
Börje
Alla älgarna kommer jag åxå ihåg. Jag har skjutit 0 :mrgreen: älgar så det är inte så svårt att komma ihåg. Men jag har bokfört allt klövvilt sedan 1995. Datum, vikt pass kaliber hundar osv. Dom mesta grisarna kommer jag ihåg i huvudet. Datum, tid, kula och plats. Fågel osv har jag inte bokfört alls. Men kommer att göra det denna säsongen.
http://kwilo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Utrustning för jägarn, bössan och hunden.

Användarvisningsbild
timmo

Inlägg av timmo »

Började prata in på fickminne efter jag skjutit en gris, men det blev för sludrit så det slutade jag med..
Men är intresserad av att föra sådan bok men har ingen..
vi lever i en demokrati, folket har redan dömt mig.

Användarvisningsbild
serne

Inlägg av serne »

Någon som vet var man kan köpa en jaktdagbok eller vanlig dagbok med lite jaktinslag på pärmen? Hade varit kul att börja med skrivandet denna säsongen...
SAKO 85 S&B zenith 3-12*50
Classic 2000 12-76
Suhl SvS 12-70
Husqvarna 30-06
Gråwachtel

Användarvisningsbild
asm

Inlägg av asm »

har en "vanlig" med svart hård pärm och blanka(olinjerade) sidor, då kan man kludda ner lite bilder oxå :)

men här är en
http://www.jagareforbundet.se/butik/pro ... ctID=71136" onclick="window.open(this.href);return false;
FÖRBJUD ALLT SOM ÄR FARLIGT!
"Underskatta aldrig makten hos dumma människor i grupp"
"Arbete befordrar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd"

Björnhundsklubben - Karelare
http://www.faltskytte.se/

jijo

Inlägg av jijo »

Jag började skriva dagbok när karriären började (13 år gammal) Med tiden blev jag sämre och sämre på att anteckna i boken vilket ledde till att jag helt la av. Ångrar det bittert idag då det hade varit kul och kunna gå tillbaka o läsa om sina strapaser i skogen. Har ett litet hum om antalet klövvilt av olika sorter men fågel och övrigt småvilt är noll koll. Troféerna på väggen kommer jag dock ihåg historien bakom så dom fyller allt sin funktion :wink:
Arbete tar alldeles för mycket fritid!

Användarvisningsbild
crowfear

Inlägg av crowfear »

Özter skrev:Jag för journal enbart på rävjakten, jagar uteslutande vid åtel så alla obs och tider skrivs ner vilket redan på ganska kort tid visar att vissa rävar kan man ställa klockan efter :roll:
Samma här, det är ju predatorjakten som är No:1. :mrgreen:
Ännu intressantare vart det när man skaffade åtelkamera, spännande är det att kolla vilka tider mickel är där och smörjer kråset, när man själv inte kan vara där och studera denne.

Mvh
Konstigt.....
Förr satte man ut folk som ingen ville ha till vargarna ute i skogen.
Nu sätter man ut vargar som ingen vill ha till folk ute i skogen.

"Religion är kollektiv dumhet"

Cervantes

Inlägg av Cervantes »

börje skrev: Jag brukar numera råda alla nya jägare att skriva jaktdagbok, eller åtminstone föra bok över byte, kan vara kul att läsa när man inte klarar av att gå i skogen längre, hemska tanke.
Börje
Känns som att vi bör skillja på begreppen här. Vad jag avsåg var själva registreringen kring bytet, I en rad. Märker att jaktdagbok klingar som att
man skriver ned det som i en dagbok, alltså en berättelse liknande grej kring dagens jakt. Själv för jag det som ex:

2008 18 Juli - Vildsvin, 2 åring, Galt - "Plats" , 150m, .308W, Bog/huvud, Efter skott 25M.
Winchester Mod 777 .308 W - Zeiss Diavari 2.5-10x48
Browning 325 Sporter kal. 12-70

jijo

Inlägg av jijo »

Cervantes skrev:
börje skrev: Jag brukar numera råda alla nya jägare att skriva jaktdagbok, eller åtminstone föra bok över byte, kan vara kul att läsa när man inte klarar av att gå i skogen längre, hemska tanke.
Börje
Känns som att vi bör skillja på begreppen här. Vad jag avsåg var själva registreringen kring bytet, I en rad. Märker att jaktdagbok klingar som att
man skriver ned det som i en dagbok, alltså en berättelse liknande grej kring dagens jakt. Själv för jag det som ex:

2008 18 Juli - Vildsvin, 2 åring, Galt - "Plats" , 150m, .308W, Bog/huvud, Efter skott 25M.
I slakthuset har vi en bok där allt fällt vilt skrivs in : Art, Skytt, Kön, Vikt, Mark, Trikinprov och köpare.
Arbete tar alldeles för mycket fritid!

Användarvisningsbild
Loski

Inlägg av Loski »

Jag fyller alltid i efter varje nedlagt vilt på datorn i Excel i form av Plats, Vilt, Typ/kön, Trofé (X eller utan), Jaktform, Vapen, Antal skott, Djurets framfart, Träff, Träffsäkerhet skala 1-5, Avstånd (m), Vikt (kg), Tid och Datum.
Enbart däggdjur (exkl. mårdhund).

Började med det här redan från första fällda rådjuret och är väldigt glad över att jag gjort det.

Användarvisningsbild
maddog
Been thanked: 2 times

Inlägg av maddog »

fasen vad duktiga ni är :oops: jag loggar ingenting och jag har inget bra svar på varför jag inte gör det.
jo förresten jag är ingen man av ordning om man säger så.