Fakta om Trikiner

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

375HH
Been thanked: 1 time

Fakta om Trikiner

Inlägg av 375HH »

I jakttidningar har det stått mycket om trikiner. Trots detta fanns det frågor som inte var besvarade. Så jag tog kontakt med Dan Christensson på SVA ang Trikiner.
Nedan är ett sammandrag. Jag tror inte ni viste svaret på alla frågor.

Kanske skall tråden klistras?
/Johan

Hej!

Jag och trikintestar allt vildsvinskött hos SVA.

Jag har några frågor:

Vilka trikiner testar ni på SVA?
[Christensson Dan] Alla arter. Den använda metoden, digestionsmetod påvisar alla trikinarter.

Vad är egentligen digestionsmetoden?
[Christensson Dan] Köttet mals och muskulaturen läggs i konstgjord magsaft så att trikinlarverna frigörs. Det är precis vad som sker hos den som äter trikinhaltigt kött. Larverna är konstruerade för att klara passagen genom magen och sedan börja utvecklas i tunntarmen. Metodbeskrivningen finns att läsa från Livsmedelsverkets hemsida http://www.slv.se och sök sedan på "trikiner".

Det skall ju tydligen finnas flera sorters trikiner.
[Christensson Dan] Det finns minst 8 arter och några som man är osäker om det är egen art eller inte.

Vilka delar?
Jag brukar skicka in njurtapp och kindmuskler.
Räcker det eller skall jag även skicka in vävnad från tex nedre delen på benen och vävnaden mellan revbenen?
[Christensson Dan] Mest trikinlarver i vildsvinskött finns i framben, njurtapp eller tungans bakre delar bestående av muskelvävnad. Det är också de delar man i första hand ska ta muskelrprover ifrån.

Vilken del av frambenet är bäst att ta ifrån?
[Christensson Dan] Muskulatur nedanför armbågen

Bör man således ta från dessa tre ställen tunga, njurtapp, framben varje gång man skickar in prov?
[Christensson Dan] Det räcker med 25 - 50 gram från ett av dessa ställen. De anses likvärdiga.[Christensson Dan] Instruktion för provtagning och remiss finns att hämta på vår hemsida http://www.sva.se

Kan man skicka in vävnad som har varit fryst?
[Christensson Dan] ja, vi behöver dubbel provmängd, se vidare vår hemsida om trikiner[Christensson Dan] .

Hur säker kan man vara att köttet inte är smittat även om det är godkänt?
[Christensson Dan] I godkänt kött kan det finnas trikinlarver i så små mängder att man inte kan upptäcka dem. Mängden är då så liten att de inte heller kan ge några påvisbara sjukdomssymtom. ´

I godkänt kött kan det finnas trikinlarver i så små mängder att man inte kan upptäcka dem. Mängden är då så liten att de inte heller kan ge några påvisbara sjukdomssymtom.

Är det inte så att får man in en larv i kroppen så förökar den sig och sen har man sjukdomen?
[Christensson Dan] Minimängd larver måste vara 2, de är skildkönade, Om bara några få maskar förökar sig blir de så få larver som kommer ut i kroppen att det inte orsakar några påvisbara symtom ån mindre sjukdom.

Skiljer sig säkerheten i testet på vilka delar som testas.
[Christensson Dan] Ja. Största chansen att hitta trikinlarver är i de ovan uppräknade muskeldelarna. I filen brukar det vara minst. Hittar man inga där så kan det ändå finnas så många i frambensmuskel att det kan ge sjukdom. Man bör alltså undersöka de delar där chansen/risken är störst att hitta larverna.

Var uppträder trikinerna först i ett djur?
[Christensson Dan] Det finns inget "första ställe" bara "mesta larver".

Torkning och saltning är ju vanligt när det gäller tamgris. Tex Parmaskinka.
Jag har hört att trikiner överlever saltning och torkning.
[Christensson Dan] Ja.

Bör jag undvika denna beredning av vildsvinskött?
[Christensson Dan] Om om man har gjort en korrekt provtagning och ett ackrediterat laboratorium gjort undersökningen är det ingen risk.

Vad kan man säga något om åldelsfördelningen på smittade vildsvin? Rimmligen borde äldre grisar ha högre förekomst av trikiner.
[Christensson Dan] Rimligen skulle det vara så, men så få är smittade så vi ser ingen relevant åldersfördelning.

Är det så att vissa områden har mer smittade vildsvin en andra?
[Christensson Dan] Smittan uppträde slumpvis, sannolikt pga att en svinflock kommit över t.ex en död räv.

Hur vanligt är det att det förekommer trikiner i vildsvinskött?
[Christensson Dan] 0,02 %, det blir för få att bygga någon utbredning, ålderfördelning eller annan statisitik på.

Skulle du personligen våga äta vildsvinskött som inte var helt genomstekt förutsatt att det var testat och godkänt samt korrekt provtaget?
[Christensson Dan] Samvetsfråga, jo om jag gjort testet själv eller någon ur min personal. Vi gör internvalideringar och ingen har missat något positivt test. Det gäller att alla som gör jobbet alltid är medvetna om varför jobbet görs.

Dan Christensson, VMD, DipEVPC
laborator, leg.vet.
Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA)
751 89 Uppsala
tel vxl 018 67 40 00, fax 018 67 43 04
emejl parasit.lab@sva.se

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Has thanked: 92 times
Been thanked: 183 times

Inlägg av Fritz Kraut »

Ett utmärkt inlägg som fått mycket tacksamma kommentarer från foristerna. Jag ber er att inte tynga ner med en massa kommentarer, eftersom tråden är klistrad. :)

Fritz
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

winchester 94

Inlägg av winchester 94 »

hej
blir det kötet fri från trikin om mam fryser det under ett par veckors tid?
mvh
w94

Användarvisningsbild
jonas
Moderator
Has thanked: 2 times

Inlägg av jonas »

Klipper in det jag skrivit i en annan tråd:
Gällande temperaturer....

SVA skriver:
- Vid upphettning till +77°C oskadliggörs trikiner i kött.
- Frysning i 4 veckor vid –18°C tycks ha effekt på trikinlarver i kött från tamsvin men inte alltid i vildsvinskött

EVIRA (Finland) skriver:
- Tillräcklig upphettning av maten minskar smittorisken, eftersom larverna dör i över 65 graders värme.

Danich Centre for Experimental Parasitology har gjort någon undersökning där man planterat in "köldtoleranta" Trikinarter i säl. De lyckades få kött som lagrats 10 veckor i -18 grC att smitta möss med trikinos.

http://www.trichinella.org/ skriver:
Trichinellosis due to Trichinella spiralis can be prevented by either cooking meat thoroughly at 58.5° C for 10 minutes or by freezing it at -20° C for three days. However, with other species of trichinella, the story is quite different, since they are mostly found in wild animals. For example, bears and raccoons have special proteins in their muscle cells that prevent ice crystals from forming during periods of hibernation, inadvertently permitting survival of the larvae at temperatures below freezing.40 Hence, the only way to render those meats edible is to cook them thoroughly.

Vidare: Trikiner är INTE DET MINSTA ovanliga i Sverige och Finland. Att människor insjuknar är däremot ovanligt. så se till att inte ändra på den statistiken...

Att hästar kan få trikiner är inte speciellt konstigt, inget mysterium alls. Hästar och smågnagare har delvis samma meny.

Att tänka på:
Torkning, saltning och rökning dödar INTE inkapslade trikiner.

De som vill ha detaljerade instruktioner om provtagningen kan läsa här i EU:s lagstiftning:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/sit ... 600082.pdf

Bilaga II handlar om frysbehandling, med tider och temperaturer. Bilaga III tar upp viltkött.
-> Keep the spoor!

Användarvisningsbild
Hogterrier

Re: Fakta om Trikiner

Inlägg av Hogterrier »

Fick lite statestik från SVA så jag delar med mig av den infon här:

Förra året analyserades drygt 26000 vildsvin av SVA. Ett var positivt och det var utanför Alvesta. 2007 hade vi två positiva fall – ett utanför Alvesta och ett i Kolmården.

Förekomsten av trikiner är i lo (8%), varg (11%) och räv (3%). Nyligen hade de även en järv som var positiv.

Hittade även en bra länk med en bildserie och det man behöver veta om man ska skicka in ett trikinprov på vildsvin.

http://www.sva.se/upload/pdf/parasitolo ... bilder.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vildsvinsjakt.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
mecke
Moderator
Has thanked: 14 times
Been thanked: 16 times

Inlägg av mecke »

Det sköts för ett tag sedan en ung gris med trikiner på Brevens bruk utanför Örebro.
.338 Federal: As BIG and HEAVY as a little cartridge can get and still be FAST

AndreasG

Inlägg av AndreasG »

Angående det här med frysning.

Om jag kör hunden på viltspår med klövar som legat i frysen i några månader och sedan låter hunden få bita lite i klöven som belöning i slutet av spåret, är jag då tokigt ute?

Fin-fin tråd för övrigt.

Användarvisningsbild
Hogterrier

Inlägg av Hogterrier »

AndreasG skrev:Angående det här med frysning.

Om jag kör hunden på viltspår med klövar som legat i frysen i några månader och sedan låter hunden få bita lite i klöven som belöning i slutet av spåret, är jag då tokigt ute?

Fin-fin tråd för övrigt.
De trinker som förkommer hos vildsvin tål inte infrysning till -18grader. Så har de legat i frysen i några månader behöver du inte vara orolig.

Användarvisningsbild
Eremiten

Inlägg av Eremiten »

Hogterrier skrev: De trinker som förkommer hos vildsvin tål inte infrysning till -18grader. Så har de legat i frysen i några månader behöver du inte vara orolig.
Alltså, det har påvisats köldtåliga trikiner i Sverige så lita inte på rykten!
Sambo, hund & ett tomt vapenskåp...

Användarvisningsbild
Matti
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times

Inlägg av Matti »

Tänk på att när ni äter vanlig gris på ICA edyl som är KRAV-uppfödd så stickprovskollas "bara" var 50:e gris (standard rutin på vanliga slakterier). Eftersom KRAV-grisar måste få gå ute stora delar av året på stora arealer är risken inte försumbar att de också kan få trikiner (tex av att äta nån sork edyl). Så....gör ingen råbiff på KRAV-gris och stek på kotletterna ordentligt :mrgreen: Inga trikiner tål upphettning över 67 grader, varken "vanliga" eller "arktiska" (fryståliga).

Som sagts tidigare finns jättebra info och utskrivbara remisser på SVA:s hemsida...länkar till de mest relevanta 8)

http://www.sva.se/sv/navigera/tjanster_ ... -trikiner/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.sva.se/navigera/tjanster_pro ... ersokning/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.sva.se/upload/pdf/parasitolo ... ikiner.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.sva.se/upload/pdf/parasitolo ... ldsvin.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka

Användarvisningsbild
Hogterrier

Inlägg av Hogterrier »

Eremiten skrev:
Hogterrier skrev: De trinker som förkommer hos vildsvin tål inte infrysning till -18grader. Så har de legat i frysen i några månader behöver du inte vara orolig.
Alltså, det har påvisats köldtåliga trikiner i Sverige så lita inte på rykten!
Jasså? Var, när och hur? Nej jag litar inte på rykten, så kan du hänvisa till ditt påstående någonstans?

Jag vet mycket väl att det finns trikinarter som är väldigt köldtåliga bla i isbjörnar på antarktis, men dessa har vad jag vet aldrig på träffats varken hos vildsvin eller i sverige. Finns många arter av trikiner, men bara 4st olika arter har påträffats i sverige.

Användarvisningsbild
Eremiten

Inlägg av Eremiten »

Hogterrier skrev: Jasså? Var, när och hur? Nej jag litar inte på rykten, så kan du hänvisa till ditt påstående någonstans?

Jag vet mycket väl att det finns trikinarter som är väldigt köldtåliga bla i isbjörnar på antarktis, men dessa har vad jag vet aldrig på träffats varken hos vildsvin eller i sverige. Finns många arter av trikiner, men bara 4st olika arter har påträffats i sverige.
Miss att inte ange källa. Min egentliga källa är folket på SVA men läs på dessa två länkar (en är samma som Mattis).

http://www.sva.se/sv/navigera/tjanster_ ... -trikiner/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sva.se/upload/pdf/rapport/vi ... 08-web.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Sambo, hund & ett tomt vapenskåp...

Användarvisningsbild
Hogterrier

Inlägg av Hogterrier »

Eremiten skrev:
Hogterrier skrev: Jasså? Var, när och hur? Nej jag litar inte på rykten, så kan du hänvisa till ditt påstående någonstans?

Miss att inte ange källa. Min egentliga källa är folket på SVA men läs på dessa två länkar (en är samma som Mattis).

http://www.sva.se/upload/pdf/rapport/vi ... 08-web.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Det fanns ju knappt ingen info om köld/fryståliga trikiner i de texterna..

"I Sverige har även så kallade köldtåliga trikiner som inte avdödas genom frysning av kött påträffats."
Det var det ändå jag kunde finna men ingen ytterligare information om det.

Tror inte det handlar om en art i sverige, utan bara att man ska vara försiktig med att använda infrysning som metod för att bli av med trikinerna i kött för konsumtion.

Men jag har kontakt SVA för en förklaring av detta stycke. Passade även på att bland annat fråga hur sjukdomsbilden på hund såg ut.

Anser dock forfarande att han inte behöver vara orolig för hunden för att dra ett viltspår med vildsvinsklöv som legat i frysen några månader.

Användarvisningsbild
Matti
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times

Inlägg av Matti »

Hogterrier skrev:Passade även på att bland annat fråga hur sjukdomsbilden på hund såg ut.

Anser dock forfarande att han inte behöver vara orolig för hunden för att dra ett viltspår med vildsvinsklöv som legat i frysen några månader.
Helt rätt....djur som är konstruerade och har utvecklats för att äta andra djur råa, dvs rovdjur eller asätare, drabbas inte av klinisk trikinos om inte smittdosen är oerhört hög.

Ett slag i vegandebatten....människan är inte menad att äta kött (OBS! jätteironisk :wink:)

PS! Åtminstone inte rått kött från rovdjur eller asätare. Så låt bli råbiffen på björn (som faktiskt den gode TV-kocken Floyd tillagade i ett program från nord-norge...hoppas den var trikinkollad :shock:) eller att gnaga på en rå råtta edyl :lol: DS!
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka

Användarvisningsbild
Hogterrier

Inlägg av Hogterrier »

Matti skrev:
Hogterrier skrev:Passade även på att bland annat fråga hur sjukdomsbilden på hund såg ut.

Helt rätt....djur som är konstruerade och har utvecklats för att äta andra djur råa, dvs rovdjur eller asätare, drabbas inte av klinisk trikinos om inte smittdosen är oerhört hög.!
Jo jag har ju hört detta innan oxå, men hittade inget bra att citera så tyckte att ett svar direkt från SVA passade bättre i denna tråden.

Användarvisningsbild
Hogterrier

Inlägg av Hogterrier »

Så nu har jag fått svar på lite frågor som jag ställde till SVA. Tyvär innehöll mailet fel i form av kinesiskabokstäver eller va fan det är, där det ska vara åäö osv. Kanske virus i datorn? Eller så är det möjligt att orginal mailet är skriver på danska lr nåt? Är inte nån dataexpert direkt kankse jag ska tillläga.. :roll: Har iaf översatt de så gott jag kunnat och något ord har jag lämnat som det var.. Mailade dock om att mailet var svårläst så kanske dimper det ner ett nytt mer läsbart om några dagar?

Ämne: Köld tåliga trikiner i vildsvin. Ny art i sverige?

Diskuterade på ett jaktforumen på nätet lite angående trikiner.

Bland annat en fråga om hur vida det var risk för smitta på hund av trikiner. Om man drog viltspår med vildsvinsklöv som legat infrusen i några månader.

Jag hävdade att personen inte behövde känna någon oro för detta medans en annan hänvisade till ett stycke ur en text taget från er sida.

"I Sverige har även så kallade köldtåliga trikiner som inte avdödas genom frysning av kött påträffats."

Vad menas med denna text? Har det påträffats nya arter av trikiner i landet? Vet att det blandannat finns i isbjörnar på antarktis men trodde inte dessa påvisats varken i landet eller hos vildsvin. Så information var och hur desssa köldtåliga trikiner påträffast eftersöks..[Dan Christensson] syftar på T. nativa och T. britovi

[Dan Christensson] Följande arter har påvisats i Sverige T. spiralis, T. pseudospiralis, T. britovi och T. nativa. Djurslag: räv, lo, varg, vildsvin och björn. T. nativa har inte påvisats hos just vildsvin i Sverige, men med hänsyn till den generellt lilla prevalensen av trikiner i vildsvin i Sverige innebär detta ingenting ty T. nativa har påvisats hos vildsvin i andra länder. Även fynd hos övriga djurslag 舐 s・l虍 att de inte kan tolkas närmare avseende specifik utbredning. Vanligaste art bland viltet tycks vara T. britovi.

Eller är det formulerat så pga ni inte anser infrysning vara ett 100% tillförlitligt sätt att få död på trikiner?

[Dan Christensson] Förut trodde man att vissa trikinarter var köldtåligare än andra, men det är mer komplicerat än så, de man visat att köldtåligheten varierar med trikinart, var i världen trikinstammen isolerats och vilket djurslag man infektera.

Tester har visat att de 4 i Sverige förekommande trikinarterna avdödas med frysning i muskulatur av tamsvin. T. nativa i vildsvinskött har överlevt frysning. I hästtkött har dessa arter överlevt frysning. Avseende övriga djurslag och trikinarter pågår forskning och tills vidare gäller försiktighetsprincipen.

Hur många trikinarter finns det?

[Dan Christensson] 8 arter varav 4 i Europa, dessutom 2-3 outredda stammar.

Hur ser sjukdomsbilden ut hos hund om den skulle smittas? Vad jag förstått är den inte dödlig som den kan vara hos människor som inte får behandling all information om detta är av intresse.

[Dan Christensson]
Sjukdomsbilden är likartad hos alla däggdjur och kan beroende av dos vara dödlig även för hund. Olika trikinarter producerar olika mängder avkomma beroende i vilket djurslag de hamnat. För hunddjur är detta inte närmare studerat utan naturligtvis b舖t kött hos mus. Man brukar anse att köttätande rovdjur och allätare har högre tålighet för trikininfektion, men en viss immunitetsutveckling sker också som anses ha viss skyddande effekt, vilket komplicerar tolkningen av fältstudier.

[Dan Christensson] För att en hund skulle kunna bli smittad från en vildsvinsklöv krävs att 1.Svinet haft trikiner som tåltt frysning 2. Finns muskulatur kvar på klöven och bitar släppt 3. Hunden ätit upp resterna.

Så vitt jag kan förstå av tillgänglig information trikinundersöks de allra flesta skjutna vildsvin. Detta är en billig försäkring.

Användarvisningsbild
Hogterrier

Inlägg av Hogterrier »

Så vitt jag kan utläsa av detta svar så har INTE köldtåliga trikinarter påvisats hos vildsvin i Sverige änsålänge, dock i andra länder.

willie

Inlägg av willie »

Vad är SVAs råd att göra med köttet om trikiner påvisas i provet ? kassera, koka längre, eller sälja till lokala pizzerian! :twisted:

Användarvisningsbild
Hogterrier

Inlägg av Hogterrier »

willie skrev:Vad är SVAs råd att göra med köttet om trikiner påvisas i provet ? kassera, koka längre, eller sälja till lokala pizzerian! :twisted:
Då de är så pass ovanligt skulle jag tro att SVA kan vara intresserade av grisen för vidare provtagning? Annars är de nog bara till att kassera den.

Har skrivit lite om trikiner på min blogg. http://vildsvinsjakt.blogg.se/2010/apri ... ml#comment" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
jonas
Moderator
Has thanked: 2 times

Inlägg av jonas »

Trikiner har för första gången påträffats i en säl från Östersjöområdet.
Trikinellos har påträffats i en gråsäl i Östersjön

18.06.2010 09:00

Hos en gråsäl som fällts i Bottniska viken konstaterades våren 2010 trikinellos. Trikinella ( Trichinella spp.) är zoonotiska parasitmaskar dvs. parasiter som spridas mellan människor och djur och som lever i larvform i värddjurets muskler. Hos människan kan trikinellos orsaka ett allvarligt sjukdomstillstånd.

Det undersökta sälprovet ingick i de prover som togs i samband med Livsmedelssäkerhetsverket Eviras och Vilt- och fiskeriforskningsinstitutets gemensamma uppföljningsprojekt och som samlats in med hjälp av säljägarna. Det här är första gången som trikinella påträffats i köttet från en gråsäl från finländska vatten.

Allt sedan år 2008 har Evira undersökt 169 gråsälar och 59 vikare med tanke på trikinella. Alla vikare har varit negativa med tanke på trikinella. Ute i världen har trikinellos konstaterats hos många sälarter, såsom vikare, storsäl och blåssäl. Trikinellos har tidigare påträffats i de arktiska haven.

Arten som påträffats hos gråsäl är Trichinella nativa. Bland viltlevande djur i Finland förekommer fyra arter trikinella, av vilka just T. nativa är den mest allmänna. Det är en art som anpassat sig till det kalla klimatet och som väl motstår köld. Djupfrysning av köttet förintar således inte larverna av denna art, men grundlig upphettning av köttet dödar alla arter av trikinella. Därför är det ytterst viktigt att köttet är helt genomstekt, även om trikinella är sällsynt bland sälarna i Östersjön. Sälkroppar avsedda för allmän konsumtion skall alltid genomgå köttbesiktning som omfattar trikinundersökning innan köttet levereras till handeln.

Trikinella förekommer rikligt bland landlevande däggdjur i Finland, särskilt bland rävar, mårdhundar och lodjur. Vanligen blir man smittad genom att äta rått eller bristfälligt upphettat kött som innehåller larver av trikinella. Smittor bland människor är sällsynta i Finland.
http://www.evira.fi/portal/se/evira/akt ... /?bid=2071" onclick="window.open(this.href);return false;
-> Keep the spoor!