Ska våra jaktkortspengar gå till sånt här?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Raggarö

Ska våra jaktkortspengar gå till sånt här?

Inlägg av Raggarö »

Bra ledare: https://www.jaktjournalen.se/ledare-jag ... vetenskap/

Vilka är jägarerepresentanterna i viltkommitte´n ?

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
fugazi

Re: Ska våra jaktkortspengar gå till sånt här?

Inlägg av fugazi »

Tänkte skriva en kommentar.... men det blev bara tomt i skallen.... :shock:
\\ fugazi \\ Magnus \\
Söker: Pipset till Brno ZH1-/2-/30* .22SHP och 7x57 (8x57?) skicka PM!
Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

fugazi skrev: 17 mar 2021, 09:17 Tänkte skriva en kommentar.... men det blev bara tomt i skallen.... :shock:
Du uppnådde det vanliga tillståndet hos vissa i Regeringen...
”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”
Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

Vilket skämt, finns så många hittepå projekt i det här landet att man aldrig slutar att bli förvånad.

Man kan ju tycka att det måste finns vettigare saker att slösa pengar på än ännu ett om sminkat sett att ge några kulturarbetare lite nya uppgifter..
Torpalasse

Inlägg av Torpalasse »

Kan ju vara bra att ha i minnet nästa gång man petar ner sin röstsedel i urnan....
Browning AB3, 308win. Stalon w110, Nikon monarch e
Carl Gustaf 1900 GRS, 30-06. Minox za5i
Husqvarna 1722, 22lr. Bushnell Elite 3200
Merkel 32, 12/12/7x57r. Docter Sight III
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12
Beretta a400 onyx xplor, 12
Sverre67

Inlägg av Sverre67 »

Ledamöter:
Per Lundberg, Lunds universitet
Anke Fischer, Sveriges lantbruksuniversitet
Helena Busk, Naturvårdsverket
Jimmy Nyman, Svenska jägareförbundet
Bodil Elmhagen, Svenska jägareförbundet
Scott Newey, James Hutton Institute, Skottland
Anne Loison, Université Savoi Mont Blanc
Det finns inga dumma frågor!
Ställ en fråga och verka dum eller låt bli och förbli dum!

Sauer 101 Classic XT Adj
Sako Finnfire II Hunter Pro
Akkar Churchill Black Sporting Adj
Sverre67

Inlägg av Sverre67 »

Länk till de nya viltforskningsprojekten 2021, svårt att söka sig fram till om man använder sökfunktionen:

http://www.naturvardsverket.se/viltfors ... ojekt-2021
Det finns inga dumma frågor!
Ställ en fråga och verka dum eller låt bli och förbli dum!

Sauer 101 Classic XT Adj
Sako Finnfire II Hunter Pro
Akkar Churchill Black Sporting Adj
Magpul

Inlägg av Magpul »

2021/2022 kommer ägnas till byggen och banvård, någon jakt blir det inte, kommer vägra jaktkortet tills dessa dumheter läggs ner.
HeyZeus

Inlägg av HeyZeus »

Sverre67 skrev: 17 mar 2021, 09:28Jimmy Nyman, Svenska jägareförbundet
Bodil Elmhagen, Svenska jägareförbundet
De här två "jägarna" är säkert jättenöjda med att skriva på Facebook om hur jämställda de känner sig.
Sverre67 skrev: 17 mar 2021, 09:28Scott Newey, James Hutton Institute, Skottland
Anne Loison, Université Savoi Mont Blanc
Varför har två icke-svenskar makt över en svensk myndighet?
Användarvisningsbild
Arve

Inlägg av Arve »

Jag reagerar på (mot) fördelningen. Sälprojektet hade kunnat prioriteras högre t ex. Samtidigt så vet ju inte jag hur mycket pengar som behövs/äskats till de olika projekten. 800tkr kanske räcker för dem.

Har försökt hitta en beskrivning av jämställdhetsprojektet på SLU, med gått bet. Av vad man kan läsa på andra sidor, så verkar det dock vettigt. Byggbranschen, Försvarsmakten m fl har finansierat egna studier för att öka jämställdheten i sina sektorer. Rent företagsekonomiskt så kan man nästan dubblera rekryteringsbasen, så jämställdhet är inte bara flum. Det är väl inte mer än rätt att jägarna står för sina egna kostnader i samma syfte. Att få in fler kvinnor i jakten betyder ju inte att få BORT fler män. Sanchez låter ju som att han är under attack av radikala feminister. Det är inte den bilden som jag får.

Själv tycker jag dessutom att det ser förjävla skevt ut i skogen. Min son, 7 år, var med på en drevjakt denna säsong. När vi kommer ut på pass frågar han "Varför är det inga tjejer med idag?". Det var en ögonöppnare för mig. Hade inte tänkt på det riktigt innan. Men det kändes sorgligt! Och vad svarar man på en sådan uppriktig fråga. I mitt fall förklarade jag det med gamla traditioner som hängt kvar. Återigen sjuåringens eko: ". Men varför?". När den där studien är klar så kanske han kan få ett bättre svar.
“All my means are sane, my motive and my object mad.”
//Kapten Ahab.
HeyZeus

Inlägg av HeyZeus »

Arve skrev: 17 mar 2021, 10:20Att få in fler kvinnor i jakten betyder ju inte att få BORT fler män.
Finns det någon som fysiskt hindrar kvinnor att skjuta och jaga mer?

Menar du, kanske, att de här projekten behövs för att kvinnor är så pass hjälplösa att de behöver andras hjälp att syssla med saker de vill?
ahlbjo

Inlägg av ahlbjo »

HeyZeus skrev:
Arve skrev: 17 mar 2021, 10:20Att få in fler kvinnor i jakten betyder ju inte att få BORT fler män.

Menar du, kanske, att de här projekten behövs för att kvinnor är så pass hjälplösa att de behöver andras hjälp att syssla med saker de vill?
Hinder behöver inte vara fysiska för att vara relevanta.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Ursa

Inlägg av Ursa »

HeyZeus skrev: 17 mar 2021, 10:23

Vi kanske inte behöver den attityden. Fler kvinnor i jakten skulle nog också bättra på allmänhetens allmänhetens bild av jakten som en modern inkluderande samhällsviktig del av Sverige.
———————-
BSA CF2 30-06 Kahles Helia 2-10x50i
CZ 457 Varmint 22lr
Beretta 690 12/70
Suhl Samson SBS 12/70
Användarvisningsbild
sos

Inlägg av sos »

Det fungerar dåligt med kvotering till jakt/sportskytte ... kanske flickor i förskolan borde få leka jakt/målskytte likt det där när pojkar skulle leka med dockor och flickor med bilar?

Är det något starka kvinnor inte gillar så är det väl kvotering så det borde jag kanske inte nämnt. Vi har exempelvis Pia inom sportskytte men blir hon inbjuden att prata om sin sport i riksmedia? nix i Riksdagen, av Regeringen, benämns hon "vapen lobbyn"

Nix -tyvärr... Entrismen och balkong biologerna har tagit över värdegrunden - usch vilket ord, men det är deras spelplan nu och vi sitter i utvisningsbåsen för att ha protesterat mot den rådande (o)ordningen.
”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”
Magpul

Inlägg av Magpul »

Arve skrev: 17 mar 2021, 10:20Själv tycker jag dessutom att det ser förjävla skevt ut i skogen. Min son, 7 år, var med på en drevjakt denna säsong. När vi kommer ut på pass frågar han "Varför är det inga tjejer med idag?". Det var en ögonöppnare för mig. Hade inte tänkt på det riktigt innan. Men det kändes sorgligt! Och vad svarar man på en sådan uppriktig fråga. I mitt fall förklarade jag det med gamla traditioner som hängt kvar. Återigen sjuåringens eko: ". Men varför?". När den där studien är klar så kanske han kan få ett bättre svar.
Ett simpelt svar som "inga tjejer ville följa med" är tillräckligt.

Varför tycker du det är skevt ute i skogen? Att tvinga tjejer att ha jakt som intresse är fel väg att gå. Sen vad har kön egentligen med detta att göra? Ringer jaktledaren mig och berättar att vi fått en ny medlem är min första fråga "är personen trevlig?" inte vad den har för kön.
Användarvisningsbild
Ogster2

Inlägg av Ogster2 »

Skulle nog våga påstå att problemet med jämställdhet och jakt är ett icke problem, ev åt andra hållet tillåmed.
Kvinnor, damer, tjejer har det MYCKET enklare att få jaga än oss med motsatta könet.

Kollar man på tex FB:s jakt sökar sidor så förstår man direkt, killar/gubbar med seriösa annonser får aldrig svar medans damerna får 30svar med erbjudanden bara dom nämner ordet "marklös"
Ylitjorvas

Inlägg av Ylitjorvas »

Ju mer ni skriver kring gissningar, teorier, förslag och könsskillnader.....
Desto mer motiverar ni ju behovet av sån här forskning!
Självmål efter självmål.
Nästa ansökan om pengar ska nog lägga med en länk till den här tråden.
:roll:
Användarvisningsbild
PeterC

Inlägg av PeterC »

Ogster2 skrev: 17 mar 2021, 12:42 Skulle nog våga påstå att problemet med jämställdhet och jakt är ett icke problem, ev åt andra hållet tillåmed.
Kvinnor, damer, tjejer har det MYCKET enklare att få jaga än oss med motsatta könet.

Kollar man på tex FB:s jakt sökar sidor så förstår man direkt, killar/gubbar med seriösa annonser får aldrig svar medans damerna får 30svar med erbjudanden bara dom nämner ordet "marklös"
Du har inte tänkt tanken rörande vilka det är som svarar på annonserna och varför?
Klart som fan att det finns problem med jämställdhet inom jakt, varför skulle det skilja sig från övriga samhället? Det är ju samma folk.
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Arctic

Inlägg av Arctic »

Jag måste ha blivit skadad i ett tidigare liv.

Jag har sett så pass mycket "genus"-forskning att jag inte ens reagerade på denna.

Här finns det faktiskt något som går att forska på. Det är SLU som ska göra studien. Det finns mycket genusforskning som är betydligt svårare att förstå -- även om jag personligen är glad att slipa vara inblandad i eländet.
Blaser338

Inlägg av Blaser338 »

Arve skrev: 17 mar 2021, 10:20 Jag reagerar på (mot) fördelningen. Sälprojektet hade kunnat prioriteras högre t ex. Samtidigt så vet ju inte jag hur mycket pengar som behövs/äskats till de olika projekten. 800tkr kanske räcker för dem.

Har försökt hitta en beskrivning av jämställdhetsprojektet på SLU, med gått bet. Av vad man kan läsa på andra sidor, så verkar det dock vettigt. Byggbranschen, Försvarsmakten m fl har finansierat egna studier för att öka jämställdheten i sina sektorer. Rent företagsekonomiskt så kan man nästan dubblera rekryteringsbasen, så jämställdhet är inte bara flum. Det är väl inte mer än rätt att jägarna står för sina egna kostnader i samma syfte. Att få in fler kvinnor i jakten betyder ju inte att få BORT fler män. Sanchez låter ju som att han är under attack av radikala feminister. Det är inte den bilden som jag får.

Själv tycker jag dessutom att det ser förjävla skevt ut i skogen. Min son, 7 år, var med på en drevjakt denna säsong. När vi kommer ut på pass frågar han "Varför är det inga tjejer med idag?". Det var en ögonöppnare för mig. Hade inte tänkt på det riktigt innan. Men det kändes sorgligt! Och vad svarar man på en sådan uppriktig fråga. I mitt fall förklarade jag det med gamla traditioner som hängt kvar. Återigen sjuåringens eko: ". Men varför?". När den där studien är klar så kanske han kan få ett bättre svar.
Bra skrivet.
5 Blaser R93
1 Blaser BBF 95 12/76 och 30-06
1 SbS
1 Bock 12/76
Pipor: 22 lr, 222 Rem, 6,5x55, 30-06, 338 WM, 416 Rem och 458 WM
Samt en kaliber 28 hagel/slug till blasrarna.