Så lätt att göra fel!

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

karelsk blandning
Has thanked: 18 times
Been thanked: 48 times

Re: Så lätt att göra fel!

Inlägg av karelsk blandning »

De var iaf en älg så större fel har nog hänt i skogen än så.
Jag har gjort samma och kommer säkert göra det igen, ibland har dom horn och nästa så är det en kalv.

Var med när det sköts en "kalv" minsta av 3 djur ko på dryga 180kg.
En annan gång låg det en 240kg ko där, är en av gångerna jag sa nu har ni göra och åkte hem.
Var endast kalv jakt dom två gångerna.

Användarvisningsbild
Tomps
Has thanked: 15 times

Inlägg av Tomps »

Lätt hänt, som skrivs ovan och det är inget att dra några stora växlar på - en så klen fjoling är som redan nämnts bättre att skjuta än en frisk kalv - tyvärr är reglerna kring älgjakten ofta så strama att det sällan ges utrymme att inrikta avskjutning på klena djur, vilket i alla lägen vore bättre i förvaltningssyfte. Men en sådan bedömning är samtidigt svår.
De som skäller på någon för en sådan sak sympatiserar jag inte med, inte heller larviga regler om böter som någon skrev, det är fullkomligt absurt. Att man däremot kan räkna av ett vuxet djur vid nästa tilldelning är ju rimligt.

Användarvisningsbild
Diddas
Has thanked: 26 times
Been thanked: 37 times

Inlägg av Diddas »

Det var helt klart en fjoling, hornen var ganska långa men inte grövre än ett finger och det syntes tydligt på kroppen att det inte var en kalv.

Felet jag gjorde var att se ett -mycket- större hondjur först och anta att det mindre djuret efter var en kalv.

Vägpass betyder snabba beslut, den här gången beslutade jag fel.
Senast redigerad av 1 Diddas, redigerad totalt 5 gånger.
Värdesätt dina dagar i skogen, i slutet har de varit för få.

win307
Has thanked: 22 times
Been thanked: 53 times

Inlägg av win307 »

Tomps skrev:
05 dec 2020, 23:35
Lätt hänt, som skrivs ovan och det är inget att dra några stora växlar på - en så klen fjoling är som redan nämnts bättre att skjuta än en frisk kalv - tyvärr är reglerna kring älgjakten ofta så strama att det sällan ges utrymme att inrikta avskjutning på klena djur, vilket i alla lägen vore bättre i förvaltningssyfte. Men en sådan bedömning är samtidigt svår.
De som skäller på någon för en sådan sak sympatiserar jag inte med, inte heller larviga regler om böter som någon skrev, det är fullkomligt absurt. Att man däremot kan räkna av ett vuxet djur vid nästa tilldelning är ju rimligt.
Vi har "larviga" böter vid felskjutning. 1 kalv sköts i år,var en kviga... 7000 kr i böter... Kron är samma summa + 2000 kr/tagg. Händer varje år typ. Det betalar smörgåstårta till varje årsmöte och föreläsare på upptaktsmöte osv. Det är bara att följa reglerna som gäller...
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88

Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

win307 skrev:
05 dec 2020, 23:50

Vi har "larviga" böter vid felskjutning. 1 kalv sköts i år,var en kviga... 7000 kr i böter... Kron är samma summa + 2000 kr/tagg. Händer varje år typ. Det betalar smörgåstårta till varje årsmöte och föreläsare på upptaktsmöte osv. Det är bara att följa reglerna som gäller...
Då är det ju betydligt trevligare att låta den som begick det hemska brottet bjuda på smörgåstårta. Betala tusentals kronor i böter för icke lagbrott är absurt

sneträff
Been thanked: 23 times

Inlägg av sneträff »

win307 skrev:
Tomps skrev:
05 dec 2020, 23:35
Hur stora är mörkertalen på sådana misstag då?

sneträff

win307
Has thanked: 22 times
Been thanked: 53 times

Inlägg av win307 »

Tomps skrev:
05 dec 2020, 23:58
win307 skrev:

Då är det ju betydligt trevligare att låta den som begick det hemska brottet bjuda på smörgåstårta. Betala tusentals kronor i böter för icke lagbrott är absurt
Vi har nog förmånen att ha en stadd kassa i vårat jvo. Några eftersöksjägare fick pannlampor de lux tex betalt ur kassan. Tack vare/pga folk som inte kan räkna taggar... Att förväxla kalv med fjoling är det vanligaste dock. Jag har sluppit böter,är inte speciellt skjutkåt heller. Om man inte gillar reglerna är en sak,att påverka dom är att gå på jaktmötena och argumentera emot. Inte att gnälla i efterhand om man inte var där. Vilken kategori du är vet du nog bäst själv.
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88

Användarvisningsbild
Tomps

Inlägg av Tomps »

win307 skrev:
06 dec 2020, 00:23

Vi har nog förmånen att ha en stadd kassa i vårat jvo. Några eftersöksjägare fick pannlampor de lux tex betalt ur kassan. Tack vare/pga folk som inte kan räkna taggar... Att förväxla kalv med fjoling är det vanligaste dock. Jag har sluppit böter,är inte speciellt skjutkåt heller. Om man inte gillar reglerna är en sak,att påverka dom är att gå på jaktmötena och argumentera emot. Inte att gnälla i efterhand om man inte var där. Vilken kategori du är vet du nog bäst själv.
Jag är inte med i något jaktlag som dömer ut några böter, vi har en gemensam kassa som alla är med och betalar till, samma sak gällande älgskötselområdet.

Förstår inte riktigt vad du antyder gällande kategorin "jag är"?

Användarvisningsbild
Diddas

Inlägg av Diddas »

Det ska kosta att vara dum eller slarvig, inget snack om det annars kommer mindre nogräknade individer att skjuta bara för att.

Det får även oss andra att tänka till en gång extra.
I vanliga fall.

Baldoneer
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Inlägg av Baldoneer »

Fram med stupstocken men först 10 rapp!
Sen böter, gärna så det knäcker personens ekonomi så blir man av med alla fattiglappar i laget. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

Sånt händer endel oftare än andra, händer det en gång så är det en olycka.
Har skjutit en fjoling i år med typ 5cm pinnar och vägde 85-90kg dom syntes inte före man kom fram sen en annan fjoling på 90kg hade den gått med kon så hade nog dom flesta dömt det som kalv.

Hur många som är lite sugen skjuta en älg skjuter inte kon när den kommer ut på vägen och kvar blir kalv I skogen.

Fel kommer alltid hända för dom som jagar, vissa händer det varje höst andra 1gång då kan man ju räkna ut vem som gjort ett misstag.
Löjligt att ha böter om det blir ett fel för en person som det hänt en gång men alla lag har olika mycket sur gubbar.
Finns nog lag som sagt bra gjort det var en fin kalv och nästa ska man ha böter och avstängningar på.

Användarvisningsbild
Pongu
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Inlägg av Pongu »

Lyckades låta bli att skjuta på vad jag tror var en liten fjolårskalv nyligen... Men jag inser att det är mycket lätt hänt. Och ju mer man jagar desto närmare kommer man nog en felskjutning.
Man vill ju gärna komma åt omdömeslösa jägare, men tyvärr blir det ju istället ibland en omdömesgill individ som oturligt råkar göra ett högst mänskligt misstag. Denne ska då böta 10000kr och barnen blir utan julklappar.
Ser man till stammen borde ju den nu aktuelle skytten bli bjuden på smörgåstårta för att han plockade bort en usel fjoling, men sådana regler är ju svåra att få till...
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo

rex.hunter
Has thanked: 20 times
Been thanked: 5 times

Inlägg av rex.hunter »

I vårt lag har vi tre dagars jakt utan bössa vid en skjutning i strid mot den för dagen gällande avskjutningsbestämmelsen. Plus att ev trofe skall monteras o hängas i slaktboden. Under efterjakten skjuts en eller flera av dagarna fram till första oktoberveckan kommande säsong.
Normalt tar syndaren med sin oladdade bössa till pass. Får på anmaning av jaktledare ladda o hjälpa till vid ev påskjutning o eftersök.
Det fungerar bra.
Senast redigerad av 1 rex.hunter, redigerad totalt 6 gånger.
6,5x55 - en svensk-norsk succé, i bruk sedan 1894!
Värdesätt alla dina dagar i skogen.
Så plötsligt... ...kommer det rätta tillfället

Användarvisningsbild
Giobbi
Been thanked: 101 times

Inlägg av Giobbi »

Alla gör fel nån gång - och då menar jag alla.

Att straffa alla enskilda händelser, speciellt med höga böteslopp tycker jag är fel. Däremot vid upprepad händelse kan man isåfall prata straff. Sen är det väl också från situation till situation. Tycker det oftast finns en röd tråd bland de "omdömeslösa" jägarna, brukar sticka ut med udda beslut eller upprepade företeelser..
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Has thanked: 93 times
Been thanked: 189 times

Inlägg av Fritz Kraut »

Angående böter: I ett jaktlag där jag var med i tidigare, fick vi en felskjutning, där skytten sköt fel djur. Det blev böter från älgskötselområdet, men vi fick behålla kon. Vi lade solidariskt ihop till böterna och delade sedan kon i vanlig ordning. Skytten erkände sitt misstag, och vi hade fortsatt förtroende för honom.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

Användarvisningsbild
lsjonsson
Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.
Has thanked: 590 times
Been thanked: 159 times

Inlägg av lsjonsson »

I vårat grannlag så var det en som gjorde en överskjutning på en vuxen förra året.
Han, skytten fick betala hela beloppet själv på 7000 kr tror jag det var.
Trots att han visste att alla vuxna var slut så sköt han en 17-taggare.
Det sved rejält.
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.

Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
Has thanked: 8 times
Been thanked: 194 times

Inlägg av potatiskastare »

Det är väldigt svårt med regler. Jag har gjort en miss liknande TS och fått böta. Vi sålde köttet och det gick ihop sig. Men det var en del sura miner när laget dessutom fick minskad tilldelning året efter.
Jag vet fortfarande inte vad jag tycker är rätt men jag är helt för att stora tjurar skall ha kännbara böter, och det skall vara i kombination med att skytten inte får behålla trofén. Annars är det för många som skiter i reglerna när avelstjuren kliver fram trots att det är fullskjutet. Det har jag i många lag sett så många gånger att det inte är någon tvekan. Många verkar dessutom beredda att ta böterna för en trofé. Så att trofén förverkas är viktigt.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke

Användarvisningsbild
Diddas

Inlägg av Diddas »

De små pinnarna som satt på min fick följa med skallen till slaktgropen, första tanken vara att göra knappar av dem men till och med det kändes fel.

Användarvisningsbild
Magnus M
Been thanked: 51 times

Inlägg av Magnus M »

Vid sådana här tillfällen, där det är uppenbart att vem som helst skulle göra samma miss, ser jag det som självklart att rapportera kalv.

Jurrpe
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Inlägg av Jurrpe »

Höga bötesbelopp för felskjutning på extremt liten fjoling som kalv tycker jag är lite magstarkt.
En sådan felbedömning förstår man ju att alla kan göra.

I ena laget har vi gräns på 10-12 taggar och uppåt under september, just för att man inte ska falla på en sånt misstag som jag nästan gjorde i år.
Klev ut en tjur på mitt pass med rak bredsida och 4 pinnar på vänstra sidan, när vi kommer fram så är det 6 taggar på sidan som ligger upp.
Den hade inte varit kul att böta för.

Uppenbara ”misstag” som skjuta kapital tjur under tjurförbud osv är jag dock helt överens om, samt förverkande av trofé.

Vi hade för länge sedan en gubbe som skjut en 18-taggare och rapporterade kalv då kvoten va fylld. Han kom undan med en tillsägelse då det fanns kvar tjurar i potten på avlysningsjakten som började helgen efter...
Det ”straffet” tror jag många tar :evil:
Beretta 686
Sako Quad Range 22lr / 17hmr - Bushnell Elite Tactical LRHS 4,5-18x44
Sako A2 Varmint 308win - Zeiss hd5 3-15x50
Sako A1 222rem - Leupold VX-3 1,75-6x32
Winchester M/70 XTR Sporter 30-06 - SuB 1.25-4x20
Merkel SbS cal.20 (Till salu)