Var går gränsen för etisk riktig jakt?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Anders_Gevär
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Var går gränsen för etisk riktig jakt?

Inlägg av Anders_Gevär »

rajonbh skrev:
01 dec 2020, 14:58
Anders_Gevär skrev:Generellt ökar ju ändå vildsvinsstammen över hela Sverige. Har aldrig hört talas om någon som fått in vildsvin som lyckats utrota svinen faktiskt, men det kanske förekommer? Bönderna gillar dem inte, vilket man kan förstå. Åteljakt är kanske både mer effektivt och mer etiskt, men så särskilt kul är det kanske inte? Kan kanske förstå dem som skjuter som på filmen, men särskilt etiskt känns det ju inte. Själv mår jag uppriktigt sagt dåligt om jag lyckas skadeskjuta något djur.
Ja, generellt segt ökar grisstammen men på väldigt många platser är det stammen i bra balans. Vi upplever även att den minskar på flera ställen i länet.
I många av våra skyddsjaktsområden har vi inga problem att tala om längre, trots en god gristillgång.

Personligen tycker jag att minskningarna är lite tråkigt, men ändå kul att se att det går att få en balans rätt "enkelt" om bara folk kan hålla sams och samarbeta.
Tyvärr är just det här med avundsjuka och gamla tvister något som ställer till det på alltför många platser.

Tycker generellt att det gnälls alldeles för mycket på grisarna på många ställen.

Etiskt försvarbart.
Ja, om den breda allmänheten tycker att jakten bedrivs på ett bra sätt så är det etiskt försvarbart.
Då får vi lov att fortsätta jaga.
Försvinner allmänhetens stöd för jakt så kommer jakten snart att försvinna. Jakten är ingen rättighet. Vi jagar för att den breda allmänheten tycker att det är ok och tillåter det..
Alltför många verkar "glömma" detta. Tyvärr..
Personligen ser jag jakten som en rättighet för markägaren. Sedan har staten försökt begränsa den genom alla möjliga olika åtgärder. Vad den breda allmänheten tycker spelar inte så stor roll, annat än på valdagen. Vi kan ju också komma ihåg att jakten är ingen skyldighet. Den dagen då vildsvinen invaderar södermalm och springer upp och ned längs gatorna och bökar runt i stadens parker är det nog många som kommer att skrika efter jägarna igen :D

I den bästa av världar är det en balans i viltstammarna och alla skott sitter där de ska med minimalt lidande för djuren. I verkligheten är väl alla viltstammar antingen stigande eller fallande och skadeskjutningar är väl tyvärr vanligare än vad de borde behöva vara.

malx
Has thanked: 13 times
Been thanked: 72 times

Inlägg av malx »

Anders_Gevär skrev:
01 dec 2020, 14:04
Har aldrig hört talas om någon som fått in vildsvin som lyckats utrota svinen faktiskt, men det kanske förekommer?
Tja, historiskt så har ju både "vi" och andra lyckats så om man verkligen vill och tillsätter resurser därefter så tror jag inte det är några större problem. På Öland/Gotland så har man väl lyckats ta bort några svin? Hur går det för danskarna?

Utan att ta någon hänsyn till det politiskt omöjlliga (och etiska i att försöka utrota en djurart) så:
Skottpengar tillsammans med fri jakt på allas marker skulle nog göra processen kort. Speciellt om man inte tilldelar skottpengar per djur direkt utan som en gigantisk klumpsumma som delas på de skjutna djuren i slutet av varje år. (Så när stammen minskar blir varje djur värd mer och eftersom alla får jaga överallt så går det inte spara). Med stor sannolikhet skulle nog även jaktetiken flyga all världens väg också...

z_bumbi
Been thanked: 1 time

Inlägg av z_bumbi »

Jägarexamen till alla soldater, värmekameror i helikoptrar/drönare och radiosamband för att styra drevkedjor och skyttar. Helt rent blir det inte men att få ner stammen till 10% av idag är nog inget större problem. Självklart endast om man bortser från lagar, vilja och ekonomi.

Användarvisningsbild
Giobbi
Has thanked: 17 times
Been thanked: 99 times

Inlägg av Giobbi »

Jag undrar om vi inte är på väg, i vissa områden med vildsvin. Pangar man allt som kommer blir det tomt, det har jag märkt av på två ställen med nattsiktens intåg. Flera incidenter med kultingar utan vuxen plötsligt. Tyvärr.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, betalar. Har småvilt och vildsvinsjakt på västkusten.