Magasinsfrågor för jakt med halvautomat

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

busholle
Has thanked: 33 times
Been thanked: 19 times

Magasinsfrågor för jakt med halvautomat

Inlägg av busholle »

Hej

I jakt på svar på min första fråga stötte jag på saker som gjorde mig ännu mer förvirrad.
Grundfrågan var om man tillfälligt får begränsa ett 10-skottsmagasin till max 5 patroner för användning vid jakt?

Det som gjorde mig ännu mer förvirrad var när jag läste jaktförordningen och dess bilaga 5 om förbjudna jaktmetoder.
- Användning av halv- eller helautomatiska vapen med magasin som rymmer mer än två patroner.

Har jag helt missat något?
När jag kollar i Naturvårdsverkets föreskrift så hittar jag inget annat än den skrivningen som gällt sedan en annan tog jägarexamen för 20 år sedan.
Vidare får halvautomatiska kulgevär som uppfyller kraven i första eller andra styckena användas vid jakt efter övriga arter under förutsättning att de kan
laddas med högst sex patroner (en patron i patronläget och fem i magasinet),
förutsatt att de är avsedda för patroner i den klass som föreskrivs för respektive art enligt 16 §.
J.P. Sauer & Sohn Suhl m/8 12
Remington 700 Mountain Lss 30-06 Nikon Buckmasters 3-9x40
Franz Sodia Drilling 12/8x57IR
Anschütz 1418 22LR Zeiss Diatal 4x32
Carl-Gustaf 2000 Light 30-06 Aimpoint
Remington 700 LR 30-06 Bushnell Elite3-9x50

pour
Been thanked: 2 times

Re: Magasinsfrågor för jakt med halvautomat

Inlägg av pour »

Hej,

För björn, varg, lo, bävet utter, fågel och mård är det fortsatt 3 skott för halvautomat, 2 i magasinet 1 i loppet . För övrig vilt får man ha 5 skotts magasinet och 1 i loppet =6 skott . Om jag inte minns fel

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

detstorabla
Been thanked: 6 times

Inlägg av detstorabla »

De flesta länsstyrelser brukar medge undantag för björnjakt. Dvs man får ha 5(tror jag). Men man måste alltid kolla vad som gäller....

Skickat från min SM-T835 via Tapatalk

regnskogII
Has thanked: 149 times
Been thanked: 50 times

Inlägg av regnskogII »

inga tillfälliga begränsningar, det skall vara mekaniska typ en popnit i sidan på magasinet, minst, det är dock om vi skall vara ärliga egentligen tillfälliga begränsningar om än med viss svårighet att ta bort.

Reglerna är motsvarande dem för begränsningen i röret/tuben för hagelhalvautomater.

Den grundläggande avsikten var att det skulle tillverkas magasin i rätt storlek och andra inte finnas tillgängliga.

busholle
Has thanked: 33 times
Been thanked: 19 times

Inlägg av busholle »

regnskogII skrev:
26 nov 2020, 17:56
inga tillfälliga begränsningar, det skall vara mekaniska typ en popnit i sidan på magasinet, minst, det är dock om vi skall vara ärliga egentligen tillfälliga begränsningar om än med viss svårighet att ta bort.

Reglerna är motsvarande dem för begränsningen i röret/tuben för hagelhalvautomater.

Den grundläggande avsikten var att det skulle tillverkas magasin i rätt storlek och andra inte finnas tillgängliga.
Ok har förstått att några tillverkare av eftermarknadsmagasin har samma "burk" och har bottendelar med begränsning som alternativ beroende på önskad kapacitet. När det ändå är frågan om utbytbara magasin så blir det lite löjligt, effekten av en sådan reglering är så mycket lättare att tillämpa på fastmonterade rörmagasin.

Ovanstående du skrivit, finns det att fördjupa sig i förarbetena till lagstiftningen?
J.P. Sauer & Sohn Suhl m/8 12
Remington 700 Mountain Lss 30-06 Nikon Buckmasters 3-9x40
Franz Sodia Drilling 12/8x57IR
Anschütz 1418 22LR Zeiss Diatal 4x32
Carl-Gustaf 2000 Light 30-06 Aimpoint
Remington 700 LR 30-06 Bushnell Elite3-9x50

regnskogII
Has thanked: 149 times
Been thanked: 50 times

Inlägg av regnskogII »

Nej, eller inte så vitt jag vet,

antalet tillåtna patroner är en fråga att reglera för NVV och de har inga förarbeten, det kan vara så att det finns bakomliggande utredningar mm men det är inget jag har kontroll på.

detstorabla
Been thanked: 6 times

Inlägg av detstorabla »

Var tvungen att kolla. Här är en del av björnjakt beslutet (2020) från Västerbotten.Bild

Skickat från min SM-T835 via Tapatalk